A belső kontrollok és kockázatelemzés az Integritás felmérés alapján

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Korrupció az igazságszolgáltatásban és a bűnmegelőzésben Állami szereplők és a korrupció „Kormányzati válaszok” Sántha György, dr. IRM Miniszteri Kabinet.
Advertisements

Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Tartalom- és módszerfejlesztés a Műegyetem.
Kormányzati szándékok a közérdekű bejelentők védelmében
Laboratóriumi munka szerepe a minőségbiztosításban
Az államháztartási belső pénzügyi ellenőrzési rendszer fejlesztése
Államháztartási belső kontroll standardok
Humán rendszerek, közszféra
Belső kontrollok, belső ellenőrzés aktuális kérdései
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Korrupciós kockázatok feltérképezése Integritás alapú közigazgatási kultúra terjesztése Integritás Projekt ÁROP február 17., Szeged.
dr. Robák Katalin,helyettes projektvezető
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
ENERGIAIRÁNYÍTÁSI SZABVÁNYOK
MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2011.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
DOKUMENTUMKEZELÉS.
„Az Integritás Kérdőív kitöltésével összefüggő tudnivalók” Az adatfelvételi célcsoport, az Integritás Kérdőív és az adatfelvétel február 15.,
A kontrollok szerepének felértékelődése a közszférában Domokos László Az Állami Számvevőszék elnökének előadása Belső Ellenőrök Magyarországi Közhasznú.
KOCKÁZATKEZELÉS A KÖZSZFÉRÁBAN
A FOLYAMATBA ÉPÍTETT ELLENŐRZÉS JELLEMZŐI
Beszámoló a 2013-ban a programot érintő ellenőrzésekről és ezek eredményéről KÖZOP Monitoring Bizottsági ülés
Konzulens: Dr. Pitlik László
Szervezetfejlesztési Program
A belső kontroll rendszer hatékony működtetése
Dr Szűcs Imre Belső ellenőrök Magyarországi Közhasznú Szervezete
Biztosítók irányítási rendszere
Budapest, december 9. 1 A könyvvizsgálói közfelügyelet szerepe és a Közfelügyeleti Bizottság tevékenysége ben Fekete Imréné.
Átláthatósági jelentések követelményei, tapasztalatok
Belső kontrollok és a könyvvizsgálat az államháztartásban
A helyi önkormányzatoknál végzett belső ellenőrzés az Állami Számvevőszék ellenőrzési tapasztalatai tükrében Dr. Sepsey Tamás – számvevő igazgató Magyar.
XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Balatonalmádi, szeptember
1 MER ellenőrzés ek egységes értelmezése Budapest, szeptember 5. Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
HEFOP hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő minőségirányítási rendszer II. rész A diákhoz itt kellene beszúrni a tanári magyarázatokat.
Figyelő Top 200 Üzleti etika és korrupció Alexa Noémi október 11.
Kihívások a költségvetési gazdálkodás területén?
A Közigazgatás Korrupció-megelőzési Programja 2012 – 2014 Szentkirályi-Szász Krisztina közigazgatási stratégiáért felelős helyettes államtitkár.
„Az Integritás Kérdőív kitöltésével összefüggő tudnivalók” Az adatfelvételi célcsoport, az Integritás Kérdőív és az adatfelvétel február 17., Szeged.
Korrupciós kockázatok feltérképezése Integritás alapú közigazgatási kultúra terjesztése Integritás Projekt ÁROP február 8. dr.
Az integritás jelentősége a korrupció elleni küzdelemben
„Az Integritás Kérdőív kitöltésével összefüggő tudnivalók” Az adatfelvételi célcsoport, az Integritás Kérdőív és az adatfelvétel február Dr. Benkő.
Korrupciós kockázatok feltérképezése Integritás alapú közigazgatási kultúra terjesztése Integritás Projekt ÁROP február 22., Pécs.
A évi Integritás Felmérés eredményei a belső kontrollok és a korrupciós kockázatelemzés tükrében Budapest, január 19. Dr. Benkő János, ÁSZ.
Kormányzati lépések a közigazgatási korrupció csökkentéséhez Horváth Viktor főosztályvezető.
Projekttámogatási Osztály
Költségvetési kockázatok Domokos László az Állami Számvevőszék elnöke Adóegyetem, nov. 29.
A költségvetési tervezés megbízhatóságához és megalapozottságához szükséges belső kontrollok kialakítása és működtetése Tamás Barnabás előadása április.
főigazgató-helyettes
A GYEMSZI közbeszerzési feladatai 1.GYEMSZI saját közbeszerzései 2.GYEMSZI irányítása alatt lévő intézmények közbeszerzéseinek ellenőrzése, felügyelete.
1 Változások az önkormányzatok évi tervezésének, gazdálkodásának szabályozásában.
A magyarországi korrupcióról Dr. Szente Zoltán PhD szakmai minőségbiztosító.
Dr. Fekete István Integrált kockázatfelmérés informatikai támogatása: Szigma Integrisk Budapesti Corvinus Egyetem Balatonalmádi január
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
HEFOP 2.1 Pályázati Kiírás Projektindító február 14. Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
Az államháztartásról szóló törvény
A belső ellenőr helye és szerepe a belső kontrollrendszerben
Belső ellenőrzés az önkormányzatoknál
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
NVSZ Korrupciómegelőzési Főosztály
Pályázat audit. Válság Válság Bevétel kiesés Dráguló hitelek Beruházás finanszírozási nehézségek Aktualitás.
A lényeges hibás állítás kockázatának azonosítása, és felmérése 315. témaszámú könyvvizsgálati standard A lényeges hibás állítás kockázatának azonosítása,
FÜGGETLENSÉG Készítette: Szabó Gabriella. Nemzetközi szabályozás A Könyvvizsgálók Nemzetközi Szövetsége (IFAC) által kiadott Könyvvizsgálói Etikai Kódex.
Kockázati értékelés kis szervezetekben Tar György Szeged, 2013.október
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
Köztulajdonú gazdasági társaságok szervezeti integritása
A pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatának tervezése 300
Belső Ellenőrök Klubja
Az integritás szerepe a jó kormányzás megvalósításában
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

A belső kontrollok és kockázatelemzés az Integritás felmérés alapján 2011. december 9., Budapest Dr. Benkő János, ÁSZ számvevő tanácsos

KÉRDÉSEK ÉS VÁLASZOK KÜLSŐ ÉS BELSŐ KONTROLLRENDSZER A KOCKÁZATELEMZÉS LEHETŐSÉGEI IV. KOCKÁZATI TERÜLETEK

I. KÉRDÉSEK ÉS VÁLASZOK IDŐSZERŰSÉG ÖNÉRTÉKELÉS AD-E A PROJEKT MÓDSZER TÖBBLETET NÖVELI-E A TÚLSZABÁLYOZOTTSÁGOT

II. KÜLSŐ ÉS BELSŐ KONTROLLRENDSZER

AZ ÁLLAMHÁZTARTÁS ELLENŐRZÉSI RENDSZERE Külső ellenőrzés (ÁSZ, könyvvizsgálók) Kormányzati ellenőrzés (KEHI) Intézményi belső kontrollrendszer

A BELSŐ KONTROLLRENDSZER SZABÁLYOZÁSA

BELSŐ KONTROLLRENDSZER A belső kontrollrendszer folyamatrendszer, amely a kockázatok kezelésére szolgál és célja, hogy a költségvetési szervezet: működési és gazdálkodási tevékenységeit etikusan, szabályszerűen hajtsa végre, teljesítse az elszámolási kötelezettségeket és megvédje a szervezet erőforrásait a veszteségektől (károktól) és a nem rendeltetésszerű használattól.

Törvényi szint, Áht. 120/B. § (1) - 2009.januárjától A költségvetési szerv vezetője köteles belső kontrollrendszert kialakítani, működtetni, a működést folyamatosan nyomon követni, arról évente jelentést készíteni.

A belső kontrollrendszer elemei: kontrollkörnyezet kockázatkezelés kontroll tevékenységek, információ és kommunikáció monitoring (része a független belső ellenőrzés)

KONTROLLKÖRNYEZET A kontrollkörnyezet képezi a teljes kontrollrendszer alapját, elemei: a vezetők és dolgozók szakmai értékrendje, folyamatos támogatás a belső kontrollrendszerhez elkötelezettség a szakmai hozzáértés iránt, felső vezetés hozzáállása, elköteleződése, szervezeti felépítés humánpolitika etikai értékek és integritás.

INTEGRITÁSI SZINTEK ÉS KOCKÁZATOK

teljes folyamat felülvizsgálata. KOCKÁZATKEZELÉS A költségvetési szerv vezetője köteles kockázatkezelési rendszert működtetni, ennek elemei: a kockázatok meghatározása, felmérése (a csalás, a korrupció kiemelt kockázatok) kockázatok elemzése, kockázatok kezelése, teljes folyamat felülvizsgálata.

A vezető köteles kontroll tevékenységeket kialakítani, melyek biztosítják a kockázatok, kezelését hozzájárulnak a szervezet céljainak eléréséhez: megelőző, helyrehozó, iránymutató, feltáró kontrollok KONTROLL TEVÉKENYSÉGEK

III. A KOCKÁZATELEMZÉS LEHETŐSÉGEI

Kockázat elemzések az ÁSZ gyakorlatában Zárszámadási audit Átfogó önkormányzati ellenőrzés Önkormányzatok „pénzügyi helyzetének” vizsgálata Korrupciós/integritás kockázat elemzés

A PROJEKT MÓDSZER LÉNYEGE Korrupció veszélyeztetett területekre koncentrálás, veszélyek és a védelmi rendszer állapotának mérése. Eredendő veszélyeztetettség meghatározása (EKV), Veszélyeztetettséget növelő tényezők (KVNT),   Kontrollok hiányából eredő veszélyeztetettség (KHKT) Eszköz: kérdőív (155 kérdés) - gyorsteszt Súlyozás, pontok összeadása, eredményskála: 0-100 pont Eredménybeli eltérések térképi megjelenítése

A PROJEKTBŐL SZÁMÍTOTT KOCKÁZATI INDEXEK

KOCKÁZAT „TÍPUSOK” JÓ KÖZEPES GYENGE

EREDENDŐ VESZÉLYEZTETETTSÉGI INDEX

Korrupciós veszélyeztetettséget növelő tényezők indexe

Korrupciós veszélyeztetettséget növelő tényezők indexe

Kontrollok hiányából fakadó kockázatok indexe

IV. KOCKÁZATI TERÜLETEK

A LEGFŐBB KOCKÁZATI TERÜLETEK, %

SZABÁLYOZÁSI KOCKÁZATOK

KÖZBESZERZÉSEK

KÖZBESZERZÉS

KOCKÁZAT HALMOZÓDÁS UNIÓS FORRÁSFELHASZNÁLÁS KÖZBESZERZÉS BERUHÁZÁS

KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET