Színek
Színszóródás Fehér fényt bocsássunk át prizmán. A következőt tapasztaljuk:
Prizma Színképet látunk Vörös, narancs, sárga, zöld, kék, ibolya Először ezt is Newton vette észre (Optika c. műve) Tapasztalat: a fehér fény összetett, ezeknek a színeknek a keveréke A prizma a különböző színeket különböző mértékben töri meg Az egyes színek tovább nem bonthatók, monokromatikusak Igazából a fény elektromágnese hullámként is viselkedhet, az egyes színek a különböző hullámhosszú fényhullámok, amiket az agyunk „rak össze” színné. (ez már volt régebben) A prizma ezeket a különböző hullámhosszú hullámokat különböző mértékben töri
Színkeverés - 1 Additív színkeverés: különböző színű fényeket vetítünk egymásra Pl.: vörös+zöld=sárga; vörös+kék=bíbor; vörös+zöld+kék=fehér (cirkusz) Monitorok, TV-k, projektor, digitális fényképező
Színkeverés - 2 Szubtraktív színkeverés: A beeső fényből kivonunk bizonyos komponenseket Pl.: sárga+bíbor=vörös; sárga+bíbor+kékeszöld=fekete Sárga: azt jelenti, hogy ez a szűrő a ráeső fehér fényből a sárga szín komplementerét, a kék színt nem engedi át Festékszínek, nyomdászat
Tárgyak színei A tárgyak színe = a rá eső fényből milyet és milyen arányban nyel el, illetve ver vissza Mi visszavert színek keverékét látjuk, ami függ a megvilágító fény összetételétől is (Monet és a Rouen-i katedrális képsorozat asszem) Fekete tárgyak: mindent elnyelnek Fehér tárgyak: mindent visszavernek Zöld tárgy piros színszűrő mögött feketének látszik
Ajánlott irodalom: Johannes Itten: A színek művészete Bauhaus előkészítő tanfolyamát vezette „ösztön és módszer” A ritmus megtalálása Kontrasz-, formatan, színtan 7 ellentétpár: érdes-sima, hegyes-tompa, kemény-puha, világos-sötét, nagy-kicsi, fent-lent, kerek-szögletes 7 színkontraszt: magábanvaló, fény-árnyék, hideg-meleg, komplementer, szimultán, minőségi, mennyiségi Formatan alapformákból indult ki: kör, négyzet, háromszög Klee, Kandinszkij is alkalmazza módszereit Mazdaznan hívő