PEDAGÓGIAI KÍSÉRLET KOOPERATÍV MÓDSZEREK ALAKAMAZÁSA II. OSZTÁLYBAN A MATEMATIKA TANÍTÁSÁBAN ARI LÁSZLÓ II. év- távoktatás
A KUTATÁS CÉLJA: Feltárni és bemutatni azokat a lehetőségeket, amelyek segítséget nyújtanak a tanulók tudásszintjének növelésére és motiválják őket a jobb teljesítmény elérésére.
PROBLÉMAKÉRDÉS: Hogyan hat a II. osztályos tanulók matematikai tudásszintjének és társas kapcsolatainak alakulására a kooperatív módszerek alkalmazása?
HAT KULCSFOGALOM Csoportok Szervezés Együttműködési szándék Együttműködési készség Alapelvek Módszerek
CSOPORTOK A kooperatív tanulás alapegysége; 3- 6 tag; Legoptimálisabb a 4 főből álló (Kagan); Csoportalakítás: - véletlenszerű; - irányított;
SZERVEZÉS A tér kialakítása Csoportszabályok
EGYÜTTMŰKÖDÉSI SZÁNDÉK Közösségépítés Kooperatív feladatok Jutalmazási/értékelési rendszer
EGYÜTTMŰKÖDÉSI KÉSZSÉG Fejleszti az együttműködési készséget Együttműködő csapatmunka
ALAPELVEK Párhuzamos interakciók Építő egymásrautaltság Egyéni felelősség Egyenlő részvétel
MÓDSZEREK Biztosítják az alapelvek teljesülését
ÖSSZEHASONLÍTÁS: HAGYOMÁNYOS - KOOPERATÍV Versengés Egyéni tanulás Nincs pozitív függés Együttműködő tanulás Szociális kompetenciák fejlesztése Csoport = motivációs bázis
HIPOTÉZISEK: 1. Kooperatív módszereket alkalmazva matematikaórán nő a tanulók tudásszintje. 2. A kooperatív módszerek alkalmazása matematikaórán motiválja a tanulókat a tanulásban, amely a javuló teljesítményben nyilvánul meg.
HIPOTÉZISEK: 3. Kooperatív tanulásszervezést alkalmazva fejlődik a gyengébb képességű tanulók számolási készsége. 4. Kooperatív módszereket alkalmazva matematikaórán új társas kapcsolatok alakulnak ki.
MÓDSZEREK, ESZKÖZÖK típusa: alkalmazott kutatás stratégia: induktív kísérleti- kétcsoportos feltáró módszerek: - tudásmérés - szociometriai módszer eszközök:- feladatlap - szociometriai szavazólap feldolgozó módszerek: statisztikai módszerek
MINTA Érsemjéni „Kazinczy Ferenc” I-VIII. Osztályos Iskola 2010. november 15. - 2010. december 15. Minta Fiú Lány Összesen Kísérleti csoport- II.A 12 71% 5 29% 17 47% Kontroll csoport- II.B 11 58% 8 42% 19 53%
A KÍSÉRLET LEBONYOLÍTÁSA Előzetes felmérés: 65,23% 55,71% Minősítés Kísérleti csoport Kontroll csoport 0- 40 elégtelen 2 - 12% 7 - 37% 41-60 elégséges 4 - 24% 4 - 21% 61-80 jó 5 - 29% 81-100 nagyon jó 6 - 35%
A KÍSÉRLET LEBONYOLÍTÁSA Szociometriai teszt: - 98 deklarált kapcsolat - 28 kölcsönös választás:- 6 háromszoros - 4 kétszeres - 18 egyszeres - 2 tanulót nem választottak
1. szociogram 13 15 3 8 11 4 1 5 10 6 16 7 17 9 14 Jelmagyarázat: - fiú - lány 12 2
A KÍSÉRLET LEBONYOLÍTÁSA Tanulási tér kialakítása Csoportok kialakítása Csoportszabályok megbeszélése Csöndjel Kooperatív módszerek fokozatos bevezetése Zárófelmérés
1. Kooperatív módszereket alkalmazva matematikaórán nő a tanulók tudásszintje.
A két csoport teljesítményének összehasonlítása
2. A kooperatív módszerek alkalmazása matematikaórán motiválja a tanulókat a tanulásban, amely a javuló egyéni teljesítményben nyilvánul meg.
3. Kooperatív tanulásszervezést alkalmazva fejlődik a gyengébb képességű tanulók számolási készsége.
- 101 deklarált kapcsolat (+3) 4. Kooperatív módszereket alkalmazva matematikaórán új társas kapcsolatok alakulnak ki Szociometriai teszt: - 101 deklarált kapcsolat (+3) - 28 kölcsönös választás:- 2 háromszoros(-4) - 4 kétszeres(0) - 22 egyszeres(+4) - 1 tanulót nem választottak(-1)
Sorszám Kísérlet előtt Kísérlet után Új kapcsolatok 1. 2↔17 2↔5 2. 3↔9 3↔8 3. 3↔13 4↔8 4. 4↔6 6↔8 5. 4↔7 6↔17 6. 4↔17 7. 5↔8 8. 6↔7 9. 6↔10 10. 7↔10 11. 8↔16 12. 9↔11 13. 14↔15 14. 14↔17
6 5 3 7 10 8 4 17 2 16 9 11 14 1 12 13 15 Jelmagyarázat: - fiú - lány 4. szociogram
KÖVETKEZTETÉS Kedvezően befolyásolta a tanulók matematikai tudásszintjét. Hatékonyabb a hagyományos tanítási módszereknél. Hatása a társas kapcsolatokra. Motiválja a tanulókat.