"Jobban szeretek igaz dolgokkal megütközést kelteni, mint hízelgéssel tetszést aratni." (Seneca) Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Külföldi szakértői konferenciák tapasztalatairól A szakértői konferenciákon sokrétű információ- és tapasztalatcsere zajlik. Tabuk nélküli esetismertetések és szakmai problémák szerepelnek témaként. A szakértői társadalmat foglalkoztató kérdésekről is szó esik, legalább az egyesület közgyűlésén, vagy a programok során. Itthon miért csak a folyosókon, szünetekben, beszélgetés közben jönnek elő a problémák? Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő Kérdések, problémák Kompetencia rendelet és annak módosítási lehetőségei (Szakterület Felülvizsgáló Bizottság, Kamara útján) A Be. módosítása és annak hatásai Szakértők érdekeivel és érdekvédelmével kapcsolatos kérdések (díjrendelet, költségek, személyi és tárgyi feltételek, követelmények a Kamarával és a felügyelő hatósággal szemben, egységes fellépés?) Szükséges-e ennyi hazai, egymással konkurráló rendezvény, vagy az erőinket a legnívósabbra kellene koncentrálni Stb. Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő Condita decrescit, vulgata scientia crescit Bánk József: 3500 latin bölcsesség Az elrejtett tudás csökken, a másokkal közölt gyarapszik. Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
MODERN ELEKTRONIKUS JÁRMŰRENDSZEREK VIZSGÁLATA KONKRÉT ESET KAPCSÁN
Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő Nec me pudet fateri nescire quod nesciam (Cicero) Nem szégyellem bevallani, ha valamit nem tudok Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő Az előadás célja: annak érzékeltetése, hogy a szakértők munkája az elektronika térhódításával változni fog, ill. változnia kell-e és hogyan, valamint a szakember (örökös) fontosságának a kiemelése, a rutin, mechanikus vizsgálatokkal és gondolkodással szemben Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Az elektronikai ipar robbanásának eredménye Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő Hogyan érzékeli az ügyfél az elektronika jelenségét? - Az elektronika a háttérben dolgozik, vezérel. - Akkor tudatosul, ha a hiba megjelenik A hiba hagyományos módszerekkel nem javítható, a gépkocsit (általában) a szervizbe kell szállítani Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Modern elektronikus járműrendszerek Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Szabályozókörök működése a gépkocsiban Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Vezérlőegység Can busszal Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő Mikrokontroller Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő A mikrokontroller áll: - számítóegységből (CPU), - időgenerátorból, - analóg-digitális átalakítóból, - kommunikációs egységből, adattároló egységből : írótároló (ROM) kiolvasótároló (RAM) elektronikusan törölhető és programozható tárolóból (EEPROM) Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Légzsák vezérlőegység Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Az elektronikus rendszer jellemzői Központi információ feldolgozás (vezérlőegység, ECU) Adatfelvétel Működtetés Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő Vizsgáló csatlakozó Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő Az elektronikai rendszer jellemzői: A járművek működési sokoldalúsága csak mikroszámítógép technológiával oldható meg. Lényeges a szoftver minősége. Az elektronika információ által vezérelt, valós idejű feladatokat valósít meg. A lehetséges bemeneti adatkombinációk lehetősége végtelen. Az ECU-k alapműveletként tartalmazzák az integrált hiba- felismerési mechanizmust és a diagnosztikai lehetőséget. Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Diagnosztika, a vezérlőegyég kikérdezése történhet: Tárolt hibák (esetleg a hiba idején fennálló peremfeltételekkel együtt) kiolvasása. Működési jellemzők, információk beolvasása a vezérlőegységen keresztűl, majd a tesztrendszerek felé kiadása és ezáltal a valós folyamattal összehasonlítás. A tesztműszeren keresztűl az aktuátorok vezérlése. Ezáltal a hiba útja a vezérlőegységtől a csatlakozón és a kábeleken keresztűl az aktuá- torig, az elemek kiszerelése nélkül azonosítható. Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Az eredményes műhelyi diagnosztika függ: - a rendszerleírás -a diagnosztikai eljárás (szoftver) - a hibatároló egység a műhely vezérlőegységhez viszonyított diagnosztikai felszereltségének teljességétől Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő Meghibásodási ráta túlterhelés normálterhelés - korai meghibásodás idő - állandó meghibásodás - természetes elhasználódás miatti meghibásodás Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Az elektronikus elem cserélendő - ha látható külső károsodása van, vagy - túl magas hőmérsékleten üzemelt (égés a motor térben), vagy - az elemek vízben áztak Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
OBD, EOBD rendszerekről néhány szó Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő Néhány szó az OBD_ről Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő Esetismertetés Kistehergépkocsin, a vevő kívánságára kiegészítő fülkefűtés beszerelése, termosztát beépítése a fülke komfortosításához Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő Esetismertetés Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Szerviz hibamegállapítása - állófűtést a műszerfalról (nem a motortérből) kötötték le, az állófűtés huzalán észlelt beégési nyomok a huzal nagy áramterhe- lésére utalt, miáltal az állófűtés a számítógéptől az áramot elvette és a vezérlés tönkrement, az állófűtés reléje rendellenes zörejt ad, gyanú merült fel, hogy a relétől visszáram indult és ez is elrontotta az elektronikát, az állófűtés átkötése, kiiktatása után a gépkocsi a kicserélt elektroni- val üzemképes. Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Szerviz következtetése A hiba oka a kiegészítő fűtés beszerelése, amelyet nem ők végeztek és ezért a gépkocsi kiadását csak az elektronika árának kiegyenlítése után szándékozták elvégezni. Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő A bíróság kérdései Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő Vizsgálatok - a beépített fűtés kapcsolásának, működésének vizsgálata - a motorvezérlő elektronikus rendszer vizsgálata - az indítási egység vizsgálata Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Beépített fűtés vizsgálata Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Beépített fűtés vizsgálata A kiegészítő fűtés reléje meghibá- sodott, a relé bekötése kapcsán a motorvezérlő egységet túláram nem tehette tönkre. Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő Kérdés: Miért ment tönkre a motor vezérlő elektronika? Mi okból kellett kicserélni? A megoldás kérdése: Tönkrement-e egyáltalán az elektronika, indokolt volt-e a háromszori cseréje? Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Motor vezérlő elektronika vizsgálata Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
A motor-elektronika vizsgálatának eredménye -a motor vezérlő elektronika működőképes - kérdés, hogy az indításgátlóval is működőképes-e Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Az indításgátló vizsgálata Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Betanítható-e az indító rendszer az eredeti kulcsok felismerésére? A kulcsok betaníthatóak voltak, a gépkocsi a kikta- tott és hibás kiegészítőfű- tés relé nélkül jól működött Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő Következtetés A hiba nem a motorvezérlőegységben és nem az indítás- védelemben, vagy a kulcsokban keresendő! Akkor mi volt a hiba ? Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Információk a hiba hipotézis felállításához - A bejelentett hibák reggeli indításkor jelentkeztek. A hiba ideiglenes elhárítása után az indításgátló ellen- örző lámpája többször működésbe lépett. Az indításgátló és a kigészítő fűtés reléje egymáshoz viszonylag közel került beépítésre. - Az indításgátló működési elve Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
A szakértői vélemény összefoglalása Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő Nec me pudet fateri nescire quod nesciam (Cicero) Nem szégyellem bevallani, ha valamit nem tudok Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Tudomásom szerint a gépkocsi azóta is üzemel! Szakértői megjegyzés Természetesen a szakértői vélemény megállapítását az támasztja alá legjobban, ha a gépkocsi a hibás relé kiiktatásával hibamentesen üzemel tovább. Ezért a második szemlén azt javasoltuk, hogy a gépkocsival közlekedjenek tovább és ha a hiba jelentkezik, akkor újabb hibamegállapítás válhat szükségessé. Tudomásom szerint a gépkocsi azóta is üzemel! Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő Tanulságok - A szakértő és gondolkodása komolyabb esetekben fontosabb, mint a gyártói protokoll vizsgálat. Minden komplex vizsgálat előtt a teljes (rész)rendszer működés átgondolása szükséges. Ezt kövesse csak a rutinszerű vizsgálat. Fontos a vizsgálat előtt a hibajelenség pontos, ellentmondásmentes megismerése, „leírattatása”, a szakszerűtlen megállapítások és vélt hibajelenségek kiszűrése. Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Aki a tudományban előrehalad, de erkölcseiben hibázik, Qoi proficit in litteris et deficit in moribus, plus deficit, quam proficit Szent Ágoston Aki a tudományban előrehalad, de erkölcseiben hibázik, többet árt, mint használ. Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
A járműelektronika és az iü. szakértő A szakértő a hibatárolóből kiolvasott hibák alapján vélelmezheti az elektronikával vezérelt szerkezeti egység működését. Ehhez kell a hozzávaló szaktudás és műszerezettség. Kérdés: szoftver ellenőrzés is szükséges-e (elvégezhetetlen), vagy csak a szakértő csak annyit mondhat: a hibatároló hibát nem jelez (ez nem azonos azzal, hogy nincs hiba a berendezésben – szoftver kérdés). A jármű elektronikai rendszerekben működés közben lehet hiba, ill. hibás működés akkor is, ha a hibatárolóban nincs hiba tárolva (hibajelzés nincs). A rendelkezésre álló egyéb adatok felhasználása,hiszen véleményt adni kell! - A vizsgálatok időigénye, hasonlóan a szoftver szakértők esetéhez. Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő Köszönet: - azoknak, akik megtiszteltek figyelmükkel és Aulich Nándor mérnök úrnak, aki a vizsgálatoknál és az előadásra készülés során önzetlenül támogatott ötleteivel az Eberspeicher, Webasto, Citroen segítőkész szakembereinek, akik dokumentációkkal segítettek Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő Köszönöm a figyelmet! Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő