A színek számítógépes ábrázolásának elve

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Semmelweis Egyetem, Fogorvostudományi Kar, Oktatási Centrum
Advertisements

Minden amit tudni akartál de soha sem merted megkérdezni
Számítógép grafika.
Készítette: Farkas Ildikó 2006.Január 12.
Informatikai alapismeretek Hardver
Raszter és vektor Nagy Gyula YMÉK
Informatikai alapfogalmak
Színformátumok és színmodellek
K ÉPERNYŐ MINT KIMENETI ESZKÖZ. adatok, szövegek, képek, filmek vizuális megjelenítését szolgáló készülék, a számítógépek legfontosabb kimenete. Míg.
A Monitor A legfontosabb kimeneti eszköz a monitor. A monitoron megjelenő képek képpontokból (pixel) állnak. A jelenleg még a legelterjedtebb a katódsugárcsöves.
A NÉGY FŐELEM Tűz,víz,levegő és föld.
A színek számítógépes ábrázolásának elve
Árnyalás – a felületi pontok színe A tárgyak felületi pontjainak színezése A fényviszonyok szerint.
Digitális képanalízis
A színmérés és a színinger-mérő rendszer fontosabb modelljei
Készítette: Kecskés Imre
A digitális fényképezés alapjai
Multimédiás technikák 1. kérdés Melyik diszkrét médium? a)hang b)videó c)animáció d)kép.
SZÍNEKRŐL.
SZÍNEKRŐL.
Az információ és kódolása Kovácsné Lakatos Szilvia
Gútai Magyar Tannyelvű Magán Szakközépiskola, Szlovákia
Színes világban élünk.
Színtervezés számítógépes felhasználás számára Schanda János és a Virtuális Környezetek és Fénytan Laboratórium Dolgozói és PhD hallgatói.
T.K. 33 – 34. Az alapértelmezett előtér- és háttérszín, valamint a körvonalak színének beállításához a Paletta színeit használhatjuk. 1 Az RGB színrendszerben.
Képszerkesztési alapfogalmak
Színek Harkai Richárd Free Powerpoint Templates.
Színkeverés.
Kontrasztok.
SZÍNHARMÓNIA.
Bevezetés: a Számítógépi grafika tárgya (Szemelvények: amit tudni illik)
Nyomdatechnika, tudnivalók, hasznos információk
Készítette : Tuska Borbála 8.b április
1 Takács Béla MI A SCANNER? MIRE HASZNÁLJÁK? Szkenner, lapolvasó beviteli periféria Képek, szövegek bevitelére szolgál Szövegbevitelnél valamilyen.
Színek.
Monitorok.
A napfény felbontása prizmával. Rozklad slnečného svetla prizmou
Térképészet Színmodellek.
Fogszín meghatározás 2008.
Színkezelés RGB-színrendszer Készítette : Zelnik Paloma
Színkezelés RGB-színrendszer Zarka Eszter márc. 27.
Színkezelés RGB-színrendszer Készítette: Soós Lilla 2012 március 27.
Az információ és kommunikáció technológiája
Color Management I. színelmélet Lengyel Zsolt – Multimédia alapjai.
Bevezetés: a Számítógépi grafika tárgya (Szemelvények: amit tudni illik)
Mi az RGB? Red Green Blue, a képernyős szín-megjelenítés modellje. Ha mindhárom alapszín teljes intenzitással világít, fehér színt kapunk. Ha mindhárom.
Bináris szám-, karakter- és képábrázolás
Informatikai alapismeretek Hardver
Grafika alapfogalmak.
Crt Monitor. Általános  a televízióhoz hasonló  elektronsugár futja végig  a sorok és képek váltásának időpillanatait a vízszintes és függőleges sorszinkron.
Digitális fotózás Alapok.
A színek szerepe a térképészetben
LCD kijelzők működése és típusai
Monitorok.
E-HÓD HÓDítsd meg a biteket!.
1 A digitális képfeldolgozás alapjai A digitális képfeldolgozás alapjai.
A szg-es grafika alapjai Juhász Tamás.
Digitális képfeldolgozás Póth Miklós. Digitális képtípusok Raszter – Képpontokból épül fel Vektor – egyenletekből épül fel.
FÜLEMÜLE ORSZÁGOS INFORMATIKA VERSENY A nyomtatók Készítette: Szöllősi Anna Osztály: 6.a Felkészítő tanár: Kovács Balázs Iskola neve: Budai Városkapu iskola.
A színes képek ábrázolása. A szín A szín egy érzet, amely az agy reakciója a fényre. Az elektromágneses sugárzás emberi szem által látható tartományba.
Digitális fényképek javítása. Nyissuk meg a ferde.jpg képet! 1.Válasszuk a forgatás eszközt! 2.Irány: javítás 3.Előnézet: kép+rács 4.A képre kattintva.
A színek szerepe a térképészetben
Egy kis SZÍNtan elsősorban a vizuális megismerés tantárgyhoz Sándor Zsuzsa A tanuláshoz szükséges animációkat tartalmaz, töltse le a PPt fájlt is!
Monitorok Készítette: Orosz Kristóf 6/b.
Név: Ulicska Réka Osztály: 6
Adat- tárolás.
04 – Színek, színelmélet, színmodellek, színcsatornák
Színelmélet Kalló Bernát KABRABI.ELTE.
A digitális kép bevezetés.
A számítógép működésének alapjai
Előadás másolata:

A színek számítógépes ábrázolásának elve

A fény és a színek: Egy tárgy színét 2 dolog határozza meg: a fényforrásban lévő színek és a tárgy azon tulajdonsága, hogy mely színeket veri vissza, illetve melyeket nyeli el. Ha a fényforrás fehér (ez minden színt tartalmaz) akkor a tárgy látható színe csak a tárgyról visszaverődő színektől függ. Ha a fényforrásból hiányzik egy olyan szín, melyet a tárgy visszaverne, akkor a tárgynak "hamis színe" lesz.

A látható fény

A színkép hét fő színe: vörös, narancs, sárga, zöld, kék, indigó, ibolya.

Színcsoportok Elsődleges színek, vagy tiszta színek (festészetben „ rajzórán” használatos): piros, sárga, kék Alapszínek (világítástechnikában használatos): piros (red), zöld (green), kék (blue)

Szín-kerék A szín-kerékbe rendezve látni a színeket nagyon hasznos, hogy megértsük a köztük lévő kapcsolatokat.

Elsődleges színek Vörös, kék, sárga – az elsődleges- vagy alapszínek Elsődleges színek Vörös, kék, sárga – az elsődleges- vagy alapszínek. Nem állíthatók elő más színek keveréséből. Másodlagos színek Két elsődleges szín keveréke adja a másodlagos színeket. Így a vörös és a sárga a narancsot, a sárga és a kék a zöldet, a kék és a vörös az ibolyát. Harmadlagos színek Egy elsődleges színt a szomszédos másodlagos színnel vegyítve kapjuk a harmadlagos színeket. A türkiz például a kék és a zöld keveréke.

Komplementer színek A keréken az egymással szemben lévő színek a kontraszt vagy komplementer színek. Tiszta formájukban együtt nagyon erős a hatásuk. Rokon színek Két szomszédos szín a szín-keréken azonos alappal bír, így ezeket harmonikus vagy rokon színeknek nevezzük. Jól mutatnak együtt, és nem bántják a szemet. Ha ilyen színeket használunk, nagyon kellemes hatást érhetünk el.

A színkeverés alaptípusai: Additív és a szubtraktív színkeverés Additív színrendszer (összegző):  A különféle színű fénysugarak egyesítése során jön létre. Az újabb szín bekeverése a színerőt növeli. Az alapszínek (RGB) egyforma keveréke a fehér színt eredményezi. A színek hiánya tökéletesen fekete színt eredményez. A színek keverését úgy lehet elképzelni, mintha újabb és újabb lámpákat kapcsolnánk be.

Szubtraktív (kivonó) színrendszer :  Olyan színkeverés, amelynek során a beeső fényből bizonyos színtartományokat kihagyunk. Az elnyelt színek szerint keverednek, újabb szín bekeverése a színerőt csökkenti. A fekete a színek összességét, a fehér a színek hiányát jelenti. A színek keverését úgy lehet elképzelni, mintha újabb és újabb színű áttetsző fóliákat helyeznénk egymásra

Színrendszerek Black and White (fekete-fehér): Egy képpontnak két állapota van, fekete és fehér. Egy képpont állapotának rögzítése 1 bitet igényel. 16 Color (16 szín): 16 megadott színe lehet egy képpontnak, 4 biten lehet tárolni egy képpont információját. Grayscale (szürkeárnyalat): Egy képpont a szürke 256 árnyalatával rendelkezhet, 8 biten lehet tárolni a képpont információt. 256 Color (256 szín): 256 megadott színe lehet egy képpontnak, 8 biten tárolja az információt. (Weblapok képeihez ajánlott színtartomány)

RYB színrendszer:  A három elsődleges szín (piros, sárga, kék – a tiszta színek) által kevert színek. Ez szubtraktív színrendszer, tehát a fehér szín a teljes színhiány. A három elsődleges szín összessége barna. A tökéletesen fekete ezzel a színrendszerrel nem keverhető ki.

RGB (vagy 24 Bit Color) színrendszer : Ez additív színrendszer, tehát a három alapszín egyforma keverése fehér, hiányuk fekete színt eredményez. Ezeket a színeket használja minden elektronikus kivetítő eszköz (monitor, projektor). Egy 24-bites RGB modellben tehát az egyes színek 256 árnyalatát tudjuk megkülönböztetni, tehát árnyalatonként 1 byte a tárolandó információ azaz egy képpontot 3 byte-al tudjuk megfeleltetni. Az így megkülönböztethető színek száma 256*256*256=16 777 216 árnyalat. (Ezt hívjuk a számítástechnikában True color-nak,

CMYK (vagy 32 Bit Color) színrendszer: Szubtraktív színkeveréses. Egy képpont a türkiz (Cyan), a bíbor (Magenta) a sárga (Yellow) (másodlagos alapszínek) és a fekete (Black) 256*4 féle árnyalatából áll össze. 32 biten (4 byte) tárolja az információt. 4,3 milliárd árnyalata lehet egy képpontnak. A képszerkesztő programokban gyakran 0 és 100 közötti értékek adhatóak meg ezekből a színekből, ami 100 millió árnyalatot eredményez. Az elnevezésben a feketét K mint kulcsszín (Key) jelöli.

CMY színrendszer:  Ugyanaz, mint a CMYK, csak fekete nélkül. A fekete nehezen keverhető ki (ezért veszik bele gyakran az alapszínek közé). A CYM alapszínei az RGB alapszíneinek komplemens színei. Ez szubtraktív színrendszer. A színek hiánya fehéret eredményez.

HSB színmodell HSB színmegadás (Hue – színárnyalat, Saturation – telítettség, Brightness – fényesség): A modell a szín három alapvető jellemzőjét írja le. Ezek a következők: Színezet: Egy tárgyról visszaverődő vagy azon átbocsátott szín. Mértéke a szabványos színkörön elfoglalt helye, értéke 0–360°. A köznyelvben a színezetet a szín neve (például vörös, narancs vagy zöld) jelöli. Telítettség: A szín erőssége vagy tisztasága (néha színtisztaságnak nevezik). A telítettség a szürke százalékaránya a színezethez viszonyítva, mértéke a százalék 0-tól (szürke) 100%-ig (teljesen telített). Szabványos színkörön a telítettség a kör közepétől a kerületéig növekszik. Fényesség: A szín relatív világossága vagy sötétsége, mértéke általában a százalék 0%-tól (fekete) 100%-ig (fehér).

A HLS színmodell ugyanezeket az értékeket tartalmazza, csak a fényesség helyett a L – Luminancia (világosságkód) szerepel. Mindegyik 0 és 255 közötti értéket vehet fel, vagy az előzőhöz hasonlóan a színárnyalat 0 és 359 között, a másik kettő százalékban adható meg.

Színmódok: A digitális képeredetik kapcsán legfontosabb a képmód (színmód) meghatározása, mivel a színes eredeti felhasználható akár vonalas, akár szürkeárnyalatos módban. A digitális képeredeti átalakítható egyik módból a másikba.  

1. Vonalas – bitmap: minden képpont vagy csak fekete, vagy csak fehér lehet, azaz egy biten ábrázolható 1 pixelnyi információ. Nyomtatáskor, levilágításkor nincs rácsképzés, ezért a digitalizált kép felbontása egyezzen meg az output eszközével.

2. Szürkeárnyalatos – grayscale: a fekete és a fehér mellett az egyes pixelek a szürke különböző árnyalatait is felvehetik. Összesen 256, azaz 28-on árnyalatot. Színmélység: 8 bit, a képet így már folytonos árnyalatúnak látjuk, szemünk 64 árnyalat alatt a képet különálló pontokból felépülőnek látja.

3. Duplex – duotone: Általában akkor használják, ha az alapszín – többnyire a fekete – mellé másikat akarnak nyomtatni. Jóval több árnyalat megjelenítésére képes, mint a szürkeárnyalatos, mivel két rácsot helyeznek el. Használata nyomdatechnikai okokból indokolt. Fekete-fehér fotók barnításának, kékítésének szimulációja.

4. Színpalettás – indexed color mód: egy-egy pixel itt is 8 biten tárolódik, azonban a pixelek értékeinek tárolása előtt a fájlban mentésre került az RGB színtér maximum 256 db színét tartalmazó színpalettája. Az egyes pixelek színe csak e paletta eleme lehet. Így a kép színmélysége is csak 8 bit. Létrehozása az RGB vagy CMYK módból való konvertálással történik. Az interneten használatos képek színmódja ez. Letöltése 3x, 4x gyorsabb, mint az RGB, CMYK módú képeké.

5. RGB: Az elsődleges színeken és az additív színkeverésen alapuló színtér és képmód. A monitorok üzemmódja: A három színcsatorna mindegyik 8 bit színmélységű. Egy pixel létrehozásához 24 bitre van szükség. 16,7 millió szín írható le vele, az emberi szem 10 millió színt tud különválasztani. A színes képek manipulálásakor az RGB mód a természetes választás, mivel a monitornak ez a színtér a normális üzemmódja.

6. CMYK: Négy színcsatorna, mindegyik 8 bit színmélységű, 1 pixelnyi képinformáció megjelenítéséhez 32 bitre van szükség. A nyomdai előkészítés szempontjából jelentős, elméletileg 4,3 milliárd szín jeleníthető meg. Valóságban csupán kb. 6-10 millió. RGB módról CMYK-ra váltva számítógép elvégzi az illusztráció nyomdai színre bontását. Kerüljük a többszöri oda-vissza konvertálást, mert a két színtér színei nem feleltethetők meg kölcsönösen és egyértelműen egymásnak. A nyomdai feldolgozásra szánt, elkészített képek utolsó műveleteként konvertáljunk CMYK-ba.

7. CIE LAB mód: Elméleti jelentősége van 7. CIE LAB mód: Elméleti jelentősége van. A CIE által kidolgozott eszközfüggetlen színrendszer, színtér, amely három értékkel ábrázolja a színt. fényesség – lightness – értéke 0 és 100 közé eshet „A” csatorna – a bíbor-zöld átmenetet adja 256 értékkel. „B” csatorna – a kék-sárga átmenetet tárolja 256 értékkel. Ez a színtér 6 553 600 egyértelműen és eszközfüggetlen módon definiált szín leírására alkalmas. A számítógép először erre a színtérre konvertálja a kiinduló színeket, majd ezekből alakítja ki a megfelelő RGB, majd CMYK színeket. A színkorrekciós rendszerek is ezt a színteret használják bázisul. Gyakorlatban akkor használhatjuk, ha a kép fényerejét, világosságát akarjuk megváltoztatni, anélkül, hogy a színárnyalatok telítettségek változnának.

8. Többcsatornás mód – multichannel modem: 8 biten tárolódnak a színkivonatok, de nincs megkötés a csatornák színére vonatkozóan. Minden csatorna egy szürkeárnyalatos képnek felel meg, manipulálható, más csatornákkal kombinálható, felcserélhető, legtöbbször maszk csatornák, illetve direkt színek mentéséhez használjuk.

Vége