Klasszikus magyar irodalom 2.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Arany János: Toldi összefoglaló
Advertisements

Stephen Edwin King Állattemető. A szerzőről •1947. szeptember 21-én született a maine-i Portland városában. •Amerikai író, a jelenkor egyik legolvasottabb.
A fotográfia különböző megjelenési formái a filmben Készítette: Hrivnák Anita Szegedi Tudományegyetem, 2011.
Orosz realizmus Összefoglalás.
A magyar regény története a romantika korában és a századutón
Móricz Zs.: Hét krajcár.
A magyar regény története a romantika korában és a századutón
Szilvási Lajos: Egymás szemében
Csongor és Tünde Készítette: Piele Klaudia Réka 10/b.
Romantika és realizmus keveredése
BŰN ÉS BŰNHŐDÉS ARANY JÁNOS BALLADÁIBAN
Arany János balladái Műfaji sajátosságok.
A mű szerzője: Komáromon született, február 18-án kisbirtokos, református nemesi családba. Barátja volt az irodalomnak (amint maga írja: „tisztelettel,
A romantika Magyarországon
Az es forradalom és szabadságharc a magyar irodalomban
Online Katalógus aleph.nyf.hu.
Mit jelent a realizmus? 5/A.
Középkor „Életünket adjuk az Istenért, a királyért és a hazáért” – vallották a középkori lovagok.
Szakíts magadnak időt…..
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
A regény műfaji jellegzetességei
REALIZMUS.
A magyar lírai költészet története a romantika korában és a századutón
A magyar lírai költészet története a romantika korában és a századutón
A magyar lírai költészet története a romantika korában és a századutón
A romantika irodalmából
A magyar regény története a romantika korában és a századutón
DÖNTÉSELMÉLET A DÖNTÉS = VÁLASZTÁS A döntéshozatal feltételei:
A XVII. század korstílusa
Vörösmarty Mihály Érettségi tételminta.
Mikszáth Kálmán:Szent Péter Esernyője Készítette:Adonyi Dávid
Népmesékre emlékeztető jegyek A néhai bárány történetében
Olvasóvá nevelés – de mivel, kivel?
Családi vállalkozás.
Játékelméleti alapfogalmak előadás
A mérhető és a mérhetetlen Kompetenciafejlesztés az Ikerkönyvekkel.
Egy posztmodern regény: Ottlik Géza: Iskola a határon
Cervantes: Don Quijote 21/C. 1. Miguel de Cervantes Spanyol regény és drámaíró ( )‏ Kisnemesi családban született Tanulmányai Madridban, majd.
Két ember eléd lép, két ember Téged kér, áldd meg, áldd meg
Puskin: Anyegin.
A magyar regény története a romantika korában és a századutón
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
„Ó, mondd, Te mit választanál…” A tanár felelőssége és lehetőségei a kötelező olvasmányok kiválasztásában Gombos Péter Kaposvári Egyetem HUNRA.
Szentimentalizmus Készítette: Domján Gáborné.
A Felvidék Mikszáth korában
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Az irodalmi művek elemzésének és értelmezésének lehetséges szempontjai
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
A Csongor és Tünde forrásművei
ELBESZÉLÉS ÉS TÖRTÉNET
A postás, aki egy ujjal tudott fütyülni MŰNEME: epika MŰFAJA: novella
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
Thomas Mann (Lübeck, 1875– Zürich, 1955)
A ROMANTIKA életérzése, világszemlélete stílusirányzata A XIX. század
Mikszáth Kálmán (1847. jan. 16. – máj. 28.) író, újságíró, nagymestere a magyar kritikai realista prózának, az MTA tagja Már gyermekkorában közvetlen.
Bölcsész Hefop tananyag- fejlesztési zárókonferencia szept ELTE BTK.
A mese.
Szakmódszertan: eszköztár vagy teória? A kísérleti irodalomkönyvek tanuláselméleti és irodalomtudományi kontextusáról.
A zsidóság nyelvei Biró Tamás május 12.
1. Balladák.
Elbeszélés és identitás
Balatonalmádi Készítette: Szabó Lilla
BBN-ORO-231 Orosz irodalom 1. (A 19
Európai Uniós ismeretek
A novellaelemzés szempontjai
Mikszáth Kálmán novellái
Arany János:Toldi -összefoglaló
Katona József Érettségi tételminta.
Előadás másolata:

Klasszikus magyar irodalom 2. A romantika korának elbeszélő irodalma

A románcos regényhagyomány modernizálása Mikszáth Kálmán: Szent Péter esernyője (1895)

Háttér a magyar regény a romantika után – a realista elvárások felerősödése a „valóság” (vertikális) szűkítése/(hotizontális) szélesítése; a valóság mint elbeszélő és olvasó konszenzusa Jókai – a későromantika mint realizmuskritika az expanzív humán modell megőrzése – korlátok között ← dúsítás/hitelesítés; az irracionalitás szereplői tudatba helyeződik (l. Timár Mihály, holdmotívum); a véletlen cselekményszervező szerepe (epifánia/kontingencia)

Mikszáth a realizmuskritika beolvadása a realizmusba az expanzív humán modell eltűnik (kisember); az irracionalitás csoporttudatokba helyeződik → cselekmény: valóság helyett a szereplői csoportok tagjainak konszenzusa; a kauzális motivációt a közösségi hiedelmek, vélekedések térítik ki → a véletlen cselekményszervező szerepe megmarad (epifánia/kontingencia) elbeszélő és befogadó konszenzusa a befogadó bevonása a cselekményalakításba (várakozás és meghiúsulás játéka); az elbeszélő javaslata a realista valóságkép közös meghaladására

Valóságképződés a Szent Péter esernyője szereplőinek tudatában a Gregorics-testvérek és Besztercebánya valóságkonstrukciója a valóság megkonstruálásának alapja: előítéletek – pletykák – sémák (közmondások) – scriptek; a valóság megkonstruálásának indítéka: szemantikai vákuum; a valóságkonstrukció nehézségei („meg lehetett bolondulni”), értelmezési stratégiák → „az egész város” konstruál (a teljes igazságot csak az olvasó tudja meg); Gregorics Pál mint a sémák manipulálója (a motiváció eltitkolása → „csehországi birtok”, „kincs a befalazott üstben”, járandóság az egykori menyasszonyjelölteknek) → a valószínűségen alapuló elvárás meghiúsulása mint olvasási kód

a glogovaiak valóságkonstrukciója szemantikai vákuum: az esernyő és feltűnésének körülményei; sémák, pletykák – értelmezési stratégiák versenye → a totalitás, a realitás és a koherencia elve mint az értelemkeresés mozgatói; érvényesülésük esetén: szedimentáció; a konstruált valóság „életbe lép”; az intézményes vallás mint a racionális és irracionális tapasztalat határmezsgyéje (Bélyi János); elbeszélői reflexió: az illúzió mint tapasztalaton alapulónál hatékonyabb valóságkonstrukció

Műfaji kódok: a bűnügyi történet és a románc a bűnügyi történet (detektívregény) a kalandos rablótörténet modern változata; alapja: a hétköznapi életrend megbomlása és helyreállítása; hőse: a nyomozó, aki a látszatok mögé lát és feltárja a valóságos összefüggéseket (a kauzalitás diadala) a modern románc középkori lovagi műfaj megújítása; alapja a keresés (quest) → szerelmi témához kapcsolódik; hőse: átlagon felüli → felülemelkedik a külső erőkön; a véletlen mint a kauzalitás (lehetséges) felfüggesztése; a történet boldog véget ér

Történetkonstrukciók: az esernyő története mint deformált detektívregény és deformált románc deformált detektívregény: az elbeszélő mint manipulátor (~ Gregorics Pál) –„a vagyon az esernyő nyelében van” történet megkonstruálásának elősegítése pletykák, sémák bevetésével (lásd: üst a falban) → olvasó a főszereplői tudattal azonosul: azt várja, hogy Gyuri a nyomozás eredményeként megtalálja a vagyont; a detektívtörténet sikere a románcos kifejlet záloga a várakozásokban megmutatkozó valószínűség meghiúsul: Gyuri a nyomozás eredményeként nem találja meg a vagyont; a detektívtörténet-struktúra szétesik: még az sem bizonyosodik be, hogy a vagyon az esernyő nyelében volt; Gyuri a vagyon elvesztése (a nyomozás kudarca) ellenére, sőt annak köszönhetően lesz boldog

A „cinikus” Mikszáth: az „als ob” korának írója deformált románc: az elbeszélő történetverziója a románc deformálásának kulcsa a quest átalakítása: a hős nem azt találja meg, amit keres (háttérben: az elátkozott vagyon motívuma – aranyember-párhuzam); a realista motiváció alárendelése a románc-szerkezetnek: a véletlen cselekményalakító szerepe (az esernyő feltűnése, Srankó János „feltámadása”, a fülbevaló megtalálása, Bélyi János balesete, tengelytörés): az epifánia lehetőségének fenntartása – románc és legenda párhuzama; a lélektani motiváció érvényesülése a románc meghiúsulásának küszöbéig (Veronka lelki összeomlása, majd megengesztelődése) – a felismerést követő tragikus fordulat elmarad A „cinikus” Mikszáth: az „als ob” korának írója