Romantika és historizmus (a 18. sz. végétől a 19. sz. végéig)
Elnevezés
A klasszicizmus és a romantika harca Gericault: Őrült nő
2. Romantikus szellemiség Delacroix: Ofélia halála (Shakespeare: Hamlet)
Elidegenedés Delacroix: Hamlet a sírásókkal
Az Istenkép átalakulása W. Blake: The Ancient of Days
Elvágyódás Friedrich: Krétasziklák Rügenen
A kaland és a hőskultusz
„Vissza a természetbe” mítosz (Rousseau)
Az angolpark vagy tájkert
A jól ismert helyett a távoli ismeretlen (az egzotikus) Delacroix: Algériai nők
Őrület és teremtő erő Gericault: Őrült férfi képmása
Romantikus művészkép: zsenikultusz Delacroix: Chopin portréja
II. A 19. századi építészet
Feszl Frigyes: Vigadó, Bp., 1859-65.
A belső keleties hangulata
c/ Historizmus építészete (a 19. sz. 2. fele)
Ybl Miklós: Operaház, Bp., 1875-84.
Steindl Imre: Országház, Bp., 1885-94.
Szépművészeti Múzeum (Schikedanz Albert), Bp. 1899-1906
A budavári Nagyboldogasszony- (Mátyás-) templom, 13-15. sz. és 19. sz A budavári Nagyboldogasszony- (Mátyás-) templom, 13-15. sz. és 19. sz. v. (Schulek Frigyes - restaurálás)
III. Romantikus szobrászat
Francois Rude: Marseillaise, 1836., Párizs
Izsó Miklós Búsuló juhász
Izsó Miklós: Táncoló paraszt, 1870., MNG
A kompozíció érlelése,vázlatok sora
Romantikus és akadémikus festészet
1. Témák: elvágyódás és szabadságvágy
3. Kiemelkedő egyéniségek
Francisco de Goya
A rokokó kezdetek
Kíméletlenül realista portrék
A legjelentősebb grafikusok egyike: Capriccos és a Háború borzalmai
„Amikor alszik az ész, előjönnek a szörnyek”
A süket házának képei
Fekete képek
A kései képek színpompája az impresszionizmus felé mutat
Francisco Goya: 1808. május 3., 1814.
Caspar David Friedrich
Az ember eltörpül a természet nagysága előtt Ha van figura, kicsi (staffázsalak) és általában háttal áll nekünk, bevon bennünket a táj szemlélésébe
Caspar David Friedrich: Vándor a ködtenger felett, 1818. k.
„A reménység hajótörése” („Jeges-tenger”)
Krétasziklák Rügenen
Théodore Géricault
Hősiesség, nemzeti tematika és lovak
A mozgás ábrázolása a festészetben
A művészi igazság
őrültek
Levágott fejek
Théodore Géricault: A Medúza tutaja, 1818-19.
Klasszikus csoportfűzés: emberek gúlája
Realista vonások
A természet mint színpad
Eugéne Delacroix
Távoli tájak, idegen létformák: „Algériai nők”
Vázlatfüzet
Remek portrék
Eugene Delacroix: A Szabadság vezeti a népet, 1831.
Romantikus festőiség: lőporfüst és por
William Blake: A teremtő, 1826.
f/ William Turner „Önarckép”
Az angol romantikában különösen fontos a táj: Turner és Constable
Turner a francia barokk festő, Claude Lorrain hatása alatt kezdi pályáját, ideális tájak, álomszerű hangulatok Claude Lorrain Turner
A vízfesték (akvarell) utolérhetetlen mestere
„Hóvihar, Hannibál átkel az Alpokon”
„A Téméraire hadihajó utolsó útja”
„Eső, gőz, sebesség”
William Turner: „Gőzhajó a hóviharban”,1842.
A realizmus a 19. középső harmada, második fele
Lehet-e a művészet tárgya a rút, az alantas, a visszataszító? Újrealizmus: Daniel Spoerri
Barbizoni iskola Corot tájképe
A plein air festészet Daubigny tájképe
Jean-Francois Millet: Kalászszedők, 1857.
Van Gogh csodálta művészetét, több művét lemásolta Millet Van Gogh magvetője
Gustave Courbet Önarckép a börtönben
Nagy társadalmi tablók Courbet: Temetés Ornans-ban
A műterem
Társadalom kritika: a munka világa Kőtörők (elpusztult)
Gustav Courbet: Bonjour Monsieur Courbet 1854.
Honoré Daumier
Honoré Daumier: Rue Transnonain, 1834., litográfia
Litográfia (kőrajz)
Szatirikus látásmód, társadalom kritika
Harmadosztályú vasúti kocsi
Hajóvontató
Íme az ember
Don Quijote sorozat