Modellezések-1 Eneriatároló lendkerék vizsgálata Prof. Dr. Páczelt István Miskolci Egyetem, H-3515 Miskolc-Egyetemváros.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette: Kosztyán Zsolt Tibor
Advertisements

Szén nanocsövek STM leképezésének elméleti vizsgálata
Síkmértani szerkesztések
Elemi algoritmusok Páll Boglárka.
Szakítódiagram órai munkát segítő Szakitódiagram.
Sajtolóhegesztés.
A SZABÁLYOZOTT JELLEMZŐ MINŐSÉGI MUTATÓI
Tájékozódás a földi időben
Felületszerkezetek Lemezek.
Villamos ívhegesztés.
Tengely-méretezés fa.
SO 2, NO x felbontási hatásfokának vizsgálata korona kisülésben Horváth Miklós – Kiss Endre.
VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM
© Gács Iván (BME)1/13 Kémények megfelelőségének értékelése Az engedélyezi eljárások egy lehetséges rendszere (valóság és fantázia )
TALAJMECHANIKA-ALAPOZÁS
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
Hegesztési Felelősök XII. Országos Tanácskozása HEGESZTETT BORDÁZOTT LEMEZEK ÉS HÉJAK MÉRETEZÉSE KÖLTSÉGMINIMUMRA Dr. VIRÁG ZOLTÁN Miskolci Egyetem Geotechnikai.
A hasonlóság alkalmazása
Készítette: Kálna Gabriella
Az igénybevételek jellemzése (1)
Grafikus ábrázolás.
STATIKAILAG HATÁROZATLAN SZERKEZETEK
Agárdy Gyula-dr. Lublóy László
Bevezetés Hegesztő eljárások Fémek hegeszthetősége
Elektrotechnika 3. előadás Dr. Hodossy László 2006.
Elektrotechnika 6. előadás Dr. Hodossy László 2006.
A talajok mechanikai tulajdonságai IV.
A talajok mechanikai tulajdonságai III.
VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM
Lineáris programozás Modellalkotás Grafikus megoldás Feladattípusok
Számítógépes grafika, PPKE-ITK, Benedek Csaba, 2010 Geometriai modellezés 2. előadás.
I. A GÉPELEMEK TERVEZÉSÉNEK ALAPELVEI
Mikroszkópi mérések Távolságmérés (vastagságmérés) mikroszkóp segítségével - Krómozott munkadarabon a krómréteg vastagsága, - A szövetszerkezetben előforduló.
Ülepítés A folyadéktól eltérő sűrűségű szilárd, vagy folyadékcseppek a gravitáció hatására leülepednek, vagy a felszínre úsznak. Az ülepedési sebesség:
Műszaki és környezeti áramlástan I.
1. Feladat Két gyerek ül egy 4,5m hosszú súlytalan mérleghinta két végén. Határozzuk meg azt az alátámasztási pontot, mely a hinta egyensúlyát biztosítja,
Üzemi viszonyok (hidraulikus felvonók)
Gazdasági modellezés,döntési modellek
Lineáris programozás Definíció: Olyan matematikai programozási feladatot nevezünk lineáris programozási feladatnak, amelyekben az L halmazt meghatározó.
Vizsgálati módszer a homlokzati tűzterjedési határérték meghatározásához november 13. Siófok Dr. Bánky Tamás tudományos igazgató.
CSAVARORSÓS EMELŐ TERVEZÉSE
Tájékozódás az égen Az éggömb: Forgása:
R&R vizsgálatok fejlesztése trendes jellemző mérési rendszerére
Full scale törésmechanikai vizsgálatok nyomástartó edényekkel Fehérvári Attila.
 : a forgásszög az x tengelytől pozitív forgásirányában felmért szög
Hegesztés Bevezetés.
Szoftvercentrum Workshop ME. Mechanikai Technológiai Tanszék ESETTANULMÁNYOK A SZIMULÁCIÓ ALKALMAZÁSÁRA A MECHANIKAI TECHNOLÓGIÁKBAN Esettanulmányok.
Szemelvények törésmechanikai feladatokból Horváthné Dr. Varga Ágnes egyetemi docens Miskolci Egyetem, Mechanikai Tanszék.
SZOFTVERCENTRUM WORKSHOP Mechanikai Technológiai Tanszék
SZERKEZET-INTEGRITÁSI OSZTÁLY
Modellezések-3 C-állvány vizsgálata Páczelt István, Szabó Tamás,
Villamos hálózatok védelmei Lapsánszky Balázs 2/14.E.
A betatron Az időben változó mágneses tér zárt elektromos erővonalakat hoz létre. A térben indukált feszültség egy ott levő töltött részecskét (pl. elektront)
„Infrastruktúra-fejlesztés az egészségpólusokban” TIOP-2.2.7/07/2F.
Hídtartókra ható szélerők meghatározása numerikus szimulációval Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Áramlástan Tanszék február.
Geotechnikai feladatok véges elemes
Felületszerkezetek Bevezetés
Az elvben figyelembe veendő kapcsolási rendek számáról képet kaphatunk, ha felmérjük az adott N és M áramok és egy-egy fűtő- és hűtőközeg.
ELEKTROSZTATIKA 2. KÉSZÍTETTE: SZOMBATI EDIT
Elektronikus tananyag
A tehetetlenségi nyomaték
Talpvizsgálat segédlet
Számítógépes grafika, PPKE-ITK, Benedek Csaba, 2010 Geometriai modellezés 2. előadás.
Pontosabb számításhoz Ha Z1=0, α=0.5 és β=0.81
Csővezetékek.
Szerkezetek Dinamikája 3. hét: Dinamikai merevségi mátrix végeselemek módszere esetén. Másodrendű hatások rúdszerkezetek rezgésszámításánál.
Hegesztési folyamatok és jelenségek véges-elemes modellezése Pogonyi Tibor Hallgatói tudományos és szakmai műhelyek fejlesztése a Dunaújvárosi.
Acél tartószerkezetek tervezése az új Eurocode szabványsorozat szerint
Számítógépes modellezés és tervezés I.
Automatikai építőelemek 3.
Előadás másolata:

Modellezések-1 Eneriatároló lendkerék vizsgálata Prof. Dr. Páczelt István Miskolci Egyetem, H-3515 Miskolc-Egyetemváros

Az energiagazdálkodás fontos kérdése, hogy a járművek mind kevesebb tüzelőanyag elégetése mellett üzemeljenek. - a fékezésnél a jármű kinetikai energiájának egy részét villamos energia nyerésére használják fel - azaz a járműbe egy villamos generátort építenek be, ami fékezésnél az akkumulátorokat tölti fel

Egy lehetséges megoldás  A csúcsenergia tárolásához szükséges generátort oly módon képezik ki, hogy a lendítőkerék koszorúján mágnes sarukat helyeznek el, amelyek a tekercsekben elektromos áramot indukálnak.

 A lendítőkerék mechanikai szempontból, két főrészből áll: a koszorúból és a központosító részből, a tárcsából. A tervezésnél kétféle megoldás merült fel: 1. a lendítőkerék koszorúja és a központosító tárcsa azonos minőségű acél, 2. a koszorú acél, a központosító tárcsa alumínium ötvözet.

Eredeti szerkezet végeselemes számítása:

Terhelések  Túlfedésől származó kinematikai teher  Mágnessaruból származó felületen megoszló terhelés 12.2 MPa  Forgásból származó terhelés n=4300 ford/min

Eredmények  Koszorúban a redukált fesz:733.4 MPa  A központosító tárcsa tengely menti szakaszánál a lekerekítéseknél 747 MPa  A túlfedéseknél kialakuló nyomás pozitív (tehát a kétoldalú kapcsolatú modellezés helytálló)

Egyszerűsített modell

 koszorú közepén számított tengelyirányú elmozdulás UA= mm, míg az eredeti modellnél UA= mm  A koszorú alsó pontjaiban fellépő gyűrű feszültség MPa. A részletes végeselemes modellnél MPa Vagyis az egyszerűsített modell alkalmazható!

Alumínium ötvözetű központosító tárcsa figyelembevételével készített egyszerűsített végeselem modell  Anyagállandók:

Eredmények 1. a koszorúban fellépő gyűrűfeszültség értéke nem csökkent jelentősen az eredeti konstrukciónál fellépőhöz képest 699,69 MPa -  MPa. 2. központosító tárcsánál a tengelyhez való csatlakozásnál a redukált feszültség lecsökkent 882 ről 360 MPa-ra, de a folyáshatárt, 146 MPa-t, jóval meghaladja, vagyis az AL-Mg-Si 0.5 ötvözetű anyag nem alkalmas

Konstrukció módosítása és a hozzákapcsolódó egyszerűsített végeselem modellek  Az egyszerűsített modellben a központosító tárcsát vékonyfalú héjjal helyettesítjük, így annak geometriáját a héjrészek középfelületének és falvastagságának megváltoztatásával kívánjuk módosítani.  A központosító tárcsa tengelyhez történő csatlakozásánál fellépő igen magas feszültséget oly módon kíséreljük meg csökkenteni, hogy a tengelyhez történő csatlakozás helyét (Z koordinátáját) lefelé mozdítjuk el

 a központosító tárcsa héjként modellezett részének geometriáját csonkakúp, tóruszalakú héj, lemez, ill. ismételten csonkakúp alkotják  A becsatlakozás Z koordinátája essék egybe a koszorú súlypontjának magasságával

 Vizsgálataink során a szóbanforgó középfelület geometriáját változatlanul hagyva, a falvastagságot változtatva, ún. I. főtípusú módosított konstrukcióhoz jutunk.  A II. főtípusú módosított szerkezet az I. – től abban különbözik, hogy a tengelyhez való csatlakozás Z koordinátáját 20 mm- el felfelé mozdítjuk el, s a csonkakúpról a lemez részhez történő átmenetnél a tóruszalakú héj középfelületének görbületi sugarát 150mm-ről 250mm-re emeljük fel.

 A III. főtípusú konstrukció az előzőektől abban tér el, hogy a tengelyhez való csatlakozási részt nem csonkakúp, hanem tóruszalakú héj alkotja. A becsatlakozás Z koordinátája mm, a tóruszalakú héj görbületi sugara 251 mm.  A IV. főtípusú konstrukciónál a becsatlakozás Z koordinátája mm, a tórusz görbületi sugara 227 mm.

 A különféle konstrukcióra vonatkozó számítási eredmények közül az összehasonlítás céljából kiemeljük az alábbi mechanikai mennyiségeket. Koszorú súlypontjának elmozdulása. A központosító tárcsa befalazásánál (tengelyhez való csatlakozásánál) fellépő redukált feszültség maximuma. A központosító tárcsában fellépő red. feszültség maximuma. A koszorúban ébredő gyűrű feszültség maximuma.

 I. főtípusú módosított konstrukciónál a befalazásnál 24 mm-es, a tórusznál 14 mm-es majd a lemeznek a koszorúba csatlakozásnál 18.5 mm-es vastagságot választva, ill. ezeket változtatva 24;18.5;18.5, 14;14;14, 18.5;18.5;18.5 falvastagsági variációkat tartalmazó altípusok, variációk jelentek meg. Elmozdulás szempontjából a legkedvezőbbnek a 2. eset mutatkozott. Ugyanakkor a központosító tárcsa csonkakúp- tórusz csatlakozásánál nagy feszültség csúcs jelenik meg. Vagyis a központosító tárcsa anyagkihasználása egyenetlen, távol van az „egyenszilárdsági állapot”-tól

 A II. főtípusú módosított konstrukciónál a befalazási pont emelése az elmozdulási állapot csekély javulását okozza, a központosító tárcsa továbbra is távol van az egyenszilárdsági állapottól. A legkedvezőbb esetet a 14 mm-es falvastagságú szerkezet nyújtja az elmozdulási állapot szempontjából. Ugyanakkor a központosító tárcsán 732 MPa redukált feszültség maximum lép fel.

II. Főtípusú szerkezet 2. variációja

 A III. főtípusú konstrukció az előzőektől abban tér el, hogy a tengelyhez való csatlakozási részt nem csonkakúp, hanem tóruszalakú héj alkotja. A becsatlakozás Z koordinátája mm, a tóruszalakú héj görbületi sugara 251 mm.  A IV. főtípusú konstrukciónál a becsatlakozás Z koordinátája mm, a tórusz görbületi sugara 227mm.

 A III. és a IV. főtípusú szerkezeteknél a tóruszalakú héjjal történő becsatlakozás a központosító tárcsa feszültségállapotának lényeges javulásához vezet, továbbá a koszorú középpontjának függőleges elmozdulása lefelé irányul.  Az alábbi falvastagsági variációkat vizsgáljuk:  1. var:24;14;18.5,  2. var:18.5;18.5;18.5,  3. var:24;24;24,  4. var:30;30;30.

Elmozdulások a gyűrű súlypontjában IV. főtípusú szerkezet  1. var. 2. var. 3. var. 4. var.  UR [mm]  UA [mm]   Theta*1000 [rad]

Redukált fesz, IV. típ. szerkezet  1. var. 2. var. 3. var.4. var.  Közp. tárcsán a befalazásánál  Közp. tárcsán a maximum

Gyűrű feszültség maximum [ MPa] IV. főtípusú szerkezet  1. var. 2. var. 3. var4. var Optimális megoldás a IV. főtip, 4. variánsa

IV. Főtípusú szerkezet 4. variációja

Összehasonlítás az eredeti konstrukcióval:  Koszorúban a gyűrűfeszültség 50 MPa-al csökkent  A Központosító tárcsában a red. fesz. maximum 820 MPA-ról 445 MPa ra csökkent

 A 950 MPa –os rugalmassági határra vonatkozó biztonsági tényező  Eredetinél 1,16; opt. 2,13 (közp. tárcsában)  A koszorúban: Eredetinél 1,36; opt. 1,45

Következtetések  A tervezés célja az optimumot megközelítő konstrukció megvalósítása.  Ez az eredeti megváltoztatásával érhető el.  Az optimum megkeresésére célszerű minél hatékonyabb modellt felhasználni. Nem mindig a „legpontossabb”” a célravezető. Esetünkben a héj+gyűrű mint tartó elem együttes alkalmazása hatékony, költségigényes számításokat tesz lehetővé.  A kapott eredményre alapozottan kell majd a gépszerkezettani pontos kialakítást elvégezni és ezt egy pontos modellel végigszámolni, majd az eredmények birtokában a végső döntést meghozni.

 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!