Hajdicsné Varga Katalin PhD

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Getting started with intercultural dialogue - perspectives from HungaryAvviare il dialogo interculturale – prospettive nei musei ungheresiGetting started.
Advertisements

Bevezető Innovációs területek S+S Epilógus. pptPlex Section Divider Bevezető The slides after this divider will be grouped into a section and given the.
A majorsági projektet támogatja a Magyarok Nagyasszonya Ferences Rendtartomány és az FSZK. A MAJORSÁG működésével támogatja a felnőtt autisták munkahelyének.
Mobile Voice Communication Project Review •Cooperating partners: Cisco and T- Mobile, HTTP Foundation •Aim: new course on Cisco WLAN and Mobile.
Tester Developer Architect Project Manager Business Analyst Designer Database Professional.
The Hungarian language
Nyereményjátékok és a Facebook - aki mer, az nyer!?”
TRAINING PROVIDERS : Keyplayers for SME competitivity François Adoue, Multimedia Jobs Association President EQF Code logo DAT CONFERENCE BUDAPEST DECEMBER.
Saturday, 30 July, 2005 CEOI 2005 News. Saturday, 30 July, 2005 Introduction We are honoured to have been asked to host the 12 th Central-European Olympiad.
"Shoes on the Danube Bank” "נעליים בטיילת הדנובה"
1 3rd Transnational Steering Committee Meeting, Brussels Learning materials SZOBOSZLAI Mihály – KOVÁCS András BUTE Learning materials.
21 Years of Partnership and Innovation 1989 Citrix Systems founded 2010 Citrix signed licensing agreement with Microsoft for NT Server Introduced Independent.
1 | 26 J. Csörgő 1, Cs.Török 1, T. Csörgő 23 1 ELTE University, Budapest, Hungary 2 Dept. Physics, Harvard University, Cambridge,
Remembering 2009 The Events of the 140 th Anniversary of Establishing and 50 th Anniversary of Reestablishing Diplomatic Relations between Hungary and.
Nyugdíjreform folyt. köv.? Pension Reform To Be Continued? Bodor András “PENSION REFORM IN HUNGARY: DO WE NEED ONE (PILLAR) MORE?” symposium Washington.
Dreams. How much does our dream cost? If we plan something or dream about somthing we hope them to come true. If we plan something or dream about somthing.
What is the Mission Situation in Hungary?. Dr. György KOVÁCS What Is The Mission Situation In Hungary? Presentation Design by Ed Nickle – United World.
„ Bottom-up” cluster development and cooperation in Hungary Hungarian Confederation of Clusters and Networks Conference on cluster-cooperation in the V4.
ENEREA - Észak –Alföld Regional Energy Agency Gábor Vámosi Managing director.
Secondary studies in foreign languages Tanulmányok idegen nyelven Opportunities in Debrecen Debreceni lehetőségek.
Árvai Zoltán Számalk Oktató központ.
Kalman-féle rendszer definíció Kálmán Rudolf Rudolf Emil Kalman was born in Budapest, Hungary, on May 19, He received the bachelor's degree (S.B.)
Bevezetés a tárgyakhoz Tárgyak  Objects are the containers for values of a specified type  Objects are either signals, variables or constants  Once.
Kortárs diagnózisok helyzetfelmérés.
Basics A few things one must know. Slides Insert a title slide Put a title on it.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt eTwinning: a digital touch in teacher training Klaudia.
Az erőátviteli rendszer
Infokom. rendsz. 1. előadás szep Infocommunication systems Infokommunikációs rendszerek 1. előadás Takács György.
Infokom. rendsz. 11. előadás nov Kommunikációs rendszerek alapjai 11. előadás Rádiós adathálózatok Bluetooth, ZigBee, WiFi, WiMAX, Takács.
Course Situation and Event Driven Models for Multilevel Abstraction Based Virtual Engineering Spaces Óbuda University John von Neumann Faculty of Informatics.
Magyarország pénzügyi megítélése nemzetközi aspektusból László Csaba október 12.
KÖZÉP-ÁZSIA:A GREAT GAME- MASODIK FELVONÁS Tamás Pál MTA SZKI.
Szervező program Pénzügy figyelő, számlázó program Legújabb alkalmazás.NET Framework 2.0 WSE.NET Framework 4.0 WCF Régebbi, jól bevált alkalmazás.
Egy GAZDAG HIBAJELENTÉS elég információt tartalmaz ahhoz, hogy AZONNALI LÉPÉSEKET lehessen tenni, a javítás érdekében.
EGEE-II INFSO-RI Enabling Grids for E-sciencE EGEE and gLite are registered trademarks P-GRADE Portal gyakorlat ismertető Gergely.
Teachers as key stakeholders of ICT in Hungarian schools Andrea Karpati, Eotvos University, Budapest
Tanulni, tanulni, tanulni Értékesítői képességek, a személyzet képzése.
Könyvtár, csomag és alprogramokVHDL Könyvtár, csomag és alprogram n Library és use n Package n Alprogramok –Procedure –Function –Resolution function Egy.
Multilingual websites in Hungary Gabriella Szalóki Egy előadás könnyen vitára ösztönözheti a hallgatóságot. A PowerPoint bemutatók használatával azonban.
Készült az ERFP – DD2002 – HU – B – 01 szerzősésszámú projekt támogatásával Chapter 1 / 1 C h a p t e r 1 Introduction.
A magyar nyelv nagyszótára ‘Comprehensive Dictionary of Hungarian’ (Dictionary of the Academy) A brief history Tamás Péter Szabó Department of Lexicography.
History and culture of Finland. History Sweden lost it’s position as a great power in the 18th century and the pressure of Russia increased.
3. lesson made by Gönczi Zsófia. You can sit down only, if you say the following words correct!

TALÁLTAM EGY OLDALT AHOL EZEKET A “TOJÁSOKAT” LEHET LÁTNI. NAGY MÛVÉSZNEK KELLET LENNI, HOGY ILYEN SZÉPEN TUDTA FORMÁZNI A TOJÁSOK HÉJÁT, DE SZERINTEM.
New Horizons in Brain Research & Gendered Innovation VALÉRIA CSÉPE Brain Imaging MTA RCNS, Budapest.
Web Application 1 Web Application 3 Web Application 2 Web Application 4 Shared Service Provider 1 Shared Service Provider 2 Excel Services1 Search1.
BETISZK Belvárosi Térségi Integrált Szakképző Központ Belvárosi Regional Integrated Vocational Training Centre.
Sándor Sándor Weöres poet, literary translator, writer.
Technological investigation of Early Neolithic pottery from Vörs, South-West Hungary Gherdán, Katalin* - T. Biró, Katalin** - Szakmány, György* - Tóth,
Design Thinking módszertan Juhász Dániel UI Designer / DT Coach Buday Balázs Product Owner / DT Coach.
Subcontractor management program 2008 Presenter: Attila Vincze Petrolszolg Ltd. Procurement and Slaes manager.
1 KÖZÖSSÉG AZ ÚJ TESTAMENTUMBAN Romans 12:10Romans 12:10 Romans 12:16Romans 12:16 Romans 15:14Romans 15:14 1 Corinthians 11:331 Corinthians 11:33 2 Corinthians.
DECENT PROJEKT D eveloping E mployees C apacity through E uropean and N ational level T rainings.
Magyar Orvostanhallgatók Egyesülete Hungarian Medical Students’ International Relations Committee The Committee about 1000 members in Hungary 4 Local.
Magnetic Miskolc Gergely Virág
D2A Pathway 2: End of Life Care – Home (usual place of residence)
DHS Announcements.
OCT. 31 – NOV. 3, 2016 Ms. Crouse and Mrs. Leverence First Grade
TECHNICAL TRAINING December 2012.
Poetry Friday Period 4 & 5.
Charles Hahn Membership Director
What would x have to be in order for the mean to be 8?
Eastern Analytical Symposium, Princeton NJ
Today’s Scripture: Morning Message: Psalm 71:1-6 “Our Daily Manna”
MusicNet East: ‘Changing Tunes’ Stevenage Musical Inclusion Project
+ Program Structure 1 English Prep School at YU Two Years at YU
Antibiotic Drug Prescription
Major Academic Plan (MAP)
Honors Español IV íOlé!.
Előadás másolata:

Hajdicsné Varga Katalin PhD Szücs Eszter Cecilia

48th INTERSTENO Congress 9-16 July 2011, Paris FRANCE Modernization of business administration trainings in the 21th century - Best practice at Kaposvár University - Hajdicsné Varga Katalin PhD Szücs Eszter Cecilia

Hajdicsné Varga Katalin PhD Szücs Eszter Cecilia Content points Business administration teacher training in traditional training system Contemporary Hungarian BA training on business administration specialization Teaching in the IT society  Best practice at Kaposvár University Summary Hajdicsné Varga Katalin PhD Szücs Eszter Cecilia

History of business administration teacher trainings in Hungary from 1974 Shorthand and typing teacher academic specialization – College of Nyíregyháza with other professions: Hungarian grammar and literature teacher English, German, French, Russian teacher History, computer technology, library and information technology etc. teacher Hajdicsné Varga Katalin PhD Szücs Eszter Cecilia

Hajdicsné Varga Katalin PhD Szücs Eszter Cecilia Contemporary Hungarian BA training on business admnistration specialization The memorandum of foundation the aim of the training: to train professionals who will be able to work independently in the management workflow in various professionals further aim is to make the students be able to organize and handle the management workflow of various organizations; harmonize their activity, furthermore be able to take part in decision-preparing and making processions actively and creatively The students who get degree, will be able to join any of the tertiary institutes on accredited Hungarian MA training (Hungarian language and literature/business administration teacher) University minor course in business administration is also avaliable Hajdicsné Varga Katalin PhD Szücs Eszter Cecilia

Teaching in the IT society Teachers of the 21 century should discontinue the habit of simple knowledge-transferring and must know and use the modern leaning equipments. The most important targets of teaching are: - the forming of skills, competencies, proficiencies and attitudes, - the developing of the ability and possibility of lifelong learning, - the integration of different pieces of knowledge and learning in heterogeneous groups Teacher: facilitator, tutor, moderator, coach Internet = digital library: hyperlinks make the availability of teaching material easier and much quicker Hajdicsné Varga Katalin PhD Szücs Eszter Cecilia

Hajdicsné Varga Katalin PhD Szücs Eszter Cecilia Research I. ‘Interactive mother tongue lessons’ in 2005 and ‘Reading on the Internet’ in 2007 to study ICT as linguist The survey showed that in Hungary e-learning method and equipments are mainly used by the teachers of IT and sciences. Hungarian language teachers are the least interested in digital curriculum design. Based on own teaching experience we can assert that also Hungarian language teachers can use the Internet in the whole process of preparation, teaching and evaluation Hajdicsné Varga Katalin PhD Szücs Eszter Cecilia

How can Teachers of Hungarian literature and language use ICT tools? Get information from different sources (thematic webpage systems etc.) Get experience and advice of other institutes, teachers (panel discussions, e-mailing systems) Select from online professional literature (libraries, journals, cyclopaedia, conferences etc.) or Download teaching materials (tests, softwares etc.) This way we can eliminate mistakes and develop students’ creativity because programmes made together are meant to be their success as well. Hajdicsné Varga Katalin PhD Szücs Eszter Cecilia

Hajdicsné Varga Katalin PhD Szücs Eszter Cecilia Research II. Examined the computer use habits of 1st and 2nd grade Teacher BA students at the University of Kaposvár, Faculty of Pedagogy, focusing on reading. The most popular web activity is e-mailing followed by searching for information (searching for studies only 5,3%) Their main purposes for using the computer are typing and word processing. Using the Internet as base of information is just the 4th in line. 5th is reading in connection with art and culture while the least used activities are reading compulsory or suggested professional literature. Book based reading is more common than reading on the Internet. 95% of the students prefer it as free voluntary reading and 77% prefer it as the base for compulsory professional literature. They read them on the Internet only if they cannot find them in library or teachers tell them to do so. Mostly young Hungarian authors are read on the Internet . Hajdicsné Varga Katalin PhD Szücs Eszter Cecilia

Best practice at Kaposvár University There has been a curriculum development within the framework of a blog, run by BA students in Hungarian Literature and Language with Business Administration Specialization irmagy.blogspot.com http://irmagy.blogspot.com Hajdicsné Varga Katalin PhD Szücs Eszter Cecilia

Hajdicsné Varga Katalin PhD Szücs Eszter Cecilia Students have uploaded contents in German, English and French for processing. Students have also participated in an interactive learning process developed by the postgraduate teachers’ training platform, Tenegen. http://netgen.prompt.hu is the link via which my course, “Ügyvitel” (Business Administration) can be entered with a password. Here students have been performing various chores during their training: - upload PowerPoint presentations - upload self-designed brouschures (Paris 2011) - find relevant information on the Internet - search for literature Hajdicsné Varga Katalin PhD Szücs Eszter Cecilia

Hajdicsné Varga Katalin PhD Szücs Eszter Cecilia

Hajdicsné Varga Katalin PhD Szücs Eszter Cecilia

Hajdicsné Varga Katalin PhD Szücs Eszter Cecilia

Hajdicsné Varga Katalin PhD Szücs Eszter Cecilia

Hajdicsné Varga Katalin PhD Szücs Eszter Cecilia New development Teaching software for shorthand-writing has been developed by Katalin, Hajdicsné Varga PhD. recently. It is a great success that in the whole process our students took a major part. It can be used in distant teaching that is a new target at Kaposvár University. Let me show you a short introduction about it. (Video) Hajdicsné Varga Katalin PhD Szücs Eszter Cecilia

Hajdicsné Varga Katalin PhD Szücs Eszter Cecilia Summary Web 2.0 was a new development in 2004. First it was an umbrella term for the softwares that help content processing and connecting people but later it turned out that the spread of broadband Internet, readable Internet turning into writeable one, effects everyday communication and social life so much that it became a compound term. Web 2.0 can be used not only in e-learning but in the whole teaching environment. The users of the opportunities (video broadcasters, file changing, online communication equipments, online games etc.) are members of the net generation, who are still at school. They will not ask the opinion of the school whether they should or not join a virtual group. That is why teachers must learn about these equipments to motivate their students and learn through teaching. Hajdicsné Varga Katalin PhD Szücs Eszter Cecilia

Hajdicsné Varga Katalin PhD Szücs Eszter Cecilia BESSENYEI, L., TÓTH Zs. (2008): E-learning: a NETIS projektben szerzett tapasztalatok. www.ittk.hu/netis/doc/textbook/bessenyei_toth_elearning_hun.pdf HAJDICSNÉ VARGA, K. (2006): Interaktív anyanyelvi órák. A világ nyelvei és a nyelvek világa. A MANYE kongresszusok előadásai 2. Szerk. Klaudy Kinga és Dobos Csilla. MANYE – Miskolci Egyetem, Pécs – Miskolc 2006. 350–354. Hajdicsné Varga Katalin–Szücs Eszter Cecilia (2007): Bologna-process for integrating administrative skills training into other curricula. http://www.intersteno.it/materiale/Praga2007/praga_conferences/VargaKatalinPrague2007. htm HAJDICSNÉ VARGA, K. (2008): Olvasás az interneten. Kommunikáció az információs technológia korszakában. MANYE Vol. 4. MANYE – Kodolányi János Főiskola, Pécs – Székesfehérvár 2008. 59–65. HAJDICSNÉ VARGA Katalin (2010): The Brief History of Shorthand Training. In Nagy Adrienn, Takács Zsuzsanna (eds.): „Oktatás és Társadalom” Neveléstudományi Doktori Iskola Évkönyve Pécs. PTE BTK, Pécs. 174-183. HAJDICSNÉ VARGA Katalin–SZÜCS Eszter Cecilia (2010): Possibilities of business administration teachers' training in the Bologna-system. In: Képzés és Gyakorlat / Training and Practice, 2010/3-4. 219-226. KULCSÁR, ZS.(é.n.): Az integratív e-learning felé. http://www.crescendo.hu/konyvek/ingegrativ-e-learning KULCSÁR, ZS. (2008): Digitális tanulás. http://www.crescendo.hu/2008/06/10/digitalis-tanulas KULCSÁR László (2008): Olvasd, amit én hallok! – nagy értékű Pannon-adomány. http://infovilag.hu/hir-13459-olvasd-amit-en-hallok-nagy-erteku.html LANDOW, G. P. (1992): Hypertext and Critical Theory, The Johns Hopkins University Press. PRENSKY, M. (2001): Digitális bennszülöttek, digitális bevándorlók. http://www.tenegen.eu/tmoodle/file.php/13/digital_kids_HU.pdf TÓTHNÉ SCHLÉGER Mária (2006): A megújult OKJ és a modulrendszerű képzés bevezetése az iskolai rendszerű szakképzésbe. Módszertani kiadvány. Nemzeti Szakképzési Intézet, Budapest Supervisory Handbook for Vocational Examinations, Booklet 16 − concerning our field. Business Administration Academic Team. Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet, Budapest, 2011 References BESSENYEI, L., TÓTH Zs. (2008): E-learning: a NETIS projektben szerzett tapasztalatok. www.ittk.hu/netis/doc/textbook/bessenyei_toth_elearning_hun.pdf HAJDICSNÉ VARGA, K. (2006): Interaktív anyanyelvi órák. A világ nyelvei és a nyelvek világa. A MANYE kongresszusok előadásai 2. Szerk. Klaudy Kinga és Dobos Csilla. MANYE – Miskolci Egyetem, Pécs – Miskolc 2006. 350–354. Hajdicsné Varga Katalin–Szücs Eszter Cecilia (2007): Bologna-process for integrating administrative skills training into other curricula. http://www.intersteno.it/materiale/Praga2007/praga_conferences/VargaKatalinPrague2007. htm HAJDICSNÉ VARGA, K. (2008): Olvasás az interneten. Kommunikáció az információs technológia korszakában. MANYE Vol. 4. MANYE – Kodolányi János Főiskola, Pécs – Székesfehérvár 2008. 59–65. HAJDICSNÉ VARGA Katalin (2010): The Brief History of Shorthand Training. In Nagy Adrienn, Takács Zsuzsanna (eds.): „Oktatás és Társadalom” Neveléstudományi Doktori Iskola Évkönyve Pécs. PTE BTK, Pécs. 174-183. HAJDICSNÉ VARGA Katalin–SZÜCS Eszter Cecilia (2010): Possibilities of business administration teachers' training in the Bologna-system. In: Képzés és Gyakorlat / Training and Practice, 2010/3-4. 219-226. KULCSÁR, ZS.(é.n.): Az integratív e-learning felé. http://www.crescendo.hu/konyvek/ingegrativ-e-learning KULCSÁR, ZS. (2008): Digitális tanulás. http://www.crescendo.hu/2008/06/10/digitalis-tanulas KULCSÁR László (2008): Olvasd, amit én hallok! – nagy értékű Pannon-adomány. http://infovilag.hu/hir-13459-olvasd-amit-en-hallok-nagy-erteku.html LANDOW, G. P. (1992): Hypertext and Critical Theory, The Johns Hopkins University Press. PRENSKY, M. (2001): Digitális bennszülöttek, digitális bevándorlók. http://www.tenegen.eu/tmoodle/file.php/13/digital_kids_HU.pdf TÓTHNÉ SCHLÉGER Mária (2006): A megújult OKJ és a modulrendszerű képzés bevezetése az iskolai rendszerű szakképzésbe. Módszertani kiadvány. Nemzeti Szakképzési Intézet, Budapest Supervisory Handbook for Vocational Examinations, Booklet 16 − concerning our field. Business Administration Academic Team. Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet, Budapest, 2011 Hajdicsné Varga Katalin PhD Szücs Eszter Cecilia

Thank you for your attention! varga.katalin@ke.hu szucs.eszter@ke.hu Hajdicsné Varga Katalin PhD Szücs Eszter Cecilia