Romantika és historizmus (a 18. sz. végétől a 19. sz. végéig)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
XIX. század második fele
Advertisements

A ROMANTIKA ÉS A MŰVELŐDÉS EURÓPÁBAN
A romantika.
A realizmus XIX. század második fele
Gustave Courbet: A mindenre elszánt/kiábrándult ember
Realista építészet EKLEKTIKA
Papp Tünde IFO II. nappali
REFORMKOR (1830 körül – 1848).
ESZTÉTIKAI VISZONYOK – Az esztétikai tárgy
II. Szimbolizmus - A görög szümbolon: „ismertetőjegy” szóból
Az érett reneszánsz festészete (A 16. század eleje)
A romantika Magyarországon
Realizmus II A városi műfaj.
A REALIZMUS.
REALIZMUS.
Automatikus diaváltás A hangszórókat kérem bekapcsolni.
HISTORIZMUS, EKLEKTIKA – XIX. sz. 2. felének építészete
Európai művészet a XVIII –XIX. sz.-ban
A romantika irodalmából
OSZTÁLYOZÓ VIZSGÁK 9.O. 10.O..
HÁZI F. - ROMANTIKA.
Nézzük a képeket Kis művészettörténet
Középületek.
A 19. század második fele. Historizmus, akadémizmus, impresszionizmus
Klasszicizmus és romantika a képzőművészetben A magyar klasszicizmus
CAMILLE PISARRO Zene: Clayderman automata képváltás.
A ROMANTIKA.
A 19. századi líra átalakulása
B arokk, mint művészettörténeti stílus
(Posztimpresszionizmus, szimbolizmus, szecesszió)
A velencei érett reneszánsz festészet (16. sz.)
A szentimentalizmus 8/B.
A romantika.
(középszintű érettségihez)
A realizmus az európai művelődésben
A realizmus az európai művelődésben
A ROMANTIKA ÉS A MŰVELŐDÉS EURÓPÁBAN
A KLASSZICIZMUS MAGYARORSZÁGON
A szimbolizmus.
A romantika.
Művészetterápia vizsga anyaga. II. évfolyam őszi szemeszter
Realizmus, Preraffaeliták testvérisége, Plein air
Romantika.
Művészettörténet zenészeknek Irányzatok a XIX
Posztimpresszionizmus
Romantika.
A belevetítés jelensége
A romantika Készítette: Domján Gáborné.
A klasszicizmus 24/A.
Készítette: Bujdosó Villő
Posztimpresszionizmus
Klasszicizmus Készítette: Ecseri István.
A ROMANTIKA életérzése, világszemlélete stílusirányzata A XIX. század
Romantika 1850 ~ 1870 Készítette: Ecseri István.
Szobrászat.
Összeállította: Nikli Károly
Magyarországi művészet
A romantika.
A klasszicizmus korának festészete Európában
A romantika egy egységes korstílus, ami több művészeti ágra együttesen terjedt ki. Kialakulásának időszaka a 18. század vége, virágkora a 19. század első.
A romantika.
Arany János Vojtina Ars poetikája
Előadás másolata:

Romantika és historizmus (a 18. sz. végétől a 19. sz. végéig)

Elnevezés

A klasszicizmus és a romantika harca Gericault: Őrült nő

2. Romantikus szellemiség Delacroix: Ofélia halála (Shakespeare: Hamlet)

Elidegenedés Delacroix: Hamlet a sírásókkal

Az Istenkép átalakulása W. Blake: The Ancient of Days

Elvágyódás Friedrich: Krétasziklák Rügenen

A kaland és a hőskultusz

„Vissza a természetbe” mítosz (Rousseau)

Az angolpark vagy tájkert

A jól ismert helyett a távoli ismeretlen (az egzotikus) Delacroix: Algériai nők

Őrület és teremtő erő Gericault: Őrült férfi képmása

Romantikus művészkép: zsenikultusz Delacroix: Chopin portréja

II. A 19. századi építészet

Feszl Frigyes: Vigadó, Bp., 1859-65.

A belső keleties hangulata

c/ Historizmus építészete (a 19. sz. 2. fele)

Ybl Miklós: Operaház, Bp., 1875-84.

Steindl Imre: Országház, Bp., 1885-94.

Szépművészeti Múzeum (Schikedanz Albert), Bp. 1899-1906

A budavári Nagyboldogasszony- (Mátyás-) templom, 13-15. sz. és 19. sz A budavári Nagyboldogasszony- (Mátyás-) templom, 13-15. sz. és 19. sz. v. (Schulek Frigyes - restaurálás)

III. Romantikus szobrászat

Francois Rude: Marseillaise, 1836., Párizs

Izsó Miklós Búsuló juhász

Izsó Miklós: Táncoló paraszt, 1870., MNG

A kompozíció érlelése,vázlatok sora

Romantikus és akadémikus festészet

1. Témák: elvágyódás és szabadságvágy

3. Kiemelkedő egyéniségek

Francisco de Goya

A rokokó kezdetek

Kíméletlenül realista portrék

A legjelentősebb grafikusok egyike: Capriccos és a Háború borzalmai

„Amikor alszik az ész, előjönnek a szörnyek”

A süket házának képei

Fekete képek

A kései képek színpompája az impresszionizmus felé mutat

Francisco Goya: 1808. május 3., 1814.

Caspar David Friedrich

Az ember eltörpül a természet nagysága előtt Ha van figura, kicsi (staffázsalak) és általában háttal áll nekünk, bevon bennünket a táj szemlélésébe

Caspar David Friedrich: Vándor a ködtenger felett, 1818. k.

„A reménység hajótörése” („Jeges-tenger”)

Krétasziklák Rügenen

Théodore Géricault

Hősiesség, nemzeti tematika és lovak

A mozgás ábrázolása a festészetben

A művészi igazság

őrültek

Levágott fejek

Théodore Géricault: A Medúza tutaja, 1818-19.

Klasszikus csoportfűzés: emberek gúlája

Realista vonások

A természet mint színpad

Eugéne Delacroix

Távoli tájak, idegen létformák: „Algériai nők”

Vázlatfüzet

Remek portrék

Eugene Delacroix: A Szabadság vezeti a népet, 1831.

Romantikus festőiség: lőporfüst és por

William Blake: A teremtő, 1826.

f/ William Turner „Önarckép”

Az angol romantikában különösen fontos a táj: Turner és Constable

Turner a francia barokk festő, Claude Lorrain hatása alatt kezdi pályáját, ideális tájak, álomszerű hangulatok Claude Lorrain Turner

A vízfesték (akvarell) utolérhetetlen mestere

„Hóvihar, Hannibál átkel az Alpokon”

„A Téméraire hadihajó utolsó útja”

„Eső, gőz, sebesség”

William Turner: „Gőzhajó a hóviharban”,1842.

A realizmus a 19. középső harmada, második fele

Lehet-e a művészet tárgya a rút, az alantas, a visszataszító? Újrealizmus: Daniel Spoerri

Barbizoni iskola Corot tájképe

A plein air festészet Daubigny tájképe

Jean-Francois Millet: Kalászszedők, 1857.

Van Gogh csodálta művészetét, több művét lemásolta Millet Van Gogh magvetője

Gustave Courbet Önarckép a börtönben

Nagy társadalmi tablók Courbet: Temetés Ornans-ban

A műterem

Társadalom kritika: a munka világa Kőtörők (elpusztult)

Gustav Courbet: Bonjour Monsieur Courbet 1854.

Honoré Daumier

Honoré Daumier: Rue Transnonain, 1834., litográfia

Litográfia (kőrajz)

Szatirikus látásmód, társadalom kritika

Harmadosztályú vasúti kocsi

Hajóvontató

Íme az ember

Don Quijote sorozat