ÚMFT első éves tapasztalatai, az uniós pénzek felhasználásának várható üteme Közbeszerzés
Magyarország számára megítélt források eu8 összehasonlításban Magyarország számára között éves szinten átlagosan, a GDP százalékában 2,2% állt rendelkezésre, míg ban 4,6% EU forrásra számíthat.
Új Magyarország Fejlesztési Terv Gazdaságfejlesztés OP 2,5Mrd Euró Közlekedés OP6,2Mrd Euró Társadalmi megújulás OP 3,5 Mrd Euró Társadalmi infrastruktúra OP 1,9 Mrd Euró Környezet és energia OP 4,2 Mrd Euró Államreform OP 0,172 Mrd Euró Elektronikus közigazgatás OP 0,422 Mrd Euró Regionális OP-k5,8Mrd Euró Végrehajtás OP 0,31Mrd Euró Forrás: NFÜ Az Új Magyarország Fejlesztési Terv ágazati operatív programjaira mintegy 25 Mrd Euró áll rendelkezésre. (15%-os nemzeti hozzájárulás nélkül, folyó áron)
Az ÚMFT első éves tapasztalatai Programok az ÚMFT elfogadása: május 9. (EU 3.) 15. OP elfogadása: szeptember 13. a as akciótervek: július 25. 262 támogatott kiemelt projekt – Mrd Ft támogatás 2007-ben országosan eddig 150 pályázatot írtunk ki, amelyekhez több mint 1042 Milliárd Forint forrás áll rendelkezésre. 5211 beérkezett pályázat 2387 támogatott projekt- 32 pályázat lezárult támogatott projekt- közel 94 mrd forint megítélt támogatás Intézményrendszer Közreműködő Szervezetek (KSz) kiválasztása Kijelölő rendeletek KSz finanszírozási megállapodások megkötése
Támogatásból megvalósuló beszerzések jelentősége -Nagy értékű beszerzések (pl. infrastruktúra, környezetvédelmi beruházások), hazai közbeszerzési piac jelentős szegmense -EB kiemelt figyelmet szentel a közbeszerzés szabályosságának -Szabálytalanságok nagy részét teszi ki EK szinten (2006-ban a szabálytalansággal érintett támogatási összeg közel 15%-át a közbeszerzési szabálytalanságok tették ki)
Főbb problémák 1. Jogorvoslat -KDB határozatát követően hosszadalmas bírósági eljárás, miközben a támogatás kifizetésével vagy visszavonásával nem lehet hónapokig, adott esetben évekig várni -Megindult jogorvoslati eljárás ellenére a Kbt. alapján szerződést lehet kötni. 2. Korrupció -Jelentős értékű építési közbeszerzések, amely a Gazdasági Versenyhivatal szerint az egyik leginkább korrupcióval fertőzött terület 3. Hiánypótlás -Nem konzisztens KDB gyakorlat, -terjedelmét tekintve a törvény eltérő értelmezése -Nem egyértelmű a „hiány” fogalma
Intézményrendszer ellenőrző funkciója -Előzetes minőség-ellenőrzés szakmai és közbeszerzési szempontból (1 milliárd forintnál nagyobb támogatással megvalósuló projektek esetében) -Végzi: közreműködő szervezet és EKKE -16/2006. (XII. 28.) e. r. alapján -Utólagos ellenőrzés (minden projekt esetében) -Végzi: közreműködő szervezet -16/2006. (XII. 28.) e. r. alapján -Folyamatba épített ellenőrzés (kockázatelemzéssel kiválasztott projektek esetében) -Végzi: NFÜ vagy közreműködő szervezet -281/2006 (XII. 23.) Korm. rend. alapján
Az NFÜ főbb javaslatai 1.Jogorvoslatra vonatkozó szabályok megreformálása -Megindult jogorvoslati eljárás esetén ne lehessen szerződést kötni -A jogorvoslati eljárásokban meghatározott, rövid időn belül szülessen jogerős döntés 2. Nyilvánosság - (legalább) az EU támogatásból finanszírozott közbeszerzések dokumentumai (elsősorban ajánlatok) legyen teljes körűen nyilvánosak (jelenleg a törvény nem engedi meg) 3. Hiánypótlás szabályainak haladéktalan rendezése
Az NFÜ javaslatai 4. Korrupciós helyzetek, befolyásolási lehetőségek kiküszöbölése 5. Gazdasági Versenyhivatal bevonása –16/2006. (XII. 28.) MEHVM-PM rendelet tervezett módosítása szerint értesítést kap egyes támogatott eljárásokról –Önálló jogorvoslati eljárás kezdeményezési jog
Transzparencia fellebbezés lehetősége több ellenőrzési szint és szervezet (NFÜ, KEHI, ÁSZ, Európai Számvevőszék, OLAF) utófinanszírozás civil tagok a bíráló bizottságokban 5 évig fenn kell tartani a vállalkozást helyszíni ellenőrzés Anti-Lop honlap elindítása pályázó tájékoztató honlap bővítése: bíráló bizottsági tagok értékelő lap, elnyert pontszám, a döntésről szóló jegyzőkönyv, teljes pályázati életút nyomon követés. összeférhetetlenségi törvény
Köszönöm a figyelmet!