Buddhizmus az egyesített Shilla időszakban 668-935.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
by Louis Armstrong and Kenny G from the album Classics in the Key of G ENJOY Hagyd, kérlek, hadd fusson le a fájl magától. A zene a következő képnél kezdődik.
Advertisements

KOREAI SÁMÁNIZMUS Történeti áttekintés
A NÉGY FŐELEM Tűz,víz,levegő és föld.
Sámánista elemek a koreai eredetmítoszokban Készítette: Rácz Éva Dátum:
Középkor „Életünket adjuk az Istenért, a királyért és a hazáért” – vallották a középkori lovagok.
Szakdolgozat kutatási menete. Elképzelés Kereszténység és kormányzat Bibliafordítások Uchimura Kanzó Fukuzawa Yukichi Protestantizmus.
A Római birodalom kora Rácz Lajos
JAPÁN.
Felvilágosodás Bevezető óra.
Földünk a második világháború után
Az égtájak védelmezői a buddhizmusban
Varázslatos Székelyföld Székelyföld Románia közepén fekszik. Három megyéből áll: Marosból, Hargitából és Kovásznából.
Országösszehasonlítás
Észak Korea Dél Korea 조선민주주의인민공화국 대한 민국.
神道 Sintó, a szellemek útja.
Kiszakadás az újjászületésből
A Buddhizmus Koreában Hoguk Pulgyo (護 國 佛 敎)
Róka Horváth Alíz január 30..
Buddhizmus a Koryŏ időszakban Alapfogalmak samādhi prajñā sangha dhyāna ekayāna, triyāna, Tathāgatagarbha, Vajrasamādhi, upāya Tripitaka Szinkretizmus.
A sámánizmus és a buddhizmus szinkretizmusa
A Kusán Birodalom, és Kelet-Turkesztán oázis-városai (Kr. e. 2. sz – Kr. u. V-VI. sz.) Birtalan Ágnes.
 Több szövegváltozat  Jóslat: a házasság napja, megszegése  Álom: oszlop körül sárkányok, színes felh ő k és zene  A 7. gyerek is lány  tengerre.
Sintoizmus 神道 shintō 神の道 kami no michi
A sámánizmus művészeti alkotásai és szimbolikája
San-shin, Hegyisten 산신. Eredete: Ősvallásból származik Eredeti koreai istenség Dan-gun mitikus király a visszavonuása után Helyszellem.
Koreai sámánizmus A gwishinek
A koreai sámánszertartás tárgyi világa
Buddhizmus és manicheizmus az Ujgur Birodalomban (IX-XIII. század)
별신굿 탈놀이 Hahoe Byeolsingut Talnori Készítette: Tran Hong Hoa Keleti nyelvek és kultúrák- Koreai szakirány Harmadéves.
Buddhizmus a Chosŏn időszakban és a japán megszállás időszakában ( )
A Tangut birodalom 西夏 Birtalan Ágnes.
Sámánizmus és népvallás 3.
Naciketas Készítette: Száler Péter Keleti nyelvek és kultúrák – indológia BA 2013.III.16.
A keresztény egyház a korai középkorban
Japán teremtéstörténet
Tk.: oldal + Tk.:19. oldal első két bekezdése
A kortárs művészet kérdései
Európa vallásai.
Wing Chun Kung-fu Készítette: Túri Enese.
Középkori szerzetesrendek
A magyarság eredete és vándorlása
Milétoszi filozófusok
Sámánizmus és népvallás: Világkép 2. Birtalan Ágnes.
Demográfiai helyzet az OMM-ban
Általános társadalomföldrajz – bevezető gondolatok
A stockholmi metro A stockholmi metrót "a világ leghosszabb művészati galériájának" nevezik. 3 fő vonala (a kék, a vörös és a zöld) közel 110 km.
SZERETETTEL VÁRUNK szeptember én családoddal, barátaiddal, ismerőseiddel együtt a MATHIAS LOVASUDVARban, 2638 Királyháza (Kemence) tartandó.
Sámánizmus és népvallás: Tárgyi világ (rituális tárgyak)
A „vér” a Bibliában (Ó- és Új Testamentum), a Koránban és a Talmudban
 Royal Society: Magyarul Királyi Természettudományos Társaságnak nevezik. A legrégibb angliai tudományos társulat ban alapították, 1662-ben.
Részecske vagyok vagy hullám? Miért kék az ég és miért zöld a fű?
Fedorcsenko Andrea Koreanisztika MA, 1. évf
| Nguyen Krisztina Koreai vallások, MA TRIPITAKA KOREANA.
Buddhizmus a Koryŏ időszakban Birtalan Ágnes.
Koreai kolostorok Birtalan Ágnes. Alapfogalmak sangha Vinaya ekayāna samādhi tathāgatagarbha, 12 nidāna Chogye Tae-go.
Mitologikus és történeti korszak
Vallások Koreában Mitológia
Buddhizmus a Chos ŏ n időszakban és a japán megszállás időszakában ( ) Birtalan Ágnes 2015.
Részecske vagyok vagy hullám? Miért kék az ég és miért zöld a f ű ?
Vallási emlékek és vallások a mai Magyarországon
Vallástörténet I. Kína és Japán vallásai
Készítette: Szabó Flóra koreanisztika MA 2. szemeszter
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
KOREAI SÁMÁNIZMUS Történeti áttekintés
Koreai sámánizmus A gwishinek
JÓ REGGELT !.
Források: Birtalan Ágnes Sámánizmus órái: BBN-KOR-263 Korea vallásai 3. (2011 ősz) BBN-KOR-273 Koreai sámánizmus (2012 ősz)
Róka Horváth Alíz január 30..
Bevezetés a szoftver-ergonómiába
A sámánizmus és a buddhizmus szinkretizmusa
Előadás másolata:

Buddhizmus az egyesített Shilla időszakban

Alapfogalmak bodhisattva, Boddhisattvayāna, Maitreya, 미륵보살 Avalokiteśvara, 관세음보살 Amiāthabha, 아미타불 sūtra, vajra, Ekayāna, Triyāna, Tathāgatagarbha, Vajrasamādhi, upāya

A képek forrása: google képkereső; Jelen vázlatban nem minden diakritikus jel jelenik meg pontosan.

Grayson, James H.: Korea - A Religious History. London, Routledge Curzon 1989 (2002). Mitológiai Enciklopédia. I-II. Szerk. Sz. A. Tokarev. Budapest, Gondolat 1988.

A három királyság kora 삼국시대 ( 三國時代 ) I. Történeti háttér: törzsszövetségek és államok kapcsolatok Kínával (É.-Kína, nomád eredetű dinasztiák) Chin ( ), Keleti Chin ( ), Északi Wei ( ) Koguryŏ (Kr. e. 37–668) Paekche (Kr. e. 18–660) Shilla, egyesített Shilla (Kr. e. 57–660/668–935) Kaya, Talgubŏl Források: Samguk sagi (Kim Pusik 1145), Samguk yusa (Iryŏn 1285), Haedong kosŭng-jŏn (1215), népmondák, legendák, kínai (pl. Liang shu, Liang Kao-sheng ch’uan) és japán (Nihon shoki) források Koguryŏ (Sosurim 2. éve) 372Sundo szerzetes Kínából érkezik Paekche (Ch’imyu 1. éve) 384Mālānanda/Maranantha Shilla(Nulchi )Hŭkhoja (Mŭkhoja) „Fekete barbár” (= Ado?) (Soji )Ado (Pŏphŭng )Ich’adon mártír Taewang hŭngnyun-sa 534. wangson (cakravartin-raja)

Eszmerendszer: konfuciánus eszmék és a buddhizmus együtt jelentkezik (forrás: pl. Nihon shoki) szerzetesek érkezése: szent iratok és képmások írásbeliség, szent iratok másolása államvallás, állam által támogatott szoros kötődés az ősvalláshoz (legendák) művészet: Északi-Wei (Gandhara  Turkesztán  Paekche  Japán) gyógyítás, sámán tevékenység (füstölő áldozat) Misszionáriusok: Koguryŏ: Sundo (372), Ado (383), T’an-shih „Fehér lábú mester” (395), Sŭngnang (  Kumarajīva É.-Wei, Hua-yen, San-lun) Shilla: Hŭkhoja (gyógyító, dhārani-k?), Ado (vinaya)

Saddharma Pu ṇḍ arīka Sūtra Kor. 법화경 Kr. e. 100 körül – A. D. 200 körül upāya

Egyesített Shilla Kronológia: Egyesített Shilla 668–935/ Társadalmi háttér: az új arisztokrácia megerősödése, új katonai elit kialakulása (hwarang )

A buddhizmus A buddhista műveltség, az elit művetlsége, de a konfuciánus tanok is jelen vannak. A mahāyāna terjedése; a mahāyāna szent iratok tipológiája. Kyo – „doktrinális buddhizmus” O-gyo – „Öt iskola, öt tanítás” 7 század: 1 Nirvāna-sūtra iskola 2. Vinaya iskola később Namsan-jong (Chajang) 3. Avatmasakasūtra iskola (Ŭisang) 4. Dharmata iskola 5. Dharmalaksana iskola

A buddhista művészet aranykora A Gandhāra művészet hatása Pulguksa Sŏkkuram

Egyesített Shilla 2 Fogalmak: Trikāya: Dharmakāya Samboghakāya Nirmānakāya

Dhyanibuddha-rendszer Központ: Vairocana (tankerék, éter, fehér, tanító) É: Amoghasiddhi (kard, levegő, zöld, félelemnélküli) K: Aksobhya (vajra, víz, kék, földet tanúul hívó) D: Ratnasambhava (gyémánt, föld, sárga, adás) NY: Amitābha (lótusz, tűz, vörös, meditációs)

Vairocana

Amoghasiddhi

Aksobhya

Ratnasmbhava

Amithabha

A korszak jeles buddhista filozófusai: Wŏnhyo ( ) Hong, Jung-shik, The Thought and Life of Wonhyo, In: Buddhist Culture in Korea (Korean Culture Series 3.) pp Pak Chong-hong, Wonhyo’s Philosophical Thought. In: Assimilation of Buddhism in Korea. Berkeley, California pp A különböző buddhista iskolák szintetizálása; az „egyesítés” gondolatának átültetése a társadalomra vonatkoztatva. 2. Az elmélet és gyakorlat egyesítése (Muyol wang, fejsze példázat) 3. A világi és egyházi élet egyesítése (elhagyva a szerzetet dobbal prófétál)

Művei: Buddhista erkölcstan: Vinaya-értelmezések (vö. Theraváda) Kommentárok: Taesung kissillon-so „Kiegészítés A hit felébredése”-hez a Mahāyāna-ban (Ashvaghosa-nak (?80- ?150) tulajdonított, Mahāyāna-shraddhotpāda shāstra) Hwaŏm-gyong-so „Kiegészítés a Avatamsaka sūtra-hoz” Kumgang-sammae-gyong-ron (Vajrasamādhisūtra- shāstra) Muryangsu-gyong-jonggyo (Tiszta Föld) Amita-gyong-so Ekayāna, Triyāna, Tathāgata,  „üresség”, „egység”

Ŭisang (625–702) tudós szerzetes (Wŏnhyo társa). A kínai Hua-yen irányzat egyik jeles mesterénél (Zhiyan/Chih-yen) tanult. Megalapítója a koreai Hwaŏm irányzatnak Fontosabb művei, kommentárok az Avatamsaka sūtrá-hoz: Hwaŏm ilsŭng pŏpkyeto ( 華嚴一乘法界圖 ); (álom és tűz) dharma-háló példázat haein-samādhi (668) tanítómester (670) kapcsolat a sárkány és kígyó-kultuszhoz.