Személyiségváltozók szerepe a kapcsolati hálózatok szerveződésében

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Összetett kísérleti tervek és kiértékelésük:
Advertisements

Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÓ PROGRAMOK HATÁSVIZSGÁLATA
Kutatási gyorsjelentés Omnibuszos kutatás meghatározott szakpolitikai témában – Egészségügy január.
Az onkológiai betegek pszicho-szociális szükségleteinek felmérése
A tanári munka sikerességének vizsgálata a pedagógiai attitűdök, a tanár-diák viszony és az iskolai élmények összefüggésrendszerében Indoklás.
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
Hotel Eger Park Konferenciaközpont október
Statisztika I. VI. Dr. Szalka Éva, Ph.D..
Humánkineziológia szak
INTERAKCIÓ KÖZÖS CÉLOK ÉRTÉKEK KÖZÖS CÉLOK ÉRTÉKEK ÖNDEFINICIÓ.
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
11 Az interakció azokat a folyamatokat foglalja magában, amelyekben minden résztvevő kész arra, hogy megváltozzon és ennek a beállítottságnak az alapján.
Műveletek logaritmussal
Koordináta transzformációk
A tételek eljuttatása az iskolákba
Az osztályterem pedagógiája
A tanulók társas helyzete az iskolában
MI 2003/ Alakfelismerés - még egy megközelítés: még kevesebbet tudunk. Csak a mintánk adott, de címkék nélkül. Csoportosítás (klaszterezés, clustering).
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
5.2. Próbavizsga Próbáld ki tudásod!
5.2. Próbavizsga Próbáld ki tudásod!
Tűrések, illesztések Áll: 34 diából.
Pázmány - híres perek Pázmány híres perek.
Vámossy Zoltán 2006 Gonzales-Woods, SzTE (Kató Zoltán) anyagok alapján
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
6. Előadás Merevítő rendszerek típusok, szerepük a tervezésben
Darupályák tervezésének alapjai
HELYI PARTNERSÉGEK, MINT A VIDÉKI KORMÁNYZÁS INNOVATÍV ESZKÖZEI 1 A Magyar Regionális Tudományi Társaság IX. vándorgyűlése Révkomárom, november 25.
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
Festményei 2 Michelangelo Buonarroti Zene: Gregorian Amazing Grace N.3
dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém
Lineáris egyenletrendszerek (Az evolúciótól a megoldáshalmaz szerkezetéig) dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém 2007.
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet A LEADER PROGRAM MINT HELYI PARTNERSÉG KÉRDÉSEI MAGYARORSZÁGON.
szakmérnök hallgatók számára
Exponenciális egyenletek
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
Készítette: Horváth Zoltán (2012)
Máténé Pusztai Annamária* Gődény Anna**
Idősor elemzés Idősor : időben ekvidisztáns elemekből álló sorozat
var q = ( from c in dc.Customers where c.City == "London" where c.City == "London" select c).Including( c => c.Orders ); select c).Including(
PEDAGÓGIAI KÍSÉRLET KOOPERATÍV MÓDSZEREK ALAKAMAZÁSA II. OSZTÁLYBAN A MATEMATIKA TANÍTÁSÁBAN ARI LÁSZLÓ II. év- távoktatás.
1 Hernyák Zoltán Programozási Nyelvek II. Eszterházy Károly Főiskola Számítástudományi tsz.
13. A zillmerezés, mint bruttó
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
EXCEL Excel.
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Határozatlan integrál
A szociális képességek fejlesztése módszertana
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Elektronikus tananyag
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
1 Gyorsul a gazdaság növekedése. 2 Nő a beruházás.
Uraim és hölgyeim, itt az új 2011-es Pirelli Naptár A naptár első része a nők naptára, míg a második rész a férfiaké.
A DIGITÁLIS NEMZEDÉK OLVASÓI PROFILJAI A nyomtatott és digitális olvasói szokások kapcsolata a teljesítménnyel a PISA2009 eredményei alapján Balázsi Ildikó-Ostorics.
Érzelmi intelligencia
Fiatalok szegmentálása táplálkozási szokásaik szerint
Pedagógiai hozzáadott érték „Őrült beszéd, de van benne rendszer” Nahalka István
Nemi sajátosságok a vállalkozói készségekben
Szociális kompetencia
Tóth Zoltán és Szalay Luca
2. Regresszióanalízis Korreláció analízis: milyen irányú, milyen erős összefüggés van két változó között. Regresszióanalízis: kvantitatív kapcsolat meghatározása.
Mérési skálák, adatsorok típusai
Előadás másolata:

Személyiségváltozók szerepe a kapcsolati hálózatok szerveződésében Info - ERA 2007 Király Zoltán Debreceni Egyetem Pszichológiai Intézet

Szociometriai megközelítések (Network Analysis) Személyváltozók szerepe a kapcsolati hálózatok szerveződésében Megközelítések: Csoportszintű Egocentrikus Diádikus

Vizsgált kérdéskör: Mi befolyásolhatja a társas szerveződést serdülőkorban? Életkori sajátosságok Nemi preferencia Kognitív tényezők (intelligencia, kreativitás) Közös időtöltés, érdeklődés, hobby Közösség szempontjából „hasznos” személyiségjegyek Közösség szempontjából „hasznos” specifikus tudás, képesség Versengés

Mért személyváltozók Nem, életkor IQ (Raven-pontszám) Szociális intelligencia (Guilford-féle SIT-teszt) Kreativitás (Torrance és Klein-Barkóczy) Tanulmányi teljesítmény (átlag) Big-Five személyiségfaktorok: Extroverzió Neuroticitás Együttműködés Lelkiismeretesség Nyitottság

Egocentrikus megközelítés A személyek individuális és szociometriai jellemzői közötti összefüggések feltárása Kétféle adat: szociometriai + individuális Például: centralitás ~ nem, életkor, IQ, Szoc Int. Eredmény: nem Szoc Int

Centralitás Leggyakrabban a kölcsönös kapcsolatok száma (fokszám centralitás):

SIT-A példaitem:

SIT-C példaitem: A főnök a titkárnőjének azt mondja, hogy „Kérem szépen!" A feladat az, hogy a felkínált három válaszlehetőség közül kiválasszuk a „kakukktojást” , vagyis azt az egy helyzetet, ahol a megadott kifejezés más értelmet nyerne, vagy más szándékkal mondják. 1. Koldus egy idegennek 2. Tanár a diáknak 3. Sofőr a főnökének

Egocentrikus megközelítés, Eredmények: Lányok jobbak a szociális képességek terén: SIT-A: Fiú= 14,8 , Lány=16,7 p=0,002* SIT-C: Fiú= 13,0 , Lány=14,3 p=0,061 A barátok (kölcsönös választások = fokszám centralitás ) számát meghatározza a szociális intelligencia verbális faktora r(SIT-C,centr)= 0.28 , p=0,006) Parciális korreláció a nem hatását kiküszöbölve: r(SIT-C,centr) = 0.46 , p=0,001

Diádikus megközelítés A vizsgálat tárgya a személyek közötti kapcsolat (nem az egyén) Két személy közötti: Hasonlóság/különbözőség ~ kapcsolat

A hálózati résztvevők hasonlósága (homofília-heterofília) Az emberek keresik egymás társaságát (megfigyelhető már a főemlősöknél is) Bizonyos tulajdonságok fontossá válnak, és e tulajdonságok mentén szerveződik a csoport Cél: megkeresni, hogy a kapcsolatban levő csomópontok miben hasonlítanak egymásra (homofília), illetve miben térnek el (heterofília)

Network-vizsgálat (diádikus módszer) A csoporton belül a személyek közötti kapcsolódások nem véletlenszerűek Az egyes tulajdonságok hatása nem egyenértékű, bizonyos preferenciák erősebbek míg mások kevésbé jelentősek Nem azt kérdezzük, hogy a személyek mit tartanak fontosnak, hanem azt, hogy a mért változók közül mi az ami tényleg hat a struktúrára

Heterofília : Negatív autokorreláció (az ellentétek vonzzák egymást)

Homofília : Pozitív autokorreláció (a hasonlók vonzzák egymást)

A p*-modell Többváltozós logisztikus regresszión alapuló módszer A kapcsolódó személyek mely tulajdonságok mentén hasonlítanak egymásra, v. különböznek A vizsgált változók egyszerre is tesztelhetők, így nem „húzzák el” egymást, így megállapítható minden egyes tulajdonság relatív súlya

A p*-modell paramérereinek értelmezése A vizsgált személyváltozók hatását a hozzájuk tartozó Z-érték fejezi ki: Ha a Z negatív  Heterofília Ha a Z pozitív  Homofília Akkor erős (szignifikáns) a vizsgált paraméter, ha a Z-értéke nagyobb, szélsőségesebb mint ±1,96 (~ 2)

9-dik osztály (8 fiú , 28 lány) homofília vizsgálat p* -modellel: - Nem - együttműködés

9-dik osztály (8 fiú) homofília vizsgálat p* -modellel:

9-dik osztály (28 lány) homofília vizsgálat p* -modellel: - IQ - Lelkiismeretesség

9-dik osztály (8 fiú , 28 lány) szociogram: nem+IQ

9-dik osztály (8 fiú , 28 lány) szociogram: nem+lelkiismeretesség

10-dik osztály (14 fiú , 18 lány) homofília vizsgálat p* -modellel: - nem - extroverzió

10-dik osztály (14 fiú) homofília vizsgálat p* -modellel:

10-dik osztály (18 lány) homofília vizsgálat p* -modellel:

10-dik osztály (14 fiú , 18 lány) szociogram: nem+extroverzió

11-dik osztály (13 fiú , 23 lány) homofília vizsgálat p* -modellel: - nem - kreativitás

11-dik osztály (13 fiú) homofília vizsgálat p* -modellel:

11-dik osztály (23 lány) homofília vizsgálat p* -modellel: - kreativitás

11-dik osztály (13 fiú , 23 lány) szociogram: nem+kreativitás

Összegzés: Egocentrikus módszer: centralitás ~ verbális SIQ Diádikus módszer: Nemenkénti elkülönülés: (fiúlány) Kognitív tényezők: IQ kreativitás Személyiségváltozók (Big-Five): extroverzió együttműködés lelkiismeretesség

A diádikus módszer előnye Gyakran végzünk értékvizsgálatokat úgy, hogy a „mennyire tartod fontosnak…” vagy „rangsorold az alábbi tulajdonságokat…” -típusú skálákkal mérjük egy adott értékkomponens, teljesítmély-, személyiségváltozó szerepét egy csoport életében A diádikus elemzéssel a felszínes válaszok „mögé” tudunk nézni és csoportszinten vizsgálni lehet az egyes tényezők fontosságát

Implikációk Új csoportban a szociometriailag centrális személyek valószínűleg jó vezetők lesznek: Értékközvetítésre alkalmas pozíció, ami fejlett társas készségekkel jár együtt A csoportmunka megszervezése: Alapozni lehet a csoportban jelenlevő értékrendre (homofília) pl. kreativitás, Fejlesztőtréningek hatásvizsgálata