Tények és törekvések a klímapolitika érdekében Kerekes Sándor
Az Európai Unió csúcsértekezletén vállalt kötelezettségek ( március 8-9.) A szén-dioxid kibocsátás 20%-os csökkentése 2020-ig. Az energiahatékonyság 20%-os növelése. A megújuló energiaforrások részarányának 20%-ra való emelése. A bioüzemanyagok részarányának 10%-ra növelése ig. Forrás: Láng István előadása a Corvinus Egyetemen 2009.ápr.8.
Gazdálkodástudományi Kar Február 19. Kerekes Sándor 3 Egyes országok egy főre jutó széndioxid kibocsá- tásának és GDP-jének alakulása között
Gazdálkodástudományi Kar Február 19. Kerekes Sándor 4 Egy főre jutó fogyasztás A GDP egységére jutó fogyasztás A vállalt szén-dioxid- kibocsátási céltól való távolság A megújulók aránya Ausztria Belgium Bulgária Csehország Dánia Észtország Finnország Franciaország Németország Magyarország Írország Olaszország Lettország Norvégia Lengyelország522620
Gazdálkodástudományi Kar Február 19. Kerekes Sándor Ausztria10, ,61936Lettország5, , Belgium14, ,40489Litvánia6,387857, Bulgária10,184239,869402Luxemburg23, ,1112 Ciprus10, ,00913Magyarország7, ,54409 Csehország14, ,66095Málta6, , Dánia15,021912,23407Nagy-Britannia12, ,47492 Észtország15, ,40335Németország13, ,61527 EU–159, ,694714Norvégia11, ,75997 EU–2710, ,18638Olaszország9, , Finnország14,663814,84758Portugália7, , Franciaország9, ,347583Románia7, , Görögország10, ,8021Spanyolország8, , Hollandia14, ,68493Svájc7, , Horvátország5, ,29076Svédország8, , Írország16, ,0486 Szlovákia9, , Izland12, ,75597 Szlovénia9, ,30652 Lengyelország11, ,46229 Törökország3, , lakosra jutó ühg kibocsátások Európában között tonna/fő
Gazdálkodástudományi Kar Február 19. Kerekes Sándor 6 Welfair and energy consumption Létezik-e alagút az energiafogyasztást illetően? Energyconsumption (TOE/capita) (GDP Euro/capita) Hungary 2007 Hungary 2027 Hungary 2047 Source: EIU, OECD, Boston Consulting Danmark Swiss Ireland
Gazdálkodástudományi Kar Február 19. Kerekes Sándor 7 Is it the same job? Which one is more sustainable?
Gazdálkodástudományi Kar Február 19. Kerekes Sándor 8 8 A klímapolitika hatása (SIN-FRA repülőjegyek) SIN-FRA: ∆ + 5, € SIN-DXB-FRA: ∆ + 2, € SIN-ZRH-FRA: ∆ + 144,59 € Additional Costs for Airlines: SIN-IST-FRA: ∆ € Source: Albers, Sascha; Bühne, Jan-André; Peters, Heiko: "Will the EU-ETS instigate airline network reconfigurations?", Journal of Air Transport Management, Vol. 15, No. 1, 2009, pp. 1-6.
Gazdálkodástudományi Kar Február 19. Kerekes Sándor 9 A perfect storm for renewable energy CO 2 Emissions last 10k years Global RE Investment Quellen: DOE EIA 2009, IPCC 2007, GWEC 2009, UNEP/NEF 2007 Wind Power Oil Price
Gazdálkodástudományi Kar Február 19. Kerekes Sándor 10 Mennyit szánunk az energiahatékonyság növelésére és a megújulókra az EU pénzekből között?
Gazdálkodástudományi Kar Február 19. Kerekes Sándor 11 Colour On Map Open Plain At Sea Open Sea Hills & Ridges >7.5>8.5>9.0> – – – – – – – – – – – 8.5 <4.5<5.0<5.5<7.0 fekete kék zöld sárga piros
Gazdálkodástudományi Kar Február 19. Kerekes Sándor 12 A civilek és a gazdaság „játékai” az energiaellátás és a klímaváltozás kapcsán A fosszilis energia kiváltása illetve káros hatásainak csökkentése Milyen játékra gondolnak a civilek? Mi volna a valós játék? Bio-üzemanyagokMegújuló energia, széndioxid emisszió csökkentése Vidékfejlesztés, energiabiztonság SzélerőművekMegújuló, nincs széndioxid kibocsátás Aszályos területek hasznosítása, helyi energiatermelés FöldgázprogramEnergiahatékonyság növelése, légszennyezés csökkentése Ellátásbiztonság, városi légszennyezés csökkentés
Gazdálkodástudományi Kar Február 19. Kerekes Sándor 13 Nagyfogyasztók villamosenergia felhasználásának ingadozása (15 perces átlagok)
Gazdálkodástudományi Kar Február 19. Kerekes Sándor 14 A megújulók bekapcsolása az energiatermelésbe fokozza a csúcsenergia problémát. A megoldás a radikális innováció A villamos energia termelő kapacitások növelése helyett Energianet és decentralizált energiatárolás
Gazdálkodástudományi Kar Február 19. Kerekes Sándor 15 A megújulók használatát leginkább az villamos energia tárolásának megoldása segítené ELFOGADOTT, DE NEM FENNTARTHATÓ MŰSZAKI MEGOLDÁSOK Magaslati víztározók, vízierőművek (Prédikálószék) Hidrogén előállítás és a kapcsolódó új infrastruktúra + üzemanyagcellák ….. RADIKÁLIS FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉSI INNOVÁCIÓ: AZ ENERGIATÁROLÁS DECENTRALIZÁLÁSA Háztartások –Villanyautó, amit akkor töltenek, amikor van „szabad” és olcsó villamos energia –Mélyhűtők, amiket akkor „hűtenek”… –Hőtároló kályhák, amiket akkor fűtenek…. –Légkondicionálók, amelyeket akkor kapcsolnak be, amikor… Közösségi fogyasztók –Hidroglóbuszok feltöltése vízzel, –Üzemi konyhák… –Takarmány előkészítés stb… –….
Gazdálkodástudományi Kar Február 19. Kerekes Sándor 16 Mi jellemzi a fenntartható, társadalmi-ökológiai rendszert? A diverzitás fenntartása és megőrzésének támogatása (biológiai, tájképi, gazdasági és társadalmi értelemben is) az ökológiai sokféleség emberi „kontrolljának” korlátozása, A modularitás tisztelete (a csatlakozó rendszerek jobban viselik a sokkhatást) A tanulás, a társadalmi hálózatok és a helyileg kifejlesztett szabályok fontosságának hangsúlyozása És biztosítani kell - az azonnali visszacsatolásokat, - a politika figyelmét a lassú (“slow”) változókra és a felhalmozódásokra kell irányítani, - a magán és köztulajdon megfelelő aránya, és átfedő hozzáférési jogok biztosítása - A csalók szigorú megbüntetése és társadalmi megvetése, - átfedő (különböző döntési szinteken) intézményrendszer, - A be nem árazott ökoszisztéma szolgáltatások megjelenítése a fejlesztési javaslatokban, - A változtatások iránti nyitottság: az innovációkat és a kísérleteket támogató légkör, Erős elkötelezettség és gyors válasz a jelentős (nagyságrendi) hatásokra.
Gazdálkodástudományi Kar Február 19. Kerekes Sándor 17 Az EU környezetvédelmi szabályozása az egységes piac védelmét helyezi előtérbe. A szubszidiaritás szép elv, de a gyakorlatban uniformizálás történik Az országonkénti eltérő környezetvédelmi előírások a munkahelyek vándorlását eredményezné. (Hasonlóan, mint az adózási differenciák.) A laza környezetvédelmi szabályozás versenyelőnyt jelentene az adott országnak Soha nem vizsgálták meg, hogy a versenyképességre gyakorolt negatív hatás esetleg kevésbé veszélyes, mint az egységes környezeti szabályozás kedvezőtlen mellékhatásai. Az EU direktívák nem veszik figyelembe az eltérő természeti környezeti feltételeket. (Environmental federalism:Wallace OATES)
Gazdálkodástudományi Kar Február 19. Kerekes Sándor 18