Az egykulcsos adó bevezetésének várható hatásai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Hollandia, Málta, Új-Zéland, Kanada
Advertisements

Biztosítások 2013 Dr. Honyek Péter Személyi Jövedelemadó Osztály.
GKI Zrt., Bér- és bérteher-reform Akar László vezérigazgató március 10.
Tb-Járulékok, szociális hozzájárulási adó
Készítette: Sallai Katalin
Az egészségügy finanszírozásának problémái Adalékok a járulékreform kéréseihez Dr. Kincses Gyula ESKI.
IX. Adójogi Konferencia, Tapolca, ápr Mihályi Péter A magyar járulékrendszer problémái.
Személyi jövedelemadó & Általános forgalmi adó Sándor Zoltán 2010/2011/2.
A FIDESZ-KDNP ÉVI ADÓEMELÉSEI. KORMÁNYZATI JAVASLATRA BEVEZETETT ADÓEMELÉSEK Dr. Matolcsy György, nemzetgazdasági miniszter NŐ A SZEMÉLYI.
Az APEH-hoz benyújtott bevallások adatai alapján
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Hogy mindenki jobban éljen! Adókedvezmény az átlagos és az átlag alatti keresetből élőknek.
Az adórendszerek változásai az elmúlt évtizedekben Halmosi Péter.
1.előadás A makroökonómia tudománya. A makroökonómia mutatói.
Az adórendszerek és az adóigazgatás fejlődésének tendenciái az OECD országokban, és az ezzel kapcsolatos hazai teendők (2005)
A negatív jövedelemadó?. Jóléti rendszerek elégtelenek Megaláztatás Jövedelemvizsgálat 100%-os adó.
Áfa, bevételi bizonylatok, a vállalkozás tevékenységével szorosan összefüggő kiadási bizonylatok.
Felsőfokú szakképzés Csorba László
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
A magyar gazdaság Dr. Veres János pénzügyminiszter október 13.
ADÓZÁS © A LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSOK 2008-TÓL dr. Laáb Ágnes BME Pénzügyek Tanszék egyetemi docens elérhetőség: telefon: ,
A magyar költségvetés kiadási szerkezete nemzetközi összehasonlításban
A belső kereslet szerepe a kilábalásban
Adórendszer és feketegazdaság – évi intézkedések december 5-6. Karácsony Imréné szakállamtitkár Pénzügyminisztérium.
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
Kovács Álmos, szakállamtitkár Pénzügyminisztérium
Az egyenlőséggel kapcsolatos attitűdök Lelkes Orsolya European Centre for Social Welfare Policy and Research, Bécs.
Controlling a gyakorlatban Nemzetgazdasági controlling, Eger és Kelet-Magyarország szerepe a nemzetgazdaság fejlődésében dr.Bamberger Anna Magyar Controlling.
Kis- és középvállalkozások adózási, gazdálkodási környezetének 2006-os, illetőleg középtávú változásai Dr. Katona Tamás politikai államtitkár Pénzügyminisztérium.
Kormányszóvivői tájékoztató. Öt éves adócsökkentés Dr. Veres János pénzügyminiszter szeptember 19.
Államtalanítás vagy álomtalanítás Az állam szerepének és az adórendszer újragondolása Magyarországon Jaksity György.
© 2004 KPMG LLP, a UK limited liability partnership and the UK member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. The KPMG logo.
1 Adóterhelés és a hazai gazdaság nemzetközi versenyképessége Halász Anita tudományos munkatárs ICEG Európai Központ Az EU-csatlakozás és a hazai gazdaság.
Cafeteria 2011 Dr. Orbán Ildikó.
Szép esténk lesz…? Varga Mihály október 14. Fidesz- Magyar Polgári Szövetség Országgyűlés Képviselőcsoport Gazdasági Kabinet FIDESZ GAZDASÁGI KABINET.
RSM DTM Hungary Adótanácsadó és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. A személyi jövedelemadó évi változásai Lucz Zoltánné főosztályvezető Pénzügyminisztérium.
Válság felé sodródik a magyar gazdaság A gazdaság állapota 4 Tovább csökkent a gazdasági növekedés, a legfrissebb adatok szerint 2,4 %-ra esett vissza.
Az adórendszer hatása a munkaerőpiacon Scharle Ágota Pénzügyminisztérium Gazdaságpolitikai főosztály.
Foglalkoztatáspolitika és makrogazdasági stabilitás Herczeg Attila Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium szeptember 8.
ADÓTÖRVÉNYVÁLTOZÁSOK Évi LXXVII tvr.. SZJA ADÓTÁBLA A évtől az összevont adóalapba tartozó jövedelmek esetében a személyi jövedelemadó alapja.
HOGYAN KÉSZÜLNEK A MAGYAROK NYUGDÍJAS ÉVEIKRE?. A magyarok fele nem, vagy alig törődik a nyugdíjjal.
Előadó: Kelemen Katalin
Az adóreform lehetséges irányai Palócz Éva Kopint-Tárki Zrt.
Az államháztartási hiány csökkentésének hatásai Hamecz István igazgató A Közgazdasági és Monetáris Politikai szakterület vezetője.
SZEMÉLYI JÖVEDELEMADÓ
Megszorítások, reformok, versenyképesség – Magyarország 2006.
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
DR BITTNER PÉTER NEKÜNK ÖSZTÖNZÉS NEKIK OSZTALÉK SZÉKESFEHÉRVÁR,
ADÓ Adótörvény változások 2006/2007 Demetrovics Gergely, szenior menedzser február 2.
A évi személyi jövedelemadó- és Tao-bevallások tapasztalatai, valamint kata és kiva jellemzők Komárom-Esztergom megyében Karácsonyi Norbert igazgató.
NAV Veszprém Megyei Adóigazgatósága
Az adó- és illetéktörvények változásainak hatása a vállalkozási szférára Dr. Parragh László Elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Családbarát adórendszer Magyarországon Tamásné Czinege Csilla NAV Adószakmai Ügyekért Felelős Szakmai Helyettes július 5.
Szakképzési hozzájárulás legfontosabb szabályainak változása, az éves elszámolással kapcsolatos tudnivalók 2014.
1 Szociális védelmi kiadások Magyarországon és az Unióban Tokaji Károlyné, KSH „Kérdés és válaszok”, avagy SZEGÉNYSÉG és SEGÉLYEZÉS I. című szakmai konferencia.
Személyi jövedelemadó 2012 Guzmics Zsuzsanna Audit Service Kft.
Összehasonlító példák ‏ 2015/2016 II. Dr Lakatos Mária: ADÓZÁS I.
Navigátor IC & ID Kft.. A munkabér szerkezete január 1-től.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Járulék- és egészségügyi hozzájárulás fizetési kötelezettséggel kapcsolatos változások év.
Az adóeljárás és a büntetőeljárás kapcsolata június 5.
Kormányszóvivői Iroda Cselekedni most és mindenkiért Adatok és tények a Medgyessy-kormány egy évéről május 24.
Összehasonlító példák
PÉLDÁK.
SZEGÉNYSÉG ÉS A SZEGÉNYEKET ÉRINTŐ NÉHÁNY VÁLTOZTATÁS
dr.Vécsei Pál: A vállalkozási adókedvezmények területi megoszlásának alakulása 1992 és 2008 között
APEH Észak-magyarországi Regionális Igazgatósága Igazgató
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Fordulatok után / fordulatok előtt
Költségvetés.
Költségvetés bevételei Adórendszer
Előadás másolata:

Az egykulcsos adó bevezetésének várható hatásai Lelkes Orsolya European Centre, Bécs X. Adójogi Konferencia, Eger Közös munka Benedek Dórával. Az írás felhasználta még a PM Közgazdasági Kutató osztályának munkáját is.

A 20%-nal magasabb kulcsot alkalmazó országokat sötétebb szín jelöli. Országok: Észto, Litvánia, Letto, Oroszo, Szerbia, Ukrajna, Szlovákia, Grúzia, Románia, Macedónia (2007). (Andorra, Monaco, Szaúd-Arábia) 2008-tól: Albánia (10%) USA: a federális adó progresszív, de 5 állam egyetlen adókulccsal adóztatja a háztartási jövedelmeket: Illinois, Indiana, Massachusetts, Michigan és Pennsylvania (utóbbinál nincs adómentes sáv). Mérték: 3-5.3%

„Egykulcsos” adórendszerek Kelet-Európában Azonos adóráták csak kevés országban Látható, hogy számos „egykulcsos” országban az adókulcs egyáltalán nem egységes, vagyis a vállalkozásokat és a magánszemélyeket nem azonos kulcs terheli. Ezen kívül tovább árnyalja a képet a jövedelemadóhoz hasonlóan működő TB-járulékok rendszere, ami a legtöbb országban jelentős további terhelést jelent a magánszemélyeknek. Az egykulcsos adórendszer bevezetése a legtöbb esetben nem azért volt előnyös, mert egységes adókulcsot biztosított, hanem mert lehetőséget nyitott az adóadminisztráció egyszerűsítésére és az adóalap szélesítésére a korábbi kedvezmények megszüntetése által.

„Egykulcsos” adórendszerek Kelet-Európában

Szerkezet Elmélet: érvek és ellenérvek Módszertan: mikroszimuláció A 2006-os adó- és juttatási rendszer Egy hipotetikus „egykulcsos” adórendszer hatásai Az „egykulcsos” adó tapasztalatai Kelet-Európában

Miért…? „Fair”, mert mindenki egyformán fizet Egyszerű adóadminisztráció Gazdasági hatékonyság ez az adó mértékétől is függ Nagyobb költségvetési bevétel ha csökken az adóelkerülés ha magasabb foglalkoztatás Fair? A méltányosság többféleképpen definiálható. Mivel a jövedelem határhaszna a jövedelem nagyságával csökken, azaz 100 forint kevesebbet jelent egy gazdagnak, mint egy szegénynek, általában a progresszív adórendszereket tekintik „méltányosnak”, azaz a gazdagabbak fizetnek többet. Európában erről konszenzus van, bár meglehetős különbség van az újraelosztás mértékének szintjéről, és a jövedelemegyenlőtlenségek kívánatos/tolerált mértékéről (szociáldemokrata, liberális és konzervatív-korporativista jóléti rezsimek.). Mindenki? A legtöbb létező rendszerben van adómentes sáv, gyakran adókedvezmények is. Így van progresszivitás. Egyszerűség: az USA adótörvéne jelenleg 9 millió szó. A munkavállaló fizetné a terheket, így kevesebb adóalany lenne. Az adóadminisztráció egyszerűbb. Gazdasági hatékonyság: nem tesz különbséget a tevékenységek között, ezért nem torzít, nem ösztönöz adóelkerülésre (színlelt szerződések), növelheti a foglalkoztatottságot (ha az adókulcs csökken)

Miért ne…? Ellenérvek Regresszív egyenlőtlenség nő társadalmi feszültségek Egyszerűség: nem az adókulcsok száma, hanem az adóalap megállapítása a döntő Új-Zélandi reform Adókedvezmények, érdekcsoportok „Exportadó” (adó nem visszatéríthető) - versenyképességet rontja versenyképességet rontja

Szerkezet Elmélet: érvek és ellenérvek Módszertan: mikroszimuláció A 2006-os adó- és juttatási rendszer Egy hipotetikus „egykulcsos” adórendszer hatásai Az „egykulcsos” adó tapasztalatai Kelet-Európában

Módszertan (1) A mikroszimuláció eljárás, mely vizsgálja tényleges vagy hipotetikus adó- vagy szociálpolitikai intézkedések hatásait az egyéni jövedelmekre. Előnyei: „mi lenne ha”

Módszertan (2) Társzim: adó- és támogatási mikroszimulációs program 2 fő eleme: Reprezentatív, egyéni szintű adatbázis (APEH, Tárki, KSH) Adók, járulékok és támogatások szabályrendszere Fejlesztő: Tárki, VirgoSystems Kft. Finanszírozó: PM és a Szociális Minisztérium Nem vizsgáltunk makrogazdasági hatásokat: foglalkoztatás, adócsalás, beruházás, gazdasági növekedés

Módszertan (3) Mikroszimuláció Előnyök reprezentatív eredmény, az adók és a szociálpolitika kölcsönhatásai, háztartási szintű hatások, „mi lenne, ha?” típusú kérdések. Hátrányok költéges csak annyira jó, amennyire az adatok jók statikus, viselkedési hatást nem vizsgál + Más hatásvizs­gálatoknál általában mindössze két-három „tipikus” csoportra készülnek számítások, például a társadalom legszegényebb 10%-ára, vagy a két­gyermekes családokra nézve. Ezekkel szemben a mikroszimuláció minden jelentős demográfiai csoportra kiterjedő hatástanulmányt is lehetővé tesz. Ezen kívül az adók, járulékok, adókedvezmények és támogatások rendszerének kölcsönhatásai is beépíthetők a számításba. Vizsgálhatók az intézkedések háztartási szintű hatásai is, ami azért lényeges, hiszen a szegénység háztartási szintű jelenség (a háztartástagok jövedelem-megosztása következtében), ezért fontos például az egyéni adófizetés háztartási szintű hatását is elemezni. - költséges felállítása, üzelmeltetése, az adatbázis frissítése . Nagy figyelemmel kell eljárni a mikroszimulációs mo­dellt megalapozó adatbázis összeállításánál, mivel a nem reprezentatív adatok torzított eredményekhez vezetnek. Általános tapasztalat, hogy a felhasználók hajla­mosak az eredményeket kétségek nélkül fogadni, tekintet nélkül a modell felállításánál alkalmazott feltételezésekre, amik olykor jelentősen befolyásolhatják az eredményeket. Egyelőre a legtöbb ma használatban lévő mikroszimulációs modell statikus felépítésű, tehát nem képes a viselkedési hatások, alkalmazkodások figyelembe vételére. Például változatlannak tételezi fel a munkakínálatot, vagy a megtakarítási hajlandóságot az adókulcsok változása esetén is, ami hosszú távú számításoknál nem helytálló, habár rövid távú kalkulációk­nál elfogadható lehet. Az ökonometria eszköztárának közelmúltbeli fejlődése nyomán már vannak olyan eszközök, amikkel lehetséges a viselkedési hatások

Rendelkezésre álló jövedelem Adózás utáni jövedelem Jövedelmi szintek Eredeti jövedelem kormányzati beavatkozás előtt (munkából, tőkéből, stb. származó jöv.) + Pénzbeni juttatások (pl.: családi pótlék) Bruttó jövedelem - Direkt adók (pl.: SZJA) Rendelkezésre álló jövedelem - Indirekt adók (pl.: ÁFA) Adózás utáni jövedelem + Természetbeni juttatások (pl.: oktatás, egészségügy) Végső jövedelem

Szerkezet Elmélet: érvek és ellenérvek Módszertan: mikroszimuláció A 2006-os adó- és juttatási rendszer Egy hipotetikus „egykulcsos” adó Az „egykulcsos” adó tapasztalatai Kelet-Európában

Adófizetés (SZJA), TB-járulék és támogatások a rendelkezésre álló jövedelem %-ában, háztartások, 2006 Támogatások = családi pótlék + GYES + GYET + Anyasági támogatás + GYED + gázár-támogatás + rendszeres szociális segély + lakásfenntartási támogatás A 2. ábra a háztartásokra jutó adófizetési kötelezettséget és szociális támogatásokat (a gázár támogatást is beleértve) mutatja a rendelkezésre álló jövedelem százaléká­ban. Ebben a körben is jelentős átcsoportosítás figyelhető meg: az alsó három jövedelmi tizedben a rendelkezésre álló jövedelem kisebb száza­lékát teszi ki az adófizetés, mint a támogatások, tehát az első három decilistől az állam kevesebb pénzt szed be direkt adó formájában, mint amennyit központi támogatásként visszaad, a negyedik decilis­től felfelé pedig fordítva. Ha azonban a TB-járulékot is figyelembe vesszük, ami elsősorban biztosítási alapú juttatásokat finanszíroz, akkor a közepes jövedelműek már nettó befizetői a rendszernek.

Bruttó jövedelem és adófizetési kötelezettség, illetve az ezekből számított adókulcsok, 2006 implicit adókulcs = tényleges adófizetési kötelezettség/bruttó jövedelem; (azaz: adókedvezmények figyelembevételével); számított adó = az összevonás alá eső jövedelmekre vetítve az adótáblának megfe­lelően számított adó + az elkülönülten adózó jövedelmek után fizetendő adó (azaz: adókedvezmények nélkül); A számított adó bruttó jövedelemhez viszonyított ará­nyát leíró görbe mutatja, hogy mekkora lenne az egyes decilisekre jutó adókulcs az adókedvezmények nélkül. Ez 17% és 25% között változik az egyes csoportokra, ami nagyjából megfelel az adótáblának. Az implicit adókulcs, amely már az adókedvezményeket is figyelembe vevő tényleges adófizetési kötelezettség bruttó jövedelemre vetített arányát mutatja, sokkal progresszívebb, és jobban kedvez a szegényebb rétegeknek: az eloszlás alsó felében 5% alatti, majd fokozatosan emelke­dik a jövedelemmel, és végül a legfelső tizedre eléri a 25%-ot, és majd­nem azonos az adókedvezmények nélkül számítottal. A 2. és 3. decilisben az enyhe emelkedést az okozza, hogy bevallott jövedelemük alapján ide tartozik a vállalkozók jelentős része, akik nem vehetik igénybe az alkalmazotti adójóváírást, az egyik legjelentősebb adókedvezményt, így az ő effektív adóterhelésük valamivel magasabb. implicit adókulcs = tényleges adófizetési kötelezettség/bruttó jövedelem; (azaz: adókedvezmények figyelembevételével)

Háztartások átlagos SZJA és indirekt adó (ÁFA és jövedéki adó) terhelése forintban és a jövedelem %-ban Az elmúlt néhány év adatai alapján a magyar költségvetés körülbe­lül 10-25%-kal több bevételhez jut az ÁFÁ-ból, mint a személyi jövede­lemadóból. Mindkét adónem a háztartásokat terheli, ám a különböző jövedelmi helyzetben lévő háztartásokat teljesen más mértékben. Látható, hogy míg a személyi jövedelemadó nagyon progresszív, addig az ÁFA megoszlása sokkal egyenletesebb.[2] Ennek oka, hogy a gazdagabb háztartások inkább megtakarításaik – mintsem fogyasztásuk - nagyságában térnek el jelentősen a szegényebbektől. Tovább nehezíti az indirekt adókon keresztüli újraelosztást, hogy a kedvezményes ÁFA-kulcs alá tartozó javakat nagyjából azonos mennyiségben fogyasztják a szegény és gazdag háztartások (pl. élelmiszerek), ezért a kedvezményes kulcs közel egyformán támogatja a szegény és a gazdag háztartásokat. [2] Ez azonban, mint a TÁRSZIM adatbázisának bemutatásakor jeleztük, részben az adatbázisban rejlő torzítások következménye.

Háztartásokra jutó adójóváírás (kiegészítő adójóváírással együtt) és családi adókedvezmény

Szerkezet Elmélet: érvek és ellenérvek Módszertan: mikroszimuláció A 2006-os adó- és juttatási rendszer Egy hipotetikus „egykulcsos” adórendszer hatásai Az „egykulcsos” adó tapasztalatai Kelet-Európában

Egy lehetséges reform SZJA és ÁFA kulcsok: 20% minden jövedelem az összevont adóalapba tartozik minimálbér adómentes (alkalmazotti adójóváírás és kiegészító adójóváírás megmaradnak) nincsenek adókedvezmények nincs gázártámogatás meghagyjuk ugyanakkor a célzott, önkormányzati fennhatóság alá tartozó jövedelemfüggő támogatásokat, a biztosítási alapú juttatásokat, valamint a családtámogatásokat (családi pótlék, GYES és GYET). Ez a javaslat tehát csökkentené az adórendszer komplexitását, így növelné átláthatóságát. A költségvetési hatásokat nem vizsgáltuk, mivel célunk pusztán a felhasználási lehetőségek szemléltetése, és nem tényleges adóreform javaslat bemutatása. Igyekeztünk ugyanakkor olyan példát adni, ami összességében nem tér el jelentősen a jelenlegi adórendszer nettó bevételeitől. Az elemzésekhez használt modell nem veszi figyelembe a viselkedési válaszreakciókat, tehát a következőkben bemutatott eredmények értelmezésénél szem előtt kell tartani, hogy a gazdasági szereplők változásokra adott viselkedési válaszlépései valószínűleg módosítanák az eredményeket.

A háztartások által fizetett SZJA és ÁFA növekedése a 2006-os rendszerhez képest a jövedelmi tizedek szerint Az általános 20%-os adókulcs elsősorban a magasabb jövedelműek számára lenne kedvezőbb a jelenlegi helyzetnél. A jövedelem eloszlás felső ötödét leszámítva nincs nagy különbség az adófizetési kötelezettségben, azonban a leggazdagabbak esetében jelentősen csökkenne az adóteher. A teljes háztartásra jutó személyi jövedelemadó az eloszlás felső felében csökkenne, a fizetett ÁFA pedig minden decilisben nőne. A kettő együttes hatásaként tehát a gazdagabbak járnának jól, míg vesztesek a szegényebbek lennének.

Egyéni jövedelem a két verzióban, illetve a jövedelem százalékos változása az egységes 20%-os adókulcs hatására Ekvivalens egy főre jutó rendelkezésre álló jövedelem A rendelkezésre álló jövedelmet alapul véve is az alacsony jövedelműek járnának rosszul az adóegyszerűsítéssel. Összességében csak az eloszlás felső harmadába tartozók rendelkezésre álló jövedelme nőne. Ezek csak csoportátlagok az egyes tizedeken belül. Lehetnek háztartások, akiket ennél nagyobb mértékben sújthatnak a változások. Ezt néztük meg.

A nyertes és vesztes háztartások megoszlása decilisenként Megjegyzés: Vesztes: akinek egy főre jutó rendelkezésre álló jövedelme több, mint 2 százalékkal csökkent; Nem változott: akinek egy főre jutó rendelkezésre álló jövedelme legfeljebb 2 százalékkal módosult; Nyertes: akinek egy főre jutó rendelkezésre álló jövedelme több, mint 2 százalékkal nőtt

Szerkezet Elmélet: érvek és ellenérvek Módszertan: mikroszimuláció A 2006-os adó- és juttatási rendszer Egy hipotetikus „egykulcsos” adórendszer hatásai Az „egykulcsos” adó tapasztalatai Kelet-Európában

A lineáris adó hatásai más országokban Oroszország bevételnövekedés IMF: gazdasági növekedés a fő ok, nem adóreform módos csoportok (adócsökkenés): adófizetés nem nőtt  szegényebbek: adófizetés nőtt Szlovákia adóreform egy strukturális reformcsomag része korábbi 18 kulcs helyett 1 nincs elemzés az egyéni viselkedési hatásokról kockázati besorolása javult direkt adóbevételek csökkenése A másik reform, amihez kapcsolódóan viszonylag sok részlet áll rendelkezésre, a 2004-es szlovák egykulcsos adóreform, azonban ehhez kapcsolódóan nem találtunk az egyéni viselkedést vizsgáló, mikroadatokra épülő elemzést. Szlovákia egy strukturális reformcsomag (nyugdíj, munkapiac, jóléti juttatások, oktatás, egészségügy, adórendszer) keretében alakította át az adórendszerét 2003-2004-ben, és a nemzetközi visszajelzések alapján a reform hatásos volt: Szlovákia kockázati besorolása javult (S&P BB+ 1998-ban, A 2005 decemberében). Az adóreform általános célja az egyszerűsítés és a hatékonyság növelése volt. Az adórendszert egykulcsossá tették, a korábbi 18 féle kulcs helyett az egységes 19%-os kulcsot vezették be, szélesítették az adóalapot és csökkentették a progresszivitást, de nem szüntették meg (magas adómentes jövedelemhatár, gyermekek utáni adójóváírás). Az effektív határadókulcs csökkentése által a jobb munkára ösztönzést, így az adóalap növekedését várták. Ugyan az aggregált adatok alapján nem lehet megállapítani a reform egyéni viselkedésre gyakorolt hatásait, de összességében az átalakítás a direkt adóbevételek csökkenésével járt. Az elmúlt évek egykulcsos reformjai jó alapot szolgáltathatnának e sejtések vizsgálatára, de sajnos eddig nem sok ilyen típusú tanulmány készült. Az egyik kivétel Ivanova és szerzőtársai (2005) elemzése az orosz adóreform hatásairól mikroadatok segítségével. Ebben az elemzésben a szerzők azt találták, hogy a várakozásokkal ellentétben azokban a csoportokban, ahol jelentősen csökkent a határadókulcs, tehát ahol a munkakínálat növekedését várták volna, nem volt nagy változás az adófizetésben, míg azokban a csoportokban, ahol nem változott a határadókulcs (szegényebb rétegek), jelentősen megnőtt az adófizetés. Az adóbevallási viselkedéssel kapcsolatban arra az eredményre jutottak, hogy az adóelkerülés inkább csökkent az adóreform után. Azonban az egykulcsos adó bevezetését kísérő egyéb (adminisztratív) változások hatását nem tudták elkülöníteni, így a javulás akár ezeknek is betudható.

Következtetések Lineáris adó méltányosság? hatáselemzés fontos („evidence-based policy making”) az adórendszer problémáinak megoldásához ez nem szükséges, hanem olyan rendszer, ami… kiszámítható, stabil, egyszerű, ösztönöz a legális foglalkoztatásra, az adófizetésre. Társadalmi igazságosság fogalmának tisztázása, azaz milyen értékeket követ a politika. Utána kell megkeresni az ehhez megfelelő eszközöket. Az adópolitika nem „rabló-pandúr” játék.

További információ PM Kutatási Füzetek (ezentúl Közpénzügyi Füzetek): Pénzügyminisztérium: www.pm.gov.hu Adórendszerek hatásainak európai összehasonlítása: Euromod European Centre: www.euro.centre.org