Vizuális illúziók I. Tájékoztató Gerván Patrícia

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az emberi agy… … ott vág át, ahol tud!.
Advertisements

A felsőoktatási intézmények felvételi eljárása
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Adatbázis alapú rendszerek 1. Gyakorlat Követelmények / SQL.
1. Érettségi vizsga • Itt az iskolában kiosztott jelentkezési lapon • február 15-ig • Érettségi tárgyak: • magyar, matematika, történelem, idegen.
Miért érdemes sok kultúrában kutatni a Williams szindrómát?
Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév
Humán erőforrás gazdálkodás aktuális kérdései I szeptember 18.
Kétértelmű ábrák, rivalizáció - Szerveződés
Energiatermelés és környezet © Gács Iván (BME) 1 Energiatermelés és környezet Az energiafelhasználás hatása a levegőkörnyezetre és a környezet.
A felvételi eljárás intézmény specifikus részei november 29. Előadó: Papp Gabriella, Felvételi Irodavezető ELTE IK Nyílt Nap.
Mérés és adatgyűjtés - lev
Sztereogram.
Változások a felvételi eljárásban Előadó: Németh Péter hivatalvezető.
Vámossy Zoltán 2006 Gonzales-Woods, SzTE (Kató Zoltán) anyagok alapján
Magasabbrendű idegtevékenység
Az emberi agy gyakran becsap!
Optikai csalódások.
Általános művészetpszichológia 1. I. rész Illés Anikó ELTE TáTK, Társadalmi Kapcsolatok Intézete, Szociálpszichológia Tanszék Művészetterápia.
MIKROELEKTRONIKA, VIEEA306
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke Mikroelektronika Laboratórium Tájékoztató
Térszemlélet, időérzék fejlesztése
Kétértelmű ábrák, rivalizáció - Szerveződés
III. Kontraszt illúziók - Gátlás
III. Kontraszt illúziók - Gátlás
V. Kétértelmű ábrák, rivalizáció - Szerveződés
Vizuális illúziók V. Biológiai mozgás - Tömörítés Gerván Patrícia BME Kognitív Tudományi Tanszék.
IV. Glass minta, RPSZ, RPK - Korreláció
Vizuális illúziók I. Tájékoztató Gerván Patrícia
Vizuális illúziók I. Tájékoztató Gerván Patrícia
Komplex illúziók, illúzió a művészetben
Eu-háló Partnerszervezeti Kommunikációs Center január 17.
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Energia és környezet © Gács Iván (BME) 1 Energia és környezet Az energiafelhasználás hatása a levegőkörnyezetre és a környezet hatása az energiafelhasználásra.
Tájékoztatás & Bevezetés
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke Mikroelektronika Laboratórium Tájékoztató
Bemutatkozás. Juhász István Elérhetőségek Gazdaságtudományi Intézet Közgazdaságtan és Jog Tanszék, B. épület 226. szoba Fogadóórák:Kedd –
A felvételi eljárás elemei
Mit látsz? Fiatal lány vagy öregasszony?.
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ 2015
Optika és Relativitáselmélet II. BsC fizikus hallgatóknak
Tantárgyi követelmények Infrastruktúra geoinformatika – AI04 Geoinformatika – AG03 Előadók: Dr. Szabó György egyetemi docens, Wirth Ervin PHd hallgató.
Az emberi agy… … ott vág át, ahol tud!.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke Zárthelyi előkészítés október 10.
Az informatika logikai alapjai
Mentorprogram. A mentorok feladata, hogy segítik a külföldi hallgatókat az ügyintézésben, a beilleszkedésben és bármilyen felmerülő problémával hozzájuk.
Fénytani eszközök A szem.
Vizuális illúziók I. Tájékoztató BME, Kognitív Tudományi Tanszék.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke MIKROELEKTRONIKA, VIEEA /2013 I. félév Követelmények.
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Programozás I. Követelmények.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke Mikroelektronika Laboratórium Tájékoztató
Manhertz Gábor; Raj Levente Tanársegéd; Tanszéki mérnök Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszék.
Vizuális illúziók III. Glass minta, RPSZ, RPK - Korreláció BME Kognitív Tudományi Tanszék.
Vizuális illúziók Kétértelmű ábrák, rivalizáció - Szerveződés BME Kognitív Tudományi Tanszék Kovács Petra
Gazdaságstatisztika Tantárgyi követelmények szeptember 6.
ÉRETTSÉGI VIZSGA A XÁNTUSBAN A XÁNTUSBAN Fehérvizi Judit közismereti igazgató helyettes.
1 Energia és környezet Az energiafelhasználás hatása a levegőkörnyezetre és a környezet hatása az energiafelhasználásra Dr. Gács Iván egyéni vállalkozó.
1 Energiatermelés és környezet Az energiafelhasználás hatása a levegőkörnyezetre és a környezet hatása az energiatermelésre Dr. Gács Iván egyéni vállalkozó.
IV. Glass minta, RPSZ, RPK - Korreláció
EVA 1 – 5. kurzus Kanyó Kristóf.
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
Tantárgyi követelmények szeptember 8.
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
Vizuális illúziók I. Tájékoztató BME, Kognitív Tudományi Tanszék.
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
Vizuális programozás MIN1M1-MIN1M2- MIN6B6IN - MIN6B8IN – MIN4I0N – MIN3H4PFN Követelményrendszer.
Tantárgyi követelmények Térinformatika BMEEOFT041
FELVÉTELI ELJÁRÁS
Az emberi arcok Óramegbeszélés
Előadás másolata:

Vizuális illúziók I. Tájékoztató Gerván Patrícia BME, Kognitív Tudományi Tanszék

A kurzus tematikája FIGYELEM!!! Október 24., 31. – nincs óra!!!! szeptember 5 Tájékoztató - Bevezető 2 12 Utóhatások 3 19 Kontraszt illúziók 4 26 Random pont szterogrammok október Biológiai mozgás 6 10 ZH1 7 17 Kétértelmű ábrák 8 november Hallási illúziók I 9 14 Hallási illúziók II 21 Geometria illúziók 11 28 Komplex illúziók december ZH2 13 Pótlás/Javítás FIGYELEM!!! Október 24., 31. – nincs óra!!!! BME Kognitív Tudományi Tanszék

A kurzus követelménye 2 Zh teljesítése 25 pont + 25 pont Feleletválasztós 1. ZH – október 10. 2. ZH – december 5. Pótlás: mulasztás esetén mindkét zh december 12-án pótolható, illetve a javításra is ekkor van lehetőség. 51 % - tól tekinthető teljesítettnek a kurzus Kísérletben való részvétel plusz pont jár érte nem kötelező!!!!!, és nem is tudunk mindenkinek kísérleti alkalmat biztosítani BME Kognitív Tudományi Tanszék

Kísérletre jelentkezés http://data.cogsci.bme.hu/kisreg/ linken található, a regisztrációhoz az Új fiók létrehozása menüpontra kell kattintani. A rendszerben találhatóak az információk az éppen aktuális kísérletekről és itt lehet jelentkezni rájuk (A rendszer használatával kapcsolatos tudnivalók a link címlapján a RENDSZER_HELP feliratra kattintva elérhetőek) FONTOS: Azoknak is újra fel kell jelentkezniük a rendszerbe, akik tavaly már jelentkeztek (a felhasználói fiókok törlésre kerültek). Függetlenül a kísérleti részvételek számától, a kísérleti pluszpontokból a kurzus össz-pontszámának maximum 10% szerezhető meg, KIVÉVE, ha az elvégzett kísérletek között van egy 60 percnél hosszabb/több alkalmas kísérlet, ekkor a maximum 15%. Ha a kísérletre jelentkező hallgató a kísérleti időpontban nem jelenik meg, az addig és a későbbiekben szerzett pontjai NEM KERÜLNEK BESZÁMÍTÁSRA (a kísérleti időpontról az időpont előtt legkésőbb 12 órával lehet lejelentkezni) Kérdés, probléma esetén: bme.kogtud.kisreg@gmail.com

Információ Órák anyaga, zh pontszámok stb. http://www.cogsci.bme.hu/OraHeti.php

Kapcsolat E-mail: vizualisilluziokurzus@gmail.com Minden ügyintézés és levelezés ezen a címen történik!!!

Felkészülés a zh-kra Órák anyaga http://www.cogsci.bme.hu/OraHeti.php További ajánlott irodalom Julesz B. (2000) Dialógusok az észlelésről, Typotex Kiadó, Bp. Seckel, A. (2004) Az optikai csalódások varázslatos világa, Ventus Libro Kiadó. Kovács I., Szamarasz V.Z. (szerk) (2009)Látás, nyelv, emlékezet, Typotex Kiadó, Bp. Gregory, R.L., Gombrich, E.K. (szerk) (1982) Illúzió a természetben és a művészetben, Gondolat Kiadó, Bp.

MIÉRT A VIZUÁLIS ILLÚZIÓK???

A vizuális illúziók megmutatják: a látás nem magától értődő folyamat!!! „Amíg bizonyos része annak, amit érzékelünk érzékszerveinken keresztül ér el minket és az előttünk lévő objektumból ered, addig másik (nagyobb) része saját elménk szüleménye” Williams James

Kanizsa ábrák

Kanizsa ábrák

Kanizsa ábrák

Mi van a képen?

A szabály.. "Minden illúzió egyszerű szabálya a következő : mindig azt hisszük, hogy olyan tárgyakat látunk, amelyek a normális látás körülményei között azt a retinális képet hoznák létre, aminek ténylegesen a tudatában vagyunk." (Helmholtz)

A vizuális illúziók Az észlelés kiélezett, extrém helyzetei… Néhány példa: A:információ hiányzik;pl.: távolság információ, csak a retinális kép lapján döntünk B: statisztikailag ritka helyzet, előzetes elvárásaink szerint nem ‘kalkulálunk’ a helyzettel; pl.: homorú arc vs domború arc valószínűsége (homorú arc ill.) C: atipikus észlelési mód,pl: túl hosszú fixáció ( utóhatások) a képet nem ‘szkenneljük’ csak egy pontra fixálunk (mozgás indukálta vakság)

A: Fontos információ nem áll rendelkezésre.. http://www.youtube.com/watch?v=vCfSjYYVVv8

A: Fontos információ nem áll rendelkezésre.. szemlencse retina Távolság???

B: Statisztikailag ritka helyzet Homorú arc http://www.youtube.com/watch?v=S_vtZXELRK8 http://www.richardgregory.org/experiments/index.htm

C: Atipikus észlelési mód,pl: túl hosszú fixáció Fixáljunk a felső középső pontra!!!

Milyen illúzió csoportokról lesz szó? Utóhatások Kontraszt illúziók Random Pont Sztereogram/Kinematogram; Glass Mintázat Kétértelmű ábrák;Riavalizáció Biológia mozgás Geometriai illúziók Illúzió a művészetben

I. Utóhatás - Adaptáció

II. Kontraszt illúziók - Gátlás

III. Glass minta - Korreláció

Random pont sztereogram

Anaglyph sztrereogramm

IV.Kétértelmű ábrák - Szerveződés

IV. Kétértelmű ábrák térbeli kétértelműség Necker kocka

V. Biológiai mozgás - Tömörités

V. Biológiai mozgás - Tömörités

VI. Geometriai illúzió - hipotézis

VI. Geometriai illúziók Ames szoba

VII. Komplex illúziók Akiyoshi KITAOKA

VII. Komplex illúziók Kávéházi fal illúzió http://lite.bu.edu

VII. Művészet és illúzió M. C. Escher

VII. Művészet és illúzió S. Fukuda

VII. Művészet és illúzió O. Ocampo

BME Kognitív Tudományi Tanszék mozgás inf. feldolgozása sulcus centralis adott irányú lokális vonalszerű ingerek V1-hez hasonló + egyszerű geometria alakzatok (kör, spirál, csillag) textúrával 3D tulajdonságokkal színnel rendelkező alakok komplex tárgyak arcok, kezek stb.