A kétszintű érettségi és a bolognai folyamat Kutatási eredmények Felvételi Információs Szolgálat Országos Középiskolai Kutatás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A felsőoktatási intézmények felvételi eljárása
Advertisements


Változások a felvételi pontszámítás rendszerében 2011.
Az érettségi rendszere
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
NYELVVÁLASZTÁS A 10B 10C. LEHETŐSÉGEK • EDDIGI NYELV FOLYTATÁSA 12. OSZTÁLY VÉGÉIG • ÚJ NYELV VÁLASZTÁSA ELŐREHOZOTT ÉRETTSÉGI UTÁN.
A kétszintű érettségi és a bolognai folyamat Kutatási eredmények
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
ÉRETTSÉGI UTÁN TANÉV.
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények 2006.
Széchenyi István Gimnázium Nyitott nap negyedikeseknek november 27.
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
1. Érettségi vizsga • Itt az iskolában kiosztott jelentkezési lapon • február 15-ig • Érettségi tárgyak: • magyar, matematika, történelem, idegen.
Felvételi tájékoztató 2011 Felvételi Felvételi tájékoztató 2011 A döntést segítő kiadványok •Felsőoktatási felvételi tájékoztató szeptemberben.
AMIT FELTÉTLENÜL TUDNI KELL AZ ÉRETTSÉGI VIZSGÁKRÓL 2014.
Humánkineziológia szak
Tanulmányi eredmények Bornemisza Péter Gimnázium
Az új történelem érettségiről és eredményeiről augusztus Kaposi József.
A felvételi eljárás intézmény specifikus részei november 29. Előadó: Papp Gabriella, Felvételi Irodavezető ELTE IK Nyílt Nap.
A tételek eljuttatása az iskolákba
A felsőoktatási intézmények felvételi eljárása A 237/2006. (XI. 27.) Kormányrendelet alapján.
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Pontszámítás BSc,osztatlan képzések és felsőfokú szakképzések esetén, 2011 Nagy Pontszámítási Nap Felvételi összpontszám ( pont): -Tanulmányi.
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
FELSŐOKTATÁSI FELVÉTELI A 2013/2014-ES TANÉVRE A JELENTKEZÉS HATÁRIDEJE: augusztus 12.
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
A közép- és emelt szintű vizsga tanári értékelése
Földrajz Közép és emeltszintű vizsgák értékelése vizsgatárgyanként
Befolyásolhatták-e a jelentkezői döntéseket a felvételi rendszer és a képzési szerkezet változásai?  Képzési szerkezet  Felvételi követelmények  Állami.
Felvételi pontszámítás. A pontszámítás alapját a középiskolai eredmények és az érettségi teljesítmény adják, amelyek például emelt szintű érettségiért,
szakmérnök hallgatók számára
A évi demográfiai adatok értékelése
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
II. A Bolognai Folyamat hatása a középiskolás pályaválasztókra Felvételi Információs Szolgálat kutatási eredmények – hallgatók várakozásai.
A kétszintű érettségi és a bolognai folyamat A Felvételi Információs Szolgálat kutatása.
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
1 Érettségi tájékoztató 2008 Érettségi tájékoztató február 8.
A FELVÉTELI PONTSZÁMÍTÁSI MÓDSZER VÁLTOZÁSAI 2007/2008-BAN
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2007 Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények.
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2008 Tanévnyitó értekezlet Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények augusztus 29.
Felvételi pontok számítása alapképzésre, illetve egységes, osztatlan képzésre A felvételi összpontszámot, vagyis a rangsorolás alapjául szolgáló eredményt.
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények 2005.
Tanulói utánkövetés 2009/2010. A 2009/2010-es tanévben iskolánkban 210 tanuló végzett. 77 fő a szakközépiskola valamelyik tagozatán 133 fő szakmát szerzett.
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
Kétszintű érettségi.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
A felsőoktatási intézmények felvételi eljárásairól (2011. január 01-jétől) (2012. január 01-jétől) 237/2006. (XI. 27.) Korm. rendelet alapján.
Emelt- vagy középszintű felkészítés? Szülői értekezlet Lovassy László Gimnázium március 1.
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
FELVÉTELI Pontszámítás. Az új felvételi rendszerben változik a pontozási rendszer. Ennek megfelelően maximum 480 pont szerezhető. Az alábbiakban.
Közoktatás-fejlesztési főosztály Friss Péter főosztályvezető
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ 2015
> aspnet_regiis -i 8 9 TIPP: Az „Alap” telepítés gyors, nem kérdez, de később korlátozhat.
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
Tájékoztató 10. osztályosoknak
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Tájékoztató 10. osztályosoknak Az érettségi vizsga Kötelező tárgyak: magyar nyelv és irodalom, történelem, matematika, idegen nyelv + 1 választott tárgy.
Néhány szó az új felsőoktatási képzési rendszer bevezetéséről A Magyar Köztársaság Országgyűlése október 10-én elfogadta a felsőoktatásról szóló.
Az ÉMGK tagvállalatainak szakképzési igényei Miskolc, június. 09. Dr. Barkóczi István – ÉMGK elnök.
Kétszintű érettségi. tartalom érettségi érettségi és nyelvvizsga emelt szint szerepe emelt szintű oktatásra jelentkezés pontszámítás jogszabályi háttér.
Érettségire készülünk! 2008/2009. tanév Írásbeli vizsgák: május 4 –től Szóbeli vizsgák: június 22 – 24.
Kétszintű érettségi.
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
Kétszintű érettségi 2018 május
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
Előadás másolata:

A kétszintű érettségi és a bolognai folyamat Kutatási eredmények Felvételi Információs Szolgálat Országos Középiskolai Kutatás

Az Országos Középiskolai Kutatásról Évente ismétlődő kutatás a éves, továbbtanulni szándékozó középiskolás diákok körében Szervező: FISZ (Felvételi Információs Szolgálat, Módszer: önkitöltős, on-line, kérdőíves eljárás Komplex: több mint 100 kérdés Témakörök: kétszintű érettségi, továbbtanulás, pályaorientáció, tájékozódás, médiahasználat, kiadványok, közéleti kérdések, nyelvtudás, EU, ifjúság Publikálás: sorozatos sajtómegjelenések, Középiskolai évkönyv Nyitott kutatás: „külsős” kérdések is szerepelnek, a szervező lehetőséget biztosít más szervezeteknek is, hogy kérdéseikkel részt vegyenek a kutatásban

Országos Középiskolai Kutatás 2007 ősz A mintavétel ideje: 2007 november, december A mintavétel módszertana: önkitöltős, on-line, internetes kérdőív 512 érettségit adó középiskola 2863 diák, akik 2008-ban, 2009-ben, 2010-ben tesznek érettségi vizsgát, és biztosan szeretnének továbbtanulni valamely felsőoktatási intézményben A mintáról: A kutatásban résztvevők 74 százaléka nő, 26 százaléka férfi, 77 százaléka szakközépiskolás, 23 százaléka gimnazista Érettségi éveRésztvevők megoszlása % % 20108% LakóhelyRésztvevők megoszlása Budapest17% Vidék83%

Tájékozottság a kétszintű érettségi rendszeréről

Tájékozottság az új pontszámítási rendszerről Összes megkérdezett: 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján

Tájékozottság az új pontszámítási módszerről A tanárok megfelelően tájékozottak? Tisztában van vele, ismeri minden részletét

Az elmúlt egy évben a középiskolai tanárok tájékozottsága a pontszámítás módszerével kapcsolatban jóval kisebb ütemben növekedett, mint a végzős diákoké

Kétszintű érettségi Emelt vagy közép?

MIÉRT választja az EMELT-et? Diákok motivációi Többletpont 76% Használható tudás a felsőoktatási tanulmányok során 43% A 2008-as évre tervezett pontszámítási módszer változás 32% Többlettudás a közép szinthez képest 24% Tanári ösztönözés 8% Tudáshoz inkább illeszkedő emeltszintű kérdések 7% Következetesebb felkészülés 4% Szülői ösztönzés 3% Idegen vizsgabizottság előtti vizsgalehetőség 2% Végzős diákok válaszai alapján

Karrierszak. Emelt szinten? Szükségesnek tartja BizonytalanSzükségtelennek tartja 2004-es kutatási adat* 59%32%9% 2005-ös tavaszi kutatási adat* 58%25%17% 2005-ös őszi kutatási adat* 80%13%7% 2006-os őszi kutatási adat* 77%16%7% 2007-es őszi kutatási adat* 88%8%4% Szükséges-e a karrier intézmények népszerű szakjaira a biztos bejutáshoz az emelt szintű érettségi? *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján

Tervek emelt szinten *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján Bevezetés előtti évBevezetés éveFél évvel a bevezetés után Másfél évvel a bevezetés után Összes megkérdezett12. évfolyam Két és fél évvel a bevezetés után n.a.

Felvételi esélyek 2005-ben érettségizett végzősök 2006-ban érettségizett végzősök 2007-ben érettségizett végzősök 2008-ban érettségizett végzősök Érettségi évében felvesznek 58%48%46%65% Legkésőbb az érettségit követő évben felvesznek 25%30%32%27% Az érettségi utáni néhány évben felvesznek 10%12% 4% Nem vesznek fel 7%10% 4% *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján Milyen várakozásokkal tekint a felsőoktatási továbbtanulására? Emelkedő (ön)bizalom

2005-ös, 2006-os, 2007-es, 2008-as érettségi eredmények Összehasonlítás

LEGALÁBB 3-as érdemjegyet ért el az EMELTSZINTŰ vizsgán 95%98%97% Érettségi érdemjegyek átlaga EMELT SZINTEN 4,694,434,514,57 Érettségi érdemjegyek átlaga KÖZÉP SZINTEN 3,523,483,393,55 5-ös érdemjegyet szerzett EMELT SZINTEN 73%65%69%72% 5-ös érdemjegyet szerzett KÖZÉP SZINTEN 28%18% 20% Összehasonlítás 2005-ös, 2006-os, 2007-es, 2008-as érettségi számokban

2008, érettségi… Emelt szintű érettségi –A végzősök 70%-a tervezte az emelt szintű érettségit (36 százalékos növekedés) Karrier intézmények – emelt szintű érettségi –2006-hoz képest változott a vélemény, a diákok 88%-a szükségesnek tartja (11 százalékos növekedés) Felvételi várakozások –A végzősök 65%-a gondolta úgy, hogy az érettségi évében felvételt nyer a kiválasztott intézménybe (19 százalékos növekedés) …előtti várakozások

…utáni tény Államilag finanszírozott 1177 indított szak 152 szakra csak 400 pont feletti eredménnyel lehetett bejutni 46 szakra csak 440 pont feletti eredménnyel lehetett bejutni A szakok 13 százalékára nem lehetett bejutni többletpont nélkül Költségtérítéses 1220 indított szak 37 szakra csak 400 pont feletti eredménnyel lehetett bejutni 7 szakra csak 440 pont feletti eredménnyel lehetett bejutni A szakok 3 százalékára nem lehetett bejutni többletpont nélkül Alap és osztatlan képzések

Megérte az elmúlt 3 évben emelt szintű érettségit tenni? IGEN

2008 Új pontszámítási rendszer Továbbra is megéri emelt szinten érettségizni?

2008 új pontszámítási módszer TantárgyakÉrettségi 1. Érettségi tárgy 2. Érettségi tárgy Többlet- pontokÖsszesen 50 pont10 pont30 pont 24 pont144 pont 34,7%6,9%20,8% 16,7%100% TantárgyakÉrettségi 1. Érettségi tárgy 2. Érettségi tárgy Többlet- pontokÖsszesen 100 pont 80 pont480 pont 20,8% 16,7%100% Régi rendszer Új rendszer

2008 új pontszámítási módszer Többletpontok Emeltszintű érettségi Közép C nyelvvizsga Felső C Nyelvvizsga Nyelvvizsga maximum Többletpont maximum 7 (14) pont7 pont10 pont20 pont24 pont 29 (58) %29%41,5%83%100 % Emeltszintű érettségi Közép C nyelvvizsga Felső C Nyelvvizsga Nyelvvizsga maximum Többletpont maximum 40 (80) pont 35 pont50 pont 80 pont 50 (100) %44%63% 100% Régi rendszer Új rendszer

Többletpont Régi rendszer Maximális többletpont százalékában Új rendszer Pontok Tárgy1Tárgy2 KNYV* Tárgy1Tárgy2 KNYV* 1.Eset 7--29%50% Eset 77-58%100% Eset 7-758%94% Eset 77788%144%40 35 KNYV: középfokú nyelvvizsga

Javaslat 2009-ben a pontok maximalizálására Nyelvvizsgával szerezhető maximális többletpontok (50) Emelt szintű érettségivel szerezhető maximális többletpontok (80) A karrierintézményekbe felvételizők nagyobb eséllyel indulnak, ha legalább egy tantárgyból emeltszintű vizsgát tesznek (Felsőfok) (2 tantárgy)

Az emelt szintet választók több mint 97 százaléka ért el legalább a 30 százalékot, így érvényesíteni tudta az emelt szintért járó, tantárgyanként 40 többletpontot 97 százaléknál magasabb a valószínűsége, hogy az emelt szintet választó diák jobb pozícióba kerül a felvételi pontok számításánál, mint középszinten érettségiző társai Érvek a javaslat mellett

Az emelt szinten vizsgázók 72 százaléka kapott 5-ös érdemjegyet, míg ugyanez a szám középszinten 20 százalék Nem csak a felvételi pontok számítása, hanem az érettségi érdemjegy miatt is érdemes az emelt szintű érettségit választani Érvek a javaslat mellett

Milyen szakok esetében érdemes mindenképpen emelt szintet tenni? Osztatlan képzés államilag finanszírozott szakon 36 indított szak 14 szakra csak 400 pont feletti eredménnyel lehetett bejutni Államilag finanszírozott alapszakok Indított szakok száma 400 pont feletti ponthatár Nemzetközi tanulmányok17 Alkalmazott közgazdaságtan 55 Keleti nyelvek és kultúrák1310 Politológia1310 Nemzetközi gazdálkodás1612

Középiskola után… Bolognai folyamat

Tájékozottság a bolognai rendszerről

2005 tavaszi kutatási adat* 2005 őszi kutatási adat * 2006 őszi kutatási adat * 2007 őszi kutatási adat* Teljesen tisztában van a folyamattal3%4%10%16% Jártas a témában, de nem látja tisztán a jövőre vonatkozó következményeit 6% 15%22% A legfontosabb lépésekkel tisztában van, de nem ismeri a részleteit 12%13%17%30% Hallott a folyamatról, de nem ismeri23%26%30%23% Nem hallott a folyamatról 56%51%27%9% Mennyire részletesen van tisztában a bolognai folyamattal? *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján 10. évfolyam11. évfolyam12. évfolyam Nem hallott a folyamatról 2005 tavasz65%60%46% Nem hallott a folyamatról 2005 ősz59%55%39% Nem hallott a folyamatról 2006 ősz41%21%19% Nem hallott a folyamatról 2007 ősz13%10%5%

Növekvő tájékozottság A diákok közel 70 százaléka legalább nagy vonalakban ismeri a Bolognai folyamatot

2007 őszi kutatási adat* Fisz.hu rendszeres látogatók Országos Oktatási Hírlevél olvasók Egyenes út az egyeteme olvasók Teljesen tisztában van a folyamattal 16%24%23%25% Jártas a témában, de nem látja tisztán a jövőre vonatkozó következményeit 22%26%28%29% A legfontosabb lépésekkel tisztában van, de nem ismeri a részleteit 30%33%29%30% Hallott a folyamatról, de nem ismeri 23%14%15%12% Nem hallott a folyamatról 9%4%5%3% Mennyire részletesen van tisztában a bolognai folyamattal? *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján

Az oktatás-specifikus médiumok pozitív hatással vannak a tájékozottságra

Tanárok 2004* Tanárok 2005* Tanárok 2006* Tanárok 2007* Teljesen tisztában van a folyamattal 2%5%11%13% Jártas a témában, de nem látja tisztán a jövőre vonatkozó következményeit 10%20%38%36% A legfontosabb lépésekkel tisztában van, de nem ismeri a részleteit 30%42%40%39% Hallott a folyamatról, de nem ismeri 40%29%11% Nem hallott a folyamatról 18%5%0%1% Mennyire részletesen van tisztában a bolognai folyamattal? *Összes megkérdezett tanár válasza alapján

Diákok 2007 *Tanárok 2007 Teljesen tisztában van a folyamattal 16%13% Jártas a témában, de nem látja tisztán a jövőre vonatkozó következményeit 22%36% A legfontosabb lépésekkel tisztában van, de nem ismeri a részleteit 30%39% Hallott a folyamatról, de nem ismeri 23%11% Nem hallott a folyamatról 9%1% Mennyire részletesen van tisztában a bolognai folyamattal? *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján

Továbbtanulás Bolognai folyamat

2005 tavaszi kutatási adat* 2005 őszi kutatási adat* 2006 őszi kutatási adat* 2007 őszi kutatási adat* Nem tudja mi a különbség a Bachelor és a Master között 78%74%17% !10% Milyen képzést választ inkább? *Összes megkérdezett 10, 11, 12 évfolyamos diák válasza alapján 10. évfolyam11. évfolyam12. évfolyam Nem tudja mi a különbség, 2005 tavasz 83%81%70% Nem tudja mi a különbség, 2005 ősz 81%78%64% Nem tudja mi a különbség, 2006 ősz 24%15%12% Nem tudja mi a különbség, 2007 ősz 16%10%5% Bolognai folyamat…

Milyen képzést választ inkább?

Felvételi Információs Szolgálat (FISZ) 1065 Budapest, Bajcsy-Zsilinszky út 5. ½ em. 061/ Ahol letölthető kutatásokat találhat: Elérhetőségek

Dr. Csikesz Tamás Felvételi Információs Szolgálat (FISZ) Elnök Tel: Köszönöm a figyelmet!