Társadalmi-gazdasági környezet A gazdasági válságot fellendülés követte A gazdasági válságot fellendülés követte II. Világháború: nyugtalanság, új hazafias.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
 Önbevallás szerint liberális (12%)  Szakpolitikai kérdések és értékválasztás alapján liberális  Kapitalista (4%)  Emberi jogi (18%)  Kevesebb, mint.
Advertisements

Budapesti Corvinus Egyetem Entz Ferenc Könyvtár és Levéltár
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.

Kamarai prezentáció sablon
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Logaritmikus keresés Feladat: Adott egy 11 elemű, növekvően rendezett tömb számokkal feltöltve. Keressük meg a 17-es értéket! Ha van benne, hányadik eleme.
Könnyűzenei Lexikon Queen.
A rock forradalma Az 1950-es évek.
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
YES •A "progresszív" (haladó) kifejezést a mai napig használják olyan zenei törekvésekre, amelyek kísérleti módon, az adott műfaj megszokott, elfogadott.
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
A dunaújvárosi fiatalok szabadidő eltöltési szokásai
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
Japán és amerikai üzleti partnerrel
Szépművészeti Múzeum 1928 Gellért szálloda.
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT. A kapcsolatok természetrajza Az emberi kapcsolatok transzcendentális vonatkozásai Sivaráma Szvámi vaisnava teológus.
Humánkineziológia szak
ZENEELMÉLEt.
Pályakezdők munkával való elégedettsége Kiss Paszkál ELTE PPK Társadalom- és Neveléspszichológiai Tasznék.
Mellár János 5. óra Március 12. v
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
Ritmus és arány a zenei kompozíciókban
Készítette: Szabó Zénó
Bevezetés A Queen egy brit rockegyüttes, amelyet 1970-ben alapított Freddie Mercury énekes, Brian May gitáros és Roger Taylor dobos, 1971-ben csatlakozott.
A reneszánsz zene és tánc
Népdalaink stílusjegyei
MI 2003/ Alakfelismerés - még egy megközelítés: még kevesebbet tudunk. Csak a mintánk adott, de címkék nélkül. Csoportosítás (klaszterezés, clustering).
A diákat jészítette: Matthew Will
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Védőgázas hegesztések
Sunny Dance Band.
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
VETÉLKEDŐ EMBERI JOGOK.
Matematika a zenében „A zene az érzelem matematikája, a matematika az értelem zenéje.” J. J. Sylvester Készítette: Lóránt Gergő Városmajori Gimnázium.
Regionális rugalmasság és útfüggő gazdasági változás a Dél-Alföld nagyvárosi település együtteseiben Elekes Zoltán PhD hallgató Szegedi Tudományegyetem.
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
A ZENEI ISMERETSZERZÉS ÚTJA
Változatos viszonyok Retro majális és a szocializmus emlékezete Várpalota – Inotán Készítette: Urbán Csilla.
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
Fekete László Született: Csillagjegye: Vízöntő
A dal évszázadai. 1. Dal, de mégsem dal Görögök: ódé Rómaiak: Horatius carmenjei Középkor: trubadúrlíra – éppen, hogy nem személyes Az igazi, mai értelemben.
szakmérnök hallgatók számára
Készítette: Horváth László
Kerékpártároló átadás
Korai képességgondozás és egészségügy Programok 2011.január1-től 2011 augusztus 31-ig.
Társadalmi-zenei környezet  A bebop mellőzte a jazz kifinomultabb, meghittebb árnyalatait  Jazzstílusok egymás mellett léteztek, a stílusteremtő muzsikusok.
A 60-as évek: társadalmi viszonyok Viharos évtized társadalmi nyugtalansággal és megmozdulásokkal Viharos évtized társadalmi nyugtalansággal és megmozdulásokkal.
Fúzió: előzmények, okok Időszak: 1969 – Progresszív rock, elektromos blues, rhythm and blues Angol és amerikai zenekarok (Soft Machine, Blood, Sweat and.
Hard Bop Időszak:  Központ: New York, Keleti Part, Közép-Nyugat  Feketék játsszák úgy, hogy a fehérek ne tudják utánozni  Erő, ösztönösség,
7. Házi feladat megoldása
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Téma- és kutatásbeszámoló Máté Zsolt. Önéletrajz harmadéves történelem-informatika-orosz BA Született és tanult Pécsett Témavezető: Prof. Dr. Fischer.
MENETREND HASZNÁLATÁNAK GYAKORLÁSA Feladat: autóbusz, villamos, trolibusz, fogaskerekű, HÉV menetrend gyakorlása El szeretnénk jutni a Selyemrét megállóból.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Leonyid Utyeszov Odessza Moszkva Énekes ◦ Dzsessz ◦ Sanzon Zenész ◦ zenekarvezető Színész.
A második világháború harc kocsijai Készítette: Dobi Gábor.
4. A FILM formanyelvi eszközei
A talentum A tehetségfejlesztés programja SZOMBATHELY(kick-off)
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Makromolekulák Simon István. p27 Kip1 IA 3 FnBP Tcf3 Bound IUP structures.
AZ EGYSÉGESÍTETT ANYAKÖNYVEZÉS KIALAKÍTÁSÁNAK ÚTJÁN 1. rész 1. dia.
Készítették: Juhász Nelli Zsigmond Laura
Soundwave Painting Hanghullám művész
A Blaha Lujza téri Népszínház
Előadás másolata:

Társadalmi-gazdasági környezet A gazdasági válságot fellendülés követte A gazdasági válságot fellendülés követte II. Világháború: nyugtalanság, új hazafias érzés, a fekete katonák szerepe II. Világháború: nyugtalanság, új hazafias érzés, a fekete katonák szerepe A nagyvárosi életmód a kikapcsolódás és az éjszakai élet terepe A nagyvárosi életmód a kikapcsolódás és az éjszakai élet terepe Fehér értelmiségiek a feketék egyenjogúsága mellett Fehér értelmiségiek a feketék egyenjogúsága mellett Új öntudatosság a feketék között: művész státusz a zenészeknek Új öntudatosság a feketék között: művész státusz a zenészeknek A Fats Waller, Cab Calloway, Louis Armstrong nevével fémjelzett szórakoztatóipari szerep elutasítása A Fats Waller, Cab Calloway, Louis Armstrong nevével fémjelzett szórakoztatóipari szerep elutasítása Szembefordulás a fehér kultúrával, a fekete örökség ápolása Szembefordulás a fehér kultúrával, a fekete örökség ápolása

Bebop kontra Swing Előadói gyakorlat Kisegyüttesek a big band helyett Kisegyüttesek a big band helyett Az átlagos tempó gyorsabb Az átlagos tempó gyorsabb A klarinét és a ritmusgitár ritka A klarinét és a ritmusgitár ritka A hangszeres virtuozitás nagy szerepe A hangszeres virtuozitás nagy szerepe Párbajok, vetélkedések Párbajok, vetélkedések A hangszerelés kevésbé fontos A hangszerelés kevésbé fontos Improvizáció Szólónként több téma Szólónként több téma Kevés hasonlóság a témák között Kevés hasonlóság a témák között Gyakori kilépés a harmóniákból Gyakori kilépés a harmóniákból Ritmikailag tovább lépett Ritmikailag tovább lépett Többnyire nyolcad vagy tizenhatod menetek Többnyire nyolcad vagy tizenhatod menetek Szaggatott dallamvezetés: hirtelen irányváltások, nagy szünetek Szaggatott dallamvezetés: hirtelen irányváltások, nagy szünetek Gyakran átlépik az ütemvonalakat Gyakran átlépik az ütemvonalakat Stiláris elemek A dallamok és a harmóniák bonyolultabbak A dallamok és a harmóniák bonyolultabbak A kísérőritmusok változatosabbak A kísérőritmusok változatosabbak Populáris kompozícióktól kölcsönzött harmóniavázak új témákkal Populáris kompozícióktól kölcsönzött harmóniavázak új témákkal A bop-témák és akkordmenetek sokszor feloldatlanok maradtak A bop-témák és akkordmenetek sokszor feloldatlanok maradtak Erőteljes, intenzív játékmód Erőteljes, intenzív játékmód Ritmus Változatos textúra Változatos textúra Az alaplüktetést a bőgő hozza Az alaplüktetést a bőgő hozza Dob: ritmus a cineken Dob: ritmus a cineken Előlegzett és késleltetett hangsúlyok a pergőn, a lábdobon és a zongorán Előlegzett és késleltetett hangsúlyok a pergőn, a lábdobon és a zongorán A szólók alatt ritmikus interaktivitás A szólók alatt ritmikus interaktivitás

A bebop jellemzői Harmónia Zsúfoltság Zsúfoltság Bontások, kromatikus és szekvenciális mozgások, alterált hangok Bontások, kromatikus és szekvenciális mozgások, alterált hangok Újra harmonizálás, helyettesítő akkordok, szűkített kvint Újra harmonizálás, helyettesítő akkordok, szűkített kvint Bonyolult akkordmenetekre szerettek improvizálni Bonyolult akkordmenetekre szerettek improvizálniRitmus A beates lüktetés háttérbe szorulása A beates lüktetés háttérbe szorulása A metrikus súly jelzése: a ritmusszekció eltávolodik a 4/4-es ütem valamennyi negyedének kijátszásától A metrikus súly jelzése: a ritmusszekció eltávolodik a 4/4-es ütem valamennyi negyedének kijátszásától Összetett, pregnáns off-beates hangsúlyozás Összetett, pregnáns off-beates hangsúlyozás Dob: könnyed, levegős, pergő, cintányér, a lábdob effektusszerű közbeütései Dob: könnyed, levegős, pergő, cintányér, a lábdob effektusszerű közbeütései Dallam Gyors futkározások, kromatikus menetek Gyors futkározások, kromatikus menetek Éles regisszterváltások, merész ugrások, csúszkálósan kitartott magas állóhangok Éles regisszterváltások, merész ugrások, csúszkálósan kitartott magas állóhangok Ritka a riff, a motivum ostinato ismétlése Ritka a riff, a motivum ostinato ismétlése Nem kedveli a szabályos periódusokat, dallamsorokat: átkötések Nem kedveli a szabályos periódusokat, dallamsorokat: átkötések Eltávolodás a tonalitástól Eltávolodás a tonalitástól Improvizáció Dallamilag és ritmikailag eltávolodik a témától Dallamilag és ritmikailag eltávolodik a témától Alapja a periódus és a harmónia Alapja a periódus és a harmónia Az önálló zenei gondolatok bemutatásának kerete Az önálló zenei gondolatok bemutatásának kerete De: téma és rögtönzés stiláris és hangulati egysége De: téma és rögtönzés stiláris és hangulati egysége

Bebop muzsikusok Trombita Dizzy Gillespie Fats Navarro Howard McGhee Miles Davis HarsonaJ.J.Johnson Kai Winding Bennie Green Bőgő Oscar Pettiford Ray Brown Tommy Potter Curley Russell Vibrafon Milt Jackson Szaxofon Charlie Parker Dexter Gordon Wardell Gray Sonny Stitt Gene Ammons Zongora Bud Powell Thelonious Monk Tadd Dameron John Lewis George Shearing Oscar Peterson Dob Kenny Clarke Max Roach Art Blakey

Charlie ParkerDizzy Gillespie Kansas City, Kansas City, Szegény család, gondoskodás nélkül Szegény család, gondoskodás nélkül Önpusztító élet: drogok, alkohol Önpusztító élet: drogok, alkohol Ösztönös zenész, lázadó Ösztönös zenész, lázadó Tökéletes technika, nagy sebesség Tökéletes technika, nagy sebesség Új rendszert épít ki: Új rendszert épít ki: Új módon választja meg a hangokat Új módon hangsúlyoz, a frázisoknak szinkópált jelleget ad Új módszerrel illeszt harmóniákat a létező akkormenetekbe, más akkordokat rögtönzéssel érzékeltet Kimeríthetetlen melodikus invenció Kimeríthetetlen melodikus invenció Kétszeres, négyszeres tempójú futamok Kétszeres, négyszeres tempójú futamok Száraz, éles tónus Száraz, éles tónus Sok hatást magába szívott Sok hatást magába szívott Kölcsönzött harmóniák Kölcsönzött harmóniák Témái a bebop nyelvezetévé váltak Témái a bebop nyelvezetévé váltak Dél-Karolina, Dél-Karolina, Középosztálybeli, zenei képzés Középosztálybeli, zenei képzés Rendezett, gondos neveltetés Rendezett, gondos neveltetés Parker a bop szíve, Gillespie az agya Parker a bop szíve, Gillespie az agya A bop-zenész archetípusa: okos, szellemes, szórakoztató A bop-zenész archetípusa: okos, szellemes, szórakoztató Harmóniailag rendkívül képzett Harmóniailag rendkívül képzett Virtuóz hangszeres, uralja a felső regisztert is Virtuóz hangszeres, uralja a felső regisztert is Frázisok egész fegyvertára Frázisok egész fegyvertára Szaggatott, szinkópált hangokkal emelkedik egyre magasabbra; kötött (legato) futamokkal ereszkedik le Szaggatott, szinkópált hangokkal emelkedik egyre magasabbra; kötött (legato) futamokkal ereszkedik le Improvizáció tele meglepetésekkel Improvizáció tele meglepetésekkel Sok ismertté vált saját szerzemény Sok ismertté vált saját szerzemény Magas szinvonalú kisegyüttesek, nagyzenekarok Magas szinvonalú kisegyüttesek, nagyzenekarok Az elsők között használt afro-kubán ritmikai elemeket a jazzben Az elsők között használt afro-kubán ritmikai elemeket a jazzben

Thelonious MonkEarl Bud Powell Zongorista, zeneszerző Zongorista, zeneszerző Excentrikus személyiség Excentrikus személyiség Szokatlan melódiái komoly feladat elé állították a szólistákat Szokatlan melódiái komoly feladat elé állították a szólistákat Témái logikusak és szimmetrikusak Témái logikusak és szimmetrikusak Hangsúlyok váratlant helyeken: mélységgel és egyszerűséggel párosuló mesterségbeli tudás Hangsúlyok váratlant helyeken: mélységgel és egyszerűséggel párosuló mesterségbeli tudás A frázisok a legváratlanabb hangokon végződnek A frázisok a legváratlanabb hangokon végződnek Harmónia: kontrasztáló hangok kombinációja. „A felhangolt zongora is hamisan hangzik” Harmónia: kontrasztáló hangok kombinációja. „A felhangolt zongora is hamisan hangzik” Perkusszív technika, fúvósokat idéző dallamok Perkusszív technika, fúvósokat idéző dallamok Levegős játék: a csend majdnem olyan fontos, mint a hangok Levegős játék: a csend majdnem olyan fontos, mint a hangok Hangsúlyos, de könnyed ritmika Hangsúlyos, de könnyed ritmika Nyugtalanító megfontoltság érzete Nyugtalanító megfontoltság érzete Zongorista Zongorista A balkéz redukált szerepe: ritkás akkordok, a harmónia érzékeltetése. Általánossá vált A balkéz redukált szerepe: ritkás akkordok, a harmónia érzékeltetése. Általánossá vált Sebesség, hajlékonyság Sebesség, hajlékonyság Szólói Parkerével és Gillespie-ével vetekedtek invencióban Szólói Parkerével és Gillespie-ével vetekedtek invencióban Mintául szolgált a zongoristáknak Mintául szolgált a zongoristáknak John Lewis Termékeny komponosta Több ismert bop-téma szerzője Gillepie big bandjével dolgozott + MJQ Tadd Dameron Kedvelt bop-témák szerzője Hangszerelő: gazdag texturák, ritmikus előadásmód

A bebop helye A jazz státusa: művészi zene, klasszikus kamarazene A jazz státusa: művészi zene, klasszikus kamarazene Bonyolult, kiszámíthatatlan nyelvezetét elsősorban a zenészek értékelték Bonyolult, kiszámíthatatlan nyelvezetét elsősorban a zenészek értékelték Komoly színpadi megjelenés, látványosság nélkül Komoly színpadi megjelenés, látványosság nélkül Énekesek ritkák, kevésbé élvezhető a nagyközönség számára Énekesek ritkák, kevésbé élvezhető a nagyközönség számára Az improvizációk túlságosan absztraktak, nincsenek ismert kapaszkodók Az improvizációk túlságosan absztraktak, nincsenek ismert kapaszkodók A dallam és az improvizáció között nincs kapcsolat. A dallam és az improvizáció között nincs kapcsolat. Nehéz követni a kapcsolatot a harmóniaváz és a rögtönzések között Nehéz követni a kapcsolatot a harmóniaváz és a rögtönzések között Kevesebb hangszerelés, több improvizáció. Más élőben, mint lemezen Kevesebb hangszerelés, több improvizáció. Más élőben, mint lemezen Nem tánczene Nem tánczene Sikeres formációk: kidolgozott hangszerelések, énekelhető dallamok, ismerős témák, összepróbált előadásmód (George Shearing, Modern Jazz Quartet, Charlie Ventura) Sikeres formációk: kidolgozott hangszerelések, énekelhető dallamok, ismerős témák, összepróbált előadásmód (George Shearing, Modern Jazz Quartet, Charlie Ventura) Mégis: a bebop további stílusok atyja lett Mégis: a bebop további stílusok atyja lett A modern jazz továbbra is hatást gyakorolt az amerikai populáris zenére, de a beboppal keskeny ösvényre lépett, amelyen csak zenészek és a laikusok szűk tábora követte A modern jazz továbbra is hatást gyakorolt az amerikai populáris zenére, de a beboppal keskeny ösvényre lépett, amelyen csak zenészek és a laikusok szűk tábora követte

Bebop 1. Dizzy Gillespie Sextet: Groovin’ High (1945)02:44 2. Dizzy Gillespie All Star Quintet: Shaw ’Nuff (1945)03:02 3. Dizzy Gillespie All Star Quintet: Salt Peanuts (1945)03:18 4. Dizzy Gillespie: Jump Did-Le Ba (1949)02:30 5. Dizzy Gillespie: Cubana Be (1947)02:43 6. Charlie Parker’s Reboppers: Now’s the Time (1945)03:16 7. Charlie Parker’s Reboppers: Koko (1945)02:53 8. Charlie Parker Septet: Moose the Mooche (1946)03:03 9. Charlie Parker Septet: Ornithology (1946)03: Charlie Parker Quintet: Klacktoveesedstene (1947)03: Thelonious Monk: Well, You Needn’t (1947)02: Thelonious Monk: Round Midnight (1947)03: Thelonious Monk: Misterioso (1948)03: Thelonious Monk: Criss Cross (1951)02: Bud Powell Trio: Parisian Thoroughfare (1951)03: Dexter Gordon / Wardell Gray Quintet: The Chase (1947)06: McGhee/Navarro Boptet: Double Talk (1948)05: Tedd Dameron Septet: Lady Bird (1948)02: J. J. Johnson: Bee Jay (1949)02: Sonny Stitt / Bud Powell: All God’s Chillun Got Wings (1949)03: Coleman Hawkins Orchestra: Woody ’n You (1944)03: Woody Herman: Four Brothers (1947)03: Sarah Vaughan: Shuli-a-bop (1954)02: Lambert, Hendricks and Ross: Cloudburst (1959)02:14

Képtár Charlie Parker Dizzy Gillespie Art Blakey Bud Powell

Thenlonious Monk Dexter Gordon J.J. Johnson Charlie Christian

Sonny Stitt Kenny Clarke Oscar Peterson The tomb of Fats Navarro

Tadd Dameron Milt Jackson Dizzy and Max Max Roach