2008/2009 – 2. félév levelező tagozat

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék 5.5. Model Based Architecture módszerek BelAmI_H Spring.
Advertisements

Projekt vezetés és kontroll – Mi történik a gépházban?
Szoftverminőség, 2010 Farkas Péter. SG - Sajátos célok  SG 1. Termék / komponens megoldás kiválasztása  SP 1.1. Alternatívák és kiválasztási kritériumok.
K-Chat Dr. Szepesvári Csaba Kutatási Alelnök mindmaker.
Az UML nyelv és fontosabb diagramtípusai
5. Előadás 1. rész Műszaki informatika.
1 Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék IT rendszerek modellezése Micskei Zoltán
IT infrastruktúra modellezése
Trendek a szoftveriparban: e-business és e-development Csontos Péter IQSOFT Rational e-development szakmai nap 2000 február 16.
Programozás alapjai A programozás azt a folyamatot jelenti, melynek során a feladatot a számítógép számára érthető formában írjuk le. C++, Delphi, Java,
OBJEKTUMORIENTÁLT PROGRAM
Szakterület-specifikus modellezés és modellfeldolgozás
Vizuális modellezés Uml és osztálydiagram UML eszközök

Szoftverrendszerek fejlesztése
1. előadás. 1.) Szoftverfejlesztés, mint mérnöki tevékenység. Számítási eszközfejlődés. Számítási eszközfejlődés: hazai viszonyok. Mérföldkő: Simula 67.Klasszikus.
1. előadás. 1.) Szoftverfejlesztés, mint mérnöki tevékenység. Számítási eszközfejlődés. Számítási eszközfejlődés: hazai viszonyok. Mérföldkő: Simula 67.Klasszikus.
Funkciópont elemzés: elmélet és gyakorlat
Megvalósíthatóság és költségelemzés Készítette: Horváth László Kádár Zsolt.
INFORMATIKA E-management E-business E-gyártás. Információ alapú gazdálkodás E-management E-business E-gyártás – E-minőségirányítás.
Programozástechnológia
Az UML 4 rétegű metamodell szerkezete
Szoftvertechnológia Módszertanok.
Szoftvertechnológia Szoftvergyártás 2..
Szoftvertechnológia Bevezetés.
Szoftvertechnológia Rendszertervezés.
WEB MES (webes gyártásirányító rendszer) Kiss Miklós (G-5S8)
ESzabványok Workshop 1. előadás: Bevezető, eAdatmodell október 13.
Objektum Vezérelt Szoftverek Analízise Ferenc Rudolf és Beszédes Árpád Szegedi Tudományegyetem FrontEndART.
Adatfolyam modellezés az SSADM-ben
Objektumorientált tervezés és programozás II. 3. előadás
S S A D M ELEMZÉSI ÉS TERVEZÉSI MÓDSZERTAN
Rendelkezésre álló erőforrások pontos ismerete Kiosztott feladatok közel „valósidejű” követése Átláthatóság Tervezési folyamatok támogatása.
Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT
UML Diagramok ábrázolása
3.2. A program készítés folyamata Adatelemzés, adatszerkezetek felépítése Típus, változó, konstans fogalma, szerepe, deklarációja.
Rendszertervezés Alapfogalmak; Az informatikai rendszer
UML Unified Modelling Language Szabványos jelölésrendszer elemeivel írja le diagramok formájában a rendszer működését a különböző modell-nézetek szempontjából.
IT rendszerek modellezése
Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechnológia
Objektumvezérelt rendszerek tervezése
Információs rendszerek tervezése
Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechnológia
Objektumvezérelt rendszerek tervezése 4.óra – Composite, Decorator © Fülöp Lajos.
Objektumvezérelt rendszerek tervezése
Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechnológia
Adamkó Attila UML2 Adamkó Attila
6-os Kurzus (UML) Visszatekintés: ”történelmi szempontok”
Komponens alapú programozásKompAlap Komponens alapú programozás Bevezetés Ficsor Lajos Miskolci Egyetem Általános Informatikai Tanszék Ez a tananyag felhasználja.
Szoftver születik Eötvös Konferencia Köllő Hanna.
Információs rendszer fejlesztése 4. előadás
Gyurkó György. Az állapotmodellezés célja Általánosságban ugyanaz, mint a többi dinamikus modellezési technikáé: Jobban megismerni a problémát. Finomítani.
Programozás, programtervezés
UML modellezés 3. előadás
5. előadás Műszaki informatika.
Gyurkó György. Az OO programozás és tervezés története 1960-as évek: SIMULA (véletlen folyamatokat szimuláló programok írása) az OO nyelvek őse 1970-es.
Programozás I. 3. gyakorlat.
Reverse Engineering Rendszerfejlesztés II. 2. óra.
2011/2012 – 2. félév levelező tagozat
Szoftvertechnológia 2015/2016 – 1. félév.
Szoftvertechnológia 2015/2016 – 1. félév.
Szoftvertechnológia 2016/2017 – 1. félév. Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechnológia Előadó Dr. Johanyák Zsolt Csaba
Szoftvermenedzsment A szoftver fogalma programmodulok rendszerdokumentáció konfigurációs adatok, és ezeket tároló fájlok felhasználói dokumentáció a szoftver.
S S A D M ELEMZÉSI ÉS TERVEZÉSI MÓDSZERTAN Structured Systems Analysis and Design Method.
INFORMÁCIÓMENEDZSMENT Dr. Szalay Zsigmond Gábor adjunktus, intézeti tanszékvezető VEZETÉS ÉS SZERVEZÉS MSC SZAK SZENT ISTVÁN EGYETEM.
UML használata a fejlesztésben, illetve a Visual Studio 2010-ben
Programozástechnológia
Információs rendszerek tervezése
"Ha nem tudod, hogy hová mész,
Igény a rendszerezett munkára
Előadás másolata:

2008/2009 – 2. félév levelező tagozat Szoftvertechnológia 2008/2009 – 2. félév levelező tagozat

Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009 Előadó Dr. Johanyák Zsolt Csaba http://johanyak.hu Email: johanyak.csaba@gamf.kefo.hu Te.: 06-76-516-413 Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009

Igény a rendszerezett munkára Kezdetben kis programok Hardverfejlődés → bonyolultabb feladatok Folyamatábra, metanyelvű algoritmus leírás, stb. Szoftvertechnológia Az első számítógép programok viszonylag egyszerűek és a hardverkorlátokból adódóan kis méretűek voltak, így igen sokszor egyetlen programozó át tudta látni a feladatot és meg tudta írni a programot. Mindenki tudna mondani programozási tanulmányaiból/gyakorlatából olyan egyszerű feladatot, amit bárki, aki megfelelő programozási ismeretekkel rendelkezik, különösebb előzetes tervezés vagy „vázlat készítés” nélkül azonnali kódolással meg tudna oldani. Pl. két szám átlagának a kiszámítása. A hardver robbanásszerű fejlődésével egyre nagyobb lélegzetű, komplexebb problémák váltak a számítógép által megoldhatóvá. A bonyolultabb feladatok előkészítést, rendszerzett munkát kívántak meg. Egyszerűbb esetekben elegendő volt egy folyamatábra vagy más ezzel egyenértékű megoldás segítségével felvázolni a megoldás algoritmusát, majd ezt követhette a kódolás valamilyen programozási nyelven. A mai valós feladatok azonban a legtöbb esetben olyan nagy méretűek, hogy akár egész programozó csoportok dolgoznak a megoldásukon és az eredmény nem ritkán egy sok százezer utasításból álló szoftver monstrum. Egy ilyen termék előállítása, karbantartása és a folyamatosan változó környezeti feltételekhez, vevői elvárásokhoz igazítása elképzelhetetlen precíz és jól előkészített, szervezett, összehangolt, ellenőrzött és dokumentált munka nélkül. Az erre a célra alkalmazott módszerek és eljárások összességét szoftvertechnológiának nevezzük. Nézzünk meg két definíciót erre a fogalomra. Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009

Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009 Boehm - 1976 Tudományos ismeretek gyakorlati alkalmazása számítógépes programok és a fejlesztésükhöz, használatukhoz és karbantartásukhoz szükséges dokumentációk tervezésében és előállításában. Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009

Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009 IEEE - 1983 Technológiai és vezetési alapelvek, amelyek lehetővé teszik programok termékszerű gyártását és karbantartását a költség és határidő korlátok betartásával. Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009

Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009 Alap tevékenységek Elvárások elemzése Specifikáció Tervezés Implementálás Kipróbálás Karbantartás - fejlesztés Bár a szoftver sokban különbözik más hagyományos, kézzel fogható termékektől, és az elmúlt években sokféle modell és ajánlás született arra, hogy hogyan is állítsuk elő, azonban szinte minden ilyen modellben visszaköszönnek olyan lépések és tevékenységek, amelyekkel más területek és iparágak mérnöki tervezési és előállítási folyamataiban is találkozhatunk. Ilyen például A vevői /megrendelői elvárások összegyűjtése, elemzése (Mit is kellene csinálni? Mikorra, és mennyiért?), majd lefordítása a szakmai nyelven megfogalmazott specifikációkra, ami magában foglalja a megvalósíthatóság vizsgálatát is. A megoldás vázlatának, tervének elkészítése egy magasabb absztrakciós szinten. Ilyen volt az egyszerű esetben a folyamatábra. A részletek kidolgozása – implementálás, a tényleges kód előállítása. Kipróbálás valós környezetben. Telepítés és tesztelés. Karbantartás - a felismert hibák javítása, esetleg új igényeket kielégítő új funkciók megvalósítása – folyamatos fejlesztés. Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009

Kiegészítő tevékenységek Projekt menedzsment Verzió kezelés / verzió követés Erőforrás menedzsment Minőségbiztosítás terméktámogatás Projekt értékelés, fejlesztési folyamat továbbfejlesztése Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009

Szoftverfolyamat modellek Vízesés modell Boehm féle spirál modell Gyors prototípus modell Inkrementális (evolúciós) Újrafelhasználás orientált fejlesztés (komponens alapú) V modell OMT (Object Modelling Technique) RUP (Rational Unified Process) A rendszerezett/módszeres szoftverfejlesztés iránti igény olyan technikák (modellek) megjelenését eredményezte, amelyek eligazítást adnak, meghatározzák, hogy milyen lépéssorozattal (hogyan) célszerű előállítani úgy a szoftvert, hogy az lehetőleg minden érintett fél elégedettségét eredményezze. Hasonlóan más technológiákhoz itt is megfigyelhető a fejlődés, továbbá itt sem mondhatjuk el egyetlen megközelítésről sem, hogy ő az egyedüli üdvözítő megoldás. Az előnyöket és hátrányokat mérlegelve a lehetőségek/körülmények ismeretében választhatjuk egyiket vagy másikat optimális megoldásként. Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009

Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009 Vízesés modell Széles körben használták a gyakorlatban. A következő fázis addig nem indulhat el, amíg az előző be nem fejeződött. Ez a modell akkor működik jól, ha a követelmények teljesen ismertek. Előny: Jól menedzselhető és ellenőrizhető. Minden fázisban jól definiált feladatok. Minden fázis jól dokumentálható. Hátrány: Nagyon sok probléma csak az utolsó fázisban derül ki, így a javítás nagyon költséges. Korán kell jelentős döntéseket hozni, ez hibás döntésekhez vezethet. Nehéz a rendszert a fejlesztés közben változó követelményekhez igazítani. Sok dokumentációs munkát igényel. Előre jól definiálható követelmények esetén jól alkalmazható. Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009 Ábra forrása: Ficsor Lajos: http://www.iit.uni-miskolc.hu/iitweb/opencms/users/ficsorl/Targyak/Sweng/Segedletek/

Boehm féle spirál modell Forrás: Szabolcsi Judit: Szoftvertechnológia A szoftverfolyamatot nem tevékenységek és a köztük található esetleges visszalépések sorozataként tekinti, hanem spirálként. Minden egyes körben a spirál a szoftverfolyamat egy-egy fázisát reprezentálja. A legbelsı kör a megvalósíthatósággal foglalkozik, a következı a rendszer követelményeinek meghatározásával, aztán a rendszer tervezéssel, stb. A spirál minden egyes ciklusát négy szektorra osztjuk fel: célok, alternatívák meghatározása; kockázat becslése és csökkentése; a fázis termékének megvalósítása és validálása; következı fázis tervezése. A spirális modell a kockázati tényezıkkel explicite számol. A spirális modellben nincsenek rögzített fázisok, és felölelhet más folyamatmodelleket is (vízesés, evolúciós, stb.). Hátrányai: a modell alkalmazása bonyolult, munkaigényes feladat; a párhuzamos foglalkoztatás csak a 3. szektorban lehetséges. Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009 Ábra forrása: Ficsor Lajos: http://www.iit.uni-miskolc.hu/iitweb/opencms/users/ficsorl/Targyak/Sweng/Segedletek/

Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009 V modell Valójában egy módosított vízesés modell . Megkülönbözteti a fejlesztésen belül a konstrukciós és a tesztelési fázisokat. Definiálja a tesztelés szintjeit. Szemlélteti, hogy a tesztelési munka végigköveti a teljes fejlesztési folyamatot. Összefüggést tételez fel az egyes konstrukciós fázisok és az egyes tesztelési szintek között. Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009 Ábra forrása: Ficsor Lajos: http://www.iit.uni-miskolc.hu/iitweb/opencms/users/ficsorl/Targyak/Sweng/Segedletek/

Gyors prototípus modell Segíti a fejlesztő és a felhasználó kommunikációját. Főleg kisebb csoportoknál vált be. A teljes fejlesztési folyamatot általában nem fedi le, de jól alkalmazható kiegészítő módszerként. Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009 Ábra forrása: Ficsor Lajos: http://www.iit.uni-miskolc.hu/iitweb/opencms/users/ficsorl/Targyak/Sweng/Segedletek/

Inkrementális (evolúciós) Az alapötlet az, hogy ki kell fejleszteni egy kezdeti implementációt (prototípust), azt a felhasználókkal véleményeztetni, majd sok-sok verzión át addig finomítani, amíg megfelelő nem lesz. Iterációs modellnek is nevezik. Objektum orientált fejlesztésben gyakran használják. Használják a gyakorlatban. Ez a modell a felhasználó kívánságait jobban kielégítő programot eredményez. A kis (<100.000 programsor) és közepes (<=500.000 programsor) rendszerek fejlesztéséhez ideális. Hátrányai: a folyamat nem látható; a rendszerek gyakran szegényesen strukturáltak; a gyors fejlesztés rendszerint a dokumentáltság rovására megy. Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009 Ábra forrása: Ficsor Lajos: http://www.iit.uni-miskolc.hu/iitweb/opencms/users/ficsorl/Targyak/Sweng/Segedletek/

Újrafelhasználás orientált fejlesztés (komponens alapú) Forrás: Szabolcsi Judit: Szoftvertechnológia Ez a módszer nagymértékben az elérhető újrafelhasználható szoftverkomponensekre támaszkodik. A komponensek lehetnek teljes rendszerek, pl. egy szövegszerkesztő, vagy kisebb egységek (osztályok, modulok, stb.) Előnye: lecsökkenti a kifejlesztendő részek számát, így csökkenti a költségeket és a kockázatot. Ez általában a kész rendszer gyorsabb leszállításhoz vezet. Hátrányai: a követelményeknél hozott kompromisszumok elkerülhetetlenek, és ez olyan rendszerhez vezethet, ami nem felel meg a felhasználó valódi kívánságának. A fejlesztés szakaszai: Komponenselemzés: Adott a követelményspecifikáció, ami alapján megkeressük, hogy milyen kész komponensek valósítják meg. A legtöbb esetben nincs egzakt illeszkedés, és a kiválasztott komponens a funkcióknak csak egy részét nyújtja. Követelménymódosítás: A követelmények elemzése a megtalált komponensek alapján. A követelményeket módosítani kell az elérhető komponenseknek megfelelően. Ahol ez lehetetlen, ott újra a komponenselemzési tevékenységet kell elıvenni, és más megoldást keresni. Rendszertervezés újrafelhasználással: A rendszer szerkezetét kell megtervezni, vagy egy már meglévı vázat felhasználni. A tervezıknek figyelembe kell venniük, hogy milyen újrafelhasznált komponensek lesznek, és úgy kell megtervezni a szerkezetet, hogy ezek mőködhessenek. Ha nincs megfelelı újrafelhasználható komponens, akkor új szoftverrészek is kifejleszthetık. Fejlesztés és integráció: A nem megvásárolható komponenseket ki kell fejleszteni és a COTS (Commercial-Off-The-Shelf – kereskedelemben kapható)-rendszerekkel össze kell kapcsolni. A rendszerintegráció itt sokkal inkább tekinthetı a fejlesztési folyamat részének, mint különálló tevékenységnek. Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009 Ábra forrása: Ficsor Lajos: http://www.iit.uni-miskolc.hu/iitweb/opencms/users/ficsorl/Targyak/Sweng/Segedletek/

Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009 CASE eszközök Computer-Aided Software Engineering Követelményspecifikáció: grafikus rendszermodellek, üzleti és domain Elemzés/tervezés során: adatszótár kezelése, mely a tervben található egyedekrıl éskapcsolataikról tartalmaz információt; felhasználói interfész generálását egy grafikus interfészleírásból, melyet a felhasználóval együtt készíthetünk el.; a terv ellentmondásmentességvizsgálata Implementáció során: automatikus kódgenerálás (Computer Aided Programming - CAP);verziókezelés Szoftvervalidáció során: automatikus teszt-eset generálás, teszt-kiértékelés, -dokumentálás Szoftverevolúció során: forráskód visszafejtés (reverse engineering); régebbi verziójú programnyelvek automatikus újrafordítása újabb verzióba. Forrás: Szabolcsi Judit: Szoftvertechnológia A számítógéppel támogatott szoftvertervezéshez (Computer-Aided Software Engineering - CASE) használt szoftvereket nevezzük CASE-eszközöknek. A szoftverfolyamatban a következı tevékenységeket támogatják a CASE eszközök: Követelményspecifikáció során: grafikus rendszermodellek, üzleti és domain (a modellezni kívánt terület) modellek megtervezése. Elemzés/tervezés során: adatszótár kezelése, mely a tervben található egyedekrıl és kapcsolataikról tartalmaz információt; felhasználói interfész generálását egy grafikus interfészleírásból, melyet a felhasználóval együtt készíthetünk el.; a terv ellentmondásmentességvizsgálata Implementáció során: automatikus kódgenerálás (Computer Aided Programming - CAP); verziókezelés Szoftvervalidáció során: automatikus teszt-eset generálás, teszt-kiértékelés, -dokumentálás Szoftverevolúció során: forráskód visszafejtés (reverse engineering); régebbi verziójú programnyelvek automatikus újrafordítása újabb verzióba. Mindegyik fázisban alkalmazható: automatikus dokumentumgenerálás; projektmenedzsment támogatás (ütemezés, határidık figyelése, erıforrás-tervezés, költéség- és kapacitásszámítás, stb. ) A CASE-eszközök korai pártolói azt jósolták, hogy a szoftverek minıségében és a termelékenységben nagyságrendi javulást okoznak ezek az eszközök, de valójában csak 40% körüli a javulás. Az eredményességet két tényezı korlátozza: · A szoftvertervezés lényegében tervezıi tevékenység, amely kreatív gondolkodást igényel. A létezı CASE-eszközök automatizálják a rutintevékenységeket és hasznosítják a mesterséges intelligencia bizonyos technológiáit, de ez utóbbival még nem értek el átütı eredményt. A legtöbb szervezetben a szoftvertervezés csoportos tevékenység, és a benne résztvevık rengeteg idıt töltenek a csapat más tagjaival való eszmecserével. A CASE-technológia ehhez nem nyújt túl nagy segítséget. Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009

Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009 CASE eszközök Automatikus dokumentumgenerálás; Projektmenedzsment támogatás (ütemezés, határidık figyelése, erıforrás-tervezés, költéség- és kapacitásszámítás, stb. ) A CASE-eszközök korai pártolói azt jósolták, hogy a szoftverek minőségében és a termelékenységben nagyságrendi javulást okoznak ezek az eszközök, de valójában csak 40% körüli a javulás. Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009

Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009 UML Unified Modeling Language Egységes modellező nyelv 2.1.2 http://www.uml.org Object Management Group Eric J. Naiburg, Robert A. Maksimchuk: UML földi halandóknak. Kiskapu Kiadó, Budapest, 2006. Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009

Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009 UML Dokumentálható A szoftverrel szemben támasztott követelmények A szoftver felépítése A szoftver működése Grafikus elemek Nem programozási nyelv Nem módszertan „Csak” segédeszköz Egy eszköztár, amelynek segítségével ember és számítógép által jól értehető/kezelhető/feldolgozható módon dokumentálhatóak a A szoftverrel szemben támasztott követelmények A szoftver felépítése A szoftver működése Grafikus elemei a szoftver fejlesztés minden fázisában jól alkalmazhatóak. Számos szoftver nyújt támogatást az UML használatához. Létezik pl. osztálydiagramból kódot generáló és kódból osztálydiagramot generáló implementáció. Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009

Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009 Diagram típusok Szerkezeti diagramok: Osztálydiagram (class) Objektumdiagram (object) Csomagdiagram (package) Összetevő diagram (component) Összetett szerkezet diagram (composite stucture) Kialakítás diagram (deployment) Viselkedési diagramok: Tevékenység diagram (activity) Használati eset vagy feladat diagram (use-case) Állapotautomata vagy állapotgép diagram (state machine) Kölcsönhatási diagramok: Sorrend diagram (sequence) Kommunikációs diagram (communication) Időzítés diagram (timing) Kölcsönhatás áttekintő diagram (interaction overview) Az UML vizuális megjelenítést, ún. diagramokat használ a modell elemek leírására. Ezek két fő csoportba sorolhatók. Forrás: Szabolcsi Judit: Szoftvertechnológia A szerkezeti (statikus) és a viselkedési (dinamikus) diagramok. A szerkezeti diagramok nem törődnek az időbeli változással, ők a modellezett rendszer állapotát egy adott időpillanatban mutatják be. Ezzel szemben a viselkedési diagramok folyamatában, változásában mutatják ugyanazt a modellezett rendszert. Röviden ismerkedjünk meg a fenti diagramok szerepével! Osztálydiagram: az UML modellezésben leggyakrabban használt diagramfajta. A rendszerben található állandó elemeket, azok szerkezetét és egymás közötti logikai kapcsolatát jeleníti meg. Objektumdiagram: a rendszer egy adott időpontban érvényes pillanatképét határozza meg. Az osztálydiagramból származtatjuk. Csomagdiagram: a csomagok olyan modellelemek, amelyek más modellelemek csoportosítására szolgálnak, és ezeket valamint a köztük lévı kapcsolatokat ábrázolja ez a fajta diagram. Összetevő diagram: az összetevő vagy komponens a rendszer fizikailag létező és lecserélhető része, feltéve, hogy az új komponens csatlakozási felülete (interfésze) megegyezik a régivel. (Mint a LEGO-kockák.) Ez a diagram fıleg implementációs kérdések eldöntését segíti. A megvalósításnak és a rendszeren belüli elemek együttműködésének megfelelően mutatja be a rendszert. Összetett szerkezeti diagram: A modellelemek belső szerkezetét mutatja. Kialakítás diagram: A fizikai (kész) rendszer futásidejű felépítését mutatja. Tartalmazza a hardver és a szoftverelemeket is. Tevékenységdiagram: A rendszeren belüli tevékenységek folyamatát jeleníti meg. Általában üzleti folyamatok leírására használjuk. Használati eset/feladat diagram: A rendszer viselkedését írja le, úgy, ahogy az egy külső szemlélő szemszögéből látszik. Állapotautomata diagram: Az objektumok állapotát és az állapotok közötti átmeneteket mutatja, valamint azt, hogy az átmenetek milyen esemény hatására következnek be. Kommunikációs diagram: Az objektumok hogyan működnek együtt a feladat megoldása során, hogyan hatnak egymásra. Sorrenddiagram: Az objektumok közötti üzenetváltás időbeli sorrendjét mutatja. Időzítés diagram: A kölcsönhatásban álló elemek részletes időinformációit és állapotváltozásait vagy állapotinformációit írja le. Kölcsönhatás áttekintő diagram: Magas szintű diagram, amely a kölcsönhatás-sorozatok közötti Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009

Használati eset diagram Leggyakrabban a követelményelemzés és a specifikáció során alkalmazzák A rendszer viselkedését írja le, ahogyan az egy külső szemlélő szemszögéből látszik Összetevői Használati eset Szereplő Rendszerhatár Használati eset : tevékenységek sorozata, amelyet a rendszer végre tud hajtani a szereplőkkel kommunikálva. Rajzjele az ellipszis, amibe vagy alá odaírjuk a nevét. Szereplő (Actor): személy, csoport, szervezeti egység vagy fizikai eszköz, aki vagy ami kapcsolatba lép a rendszerrel. Rajzjele egy pálcikaemberke. Rendszerhatár (Boundary): a megvalósítandó rendszer és a szereplők közötti határ. Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009

Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009 Kapcsolatok Asszociáció Általánosítás Asszociáció: szereplő és használati eset között Általánosítás/specifikálás: szereplők között, használati esetek között Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009

Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009 Kapcsolatok <<include>> <<extend>> Use-case-ek között <<include>> és <<extend>> kapcsolat szokott leggyakrabban előfordulni. Az <<include>> kapcsolat azt jelenti, hogy egy résztevékenységet kiemelünk az alap use-case tevékenységsorozatából és azt külön use-case-ben tüntetjük fel. Ezt a résztevékenységet aztán más use-case-ek is használhatják. Az <<extend>> kapcsolatnál a kiterjesztő megszakíthat egy másik use-case-t a működésében. Include: valamilyen résztevékenységet külön megnevezünk, kiemelünk. Kiemeljük, egyért:elműsítjük, hogy a főtevékenység ezt is magába foglalja. Extend: egy speciális funkció ami kiegészíthet egy alaptevékenységet. A nyíl mindig a kiegészített alaptevékenység felé mutat. Ez olyan értelemben opcionális, hogy az alaptevékenység enélkül is végrehajtható. Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009

Használati eset diagram készítése Enterprise Architectben Könyvtári rendszer használati eset diagramja Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009

Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009 Tevékenység diagram A probléma megoldásának a lépéseit szemlélteti, a párhuzamosan zajló vezérlési folyamatokkal együtt Hasznos az üzleti vagy munkafolyamatok modellezésére, használati esetek vagy konkrét algoritmusok lefutásának leírására Forrás: Szabolcsi Judit: Szoftvertechnológia Az állapotautomata egy változatának is tekinthető, ahol az állapotok helyére a végrehajtandó tevékenységeket tesszük, az állapotátmenetek pedig a tevékenységek befejezésének eredményeként valósulnak meg. Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009

Párhuzamos feladatvégrehajtás Elágazás (fork) Csatlakozás (join) Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009

Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009 Kivétel Mi idézheti elő? Külső esemény (pl. adathordozóval megszakad a kapcsolat) Időpont (pl. inaktív ftp kapcsolat megszakítása) Esetválasztás (pl. hibás paraméterezés következtében a hívott metódus kivételt idéz elő) Célzott előidézés - továbbadás (throw) Forrás: Szabolcsi Judit: Szoftvertechnológia: Eddig jól, szabályosan lefutó tevékenységeket modelleztünk, de előfordulhat, hogy feldolgozási hiba miatt egy tevékenységet meg kell szakítani, hogy a hiba kezelése a tevékenységen kívül végbemehessen. A kivétel tulajdonképpen egy jól definiált, nemlokális vezérlési ág. A kivételkezelésnek két része van: egyrészt a kivételt ki kell váltani, másrészt el kell kapni és kezelni kell. Külsı esemény Valamilyen esemény lép fel a feldolgozás alatt lévı tartományban és ez kihat a feldolgozás lefutására. Pl.: ez a helyzet az operációs rendszeren belüli folyamatváltáskor. Idıpont Egy idıpontot érünk el, és ezért speciális feldolgozás válik esedékessé. Pl.: az internetes jegyfoglalási folyamat bizonyos idı után inaktivitás miatt megszakad. Esetválasztás Egy kivétel kiváltódhat még célzottan, esetválasztás eredményeképpen is, pl. ha olyan hibát fedezünk fel, amelyet nincs lehetıség helyben (lokálisan) kezelni. Tevékenység (közvetlen) Végül pedig egy kivételt egy normál tevékenység is kiválthat, pl. ha a fenti három ok valamelyike miatt kiváltott kivétel után kivétel objektum elıállítása szükséges. Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009

Másodfokú egyenlet megoldása Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009

Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009 Osztálydiagram Egyszeresen összefüggı gráf, amelynek csomópontjai osztályokat, élei pedig relációkat fejeznek ki. Az osztály jele egy általában három részre osztott téglalap, ahol a felsı sávba az osztály nevét, a középsıbe az osztály attribútumait, az alsóba pedig az osztály mőveleteit írjuk. A statikus adattagokat vagy mőveleteket aláhúzással jelöljük, az absztrakt osztály neve pedig dılt betős. Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009

Az osztályok közötti kapcsolatok asszociáció/társítás (association) aggregáció/rész-egész kapcsolat (aggregation) általánosítás (generalization) függőség (dependency) megvalósítás (realization) Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009

Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009 Asszociáció Reflexív asszociáció – Többes asszociáció Valamilyen használati kapcsolat a két osztály között, amelyek egymástól függetlenek, de legalább az egyik ismeri/használja a másikat. (Egy kutyának pontosan egy gazdája van, és minden gazdának legalább egy, legfeljebb akárhány kutyája van. Attól lesz gazda, hogy van legalább egy kutyája.) A vonalra a multiplicitást írjuk: Reflexív asszociáció: amikor egy osztály saját magával van kapcsolatban. Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009

Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009 Aggregáció Kompozíció (erős tartalmazás) Gyenge tartalmazás Aggregáció: Erısebb kapcsolat, mint az asszociáció. Egész-rész kapcsolat. Két fajtája van: gyenge és erıs. A gyenge tartalmazásnál, ha elvágjuk a kapcsolatot, a részek akkor is „életképesek” maradnak, az erıs tartalmazásnál (kompozíció) viszont külön-külön mőködésképtelenek. Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009

Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009 További kapcsolatok Általánosítás Függőség Megvalósítás Általánosítás: a reláció azt fejezi ki, hogy a speciális osztály az általánosból származtatással (örökléssel) jön létre. Függıség: Két elem közötti kapcsolat, ahol az egyik változása befolyásolja a másikat. függı független. A vállalkozás fejlıdésével/csıdbe jutásával párhuzamosan változtathatja a törzstıkéje összegét. Megvalósítás: A fogalom és annak megvalósítója közötti kapcsolat. Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009

Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009 Objektum diagram Objektumdiagram A rendszerben egy adott idıpillanatban szereplı objektumok pillanatképét jeleníti meg. Itt az osztályokat példányosítjuk, ezek a példányok lesznek az objektumok. Az elsı objektum a hallgató osztály Péter nevő „példánya”. A másik példa egy név nélküli, árucikk típusú objektumot mutat be, amit az attribútumai értékeivel jellemzünk. (Kód, név és ár attribútumai vannak.) Az elsı rajz az osztálydiagram, ahol egy-sok típusú asszociációs kapcsolatban van a classA és a classB osztály. Ebbıl a második rajzon látható objektumdiagram készülhet, ahol az „a” nevő classA típusú objektum van összekapcsolva egy név nélküli, classB típusú multiobjektummal. Ami az osztálydiagramon reláció (itt a példában az asszociáció), azt az objektumdiagramon összekapcsolásnak nevezzük. Az objektumdiagram az osztálydiagram relációjának számosságát is mutatja, hiszen az „a” objektum „sok” (1..*) classB típusú objektummal van összekapcsolva. Dr. Johanyák Zs. Csaba - Szoftvertechn. - 2009