Az „erős kép” problémája Rembrandtnál (Rényi András tanulmánya nyomán) (Iaszón és Kreusza esküvője. Medea)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Építőmérnöki ábrázolás november Dr. H. Baráti Ilona
Advertisements

Pitagorasz tétel A háromszög ismeretlen oldalának, területének és kerületének kiszámítása (gyakorlás)
„CSOPORT VEZET CSOPORTOT”
Séta Budapest utcáin.
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
Baljós képek a művészet történetében (önkényes válogatás és kijelölés)
6) 7) 8) 9) 10) Mennyi az x, y és z értéke? 11) 12) 13) 14) 15)
Az új történelem érettségiről és eredményeiről augusztus Kaposi József.
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
A tételek eljuttatása az iskolákba
Európa népessége (egyéb elemek). A., Népsűrűség I. Meghatározó tényezők 1. természeti környezet a., domborzat b., éghajlat 2. gazdasági tényezők II.
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
T.
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
Anjou-kori könyvfestészet:
Címszámítás Számítógép hálózatok gyakorlata
Rubens, Rembrandt, Velázquez
17. századi világi építészet
Új műfajok kialakulása
A barokk szobrászata.
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
Id. Hans Holbein és id. Lucas Cranach a Szépművészeti Múzeumban,
Fekete László Született: Csillagjegye: Vízöntő
Híres magyar nők.
Merre tovább? Tapasztalatok a kétszintű latin nyelvi érettségiről.
szakmérnök hallgatók számára
Anyagok 3. feladat 168. oldal.
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
A szemcsehatárok tulajdonságainak tudatos módosítása
T.
T.
(középszintű érettségihez)
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
7. Házi feladat megoldása
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2007 Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények.
ANYAGCSERE CSONTBETEGSÉGEK Semmelweis Egyetem I. Belklinika.
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
A művészet funkciói.
Gian Lorenzo Bernini.
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
NORBERT SCHNEIDER Művészet és társadalom prezentációs anyag Propedeutika TÁMOP /2/A/KMR – Propedeutika alprojekt1.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
Munkavállalási célú migráció Ausztriába Budapest, november 8. Temesvári Mária Osztrák Nemzeti Kapcsolattartó Pont International Organisation for.
Barnett Newman: ( ) Ábrahám olaj, vászon 1949
A 17. századi átmenet Emberábrázolás (Az ikon megújulása)
Alsó tagozat Demény Gabriella igh
Kábítószerek és gyógyszerek szerepe a közlekedésben Varga Tibor-Keller Éva SZTE Igazságügyi Orvostani Intézet SE Igazságügyi és Biztosítás Orvostani Intézet.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Érettségi eredmények Vizsgázók száma: 114 fő Rendes vizsga: 82 fő Előrehozott vizsga: 32 fő (30+2) Összes értékelt tantárgyi vizsga: 495 Összes.
Kvantitatív módszerek
Bernardo BELLOTTO /Velence 1720-Varsó 1780/ és BÉCS AKKOR ÉS MOST
Megalakult a csoki-fogyi klub Nagykállóban
2011/2012 tanév félévi statisztikai adatai. Hiányzások, mulasztások a tanév során (az első 20) Osztály Egy főre eső igazolt órák száma Egy főre eső.
Perifériás érbetegség és krónikus vesebetegség: a fokozott
> aspnet_regiis -i 8 9 TIPP: Az „Alap” telepítés gyors, nem kérdez, de később korlátozhat.
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Kérdés a ’90-es évek végén
Téma: CSALÁD.
Kovács Szabina: Konferansz vers V.
Flémalle-i mester (Robert Campin) (b. ca. 1375, Valenciennes,
CARAVAGGIO (ÉS MÁSOK) HITETLEN TAMÁS-MŰVEI
CARAVAGGIO (ÉS MÁSOK) MAGDOLNA-KÉPEI
BACCHUS-DIONÜSZOSZ KÉPEI
Emberábrázolás (Az ikon megújulása)
Emberábrázolás: Az ikon megújulása
Előadás másolata:

Az „erős kép” problémája Rembrandtnál (Rényi András tanulmánya nyomán) (Iaszón és Kreusza esküvője. Medea)

 Rényi András nagy hatású Rembrandt-tanulmányát az 1648-as rézkarc-hidegtűhöz fűzi (178x239). Gondolatmenetéből az „erős kép”-ről szőtt meghatározását emelem ki, vonatkoztatni vélvén azt a Medea-karcon kívül más, a REÖK Palotában látható Rembrandt-művekre is.  1. Rembrandt elkerüli e képen a hellenisztikus barokk „durva”, „hatásvadász” felsőfokait, megoldásait (nem a varázsló-királynő brutális tettét, és nem is sárkányfogatos mágikus repülését választja témának), s ezzel módot ad a mítosz emberi, mélylélektani tartalmainak feltárására. A cselekvés előtti reflexiót választja a cselekvés ábrázolása helyett, ezzel mintegy hamleti helyzetben ragadva meg hősnőjét. A szörnyű tett előtti tétova szorongás uralja a proszcéniumon baljós vonulással áthaladó Medeát, s az árnyékban maradó előtér nyitottsága bevon minket magunkat is a kép terébe: Medea, s az előfények által sötét víziónak tűnő Junó terébe. Elkerülve így a sztereotip megoldásokat, melyeket például Antonio Tempesta Medea rézmetszetén látni (felcsapódó hajfürtök, nyaktól derékig nagy ívben visszakanyarodó lepel, az indulatos karmozdulatot kísérő sárkányfarok), 2. a művész „pillantásunkat korlátok közé szorítja”: nem mutatja fel magától értetődően és didaktikusan a láthatót, hanem keresésre, nyomozásra, a láthatóvá válás és eltűnés folyamatszerű eseményének követőjévé teszi nézőjét. Nagyítóval a kezünkben kell kísérnünk Medea komor és méltóságteljes vonulását a fényben úszó templombelső felé, a sötét lépcsőn át, s nem tudhatjuk meg, mit hordoz kezében, s mire készül, mit fog tenni elkövetkező perceiben. Az „erős kép” nem adja könnyen magát: magasrendű szellemi teljesítményre készteti nézőjét is. Rényi András: A kép eseménye. Kísérlet egy Rembrandt-rézkarc performatív „olvasatára”. In uő: Az értelmezés tébolya. Hermneutikai tanulmányok. Kijárat Kiadó, 2008. 115-129.

Rijksmuseum, Amsterdam Faust 1650-52 Etching, 209 x 161 mm Rijksmuseum, Amsterdam

Old Man Shading His Eyes with His Hand c. 1639 Etching and drypoint, 138 x 115 mm

The Return of the Prodigal Son 1636 Etching, 156 x 136 mm

Philosopher in Meditation, 1632, Oil on wood, 28 x 34 cm, Musée du Louvre, Paris

The Flayed Ox 1655 Oil on wood, 94 x 69 cm Musée du Louvre, Paris

The Anatomy Lecture of Dr The Anatomy Lecture of Dr. Nicolaes Tulp,1632, Oil on canvas, 169,5 x 216,5 cm Mauritshuis, The Hague

The Conspiration of the Bataves, 1661-62, Oil on canvas, 196 x 309 cm Nationalmuseum, Stockholm

Saul and David, 1655-60, Oil on canvas, 130,5 x 164 cm, Mauritshuis, The Hague

Hendrickje Bathing in a River 1654 Oil on panel, 61.8 x 47 cm National Gallery, London

The Hermitage, St. Petersburg Danaë 1636-47 Oil on canvas, 165 x 203 cm The Hermitage, St. Petersburg

Nationalmuseum, Stockholm Circumcision 1669 Oil on canvas, 98 x 79 cm Nationalmuseum, Stockholm

Evangelist Matthew and the Angel 1661 Oil on canvas, 96 x 81 cm Musée du Louvre, Paris

Belshazzar's Feast, 1635, Oil on canvas, 168 x 209 cm, National Gallery, London

The Nightwatch, 1642, Oil on canvas, 363 x 437 cm, Rijksmuseum, Amsterdam

The Return of the Prodigal Son c. 1669 Oil on canvas, 262 x 206 cm The Hermitage, St. Petersburg

Szépművészeti Múzeum, Budapest Old Rabbi 1642 Oil on wood, 70,5 x 53,5 cm Szépművészeti Múzeum, Budapest

Bust of an Old Man in a Fur Cap 1630 Oil on wood, 22 x 17,5 cm Tiroler Landesmuseum Ferdinandeum, Innsbruck

The Hermitage, St. Petersburg Old Soldier Oil on wood, 35 x 26 cm The Hermitage, St. Petersburg

Portrait of a Man in Oriental Garment 1633 Oil on wood, 86 x 64 cm Alte Pinakothek, Munich

English Heritage, Kenwood House, London Self-Portrait 1661 Oil on canvas, 114 x 94 cm English Heritage, Kenwood House, London

Wallraf-Richartz Museum, Cologne Self-Portrait 1668-69 Oil on canvas, 82,5 x 65 cm Wallraf-Richartz Museum, Cologne

VÉGE