"Jobban szeretek igaz dolgokkal

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Advertisements

A kölcsönös befolyásolás

Kamarai prezentáció sablon
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Készítette: Boros Erzsi
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
Második nap DVD LUMINEERS PLACEMENT. Második nap DVD LUMINEERS PLACEMENT.
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
Humánkineziológia szak
Mellár János 5. óra Március 12. v
MFG-Pro váll-ir. rendszer bemutatása
Műveletek logaritmussal
Elektromos mennyiségek mérése
Koordináta transzformációk
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
A tételek eljuttatása az iskolákba
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat Karakterisztikák mérése 1 Makan Gergely, Mingesz Róbert, Nagy Tamás V
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
Mérés és adatgyűjtés Kincses Zoltán, Mingesz Róbert, Vadai Gergely 10. Óra MA-DAQ – Műszer vezérlése November 12., 15. v
Mérés és adatgyűjtés Szenzorok II. Mingesz Róbert
Virtuális méréstechnika 12. Óra Karakterisztikák mérése November 21. Mingesz Róbert v
Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat levelező 4. Óra Karakterisztikák mérése November 23. Kincses Zoltán, Mellár János v
Ember László XUBUNTU Linux (ami majdnem UBUNTU) Ötödik nekifutás 192 MB RAM és 3 GB HDD erőforrásokkal.
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Védőgázas hegesztések
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
VILÁGÍTÁSTECHNIKAI TÁRSASÁG LEDek alkalmazása a világítástechnikában
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
6. Előadás Merevítő rendszerek típusok, szerepük a tervezésben
Darupályák tervezésének alapjai
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
Vonatok ütközése Tárnok, március 14. Rózsa János
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
Lineáris egyenletrendszerek (Az evolúciótól a megoldáshalmaz szerkezetéig) dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém /' /
szakmérnök hallgatók számára
2. A KVANTUMMECHANIKA AXIÓMÁI 1. Erwin Schrödinger: Quantisierung als Eigenwertproblem (1926) 2.
Köszöntöm a GÉMOSZ Közgyűlés résztvevőit! Központi Közlekedési Felügyelet Közúti Jármű Felügyelet Köszöntöm a GÉMOSZ Közgyűlés résztvevőit! Mihalek Miklós.
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
Vasútszabályozási Osztály
VARIÁCIÓK ISMÉTLÉS NÉLKÜLI ESET DEFINÍCIÓ
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
A pneumatika alapjai A pneumatikában alkalmazott építőelemek és működésük vezérlő elemek (szelepek)
HÍDÉPÍTÉS Acélszerkezetek
© 2005 The Gallup Organization T HE G ALLUP O RGANIZATION Országos Kreditmonitoring vizsgálat az oktatók körében - ábrasor
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
2006. május 15P2P hálózatok 1 Fóliák a vizsgára: 1. előadás  Bevezető: 11-16, 21,  Usenet: előadás:  Bevezető: 3-8  Napster: 
2006. Peer-to-Peer (P2P) hálózatok Távközlési és Médiainformatikai Tanszék.
A HUNAGI közösség és a CASCADOSS Dr. Remetey-Fülöpp Gábor főtitkár HUN A GI CASCADOSS REGIONÁLIS MŰHELY SZEGED, JANUÁR
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
Létezik valamilyen emberi alkotás, amely megközelíti a természet szépségét? Talán a zene! Kapcsolja be a hangszórókat! Automatikus diatovábbítás.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Lap.hu oldalak dinamizálása Lap.hu találkozó – május 14.
Mikroökonómia gyakorlat
> aspnet_regiis -i 8 9 TIPP: Az „Alap” telepítés gyors, nem kérdez, de később korlátozhat.
Szakértői bizonyítás a büntető eljárásban
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
A termelés költségei.
Erőforrások tárolhatóság klasszikus felosztás
Neumann elvek és a Neumann elvű számítógép felépítése
Előadás másolata:

"Jobban szeretek igaz dolgokkal megütközést kelteni, mint hízelgéssel tetszést aratni." (Seneca) Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő

Külföldi szakértői konferenciák tapasztalatairól A szakértői konferenciákon sokrétű információ- és tapasztalatcsere zajlik. Tabuk nélküli esetismertetések és szakmai problémák szerepelnek témaként. A szakértői társadalmat foglalkoztató kérdésekről is szó esik, legalább az egyesület közgyűlésén, vagy a programok során. Itthon miért csak a folyosókon, szünetekben, beszélgetés közben jönnek elő a problémák? Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő

Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő Kérdések, problémák Kompetencia rendelet és annak módosítási lehetőségei (Szakterület Felülvizsgáló Bizottság, Kamara útján) A Be. módosítása és annak hatásai Szakértők érdekeivel és érdekvédelmével kapcsolatos kérdések (díjrendelet, költségek, személyi és tárgyi feltételek, követelmények a Kamarával és a felügyelő hatósággal szemben, egységes fellépés?) Szükséges-e ennyi hazai, egymással konkurráló rendezvény, vagy az erőinket a legnívósabbra kellene koncentrálni Stb. Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő

Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő Condita decrescit, vulgata scientia crescit Bánk József: 3500 latin bölcsesség Az elrejtett tudás csökken, a másokkal közölt gyarapszik. Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő

MODERN ELEKTRONIKUS JÁRMŰRENDSZEREK VIZSGÁLATA KONKRÉT ESET KAPCSÁN

Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő Nec me pudet fateri nescire quod nesciam (Cicero) Nem szégyellem bevallani, ha valamit nem tudok Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő

Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő Az előadás célja: annak érzékeltetése, hogy a szakértők munkája az elektronika térhódításával változni fog, ill. változnia kell-e és hogyan, valamint a szakember (örökös) fontosságának a kiemelése, a rutin, mechanikus vizsgálatokkal és gondolkodással szemben Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő

Az elektronikai ipar robbanásának eredménye Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő

Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő Hogyan érzékeli az ügyfél az elektronika jelenségét? - Az elektronika a háttérben dolgozik, vezérel. - Akkor tudatosul, ha a hiba megjelenik A hiba hagyományos módszerekkel nem javítható, a gépkocsit (általában) a szervizbe kell szállítani Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő

Modern elektronikus járműrendszerek Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő

Szabályozókörök működése a gépkocsiban Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő

Vezérlőegység Can busszal Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő

Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő Mikrokontroller Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő

Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő A mikrokontroller áll: - számítóegységből (CPU), - időgenerátorból, - analóg-digitális átalakítóból, - kommunikációs egységből, adattároló egységből : írótároló (ROM) kiolvasótároló (RAM) elektronikusan törölhető és programozható tárolóból (EEPROM) Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő

Légzsák vezérlőegység Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő

Az elektronikus rendszer jellemzői Központi információ feldolgozás (vezérlőegység, ECU) Adatfelvétel Működtetés Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő

Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő Vizsgáló csatlakozó Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő

Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő Az elektronikai rendszer jellemzői: A járművek működési sokoldalúsága csak mikroszámítógép technológiával oldható meg. Lényeges a szoftver minősége. Az elektronika információ által vezérelt, valós idejű feladatokat valósít meg. A lehetséges bemeneti adatkombinációk lehetősége végtelen. Az ECU-k alapműveletként tartalmazzák az integrált hiba- felismerési mechanizmust és a diagnosztikai lehetőséget. Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő

Diagnosztika, a vezérlőegyég kikérdezése történhet: Tárolt hibák (esetleg a hiba idején fennálló peremfeltételekkel együtt) kiolvasása. Működési jellemzők, információk beolvasása a vezérlőegységen keresztűl, majd a tesztrendszerek felé kiadása és ezáltal a valós folyamattal összehasonlítás. A tesztműszeren keresztűl az aktuátorok vezérlése. Ezáltal a hiba útja a vezérlőegységtől a csatlakozón és a kábeleken keresztűl az aktuá- torig, az elemek kiszerelése nélkül azonosítható. Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő

Az eredményes műhelyi diagnosztika függ: - a rendszerleírás -a diagnosztikai eljárás (szoftver) - a hibatároló egység a műhely vezérlőegységhez viszonyított diagnosztikai felszereltségének teljességétől Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő

Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő Meghibásodási ráta túlterhelés normálterhelés - korai meghibásodás idő - állandó meghibásodás - természetes elhasználódás miatti meghibásodás Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő

Az elektronikus elem cserélendő - ha látható külső károsodása van, vagy - túl magas hőmérsékleten üzemelt (égés a motor térben), vagy - az elemek vízben áztak Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő

OBD, EOBD rendszerekről néhány szó Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő

Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő Néhány szó az OBD_ről Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő

Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő

Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő Esetismertetés Kistehergépkocsin, a vevő kívánságára kiegészítő fülkefűtés beszerelése, termosztát beépítése a fülke komfortosításához Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő

Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő Esetismertetés Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő

Szerviz hibamegállapítása - állófűtést a műszerfalról (nem a motortérből) kötötték le, az állófűtés huzalán észlelt beégési nyomok a huzal nagy áramterhe- lésére utalt, miáltal az állófűtés a számítógéptől az áramot elvette és a vezérlés tönkrement, az állófűtés reléje rendellenes zörejt ad, gyanú merült fel, hogy a relétől visszáram indult és ez is elrontotta az elektronikát, az állófűtés átkötése, kiiktatása után a gépkocsi a kicserélt elektroni- val üzemképes. Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő

Szerviz következtetése A hiba oka a kiegészítő fűtés beszerelése, amelyet nem ők végeztek és ezért a gépkocsi kiadását csak az elektronika árának kiegyenlítése után szándékozták elvégezni. Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő

Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő A bíróság kérdései Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő

Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő Vizsgálatok - a beépített fűtés kapcsolásának, működésének vizsgálata - a motorvezérlő elektronikus rendszer vizsgálata - az indítási egység vizsgálata Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő

Beépített fűtés vizsgálata Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő

Beépített fűtés vizsgálata A kiegészítő fűtés reléje meghibá- sodott, a relé bekötése kapcsán a motorvezérlő egységet túláram nem tehette tönkre. Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő

Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő Kérdés: Miért ment tönkre a motor vezérlő elektronika? Mi okból kellett kicserélni? A megoldás kérdése: Tönkrement-e egyáltalán az elektronika, indokolt volt-e a háromszori cseréje? Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő

Motor vezérlő elektronika vizsgálata Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő

A motor-elektronika vizsgálatának eredménye -a motor vezérlő elektronika működőképes - kérdés, hogy az indításgátlóval is működőképes-e Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő

Az indításgátló vizsgálata Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő

Betanítható-e az indító rendszer az eredeti kulcsok felismerésére? A kulcsok betaníthatóak voltak, a gépkocsi a kikta- tott és hibás kiegészítőfű- tés relé nélkül jól működött Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő

Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő Következtetés A hiba nem a motorvezérlőegységben és nem az indítás- védelemben, vagy a kulcsokban keresendő! Akkor mi volt a hiba ? Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő

Információk a hiba hipotézis felállításához - A bejelentett hibák reggeli indításkor jelentkeztek. A hiba ideiglenes elhárítása után az indításgátló ellen- örző lámpája többször működésbe lépett. Az indításgátló és a kigészítő fűtés reléje egymáshoz viszonylag közel került beépítésre. - Az indításgátló működési elve Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő

A szakértői vélemény összefoglalása Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő

Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő Nec me pudet fateri nescire quod nesciam (Cicero) Nem szégyellem bevallani, ha valamit nem tudok Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő

Tudomásom szerint a gépkocsi azóta is üzemel! Szakértői megjegyzés Természetesen a szakértői vélemény megállapítását az támasztja alá legjobban, ha a gépkocsi a hibás relé kiiktatásával hibamentesen üzemel tovább. Ezért a második szemlén azt javasoltuk, hogy a gépkocsival közlekedjenek tovább és ha a hiba jelentkezik, akkor újabb hibamegállapítás válhat szükségessé. Tudomásom szerint a gépkocsi azóta is üzemel! Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő

Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő Tanulságok - A szakértő és gondolkodása komolyabb esetekben fontosabb, mint a gyártói protokoll vizsgálat. Minden komplex vizsgálat előtt a teljes (rész)rendszer működés átgondolása szükséges. Ezt kövesse csak a rutinszerű vizsgálat. Fontos a vizsgálat előtt a hibajelenség pontos, ellentmondásmentes megismerése, „leírattatása”, a szakszerűtlen megállapítások és vélt hibajelenségek kiszűrése. Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő

Aki a tudományban előrehalad, de erkölcseiben hibázik, Qoi proficit in litteris et deficit in moribus, plus deficit, quam proficit Szent Ágoston Aki a tudományban előrehalad, de erkölcseiben hibázik, többet árt, mint használ. Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő

A járműelektronika és az iü. szakértő A szakértő a hibatárolóből kiolvasott hibák alapján vélelmezheti az elektronikával vezérelt szerkezeti egység működését. Ehhez kell a hozzávaló szaktudás és műszerezettség. Kérdés: szoftver ellenőrzés is szükséges-e (elvégezhetetlen), vagy csak a szakértő csak annyit mondhat: a hibatároló hibát nem jelez (ez nem azonos azzal, hogy nincs hiba a berendezésben – szoftver kérdés). A jármű elektronikai rendszerekben működés közben lehet hiba, ill. hibás működés akkor is, ha a hibatárolóban nincs hiba tárolva (hibajelzés nincs). A rendelkezésre álló egyéb adatok felhasználása,hiszen véleményt adni kell! - A vizsgálatok időigénye, hasonlóan a szoftver szakértők esetéhez. Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő

Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő

Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő

Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő Köszönet: - azoknak, akik megtiszteltek figyelmükkel és Aulich Nándor mérnök úrnak, aki a vizsgálatoknál és az előadásra készülés során önzetlenül támogatott ötleteivel az Eberspeicher, Webasto, Citroen segítőkész szakembereinek, akik dokumentációkkal segítettek Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő

Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő Köszönöm a figyelmet! Tatai Konferencia 2006. november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő