September 7, 2014Csaba OROSZ, Budapest1 Szakmérnöki képzés, 2010. Tavasz Sikerek és hibák a közlekedés-tervezésben Esettanulmányok Budapesten és Kelet-

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Getting started with intercultural dialogue - perspectives from HungaryAvviare il dialogo interculturale – prospettive nei musei ungheresiGetting started.
Advertisements

Bevezető Innovációs területek S+S Epilógus. pptPlex Section Divider Bevezető The slides after this divider will be grouped into a section and given the.
Mobile Voice Communication Project Review •Cooperating partners: Cisco and T- Mobile, HTTP Foundation •Aim: new course on Cisco WLAN and Mobile.
English version A sablon nyelvének választása: /Format/Slide Design /majd jobb oldalt válaszd a másik be- ágyazott sablont! Projekt logó beállítása: /View/Master.
Tester Developer Architect Project Manager Business Analyst Designer Database Professional.
Nyereményjátékok és a Facebook - aki mer, az nyer!?”
21 Years of Partnership and Innovation 1989 Citrix Systems founded 2010 Citrix signed licensing agreement with Microsoft for NT Server Introduced Independent.
Optikai sugázrás hatása az emberi bőrre és szemre
Nyugdíjreform folyt. köv.? Pension Reform To Be Continued? Bodor András “PENSION REFORM IN HUNGARY: DO WE NEED ONE (PILLAR) MORE?” symposium Washington.
Dreams. How much does our dream cost? If we plan something or dream about somthing we hope them to come true. If we plan something or dream about somthing.
Hungary In the heart of Europe for over 1100 years Member of the European Union since May 2004 Citizenship: 10 million Economic Importance.
What is the Mission Situation in Hungary?. Dr. György KOVÁCS What Is The Mission Situation In Hungary? Presentation Design by Ed Nickle – United World.
„ Bottom-up” cluster development and cooperation in Hungary Hungarian Confederation of Clusters and Networks Conference on cluster-cooperation in the V4.
ENEREA - Észak –Alföld Regional Energy Agency Gábor Vámosi Managing director.
Busch-Hungária Kft. Overview.
Spring School Mathematics and Computer-Aided Modeling in Sciences Szeged: May Novi Sad: May Jó szomszédok a közös jövőért Good neighbours.
Árvai Zoltán Számalk Oktató központ.
Bevezetés a tárgyakhoz Tárgyak  Objects are the containers for values of a specified type  Objects are either signals, variables or constants  Once.
Kortárs diagnózisok helyzetfelmérés.
Development of public transport services Dr. Kerékgyártó János Head of Department Ministry of National Development, Department for Transport Services Budapest,
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt eTwinning: a digital touch in teacher training Klaudia.
Csaba Tápler PhD student 6th semester report on PhD activity
Az erőátviteli rendszer
Infokom. rendsz. 1. előadás szep Infocommunication systems Infokommunikációs rendszerek 1. előadás Takács György.
Course Situation and Event Driven Models for Multilevel Abstraction Based Virtual Engineering Spaces Óbuda University John von Neumann Faculty of Informatics.
Magyarország pénzügyi megítélése nemzetközi aspektusból László Csaba október 12.
2008. szeptember 25.Vigh György: Az informatika- és a nyelvoktatás... MMO Budapest1. oldal.
KÖZÉP-ÁZSIA:A GREAT GAME- MASODIK FELVONÁS Tamás Pál MTA SZKI.
„MICROSOFT IT ÜZLETI INTELLIGENCIA MEGOLDÁS BEMUTATÓ” Avagy az IT adat vizualizációs lehetőségi egyéb szervezeti egységek felé („ablak” a nagyvilágra)
Projektmunka az NI-nál
Építészet és kritika Weblap bemutatása, Tóth Enikő.
Elektroanalitikához segédábrák Az ábrák több, részben szerzői jogokkal védett műből, oktatási célra lettek kivéve. Csak az intranetre tehetők, továbbmásolásuk,
Egy GAZDAG HIBAJELENTÉS elég információt tartalmaz ahhoz, hogy AZONNALI LÉPÉSEKET lehessen tenni, a javítás érdekében.
EGEE-II INFSO-RI Enabling Grids for E-sciencE EGEE and gLite are registered trademarks P-GRADE Portal gyakorlat ismertető Gergely.
Kilátás a Fiumei úti Központi Baleseti Ambulancia 6. emeletéről
Teachers as key stakeholders of ICT in Hungarian schools Andrea Karpati, Eotvos University, Budapest
Tanulni, tanulni, tanulni Értékesítői képességek, a személyzet képzése.
Könyvtár, csomag és alprogramokVHDL Könyvtár, csomag és alprogram n Library és use n Package n Alprogramok –Procedure –Function –Resolution function Egy.
Multilingual websites in Hungary Gabriella Szalóki Egy előadás könnyen vitára ösztönözheti a hallgatóságot. A PowerPoint bemutatók használatával azonban.
Készült az ERFP – DD2002 – HU – B – 01 szerzősésszámú projekt támogatásával Chapter 9 / 1 C h a p t e r 9 Semi-Rigid Connections in Steel Construction.
Készült az ERFP – DD2002 – HU – B – 01 szerzősésszámú projekt támogatásával Chapter 6 / 1 C h a p t e r 6 Elastic Critical Plate Buckling Loads.
Készült az ERFP – DD2002 – HU – B – 01 szerzősésszámú projekt támogatásával Chapter 1 / 1 C h a p t e r 1 Introduction.
A magyar nyelv nagyszótára ‘Comprehensive Dictionary of Hungarian’ (Dictionary of the Academy) A brief history Tamás Péter Szabó Department of Lexicography.
*Generic Application-level Protocol Analyzer A lyuk azonosítása Lyuk kutatás Szignatúra fejlesztés Szignatúra tesztelés A szignatúra kiadása 4 óra.
A sablon nyelvének választása: /Format/Slide Design /majd jobb oldalt válaszd a másik be- ágyazott sablont! Projekt logó beállítása: /View/Master /Slide.
Harbor of… Dunaújváros Szilveszter Vér projekt manager Mayor Office Dunaújváros DaHar Meeting Budapest, 05 Nov 2008.
Web Application 1 Web Application 3 Web Application 2 Web Application 4 Shared Service Provider 1 Shared Service Provider 2 Excel Services1 Search1.
BETISZK Belvárosi Térségi Integrált Szakképző Központ Belvárosi Regional Integrated Vocational Training Centre.
General Motors Powertrain – Magyarország Kft. Dátum: Április 16
The place and role of financing in the Transport Policy of Hungary
Design Thinking módszertan Juhász Dániel UI Designer / DT Coach Buday Balázs Product Owner / DT Coach.
Fej irányultságának becslése Ügyféltérben gyanús viselkedés jelzéséhez Kültéren kiegészítő hő szenzor szükséges.
Subcontractor management program 2008 Presenter: Attila Vincze Petrolszolg Ltd. Procurement and Slaes manager.
Magyar Orvostanhallgatók Egyesülete Hungarian Medical Students’ International Relations Committee The Committee about 1000 members in Hungary 4 Local.
FAZEKAS ANDRÁS ISTVÁN PhD c. egyetemi docens
D2A Pathway 2: End of Life Care – Home (usual place of residence)
„Networking and participation – for the more effective representation of the interest of people experiencing poverty Getting funding from the European.
Elmech Standards Workshop Content
Dinnington Group Practice Patient Newsletter
Systems Hardware Business challenge
Managing Change through Effective Leadership Part 2: Leadership Transitions OHCE 2019.
Nokia C5 Data Sheet Planned Market Introduction • Q Category
International Development Norway
TECHNICAL TRAINING December 2012.
Knowledge Organiser: The American West
Eastern Analytical Symposium, Princeton NJ
MusicNet East: ‘Changing Tunes’ Stevenage Musical Inclusion Project
Using the Conversion Factor
Antibiotic Drug Prescription
Major Academic Plan (MAP)
Előadás másolata:

September 7, 2014Csaba OROSZ, Budapest1 Szakmérnöki képzés, Tavasz Sikerek és hibák a közlekedés-tervezésben Esettanulmányok Budapesten és Kelet- Európában Csaba OROSZ (PhD) associate professor Budapest University of Technology and Economics Faculty of Civil Engineering Department of Highway and Railway Engineering H-1111, Budapest, XI. Műegyetem Quay. 3., HUNGARY Tel: Fax: or

September 7, 2014Csaba OROSZ, Budapest2 Témák 1)Bevezetés – változások Kelet- Európában. 2)Tények Budapesten. 3)Sikertörténetek. 4)Vegyes tapasztalatok. 5)Hibák, vitatott mellékhatások. 6)Alternatív megoldások. 7)Összefoglalás.

September 7, 2014Csaba OROSZ, Budapest3 1. Bevezetés 1)Utazási idő növekedése. 2)Gépjármű tulajdonlás és használat növekedése. 3)Torlódások növekedése a városokban 4)Public transport – bevételek, támogatások. 5)Szolgáltatások szintjének csökkenése (Utazó és elégedett utasok aránya). 6)„Push and pull” intézkedések (parking). Many Eastern-European regions face well- known changes in travel patterns:

September 7, 2014Csaba OROSZ, Budapest4 2. Tények Budapest régióról [ I ]

September 7, 2014Csaba OROSZ, Budapest5 2. Tények Budapest régióról [ II ]

September 7, 2014Csaba OROSZ, Budapest6 2. Tények Budapest régióról [ III ]

September 7, 2014Csaba OROSZ, Budapest7 2. Tények Budapest régióról [ IV ]

September 7, 2014Csaba OROSZ, Budapest8 2. Tények Budapest régióról [ V ] Concerning the Trend Line it is evident, that we need new capacity over the Danube in the near future

September 7, 2014Csaba OROSZ, Budapest9 A központi régió (Budapest) jelenlegi úthálózata. Az M0 körgyűrű folyamatosan forgalmi problémákat okozó hiányzó szakasza.

September 7, 2014Csaba OROSZ, Budapest10 A központi régió (Budapest) tervezett úthálózata.

September 7, 2014Csaba OROSZ, Budapest11 3. Sikertörténetek [ I ] No Description of measure Comments, results Lessons for Eastern Europe ABC 1.Parking Management Reduced inner city car-use. Effects short term parking mainly. Border effects. Should be introduced as soon as possible. 2.Bus and Tram Priority Physical barriers are effective. Small benefits for regional traffic. Wide use needed with effective enforcement. 3.Intercity rail services With “InterPici”-es, (with quick feeder trains) it is quite effective. Makes better modal split in the whole region. Regional and international connections needed.

September 7, 2014Csaba OROSZ, Budapest12 3. Sikertörténetek [ II ] No Description of measure Comments, results Lesson for Eastern Europe ABC 4.Suburban rail services Decrease of patronage is slower [Siemens-Desiro trains to Piliscsaba- Esztergom]. Badly needed. Regularity, frequency, reliability, comfort! 5.Bus/coach services Some companies have proved to be very innovative and attractive. Mixed experiences in urban congestion. Severe parking problems for tourist buses! A well-loaded bus is environmentally much better than unloaded cars and/or empty trains. Some competition should be encouraged. 6.Good quality interchanges Neighbourhood of interchanges becomes a pleasant place to stay at. Such developments are needed internationally. Good locations to attract capital investments.

September 7, 2014Csaba OROSZ, Budapest13 4. Vegyes tapasztalatok [ I ] No Description of measure Comments, results Lesson for Eastern Europe ABC 7.Building Metro line 4. 1.It is postponed for 15 years. 2.Endless discussions. Bad decision is better than no decision 8.New Siemens trams to line (Ring road of Budapest) ~ passangers per directions in peak hour. Almost a metro line. Low floor, good quality solutions needed for such a busy line. Passenger with ties may come back. 9.New Volvo busses. Bus N° 7 + upgreading metro line too New image. Brave priority measures. Space back to pedestrians. Brave measures in emergency. [East station Baross Circus]

September 7, 2014Csaba OROSZ, Budapest14 4. Vegyes tapasztalatok II. No Description of measure Comments, results Lesson for Eastern Europe ABC 10.The rehabilitation of some tram tracks Positive multiplication effects are observed. A lot of other projects are needed to catch up with the "pilots". In such a region, physical separation is needed. 11.Shopping centres Shopping centres artificially substitute traditional city and district centres. Careful land-use planning is needed. However most shopping centres may not win.

September 7, 2014Csaba OROSZ, Budapest15 5. Hibák, vitatott mellékhatások No Description of measure Comments, results Lesson for Eastern Europe ABC 12.Employment parking, +push and pull measures in parking. That is the major reason why urban road pricing is needed in a longer term. [Parking: free Saturday, tariff reductions, political discounts, etc.] This is a key problem for Eastern Europe. 13.Institutional co-operation The major reason against a real common transport system around Budapest. These problems will be eliminated, when political culture improves.

September 7, 2014Csaba OROSZ, Budapest16 6. Alternatív megoldások Budapest esetében [ I ] 1)The network remains basically free of charge No money, present situation remains - business as usual 2)Complete – perfect – road pricing based on external costs All bridges are tolled + Cordon pricing at ring-road At present politically impossible 3)Road pricing with compromises (rational alternative) Basically tolled new network elements (M0 ring motorway, Danube bridges, specific links) Transport financing can be solved = basis of sustainable transport development! 4)Scientifically managed congestion with some charged fast (bus?) lanes. Better level of service – better modal split

September 7, 2014Csaba OROSZ, Budapest17 6. Alternatív megoldások Budapest esetében [ II ] A központi régió (Budapest) jelenlegi úthálózata Possible well- financed future structure of the road network with tolled links and sections

September 7, 2014Csaba OROSZ, Budapest18 Újonnan épített infrastructure elements

September 7, 2014Csaba OROSZ, Budapest19 Bushaltestelle mit ”negativ Insel” Bus stop Buszmegálló ÖPNV Priorität Bus priority scheme with barrier

September 7, 2014Csaba OROSZ, Budapest20 Bus stop with individual bus lane (Budapest, Hungária outer ring road – Thököly Avenue) Buszmegálló buszsávval

September 7, 2014Csaba OROSZ, Budapest21 Nur Finanzministerium! Only for the Ministry Financial Affairs! Kivéve Pénzügyminisztérium dolgozói számára!

September 7, 2014Csaba OROSZ, Budapest22 Nur für Wirtschaftsministerium! Only for the Ministry of Economic Affairs! Kivéve Gazdasági Minisztérium dolgozói számára! Nur für Busse! Only for buses!

September 7, 2014Csaba OROSZ, Budapest23 Parken an der TU Budapest um 8:30 Parking at BUTE at 8:30 a.m. Parken an der TU Budapest um 10 Uhr Parking at BUTE at 10 a.m.

September 7, 2014Csaba OROSZ, Budapest24 New intermodal public transport station.

September 7, 2014Csaba OROSZ, Budapest25 1)It is clear, that the appropriate use of physical planning, legal and economical instruments of Mobility Management a)has to improve the competitiveness of Public Transport and b)has to demonstrate the real time and money costs for the too frequent car users 2)Institutional issues are crucial. Co-operation is very limited (government, region, city, districts) 3)These are the major barriers against the establishment of common regional transport system and services. 7. Összefoglalás

September 7, 2014Csaba OROSZ, Budapest26 Köszönöm a figyelmet! Csaba OROSZ (PhD) Associate Professor or