A KÖZGAZDASÁGTUDOMÁNY ÉS A GAZDÁLKODÁSTUDOMÁNY KAPCSOLATA - NÉZETEK, HITEK, TÉVHITEK ÉS TANULSÁGOK A JÖVŐRE VONATKOZÓAN MTA IX. GAZDASÁG ÉS JOGTUDOMÁNYOK.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Advertisements

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
Nyiri Lajos, ZINNIA Group
Az adományozás fogadtatása a médiában Kutatási eredmények október.
A statisztika alkalmazása különféle tudományterületeken I. Közgazdaságtan és gazdálkodástudomány Kovács Péter.
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
Megnyitó Új közgazdasági perspektívák szakpolitikai relevanciái Fazekas Károly főigazgató MTA KRTK AZ MTA KRTK Közgazdaságtudományi Intézet és az MTA Emberi.
Szövegminta Szövegminta szövegminta MEZŐGAZDASÁG- ÉS KÖRNYEZET- TUDOMÁNYI KAR, GÖDÖLLŐ.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A szakértők lehetséges szerepe a helyi fejlesztésben A részvételi akciókutatásban rejlő lehetőségek Bajmócy Zoltán – Málovics György Szegedi Tudományegyetem.
A középvárosi dzsentrifikáció várospolitikai dilemmái
Szövegminta Szövegminta szövegminta ÁLLATORVOS-TUDOMÁNYI KAR, BUDAPEST.
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Tájékoztató a Vidékfejlesztési Albizottság i üléséről Finta István Ph.D.
Lázár László ÉRTÉKEK ÉS MÉRTÉKEK A vállalati erőforrás-felhasználás leképzése és elemzése hazai üzleti szervezetekben.
Van-e helye az értékelésnek a társadalomtudományban? Pléh Csaba BME-MTA Előadás az értékelés konferencián, GKM-MTA, 2007 április 25.
A kutatás és innováció értékelése MTA, Budapest, április A kiválóság mércéi és az ezek körüli viták SCHUBERT ANDRÁS MTA – KSZI, Budapest.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
VII. Nemzetközi Médiakonferencia Balatonalmádi, szeptember 26.
Verseny és Szabályozás konferencia
Ki is az elemző közgazdász?
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
Kerekasztal tézisek A víz- és időjárás trendek hatása a jövő mezőgazdaságára Jolánkai Márton – Tarnawa Ákos – Pósa Barnabás – Fekete Ágnes – Török Gábor.
Védekezés és alkalmazkodás az agrárterületeken III. Magyarországi Klímacsúcs Szentendre, január 19. Jolánkai Márton Szent István Egyetem.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
1. előadás A vállalkozások indítása és működtetése
MI A TUDOMÁNY?. 1.A világegyetem és saját magunk megismerésének egyik legfontosabb útját, a tudományos kutatást mint folyamatot, cselekvést, és társadalmi.
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
Doktori iskolák akkreditációja Bazsa György, a MAB elnöke Országos Doktori Tanács ülése Debrecen, december 12.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
MTA Regionális Kutatások Központja A Duna – Tisza köze problémái és jövője „ A CSATORNA VÍZIÓJA” Csatári Bálint geográfus MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet.
Térképészet és térinformatika
Doktori iskolák akkreditációja Bazsa György, a MAB elnöke Az Országos Doktori Tanács ülése Debrecen, december 12.
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
A Számvitel Didaktikája
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
Bevezető gondolatok a II. MAKE konferenciához Fertő Imre MAKE május 3.
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
Levelező képzés Beiratkozás szeptember 30..
Az OKKR szintjei és szintleírásai a 6–8. szint Bókay Antal.
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
Kis- és középvállalkozások válaszúton: versenyképesség, innováció, nemzetköziesedés EGY SIKERES MAGYAR IPARÁG: AZ ORVOSIMŰSZER-GYÁRTÁS Sass Magdolna Pécs,
Itbusiness konferencia, CONFESSION ON A DANCEFLOOR Cégek az üzleti modellváltásról Gulyás János / Ipsos Zrt. Nobody’s Unpredictable.
Ajánlások a külföldön kutatók hazatérésével és az alapkutatási eredmények magánosításával kapcsolatban Dr. Radnai Márton Elnök Pro Scientia Aranyérmesek.
11. Előadás Az emberi erőforrások fejlesztése. Az emberi erőforrások fejlesztése 1.Az alkalmazottak fejlesztése (development ) 2.Továbbképzés, betanítás.
A Bologna-folyamat hatása az ifjúság munkaerő-piaci helyzetére
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
A kutatóegyetemek helye az innovációban (Ahogy mi látjuk) Dr. Greiner István alelnök Magyar Innovációs Szövetség június 22.
A BKF tudástranszfer modellje a
Szövegminta Szövegminta szövegminta. Szövegminta Az élô és élettelen természettudomány, valamint a társadalomtudomány számos területén oktató intézményünk.
Budapesti Corvinus Egyetem A évi mesterszakos felvételi eljárás
Sándorné Kriszt Éva Az MTA Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottság nyílt ülése Lillafüred, október MTA SJTB Budapesti Gazdasági Főiskola.
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
JÖVŐKUTATÁSI PARADIGMÁK Magyar UNESCO Bizottság Társadalomtudományi Albizottságának Jövőkutatási Bizottsága Budapest, június 4. Dr. Hideg Éva egyetemi.
A MAGYAR TUDOMÁNYOS AKADÉMIA 187. KÖZGYŰLÉSE május 2–3.
A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kara által szervezett „Magyarország társadalmi-gazdasági helyzete a 21. század első évtizedeiben”
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Budapesti Corvinus Egyetem A évi mesterszakos felvételi eljárás Budapest, február 4.
„R” helyett „Q”? – Új lehetőségek a faktoranalízis alkalmazásában
TUDOMÁNY NAPI KONFERENCIA BUDAPESTI CORVINUS EGYETEM ÉS
A kezdetektől…. …”napjainkig” ( )
Horváth Róbert és a gazdaságstatisztika
Intelligens szakosodást szolgáló intézményi fejlesztések a Budapesti Corvinus Egyetem székesfehérvári Campusán című projekt rövid bemutatása EFOP
IRODALOMKUTATÁSI MÓDSZEREK Varga Attila Testnevelési Egyetem Sporttudományi Doktori Iskola PhD II. évfolyam Témavezető: Dr.Kokovay Ágnes
Új lendülettel az európai kutatóegyetemek élvonalába
Előadás másolata:

A KÖZGAZDASÁGTUDOMÁNY ÉS A GAZDÁLKODÁSTUDOMÁNY KAPCSOLATA - NÉZETEK, HITEK, TÉVHITEK ÉS TANULSÁGOK A JÖVŐRE VONATKOZÓAN MTA IX. GAZDASÁG ÉS JOGTUDOMÁNYOK OSZTÁLYA GAZDÁLKODÁSTUDOMÁNYI BIZOTTSÁG ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI MINŐSÍTŐ BIZOTTSÁG TUDOMÁNY NAPI KONFERENCIA NOVEMBER 21. KÖZGAZDASÁGTUDOMÁNY ÉS GAZDÁLKODÁSTUDOMÁNY – ELMÉLET, MÓDSZERTAN ÉS GYAKORLAT - VITAINDÍTÓ ELŐADÁS BALATON KÁROLY BUDAPESTI CORVINUS EGYETEM ÉS MISKOLCI EGYETEM

I’ve lived a little while, and so I guess I have a minor sin or two I might confess: I’ve found some mangoes ripe enought to peel, Some juicy, unprotected figs that I might steal; And once, too indolent to climb a tree, I picked a neighbor’s coconut in fantasy. J.G. March(1990): Memories TÉMAKÖRÖK Hol tart napjainkban a két tudományterület fejlődése? Jelentősebb új nézetek, szempontok az utóbbi években; Mennyiben tudnak releváns, a gyakorlatban is alkalmazható válaszokat adni az aktuális kérdésekre? – pl.: az elmúlt évek pénzügyi- gazdasági válsága, országok felemelkedése és bukása, a vállalatok helyzete és problémái a válság időszakában, a kilábalás lehetőségei; Kapcsolatok más társadalomtudományi, élettudományi és természettudományi területekkel;

TÉMAKÖRÖK (folytatás) Beszélhetünk-e primátusról a közgazdaságtudomány, illetve a gazdálkodástudomány esetében? Létezik-e, hasznos-e, s termékenyítő-e a két tudományterület rivalizálása? Milyen lehetőségek, elképzelések alakultak ki, illetve fejleszthetőek ki a két terület egymásra hatásának – ko-evolúciójának – elmélyítésére, s mi várható e tekintetben a következő években? A közgazdaságtudomány és a gazdálkodástudomány módszertani eszköztára, közösen használt és egymást kiegészítő módszertanok;

TÉMAKÖRÖK ( folytatás ) Pozitivista és interpretativista kutatási filozófiák jelenléte, elismertsége(?) Induktív és deduktív módszerek a két tudományterületen; Az akciókutatás, mint ígéretes módszertani lehetőség; Többféle módszer együttes alkalmazásának szükségessége összetett problémák kutatásánál (háromlábú suszterszék – Kindler József kifejezése); Hogyan haladjunk tovább, mely megközelítés(ek) segítheti(k) az előrehaladást? További lépések, akciók???

ELMÉLET PRIMÁTUSA? ACADEMICS Proving new theorems That demonstrate how, Under simple assumptions That are known to be false But make things tractable, One strategy or another Can be imagined To lead to heaven – Or evolutionary dominance – Gives academics tenure And keeps God amused. J.G. March (1990), In: Minor Memoes. London: Poets and Painters Press, p.11

KUTATÁSI ÉS PUBLIKÁCIÓS ELŐZMÉNYEK A Közgazdasági Szemlében megjelent cikkek a konferencia témájában: Török Ádám: Társadalomtudományi tények és természettudományos módszerek, Közgazdasági Szemle, december; Csaba László: Kérdőjelek a közgazdaságtanban és oktatásában, Közgazdasági Szemle, január; Török Ádám: „Levelled or Tilted Playing Field?”, Közgazdasági Szemle, március; Bazsa György: Minden tudományág maga formálja játékterét! Közgazdasági Szemle, június; Bessenyei István: Az ideológia hálójából a mennyiségi hajsza csapdájába – A magyarországi közgazdászképzés átalakulásáról, Közgazdasági Szemle, október.

NÉHÁNY GONDOLAT A FENTI CIKKEK ÁLLÍTÁSAIBÓL Török Ádám (2009): „A közgazdaságtan a 2000-es évek eleje óta módszertani válságot él át” … „A közgazdaságtan „főáramát” (mainstream) 2007 óta egyre több kritika éri… a hagyományos modellezési módszerek a világgazdasági válság előrejelzésében többnyire kudarcot vallottak, az extrapoláción alapuló módszerek nem sokat érnek alapvető trendfordulók idején”; „Jelentős módszertani fejlődés ment végbe a közgazdaságtanban a 20. század második felében, a technika rohamos fejlődése azonban felelősségteljes alkalmazást igényel”; …” a közgazdasági elemzésekben felhasznált ”tényanyag” egy része nem olyan természettudományos szilárdságú, mint az elemzési módszerek.”

NÉHÁNY GONDOLAT … ( folytatás - 1) Csaba László (2013): „A tudományszak (a közgazdaságtan – B.K.) egészét egyszerre jellemzi egyfajta tartalmi kiüresedés és a társtudományokkal való erőteljesebb kapcsolatkeresés, a módszertanok és az iskolák egymás mellett élése – ami egyáltalán nem békés -, valamint a gyakorlat által felvetett kérdések elméleti általánosításának igénye.” „A közgazdaságtan … művelői sorra-rendre adósak maradtak a társadalmat leginkább foglalkoztató kérdésekre időben adott releváns válaszokkal.” …”tudományterületünkön paradigmaváltás érlelődik”… …”célszerű lehet a gazdasági képzés többszálúságának visszaállítása és a bolognai kísérletezéssel való teljes szembefordulás.” „.”gondoljunk … a nem közgazdasági képzésekben bevezetett gazdasági ismeretek sematikus, alacsony szintű voltára. … mind a keresleti, mind a kínálati oldalon elhanyagolják a hagyományosan magas szintű elméleti képzési irányokat, a módszertanilag igényes kurzusokat.”

NÉHÁNY GONDOLAT … (folytatás – 2) Török Ádám (2013): „A nemzetközileg kiemelkedő rangú egyetemek, illetve folyóiratok pedig még mindig preferálják az új utakat csak nagy óvatossággal kereső, a paradigmaváltásnak még a gyanúját is mesziról elkerülő kutatókat és publikációkat.” „Sajnos a verseny szabályait a játékosok egy szűkebb köre alakítja nemzetközileg, és van erre törekvés Magyarországon is.” „A magyar gazdasági felsőoktatásban … ma a „kibocsátott” … hallgatók mintegy a 90 százaléka üzleti diplomát kap. Nem általánosan igaz azonban, hogy mindegyik ilyen képzés közgazdaságilag és módszertanilag igénytelen Magyarországon.” „ … a magyar vállalatok nagy része nem igényel elméletileg igényesen képzett közgazdászokat … hanem csak olyanokat, akik három-négy területen eléggé képzettek. Ez a három terület 1. az angol nyelv; 2. az informatika és 3. a kommunikációs készségek, esetleg még 4. a számvitel.”

NÉHÁNY GONDOLAT … (folytatás – 3) Bazsa György (2013): „Nincs tehát abban meglepő, ha a jellemző tudománymetriai adatok … tudományáganként (olykor nagyon) különböznek. Senki sem gondolja, hogy a magyar fizika háromszor jobb a matematikánál, jóllehet a két tudományági doktori iskolák törzstagjainak idézettségi számában ilyen az arány.” „Állítom: a korrekt önhivatkozás a folyamatos tudományos kutatás és közlés integráns része.” „A többes szerzőséget – annak tudománymetriai következményeit – is szakmától függően kell értékelni. A soft science-ben dominálnak az egy- vagy néhány szerzős cikkek.”

NÉHÁNY GONDOLAT … (folytatás – 4) Bessenyei István (2013): „Az utóbbi években nyilvánvalóvá vált, hogy a hazai oktatáspolitika a közgazdászképzést diszpreferálja.” „A hallgatói létszám növelése azonban több tényező miatt is a színvonal romlását okozta. … A teljesítményfinanszírozás ugyanakkor rákényszerítette az intézményeket a hallgatói létszám lehető legmagasabb szinten tartására, a mennyiségi hajszára.” „A mennyiségi hajsza és az ebből fakadó expanziós kényszer a közgazdászképzést folytató intézményeket a hallgatói jóléti igények minél magasabb szinten történő kielégítésére kényszeríti.” … „a szúkösen rendelkezésre álló erőforrások koncentrálása is elkerülhetetlen… Ám a koncentrációval szükségszerűen együtt járó konfliktusok vállalása nagyfokú politikai bároságot igényel. A felsőoktatás napirenden lévő átalakítása révén ennek lehetősége most megnyílt. Várjuk a fejleményeket.”

MEGJELENŐ VÉLEMÉNYEK- 1 A két tudományterület szétválásának, a gazdálkodástudomány önállósodásának megkérdőjelezése. „Gazdálkodástant is lehet művelni közgazdaságtan nélkül, csak minek!” A közgazdaságtan primátusa, a gazdálkodástan alárendelt szerepe. A két tudományterület kölcsönös egymásra-hatásának megkérdőjelezése. Tudomány-e a közgazdaságtan, tudomány-e a gazdálkodástan? Mindkettő (sőt még a társadalomtudományok más területei) tudományként való elismerésének megkérdőjelezése a természettudományok művelői részéről. (Az MTA osztályainak viszonyában markánsan érzékelhető!) A gazdálkodástudomány viszonylag rövid múlttal rendelkezik a közgazdaságtudományhoz viszonyítva, így az utóbbi a „tanító mester”.

MEGJELENŐ VÉLEMÉNYEK - 2 Herbert A. Simon: „Olyan terminusokban beszélünk a szervezetekről, ahogyan egy ubangi varázsló a betegségekről.” Idézi: Laky Teréz: A szervezetfogalom vitatott elemei. Szociológia, 1977/1. „Daniel Kahneman, korunk egyik legnagyobb gondolkodója, közgazdasági Nobel-díjat kapott a pszichológia területén végzett korszakalkotó munkájáért, amellyel megkérdőjelezte az ítéletalkotás és döntéshozatal racionális modelljét, Gondolatai nagy hatással voltak számos tudományterületre, többek között a közgazdaságtanra, az orvostudományra, a pénzügyi viselkedéstanra és a politológiára.” D. Kahneman: Gyors és lassú gondolkodás. HVG Könyvek, (A magyar kiadás hátlapján) Paul Krugman: „Ismerjük el, a közgazdaságtudomány sokat köszönhet Kahneman döntéselméleti kutatásainak.”

ÉRINTENDŐ TÉMAKÖRÖK A közgazdaságtan és a gazdálkodástan vizsgálódási területe, elméleti háttere, egymásra hatásuk; A két tudományterület kapcsolatai a kapcsolódó tumonyágakhoz, egymásra hatások (viselkedési tudományok, matematika, statisztika, rendszerelmélet, kibernetika; Ko-evolúció a kapcsolódó tudományterületekkel – vertikális és horizontális ko-evolúció. Módszertanok a két tudományterületen; Elmélet és gyakorlat kapcsolata – tudományos megalapozottság (rigour) és gyakorlati alkalmazhatóság (relevancia);

ÉRINTENDŐ TÉMAKÖRÖK - 2 Racionalitás versus korlátozott racionalitás; Időbeli fejlődés, folytonosság és diszkontunuitás – paradigmaváltás – merre tovább, a jövő nyitott kérdései, lehetséges jövőbeli fejlődési irányok (szcenáriók); A tudományosság kritériumai –Képesség a jövő előrejelzésére; (J.G.March, 2002): „The one thing that you can forecast about the future is that your forecast will be wrong.” Journal for East European Management Studies, Interview with James March, vol.7, no.1. –Normatív megoldások ajánlásának képessége; –Leírásra, megértésre törekvés; –Az általánosíthatóság korlátozott lehetősége a magasabb bonyolultságú rendszerekben.

MÓDSZERTANOK A társadalomkutatás – benne a közgazdaságtan és a gazdálkodástan – kutatás-módszertani sajátosságai; A bonyolult rendszerek megismerési problémái – komplexitás, redukció, modellek relevanciája, korlátozott racionalitás – Miller-törvény; Pozitivista és konstruktivista kutatási filozófia – a megismerés problémái; Különbözó kutatási filozófiák és módszerek – pl. mennyiségi és minőségi – együttes alkalmazási lehetőségei (trianguláció) – hogyan tudunk valós képet alkotni a bonyolult társadalmi rendszerekről; (Kenneth Boulding, 1956: Az általános rendszerelmélet, mint a tudomány csontváza)

HOGYAN TOVÁBB? Magyar Tudomány: Speciális szám a konferenciáról – várható megjelenése: március; Az érintett kérdések további kutatása és publikálása a Közgazdasági Szemlében; Az elemző munka folytatása az akadémiai bizottságokban, albizottságokban és munkabizottságokban (pl.: A bolognai folyamat értékelése a Gazdálkodástudományi Bizottság Képzési Munkabizottságában)