GKI Zrt., XXVIII. Vezérigazgatói Találkozó Szidónia Kastélyszálló, s zeptember 11. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt. „…na és m ost m ost hogyan tovább?!”
GKI Zrt., A közép-kelet-európai országok helyezésének alakulása, Forrás WEF, Portfolio
GKI Zrt., Versenyképességi tükör Objektív elemek, szubjektív (felmérési) elemek, súlyozás Versenyképességi rangsor: - IMD mínusz 30 hely - WEF CZ, PL helyen HU, RO, SK, SL, HR hely az EU28-on belül a 24. helyen vagyunk Magyar előnyök - árupiacok, munkaerőpiacok hatékonysága - fizikai infrastruktúra Magyar hátrányok - szélessávú mobilkommunikáció elterjedtsége - üzleti környezet - intézményi háttér óriási lemaradás!
GKI Zrt., Magyar felzárkózás: elvesztegetett évtized Sajnos szinte minden tekintetben lemaradtunk a régióhoz képest, nem zárkóztunk fel az EU-átlaghoz a csatlakozás óta (GDP, beruházás, fogyasztás, 7 CEE ország közelít az EU- átlaghoz) A régió három legfejlettebb országából (SI, CZ, HU) a három legkevésbé fejlettbe kerültünk (HU, RO, BG + HR most)
GKI Zrt., GDP (PPS) per capita (as per cent of EU average) GDP (PPS) per capita (as per cent of EU average) Source: Eurostat
GKI Zrt., Néhány közép-európai EU-tagállam növekedése, (1999=100) Forrás: Európai Bizottság, GKI
GKI Zrt., Lezárkózók Okok többé-kevésbé beazonosíthatók SL – állami bank, állami vállalat CZ – euro elutasítása HU – a túlzott politikai harc a gazdaságot is konccá tette – jogbiztonság hiánya – gazdasági kiszámíthatatlanság – Magyarország és az EU kettéválasztása
GKI Zrt., Következtetések Igaz, hogy a gazdasági növekedés európai centruma Közép- Kelet-Európában volt, de nem mi voltunk azok A szlovénok és a csehek mindig is előttünk voltak, nem közelítettünk hozzájuk. A baltiak, a szlovákok és a lengyelek messze mögöttünk voltak, megelőztek minket és gyorsan zárkóznak fel. Románia és Bulgária olyan tempóban zárkózik fel, hogy ha mi nem indulunk be, 10 év múlva messze előttünk lesznek. Veszély: visegrádi éllovasból balkáni leszakadóvá válunk
GKI Zrt., Nyugisabb világ jön… vagy mégse? Hat sérülékeny ország: Argentína, Venezuela, Thaiföld, Ukrajna, Oroszország, Magyarország ( Roubini ) ebből 1 pénzügyi csődben, 1 polgárháborúban, 2 egymással háborúban(!!) EU-tűzoltáson túl vagyunk, de még van mit eltakarítani (görög adósság), de főleg építeni Sok múlik azon, hogy Fr. és Olaszo. etatista vagy piacpárti lesz M. Draghi és az ECB a sztár, a gazdasági kormányzás fő ereje (egyelőre) Kellenek a Bizottság segítségével kínálati oldali strukturális reformok A Tanácsnak fel kell építenie a hiányzó részeket: betétbiztosítás, euro-kötvény, kisegítési mechanizmusok („whatever it takes”) Fiskális és Politikai Unió, EU-adó, széthúzó trendek megfékezése Az igazi döntések Merkel, Karlsruhe és az SDP kezében vannak.
GKI Zrt., Valódi eredmények A költségvetési hiány – gyakori korrekciókkal – mindvégig 3% alatt maradt A beruházási rátánk 18-19%, elérte a régió alját. A kamatok jelentősen csökkentek. A külső nettó adósság és a rövidlejáratú adósság a GDP- hez mérten jelentősen mérséklődött. Adósság külső nettó61% 36% rövidlejáratú40% 28,5%
GKI Zrt., Fő makro gondok Hosszú távú és potenciális növekedés Lényegesen jobb üzleti klíma megteremtése Valódi teljesítmény-többletet hozó foglalkoztatás Az államadósság folyamatos csökkentése Külföldi kitettség mérséklése (az államadósság 60%-a külföldi kezekben van) Összességében: mitől lesz felzárkózás?
GKI Zrt., GKI-Erste konjunktúra index, GKI-Erste konjunktúra index, Forrás: GKI
GKI Zrt., A GDP növekedése negyedévenként, (előző év azonos időszaka = 100) Forrás: KSH, GKI
GKI Zrt., A válság hatása a magyar iparágakra, (2007. december = 100) Forrás: KSH
GKI Zrt., Az alkalmazásban állók létszámának változása az előző év azonos időszakához képest, (ezer fő) Forrás: KSH
GKI Zrt., Új költségvetési terhek keletkeznek A közszolgáltatások nonprofittá és nemzetivé tétele maga a vásárlás: a GDP 0,5-1%-a a vállalkozási szektor részére történő rezsicsökkentés esetén az ágazat folyamatos dotációja évente minimum a GDP 1%-a A stadionok befejezése és működtetése, Paks2 beruházásának megkezdése szintén kb. a GDP 1%-a évente Az új EDP szabály miatt szintén a GDP 1%-ával kell csökkenteni az államadósságot, így a költségvetési hiányt Mindez együtt évente a GDP 3%-ára rugó új terhet jelent Az államosítás sokba kerül!
GKI Zrt., Az államadósság nincs csökkenő pályán Az N-nel kezdődő hivatalok száma tart a végtelenhez Továbbra is mi finanszírozzuk a legdrágábban az adósságot 10 éves kötvény HU RO PL BG CZ 4,8% 4,5% 3,8% 3,2% 3,2% Forint árfolyama gyengül negatív hatása nagyobb, mint a rezsicsökkentés pozitívuma Az új EDP szabályok (MTO) megsértése miatt visszakerülhetünk a túlzott deficit eljárásba
GKI Zrt., EU-tagországok államadóssága a GDP százalékában, Forrás: Európai Bizottság, GKI
GKI Zrt., Régióbeli kamatfelárak az eurókamatok felett, (bázispont) Forrás: Eurostat
GKI Zrt., Folyamatos romlás a bankszektorban A bankrendszer fele már magyar, de… NPL arány nem mérséklődik Hitelleépítés még mindig tart háztartások cégek (az NHP nem változtatta meg a tendenciát) Az ágazat rendkívüli túladóztatása folytatódik az állami pluszterhek idáig 1200 milliárd Ft-ra rúgnak, most jön még vagy 900 mrd… Működő bankrendszer nélkül sehol nem volt és nincs gazdasági fejlődés
GKI Zrt., Percentage of the banking system that is foreign owned, CEE10 and EAP6 Note: This percentage is calculated as the total assets of foreign owned subsidiaries/branches as % of total banking system assets Source: André Sapir, Guntram B. Wolff (Bruegel) 2013.
GKI Zrt., Banki hitelek minősége negyedévenként, Forrás: MNB
GKI Zrt., A lakossági hitelek nettó negyedéves változása, (milliárd forint, árfolyamhatás nélkül) Forrás: MNB
GKI Zrt., A magyar bankszektorra kivetett különadók, (milliárd forint) Forrás: OTP
GKI Zrt., „Tisztesség” – magyar módra (Egy példa: lakossági eladósodás kezelése) Eredetileg szakmai egyetértés volt: állam, bankrendszer, hitelfelvevők közös hibája Most elv: minden terhet a bankrendszerre! - a Kúria kinyitott egy kiskaput, a kormány ebből autópályát csinált! Mi lenne tisztességes? Az állam is vigye el a balhé ráeső részét! 3 példa: - a kamatemelésekből le kell vonni az országkockázat növekedését (legalább 100bp), ez az állam terhe - minden ÁSZF és blanketta-szerződés rendelkezett PSZÁF engedéllyel, ha ez akkor tisztességes volt, akkor most is az, vagy ha nem, akkor osztódik a felelősség - az MNB vagy az állam még 2010 nyarán is lefedezhette volna a CHF kinnlevőséget a devizatartalékból vagy az IMF hitelből (azóta a Ft 15%-ot gyengült), ez mérsékelhette volna a terheket +1: az erőltetett kamatcsökkentés lényegesen gyengítette a forintot
GKI Zrt., A forint alapkamata, árfolyama és állampapír-hozama,
GKI Zrt., Közép-európai devizák euró-árfolyama, (2010. január = 100) Forrás EKB
GKI Zrt., Összefoglalás 1. Az eddigi gazdaságpolitika folytatásával csak az eddiginél rosszabb eredményeket lehet elérni! Fő kérdés : mitől lesz tartós növekedés eddigi motorok kifulladóban EU-fejlesztési források 20%-kal csökkennek között a belföldi megtakarítás, felhalmozás szerény marad járműgyártás, építőipar növekedése lelassul „újraiparosítás” mint fejlesztési cél „csacsiság” az állami szolgáltatások modernizálása lenne indokolt (főleg közoktatás, felsőoktatás, egészségügy, MÁV)
GKI Zrt., Összefoglalás 2. Nincs más: új hazai vagy külföldi tőke kell az üzleti szektorba! jogi környezet és üzleti klíma javítása (euró bevezetés!?) a hitelezés beindulásához a bankrendszer kiszabadítása konvergencia program GDP-terve a kilábaláshoz nem elég… ,3 2,5 2,1 3,1 … és az államadósság csökkentéséhez sem! 79,1 78,9 77,5 74,7 Ft gyengítése nem segít Vissza Európához párbeszéd itthon is az EU modernizálásában a hosszú távú magyar érdekek érvényesítése
GKI Zrt., Köszönöm a figyelmet!
GKI Zrt., Reálkereset és nyugdíj, (1999 = 100) Forrás: KSH, GKI
GKI Zrt., A háztartási hitelállományok alakulása nemzetközi összehasonlításban, (2008. október =100, árfolyamszűrt) Forrás: EKB, nemzeti jegybankok, MNB
GKI Zrt., Államháztartási hiány és államadósság a GDP százalékában az EU-ban, 2014 Forrás: Európai Bizottság, 2014.