Frissdiplomások munkaerőpiaci sikeressége Kötetbemutató műhelykonferencia 2011. február 8. Veroszta Zsuzsanna.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Átlépés a felsőoktatásba – a tipikus és a rendhagyó hallgatói utak jellemzői Bander Katalin A felsőoktatási struktúrába kódolt egyenlőtlenségek.
Advertisements

Jelige: „Isa, por es homou vogymuk.”
DPR adatok megjeleníthetősége és tartalmi implementációja az AVIR-ban Ahmed Vivien controller, MISKOLCI EGYETEM AVIR-DPR workshop, július 4.
A MŰSZAKI-INFORMATIKAI ÉS GAZDASÁGI VÉGZETTSÉGŰ PÁLYAKEZDŐK TÉRBELI MOBILITÁSA ÉS ELHELYEZKEDÉSE A VERSENYSZFÉRÁBAN Várhalmi Zoltán - Czibik Ágnes- Dörgő.
Elégedettség a felsőoktatással és a hallgatói szolgáltatásokkal a TÁMOP fejlesztési program első eredményei dr. Székely Mózes elnök Felsőoktatási.
Készítette: Geszler Nikolett
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
EUROSTUDENT V A felsőoktatás szociális dimenziója Kiss László Educatio Nonprofit Kft.
Közérdekű munka büntetés Dr. Hatvani Erzsébet főigazgató Igazságügyi Hivatal december 12.
ISKOLATÁSKÁBÓL RIDIKÜL, AVAGY OKTATÁS ÉS MUNKA KELETEN ÉS NYUGATON
Munkaerő-felmérés (MEF) Labour force survey (LFS)
Frissdiplomások a munkaerőpiacon - a jövedelmet befolyásoló tényezők
DPR adatok AVIR-ban való megjeleníthetőségének lehetőségei július 4. Nyüsti Szilvia Educatio Nonprofit Kft. Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások.
A felsőoktatás (hozzáadott) értéke
A pályakövetés nemzetközi trendjei – hol tartunk most? TÁMOP projekt második szakasz - Nyitókonferencia október 18. Veroszta Zsuzsanna Educatio.
Pályakezdők munkával való elégedettsége Kiss Paszkál ELTE PPK Társadalom- és Neveléspszichológiai Tasznék.
TÁMOP 4.1.3/2 Felsőoktatási szolgáltatások rendszer szintű fejlesztésének célkitűzései és intézményi együttműködésének tervei Németh Antal felsőoktatási.
Az EUROSTUDENT V felmérés Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2. ütem (TÁMOP / ) Főkedvezményezett:
A diplomások jellemzőiről és előre- menetelükről készített felmérés Olaszországban prof. Andrea Cammelli Bolognai Egyetem AlmaLaurea igazgatója Konferencia.
TÁMOP 4.1.1/A-0/2/KMR TÁMOP 4.1.1: első intézményi pályakövetési eredmények, tapasztalatok A BCE 2005-ben végzett hallgatóinak 5 éves „jubileumi”
A kutatási program rövid bemutatása
Női oktatók a felsőoktatásban - a Debreceni Egyetemen végzett vizsgálat eredményei Tornyi Zsuzsa Zsófia DE GyFK, CHERD
„Alacsony státusú szakok” – Kísérlet a diplomák munkaerő-piaci értékkülönbségeinek alternatív magyarázatára Kiss László Projekt megnevezése: Felsőoktatási.
A nemzetközi hallgatói mobilitást befolyásoló társadalmi és felsőoktatási tényezők Kiss László.
A tételek eljuttatása az iskolákba
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
A Pécsi Tudományegyetem eredményei a Diplomás Pályakövetési Rendszer első évében DPR Szakmai fórum Pécsi Tudományegyetem április 12. Veroszta Zsuzsanna.
Iskolai életutak az alacsony végzettségűek körében
Chrappán Magdolna DE BTK Neveléstudományok Intézete.
Diplomás pályakövető rendszer TÁMOP és TÁMOP kapcsolata Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató március 4-6.
Pályakezdő diplomások munkába állási stratégiái
Intézményi pályakövetés központi támogatása - TÁMOP Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató Budapest, március 24.
Jelentkezési Tendenciák Kutatás —Műhelykonferencia Budapest, június 16. Fábri István: Jelentkezési és felvételi tendenciák Magyarországon
A diplomások helyzete Magyarországon a pályakövetési adatok tükrében
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Friss diplomával a munkaerőpiacon DPR Szakmai Nap III. - Diplomás pályakövetés - nemzetközi és hazai gyakorlatok június 10. Budapesti Corvinus Egyetem.
Társadalmi háttér és mobilitás Educatio – DPR Február 8. Budapest.
Sajtótájékoztató Nyilvánosak a diplomás pályakövetési eredmények a portálon Educatio Nonprofit Kft. Budapest, október 14.
Reál diplomával a munkaerőpiacon Diplomás kutatás 2010.
Széchenyi István Egyetem, Győr
A mesterképzésig juttató erők A felsőoktatási bachelor/master átmenet szelekciós tényezői Veroszta Zsuzsanna Frissdiplomások kötetbemutató.
DPR 2011 – országos eredmények „Pályakövetés, döntéstámogatás, hallgatói szolgáltatások fejlesztése a felsőoktatásban – eredmények és további tervek „
Vándorló diplomások, diplomáért vándorlók Frissdiplomások kötetbemutató Budapest, március 7. Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások.
Adatintegráció, adatok felhasználása Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2. ütem (TÁMOP / )
Kinek meddig tart a felsőoktatás? A tanulmányok alatti munkavállalás továbbtanulási tervekre gyakorolt hatása „A felsőoktatási struktúrába kódolt egyenlőtlenségek”
Szakképzési rendszer és munkaerő-piac Az állami felsőoktatási férőhely-allokáció hatékonysága a felsőfokú végzettségűek munkaerő-piaci helyzetének tükrében.
Számít, hogy 0,61 m2 ? A pedagógusok élet-, és munkakörülményei, a pedagógus életpálya teljességének tükrében Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Munkaerő mobilitás Magyarországon
MTA Regionális Kutatások Központja Főiskolai hallgatók az Alföld kisvárosaiban Petrás Ede MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet Kecskemét Nemzetközi trendek,
Szabados Tímea és Wéber Andrea (EBH) október 26. Intézményekbe vetett bizalom és jogtudatosság a mai magyar társadalomban (Kutatási eredményeink.
A romák foglalkoztatási helyzete az EU öt államában: egy nemzetközi összehasonlító kutatás tanulságai Messing Vera Center for Policy Study, CEU, Budapest;
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
Szakmaszerzés után három évvel… Készítette: Tomasz Gábor tud. munkatárs november 5.
A felsőoktatási szolgáltatások rendszer szintű fejlesztése: diplomás pályakövetés és vezetői információs rendszerek (TÁMOP 4.1.3) december 7. Fejlesztés.
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
"Számvetés a 24. hónap után": a központi DPR program eredményei Horváth Tamás Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási igazgató június 10. TÁMOP
Pályakövetéses vizsgálat DPR konferencia, Veszprém márc. 11. A Pannon Egyetemen végzettek szakmai életútja – a kezdetek Formádi Katalin
Statisztikák. TáTK-n végzettek munkaadó cégformája szerint (ELTE Diplomás pályakövetés adatai 2010)
Felnőttképzés és felnőttoktatás a felsőoktatásban Fekete Ilona Dóra Eger 2011.
MI LESZ VELED, EGYETEM? Varga Júlia Az Oktatói Hálózat vitasorozata
2016. június 10: „A tudásáramlás és a tudás megtérülésének egyes vetületei” című konferencia Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFIH)
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
a felmérők felmérése fiatal építészek
Foglalkoztatási együttműködések szabolcs-Szatmár-bereg megyében
TOP SF Munkaerő-piaci és foglalkoztatási helyzetkép Székesfehérváron Mahler Balázs Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzat.
A Diplomás pályakövetŐ rendszer megújítása
A hallgatók szociális helyzetének vizsgálata
Előadás másolata:

Frissdiplomások munkaerőpiaci sikeressége Kötetbemutató műhelykonferencia február 8. Veroszta Zsuzsanna

Keretek A kutatás: Diplomás kutatás 2010 Országosan és képzési területenként reprezentatív kérdőíves vizsgálat Kb fő, 2007-ben végzett friss diplomás személyes lekérdezése A kötet: Frissdiplomások 2010 Educatio Nonprofit Kft. Felsőoktatási Műhely Szerzők, lektorok Kutatási témák: sikeresség, mobilitás, regionalitás, képzés, jövedelem, problémák, képzési területek

A kötet célja DPR mint kutatási program elméleti megalapozása Eszközök: mintavételes kutatások Elméleti közeg felvázolása Nemzetközi kutatási kapcsolódási pontok keresése Lehetőségek bemutatása Nézőpont meghatározása: a munkaerőpiaci sikeresség többdimenziós és szubjektív komponensekben értelmezhető

Foglalkoztathatóság A foglalkoztathatóság értelmezésének nézőpontjai Közös alap: Felsőoktatás és munkaerőpiac (oktatáspolitika, felsőoktatási intézmények, munkaerőpiac, társadalom, végzettek) Értelmezési keretek: Megtérülés (humán tőke elmélet) Illeszkedés (matching) Átmenet : autonóm időszak a felsőoktatás és munkaerőpiac közti térben – determinált vs. kaotikus

Kutatási programok A hazai DPR kutatási gyökerei CHEERS (Kasseli Egyetem INCHER – Ulrich Teichler-Harald Schomburg) – elméleti kapcsolódás REFLEX-HEGESCO (Maastrichti Egyetem ROA – Rolf van der Velden)– módszertani kapcsolódás School to work (Mannheimi Egyetem – Walter Müller-Irena Kogan+EUROSTAT Labour Force Survey) – módszertani kapcsolódás FIDÉV (Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem - Galasi Péter, Nagy Gyula, Varga Júlia)- módszertani és empirikus kapcsolódás

Frissdiplomások sikeressége – objektív mutatók A sikeresség objektív mutatói Releváns alapsokaság definíciója és esetszáma Releváns alapsokaságon belüli aránya Diploma megszerzésekor már dolgozottA teljes minta (N=4509)40,8% Diplomázás óta keresett, de nem talált munkát A diplomázás után állást keresők körében (N=2436) 2,7% Az átlagos időnél hamarabb talált állást (a végzést követő 1-2 hónap alatt) (átlag=3,6 hónap) A diplomázás után sikeresen állást találók körében (N=2371) 56,1% Az átlagnál lassabban talált állást (a végzést követő 5 vagy több hónap alatt) (átlag=3,6 hónap) A diplomázás után sikeresen állást találók körében (N=2371) 22,3% Diplomázása (2007) óta volt munkanélküli életszakasza A teljes minta (N=4509)7,1% Teljes idejű foglalkoztatottság (alkalmazott vagy vállalkozó) Jelenlegi foglalkoztatási státuszt feltüntetők körében (N=3492) 83,5% Főfoglalkozásban tanul Jelenlegi foglalkoztatási státuszt feltüntetők körében (N=3492) 6,7% Munkanélküli Jelenlegi foglalkoztatási státuszt feltüntetők körében (N=3492) 2,4% „Nagyvezető” (felső, vagy középvezető 100 főnél nagyobb cégben) A munkaerőpiacra kilépett válaszolók körében (N=4106) 6,0% „Kisvezető” (100 főnél kisebb cég vezetője, vagy 100 főnél nagyobb cégben alsó szintű vezető) A munkaerőpiacra kilépett válaszolók körében (N=4106) 15,4% Átlagos havi nettó jövedelemA jövedelmi adatot feltüntetők körében (N=2691) Ft

Frissdiplomások sikeressége – szubjektív mutatók A sikeresség szubjektív mutatói Releváns alapsokaság definíciója és esetszáma Releváns alapsokaságon belüli aránya Munkája egyáltalán nem kapcsolódik végzettségének szakterületéhez (megítélése szerint) A munkaerőpiacra kilépett válaszolók körében (N=4343) 14,4% Munkája nagyon nagy mértékben kapcsolódik végzettségének szakterületéhez (megítélése szerint) A munkaerőpiacra kilépett válaszolók körében (N=4343) 44,4% Stabil munkahely (első munkahelyén dolgozik és nem tervez váltást) A foglalkoztatottak körében N= ,9% Munkahelyváltási szándékA foglalkoztatottak körében N= ,0% Szubjektív megítélése alapján szakmája három legelismertebb munkahely-típusának valamelyikén dolgozik A teljes minta (N=4509) 43,5% Szubjektív megítélése alapján szakmája legkevésbé elismert munkahely-típusában dolgozik A teljes minta (N=4509) 5,9% Elégedett (ill. nagyon elégedett) munkája szakmai, tartalmi részével A munkaerőpiacra kilépett válaszolók körében (N=4343) 75,2% Elégedett (ill. nagyon elégedett) az előrelépési- ill. karrierlehetőségekkel A munkaerőpiacra kilépett válaszolók körében (N=4296) 49,1% Elégedett (ill. nagyon elégedett) munkája presztízsével A munkaerőpiacra kilépett válaszolók körében (N=4320) 54,3% Elégedett (ill. nagyon elégedett) a jövedelemmel, juttatásokkal A munkaerőpiacra kilépett válaszolók körében (N=4317) 36,7% Elégedett (ill. nagyon elégedett) a munka személyi körülményeivel A munkaerőpiacra kilépett válaszolók körében (N=4329) 71,6% Elégedett (ill. nagyon elégedett) a munka tárgyi körülményeivel A munkaerőpiacra kilépett válaszolók körében (N=4331) 67,2%

A frissdiplomás munkaerőpiaci sikeresség dimenziói Rotált faktorsúlymátrix 1. faktor: közeg2. faktor: karrier3. faktor: stabilitás4. faktor: szakmaiság Elégedett a személyi körülményekkel 0, , , , Elégedett a tárgyi körülményekkel 0, , , , Elégedett a karrier- lehetőségekkel 0, , , , Elégedett a munka presztízsével 0, , , , Elégedett a jövedelemmel, juttatásokkal 0, , , , Jövedelem 0, , , , Nagyvezető pozíció -0,045010, , ,04965 Stabil munkahely 0, , , , Munkahelyváltási szándék -0, , , ,10123 Illeszkedés hiánya 0, , , ,47375 Erős illeszkedés -0, ,073430, , Elégedett a szakmaisággal 0, , , , Megmagyarázott variancia Összesen: 40,15% 11,3%10,4%9,6%8,9%

Magyarázó modellek A sikeresség faktorain az egyes háttérváltozós modellek által magyarázott hányad ModellekKözegKarrierStabilitásSzakmaiság 1. demográfiai háttér 2,7 (főváros) 3,2 (főváros) 5,4 (életkor, gyermek) 1,0 2. társadalmi háttér 1,6 (család jó anyagi helyzete) 1,0 (család jó anyagi helyzete) 2,2 (nem magas végzettségű szülők) 0,5 (családi szakmai kapcsolódás) 3. képzési háttér 1,4 1,34,5 (első helyes, előírt idő alatt) 2,8 (egyetem, érdeklődés, előírt idő alatt) 4. képzési többlet 1,1 (nyelvtudás) 1,3 (külföld, nyelvtudás) 2,8 (nincs külföld, nincs tanulmányi terv) 2,6 (nyelvtudás, szakmai tapasztalat) 5. szakterület 3,6 (informatika) 2,92,25,7 (jog, orvos, pedagógus) A megmagyarázott variancia %-a regressziós elemzésben (R² értékek alapján)

Köszönöm a figyelmüket! Kapcsolatfelvétel: