Személyiségváltozók szerepe a kapcsolati hálózatok szerveződésében Info - ERA 2007 Király Zoltán Debreceni Egyetem Pszichológiai Intézet
Szociometriai megközelítések (Network Analysis) Személyváltozók szerepe a kapcsolati hálózatok szerveződésében Megközelítések: Csoportszintű Egocentrikus Diádikus
Vizsgált kérdéskör: Mi befolyásolhatja a társas szerveződést serdülőkorban? Életkori sajátosságok Nemi preferencia Kognitív tényezők (intelligencia, kreativitás) Közös időtöltés, érdeklődés, hobby Közösség szempontjából „hasznos” személyiségjegyek Közösség szempontjából „hasznos” specifikus tudás, képesség Versengés
Mért személyváltozók Nem, életkor IQ (Raven-pontszám) Szociális intelligencia (Guilford-féle SIT-teszt) Kreativitás (Torrance és Klein-Barkóczy) Tanulmányi teljesítmény (átlag) Big-Five személyiségfaktorok: Extroverzió Neuroticitás Együttműködés Lelkiismeretesség Nyitottság
Egocentrikus megközelítés A személyek individuális és szociometriai jellemzői közötti összefüggések feltárása Kétféle adat: szociometriai + individuális Például: centralitás ~ nem, életkor, IQ, Szoc Int. Eredmény: nem Szoc Int
Centralitás Leggyakrabban a kölcsönös kapcsolatok száma (fokszám centralitás):
SIT-A példaitem:
SIT-C példaitem: A főnök a titkárnőjének azt mondja, hogy „Kérem szépen!" A feladat az, hogy a felkínált három válaszlehetőség közül kiválasszuk a „kakukktojást” , vagyis azt az egy helyzetet, ahol a megadott kifejezés más értelmet nyerne, vagy más szándékkal mondják. 1. Koldus egy idegennek 2. Tanár a diáknak 3. Sofőr a főnökének
Egocentrikus megközelítés, Eredmények: Lányok jobbak a szociális képességek terén: SIT-A: Fiú= 14,8 , Lány=16,7 p=0,002* SIT-C: Fiú= 13,0 , Lány=14,3 p=0,061 A barátok (kölcsönös választások = fokszám centralitás ) számát meghatározza a szociális intelligencia verbális faktora r(SIT-C,centr)= 0.28 , p=0,006) Parciális korreláció a nem hatását kiküszöbölve: r(SIT-C,centr) = 0.46 , p=0,001
Diádikus megközelítés A vizsgálat tárgya a személyek közötti kapcsolat (nem az egyén) Két személy közötti: Hasonlóság/különbözőség ~ kapcsolat
A hálózati résztvevők hasonlósága (homofília-heterofília) Az emberek keresik egymás társaságát (megfigyelhető már a főemlősöknél is) Bizonyos tulajdonságok fontossá válnak, és e tulajdonságok mentén szerveződik a csoport Cél: megkeresni, hogy a kapcsolatban levő csomópontok miben hasonlítanak egymásra (homofília), illetve miben térnek el (heterofília)
Network-vizsgálat (diádikus módszer) A csoporton belül a személyek közötti kapcsolódások nem véletlenszerűek Az egyes tulajdonságok hatása nem egyenértékű, bizonyos preferenciák erősebbek míg mások kevésbé jelentősek Nem azt kérdezzük, hogy a személyek mit tartanak fontosnak, hanem azt, hogy a mért változók közül mi az ami tényleg hat a struktúrára
Heterofília : Negatív autokorreláció (az ellentétek vonzzák egymást)
Homofília : Pozitív autokorreláció (a hasonlók vonzzák egymást)
A p*-modell Többváltozós logisztikus regresszión alapuló módszer A kapcsolódó személyek mely tulajdonságok mentén hasonlítanak egymásra, v. különböznek A vizsgált változók egyszerre is tesztelhetők, így nem „húzzák el” egymást, így megállapítható minden egyes tulajdonság relatív súlya
A p*-modell paramérereinek értelmezése A vizsgált személyváltozók hatását a hozzájuk tartozó Z-érték fejezi ki: Ha a Z negatív Heterofília Ha a Z pozitív Homofília Akkor erős (szignifikáns) a vizsgált paraméter, ha a Z-értéke nagyobb, szélsőségesebb mint ±1,96 (~ 2)
9-dik osztály (8 fiú , 28 lány) homofília vizsgálat p* -modellel: - Nem - együttműködés
9-dik osztály (8 fiú) homofília vizsgálat p* -modellel:
9-dik osztály (28 lány) homofília vizsgálat p* -modellel: - IQ - Lelkiismeretesség
9-dik osztály (8 fiú , 28 lány) szociogram: nem+IQ
9-dik osztály (8 fiú , 28 lány) szociogram: nem+lelkiismeretesség
10-dik osztály (14 fiú , 18 lány) homofília vizsgálat p* -modellel: - nem - extroverzió
10-dik osztály (14 fiú) homofília vizsgálat p* -modellel:
10-dik osztály (18 lány) homofília vizsgálat p* -modellel:
10-dik osztály (14 fiú , 18 lány) szociogram: nem+extroverzió
11-dik osztály (13 fiú , 23 lány) homofília vizsgálat p* -modellel: - nem - kreativitás
11-dik osztály (13 fiú) homofília vizsgálat p* -modellel:
11-dik osztály (23 lány) homofília vizsgálat p* -modellel: - kreativitás
11-dik osztály (13 fiú , 23 lány) szociogram: nem+kreativitás
Összegzés: Egocentrikus módszer: centralitás ~ verbális SIQ Diádikus módszer: Nemenkénti elkülönülés: (fiúlány) Kognitív tényezők: IQ kreativitás Személyiségváltozók (Big-Five): extroverzió együttműködés lelkiismeretesség
A diádikus módszer előnye Gyakran végzünk értékvizsgálatokat úgy, hogy a „mennyire tartod fontosnak…” vagy „rangsorold az alábbi tulajdonságokat…” -típusú skálákkal mérjük egy adott értékkomponens, teljesítmély-, személyiségváltozó szerepét egy csoport életében A diádikus elemzéssel a felszínes válaszok „mögé” tudunk nézni és csoportszinten vizsgálni lehet az egyes tényezők fontosságát
Implikációk Új csoportban a szociometriailag centrális személyek valószínűleg jó vezetők lesznek: Értékközvetítésre alkalmas pozíció, ami fejlett társas készségekkel jár együtt A csoportmunka megszervezése: Alapozni lehet a csoportban jelenlevő értékrendre (homofília) pl. kreativitás, Fejlesztőtréningek hatásvizsgálata