Képesítési Keretrendszerek Európában Az Európai Képesítési Keretrendszer értelmezéséhez
Európai Képesítési Keretrendszer Európai miniszterek: Az oktatási és képzési rendszer segítse: - az életen át tartó tanulás megvalósulását, - az Európában megszerezhető képesítések összehasonlíthatóságát Európai Képesítési Keretrendszer ajánlás (EKKR) a Bolognai és a Koppenhágai Folyamatra épül (felsőoktatás – szakképzés)
Európai Képesítési Keretrendszer Olyan átfogó keretrendszer, amely világossá teszi az európai nemzeti képesítési keretek és rendszerek, valamint az azokban foglalt képesítések viszonyát, és ezáltal a nemzeti keretek, rendszerek közötti illeszkedési mechanizmusként, metakeretként szolgál
Keretek és keret Nemzeti keret a hazai realitásokhoz igazodik a nemzeti hatóságok/szervezetek működtetik meghatározza milyen képesítések szerezhetők Leírja az adott oktatási rendszer képesítéseit és azok kapcsolódásait EKKR megkönnyíti a kölcsönös elismerést, a rendszerek közötti mozgást Tanulási kimenetekre épülő, semleges referenciapont meghatározza az új típusú nemzeti képesítési keretek általános szerkezetét
Nemzeti keret Azon egységes leírás, amely nemzeti szinten az egész oktatási-képzési rendszerre vagy annak egy részére, nemzetközileg is érthető és koherens módon határozza meg és illeszti össze valamennyi képesítést, és meghatározza az adott rendszerben megszerezhető képesítések egymáshoz való viszonyát.
Miért van szükség általában képesítési keretre? A képesítések tartalmának elemzése, megjelenítése és megértése A hangsúly az eljárásokról a kimenetekre helyeződik (tanulási eredmények) Természetes következménye A tömeges képzésnek A tudás gyors fejlődésének és elévülésének a nemzetköziesedésnek Az európai szintű célkitűzéseknek Elősegíti hogy az állampolgárok többféle módon juthassanak képesítésekhez (LLL) Kifejezi és rendszerezi az oktatás-képzés céljait
Hogyan működik a nemzeti keret? Leírja az egyes képesítéseket, valamint azok egymáshoz való viszonyát és kölcsönhatását Leírja a képesítések között lehetséges mozgásokat minden irányban A hangsúlyt a kimenetekre helyezi (F)Elismeri, hogy a képesítések összetettek: tantárgy (szakma) specifikus, illetve általános készségek és kompetenciák Hatással van az intézmények és központi hatóságok egymáshoz való viszonyára
Nemzeti keret 2 Lehetséges komponensek Tanulási eredmények Kompetenciák Szintek (ciklusok) Kreditek és munkaterhelés Elismerési feltételek Minőségbiztosítás A képesítések leírásának hagyományos módjait felváltják az explicit referencia pontok (nem a képzési programok, hanem a képesítések leírása!).
Nemzeti keret 3 A keretek sokfélesége Más-más Célok Komponensek Jogi szabályozás (vagy nemzeti konszenzus) Részletezettség Egy rugalmas európai keretrendszer valamennyi változatot felöleli. Felelős: végső soron a megfelelő állami hatóság, de fontos: az érdekeltek bevonása (stakeholders) a nemzeti keretek elfogadása és megvalósítása
Európai keret 1 Komponensek: 8 szint Ismeretek Készségek Szélesebb egyéni és szakmai kompetenciák Az egyes komponensek, szintek leírása kevésbé részletezett A minőségbiztosítás és a képesítések továbbra is nemzeti felelőség marad
Kapcsolódás az Európai Képesítési Keretrendszerhez AZ EKKR bizalomra épül Elengedhetetlen, hogy megbízzunk a partner országok és intézmények képzésének minőségében Ehhez szükséges az elkötelezettség a nemzeti képesítések- képesítési keretek EQF-hez kapcsolására Hosszú távú reformfolyamat