Vizuális illúziók I. Tájékoztató Gerván Patrícia

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az emberi agy… … ott vág át, ahol tud!.
Advertisements

A felsőoktatási intézmények felvételi eljárása
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Adatbázis alapú rendszerek 1. Gyakorlat Követelmények / SQL.
1. Érettségi vizsga • Itt az iskolában kiosztott jelentkezési lapon • február 15-ig • Érettségi tárgyak: • magyar, matematika, történelem, idegen.
Miért érdemes sok kultúrában kutatni a Williams szindrómát?
Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév
Geometriai transzformációk
Humán erőforrás gazdálkodás aktuális kérdései I szeptember 18.
Vizuális és web programozás II. TRTLB226 Tantárgyfelelős: Lénárt Anett mérnöktanár Rendszer- és Szoftvertechnológia Tanszék B137
Kétértelmű ábrák, rivalizáció - Szerveződés
A környezet szerepe az észlelésben
Számítógépes grafika Szirmay-Kalos László
Mérés és adatgyűjtés - lev
Sztereogram.
Változások a felvételi eljárásban Előadó: Németh Péter hivatalvezető.
Vámossy Zoltán 2006 Gonzales-Woods, SzTE (Kató Zoltán) anyagok alapján
Magasabbrendű idegtevékenység
Az emberi agy gyakran becsap!
Optikai csalódások.
Általános művészetpszichológia 1. I. rész Illés Anikó ELTE TáTK, Társadalmi Kapcsolatok Intézete, Szociálpszichológia Tanszék Művészetterápia.
MIKROELEKTRONIKA, VIEEA306
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke Mikroelektronika Laboratórium Tájékoztató
Térszemlélet, időérzék fejlesztése
Regisztráció Katt a meghívólevélben lévő linkre!
Kétértelmű ábrák, rivalizáció - Szerveződés
III. Kontraszt illúziók - Gátlás
III. Kontraszt illúziók - Gátlás
V. Kétértelmű ábrák, rivalizáció - Szerveződés
Vizuális illúziók V. Biológiai mozgás - Tömörítés Gerván Patrícia BME Kognitív Tudományi Tanszék.
IV. Glass minta, RPSZ, RPK - Korreláció
Hallási illúziók 1 Bőhm Tamás
Vizuális illúziók I. Tájékoztató Gerván Patrícia
Vizuális illúziók I. Tájékoztató Gerván Patrícia
Komplex illúziók, illúzió a művészetben
Eu-háló Partnerszervezeti Kommunikációs Center január 17.
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Tájékoztatás & Bevezetés
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke Mikroelektronika Laboratórium Tájékoztató
Bemutatkozás. Juhász István Elérhetőségek Gazdaságtudományi Intézet Közgazdaságtan és Jog Tanszék, B. épület 226. szoba Fogadóórák:Kedd –
A felvételi eljárás elemei
Mit látsz? Fiatal lány vagy öregasszony?.
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ 2015
Optika és Relativitáselmélet II. BsC fizikus hallgatóknak
Tantárgyi követelmények Infrastruktúra geoinformatika – AI04 Geoinformatika – AG03 Előadók: Dr. Szabó György egyetemi docens, Wirth Ervin PHd hallgató.
Az emberi agy… … ott vág át, ahol tud!.
Az informatika logikai alapjai
Mentorprogram. A mentorok feladata, hogy segítik a külföldi hallgatókat az ügyintézésben, a beilleszkedésben és bármilyen felmerülő problémával hozzájuk.
Fénytani eszközök A szem.
Vizuális illúziók I. Tájékoztató BME, Kognitív Tudományi Tanszék.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke MIKROELEKTRONIKA, VIEEA /2013 I. félév Követelmények.
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Programozás I. Követelmények.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke Mikroelektronika Laboratórium Tájékoztató
Manhertz Gábor; Raj Levente Tanársegéd; Tanszéki mérnök Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszék.
Vizuális illúziók III. Glass minta, RPSZ, RPK - Korreláció BME Kognitív Tudományi Tanszék.
Vizuális illúziók Kétértelmű ábrák, rivalizáció - Szerveződés BME Kognitív Tudományi Tanszék Kovács Petra
Gazdaságstatisztika Tantárgyi követelmények szeptember 6.
IV. Glass minta, RPSZ, RPK - Korreláció
ERASMUS+ Pályázat 2017/2018.
EVA 1 – 5. kurzus Kanyó Kristóf.
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
Tantárgyi követelmények szeptember 8.
Vizuális illúziók I. Tájékoztató BME, Kognitív Tudományi Tanszék.
Magasabb rendű idegtevékenység
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
Vizuális programozás MIN1M1-MIN1M2- MIN6B6IN - MIN6B8IN – MIN4I0N – MIN3H4PFN Követelményrendszer.
Tantárgyi követelmények Térinformatika BMEEOFT041
FELVÉTELI ELJÁRÁS
Az emberi arcok Óramegbeszélés
Előadás másolata:

Vizuális illúziók I. Tájékoztató Gerván Patrícia BME, Kognitív Tudományi Tanszék

Egy kis ráhangolódás…

Dr. Harag és Mr. Mosoly

Zollner illúzió

Ponzo illúzió

Sztereokinetikus hatás http://www.bu.edu/lite/lite1/perception/anamorphic/roto2.html

Mozgás illúzió http://www.michaelbach.de/ot/mot_adapt/index.html

Jastrow illúzió

A kurzus tematikája BME Kognitív Tudományi Tanszék 1 szeptember 11 Tájékoztató – Bevezető Reni 2 18 Utóhatások Orsi 3 25 Random pont szterogrammok Orsi 4 október Kontraszt illúziók Reni 5 9 Biológiai mozgás Reni 6 16 ZH1 Kata 7 30 Kétértelmű ábrák Reni 8 november Hallási illúziók I Zsuzsi 13 Hallási illúziók II Zsuzsi 10 20 Geometria illúziók Kata 27 Komplex illúziók Dávid 12 december ZH2 Kata Pótlás/Javítás Kata Okt 23 szünet BME Kognitív Tudományi Tanszék

A kurzus követelménye 2 Zh teljesítése 25 pont + 25 pont Feleletválasztós 1. ZH – okt. 16. 2. ZH – dec 4. Pótlás: mulasztás esetén mindkét zh dec. 11-én pótolható, illetve a javításra is ekkor van lehetőség. 51 % - tól tekinthető teljesítettnek a kurzus Kísérletben való részvétel plusz pont jár érte nem kötelező!!!!!, és nem is tudunk mindenkinek kísérleti alkalmat biztosítani BME Kognitív Tudományi Tanszék

Kísérletre jelentkezés http://data.cogsci.bme.hu/kisreg/ linken található, a regisztrációhoz az Új fiók létrehozása menüpontra kell kattintani. A rendszerben találhatóak az információk az éppen aktuális kísérletekről és itt lehet jelentkezni rájuk (A rendszer használatával kapcsolatos tudnivalók a link címlapján a RENDSZER_HELP feliratra kattintva elérhetőek) FONTOS: Azoknak is újra fel kell jelentkezniük a rendszerbe, akik tavaly már jelentkeztek (a felhasználói fiókok törlésre kerültek). Függetlenül a kísérleti részvételek számától, a kísérleti pluszpontokból a kurzus össz-pontszámának maximum 10% szerezhető meg, KIVÉVE, ha az elvégzett kísérletek között van egy 60 percnél hosszabb/több alkalmas kísérlet, ekkor a maximum 15%. Ha a kísérletre jelentkező hallgató a kísérleti időpontban nem jelenik meg, az addig és a későbbiekben szerzett pontjai NEM KERÜLNEK BESZÁMÍTÁSRA (a kísérleti időpontról az időpont előtt legkésőbb 12 órával lehet lejelentkezni) Kérdés, probléma esetén: bme.kogtud.kisreg@gmail.com

Információ Órák anyaga, zh pontszámok stb. http://www.cogsci.bme.hu/OraHeti.php

Kapcsolat E-mail: petersimor@gmail.com Minden ügyintézés és levelezés ezen a címen történik!!!

Felkészülés a zh-kra Órák anyaga http://www.cogsci.bme.hu/OraHeti.php További ajánlott irodalom Julesz B. (2000) Dialógusok az észlelésről, Typotex Kiadó, Bp. Seckel, A. (2004) Az optikai csalódások varázslatos világa, Ventus Libro Kiadó. Kovács I., Szamarasz V.Z. (szerk) (2009)Látás, nyelv, emlékezet, Typotex Kiadó, Bp. Gregory, R.L., Gombrich, E.K. (szerk) (1982) Illúzió a természetben és a művészetben, Gondolat Kiadó, Bp.

MIÉRT A VIZUÁLIS ILLÚZIÓK???

A vizuális illúziók megmutatják: a látás nem magától értődő folyamat!!! „Amíg bizonyos része annak, amit érzékelünk érzékszerveinken keresztül ér el minket és az előttünk lévő objektumból ered, addig másik (nagyobb) része saját elménk szüleménye” Williams James

Kanizsa ábrák

Kanizsa ábrák

Kanizsa ábrák

Gyors vizuális tanulás

A szabály.. "Minden illúzió egyszerű szabálya a következő : mindig azt hisszük, hogy olyan tárgyakat látunk, amelyek a normális látás körülményei között azt a retinális képet hoznák létre, aminek ténylegesen a tudatában vagyunk." (Helmholtz)

A vizuális illúziók Az észlelés kiélezett, extrém helyzetei… Néhány példa: A:információ hiányzik;pl.: távolság információ, csak a retinális kép lapján döntünk B: statisztikailag ritka helyzet, előzetes elvárásaink szerint nem ‘kalkulálunk’ a helyzettel; pl.: homorú arc vs domború arc valószínűsége (homorú arc ill.) C: atipikus észlelési mód,pl: túl hosszú fixáció ( utóhatások) a képet nem ‘szkenneljük’ csak egy pontra fixálunk (mozgás indukálta vakság)

A: Fontos információ nem áll rendelkezésre.. http://www.youtube.com/watch?v=vCfSjYYVVv8

A: Fontos információ nem áll rendelkezésre... szemlencse retina Távolság???

B: Statisztikailag ritka helyzet Homorú arc http://www.youtube.com/watch?v=S_vtZXELRK8 http://www.richardgregory.org/experiments/index.htm

C: Atipikus észlelési mód,pl: túl hosszú fixáció Fixáljunk a felső középső pontra!!!

Milyen illúzió csoportokról lesz szó? Utóhatások Kontraszt illúziók Random Pont Sztereogram/Kinematogram; Glass Mintázat Kétértelmű ábrák;Riavalizáció Biológia mozgás Geometriai illúziók Illúzió a művészetben

I. Utóhatás - Adaptáció

II. Kontraszt illúziók - Gátlás

III. Glass minta - Korreláció http://www.michaelbach.de/ot/lum-moire1/index.html

Random pont sztereogram

Anaglyph sztrereogramm

IV.Kétértelmű ábrák - Szerveződés

IV. Kétértelmű ábrák térbeli kétértelműség Necker kocka

V. Biológiai mozgás - Tömörités

V. Biológiai mozgás - Tömörités

VI. Geometriai illúzió - hipotézis

VI. Geometriai illúziók Ames szoba

VII. Komplex illúziók Akiyoshi KITAOKA

VII. Komplex illúziók http://lite.bu.edu http://www.michaelbach.de/ot/ang-cafewall/index.html Kávéházi fal illúzió http://lite.bu.edu

VII. Művészet és illúzió M. C. Escher

VII. Művészet és illúzió S. Fukuda

VII. Művészet és illúzió O. Ocampo

BME Kognitív Tudományi Tanszék mozgás inf. feldolgozása sulcus centralis adott irányú lokális vonalszerű ingerek V1-hez hasonló + egyszerű geometria alakzatok (kör, spirál, csillag) textúrával 3D tulajdonságokkal színnel rendelkező alakok komplex tárgyak arcok, kezek stb.