A DIPLOMÁS PÁLYAKÖVETÉS RENDSZERE A WJLF-EN PÁRBESZÉD A KOMPETENCIÁK NYELVÉN „PEGAZUS” „PEGAZUS” P ROJEKT TÁMOP /2/KMR
BEVEZETŐ Mind jobban elszakadni látszik a felsőoktatás a munkaerőpiactól. Erre a dilemmára adhat – a fejlettebb nyugati társadalmak tapasztalatai szerint – megfelelő választ a diplomás pályakövetés, amely a munka és a felsőoktatás világa között kialakuló diszkrepanciákat hivatott áthidalni. A Wesley János Lelkészképző Főiskola a ZSKF-fel közösen létrehozott pályakövető „párbeszéd-modellje” révén pontos és jól használható információkra tesz szert végzett hallgatói sorsáról, amelyeket – a képzése minőségének javítása érdekében – az oktatói és hallgatói, a menedzsment, valamint a munkáltatók részére visszacsatolja. Kísérleteinkkel a felsőoktatás egyfajta paradigmaváltásának irányát jelöljük ki: a munkaerő-piachoz alkalmazkodó – azzal egyenrangú félként párbeszédet folytató, együttműködő – nyitott felsőoktatás rendszerét, amely komplex módon képes felkészíteni hallgatóit arra, hogy megfelelő „válaszokat” adjanak a posztindusztriális társadalmak összetett kihívásaira, vagy ahogy Anthony Giddens fogalmaz: „merészen beilleszkedjenek…”
A DPR ELŐZMÉNYEI A „ROP” PÁLYÁZAT A ZSKF-EN A pályázat címe: „Szakmai gyakorlatszervezés, gyakorlatorientált képzések megvalósítása és szolgáltató-központ kialakítása”. A projekt 2005-től 2010-ig tartott, Alappopuláció: öt intézmény (AVKF, BMF, ELTE ÁJK, WJLF és ZSKF) 1990 és 2004 között végzett hallgatói. Módszer: személyes kérdőív, minta 1928 fő (nemre, tagozatra, szakra és a végzés évére reprezentatív intézményenként, súlyozással). Témája: rendkívül sokrétű (egy órás interjúk – közel ezer változó), alapvető szocio-demográfiai adatok, életút- elemek (posztadoleszcencia-vizsgálathoz), munkahely-keresés, elégedettség iskolával, munkával, jövedelem, életviszonyok, életcélok, értékek, kompetenciák (17 - a TSER mintájára). A kutatásban közel kétszáz hallgató vett részt („diák-instruktorok” vezetésével), a „Diákkötet”-et is ők írták, szerkesztették.
„MI LESZ VELÜNK A DIPLOMA UTÁN?” ZSKF-TKK „DIÁKKÖTET”, A 2006/07. ÉVI VIZSGÁLAT EREDMÉNYEI A WJLF ÉS A TÖBBI INTÉZMÉNY ÖSSZEHASONLÍTÁSÁBAN 1.) A VÉGZETTEK HARMADA 40 ÉVEN FELÜLI VOLT; 2.) NAGYOBB RÉSZÜK LEVELEZŐN DIPLOMÁZOTT; 3.) A LEGMAGASABB ARÁNYBAN VÉGEZTEK A SZÜLEIK LEGFELJEBB SZAKMUNKÁSKÉPZŐT; 4.) A LEGKISEBB ARÁNYBAN JELENT MEG A VÁLASZOK KÖZÖTT A „MÉG SOHASEM DOLGOZOTT”, ILLETVE A PILLANATNYI STÁTUSZA : MUNKANÉLKÜLI; 5.) ERŐS AZ INTÉZMÉNYI KÖTŐDÉSÜK, SOKFÉLE MÓDON AKARTÁK SEGÍTENI AZ ITT FOLYÓ OKTATÁST; 6.) ERŐSEBBEK VOLTAK AZ ÁTLAGNÁL A TOVÁBBTANULÁSI TERVEIK.
„MI LESZ VELÜNK A DIPLOMA UTÁN?” ZSKF-TKK „DIÁKKÖTET”, 2007, „Miben segíthetünk?” A végzett hallgatók válaszai 10,6 ábra: A segítség formái: személyes tanácsokkal a jelenlegi hallgatóknak – intézményenként (százalékok)
A „PEGAZUS” PROJEKT (TÁMOP /2/KMR pályázat) A projekt címe: „A diplomás pályakövetés, az alumni, komplex hallgatói humán szolgáltatások és tehetséggondozás az ANNYE, az AVKF, a WJLF és a ZSKF alkotta konzorcium intézményeiben, valamint vezetői információs rendszer kiépítése a ZSKF-en.” A projekt sajátosságai: (1) NÉGY INTÉZMÉNY SZOROSAN ÖSSZEHANGOLT MUNKÁJA a kutatások előkészítése, lebonyolítása, elemzése, a „visszacsatolás” terén. (2) „MINTA-TERVEZŐ MODELL” alkalmazása, amely lehetővé teszi az online önkitöltős kérdőívek esetén (is) a minta reprezentativitását – ehhez külön kérdőív-szerkesztő felületet fejlesztettünk ki (MySurvey©). (3) Kutatásainkat A „PÁRBESZÉD A KOMPETENCIÁK NYELVÉN” MODELLRE ÉPÍTVE kiterjesztettük a munkáltatókra, az oktatókra és a leendő hallgatókra is. A vizsgálatok 2 éves ciklusokban folynak.
AKTÍV HALLGATÓI VIZSGÁLAT – N=126. Mennyire FONTOSAK az egyes tényezők? (1=egyáltalán nem fontos; 5=nagyon fontos) – Mennyire ELÉGEDETTEK velük a Wesley János Lelkészképző Főiskolán (1=egyáltalán nem; 5=teljes mértékben)? (Átlagértékek az ötfokú skálákon; a fontosság szerint rendezve.)
AKTÍV HALLGATÓI VIZSGÁLAT N=111 MILYEN EREDMÉNNYEL VÉGZI ÖN A TALULMÁNYAIT?
I.4.9. ábra: Miért vonzó az értelmiségi pálya? Forrás: WJLF AKTÍV HALLGATÓK VIZSGÁLATA (N=174) AKTÍV HALLGATÓI VIZSGÁLAT N=174 MIÉRT VONZÓ AZ ÉRTELMISÉGI PÁLYA ?
HALLGATÓINK ÖNÉRTÉKELÉSE A KOMPETENCIA-KÉRDÉSEK TÜKRÉBEN
AlappopulációMinta ElemszámSzázalékElemszámSzázalék Végzés éve ,63935, ,84036, ,63128,2 Nem Férfi9417,72018,6 Nő43782,39081,4 Szak Szociális munka BA46387,29687,5 Pedagógia BA6812,81412,5 Tagozat Nappali32060,36760,9 Levelező21139,74339,1 Összesen , ,0 VÉGZETT HALLGATÓI VIZSGÁLATOK A REPREZENTATIVITÁST BIZTOSÍTÓ, ÚN. „MINTATERVEZŐ MÁTRIX”
Forrás: WJLF VÉGZETT HALLGATÓK VIZSGÁLATA (N=110) VÉGZETT HALLGATÓI VIZSGÁLATOK A VÁLASZADÓK AKTUÁLIS MUNKAERŐ-PIACI STÁTUSZA
Milyen mértékben használja jelenlegi munkájában a kérdőív alapjául szolgáló tanulmányai során elsajátított tudást, megszerzett készségeket? Forrás: WJLF VÉGZETT HALLGATÓK VIZSGÁLATA (N=110) VÉGZETT HALLGATÓI VIZSGÁLATOK 2012.
Forrás: WJLF VÉGZETT HALLGATÓK VIZSGÁLATA (N=110) Mennyire elégedett az alábbi tényezőkkel?
[1] [1] Ezen a „pókháló-ábrán” a fenti két érték különbségét (a „hiányokat” – ahol nagyobb a „Szükséges” mint a „Rendelkezik vele”; és a „többleteket” – ahol a két érték viszonya megfordul) mutatjuk be. Minden kompetencia esetében a „Rendelkezik vele” értékből kivontuk a „Szükséges” értéket. A legerősebb összefüggést a 28. kompetenciánál regisztráltunk: a P = 0,015; az Eta-négyzet értéke = 0,139. Az F-próba szerint egészen a 12. kompetenciáig szignifikánsak a szakok szerinti eltérések (itt P = 0,028; Eta-négyzet = 0,106). A leggyengébb összefüggések az ábrán a 26. kompetencia esetében találhatók: P = 0,331; az Eta-négyzet itt = 0,022) VÉGZETTEK „KOMPETENCIA-TÉRKÉPE”, AZOK, AKIK A VÉGZETTSÉGÜKNEK MEGFELELŐ MUNKÁT VÉGEZNEK ; N=46
AZ ÁLLAMIGAZGATÁSI ADATBÁZISOK DIPLOMÁS PÁLYAKÖVETÉSI CÉLÚ INTEGRÁCIÓJA _gyorsjelentes_ _vegleges.pdf
1.Aktív hallgató 2. Végzett hallgató 3. Munkáltató Kompetencia 4. Oktató I. évII. év Elégedettség Visszacsatolás Visszacsatolás Kapcsolat Kompetencia Visszacsatolá s 5. Leendő hallgató - Marketing - Alumni - Karrier - Kapcsolatok WJLF Szenátus WJLF Szenátus VIR HÖK TO Eredmények AZ ÖTSZEREPLŐS „PÁRBESZÉD-MODELL” MŰKÖDÉSE