(Paolo Uccello: Giotto portréja)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Advertisements

Nemzeti Vágta, Budapest, Városliget, Vágta nélkül Fényképezte: Szedő Iván.
Hotel Eger Park Konferenciaközpont október
Olaszország Egy emléktúra képei
(középszintű érettségihez)
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
4 négyzetes kérdés Készen vagy? B A
Séta Budapest utcáin.
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Rajzi rész
Hotel Eger Park Konferenciaközpont október
Toszkána – Firenze: reneszánsz művészet kiindulópontja
Az érett reneszánsz festészete (A 16. század eleje)
Ikonográfiai alapismeretek-8
6) 7) 8) 9) 10) Mennyi az x, y és z értéke? 11) 12) 13) 14) 15)
OSZTÁLYOZÓ VIZSGÁK 9.O. 10.O..
Dolgozat - GÓTIKA.
Tűrések, illesztések Áll: 34 diából.
Reneszánsz Itáliában született (a renaissance francia szó, újjászületés) A képzőművészetek feladata: -természet kutatása és megismerése -valóság hiteles.
Zene: Gh. Zamfir - Summer snow
N.3 Bibliai jelenetek Zene: Gregorian - Feel F:Laci.
N.10 Bibliai Jelenetek Zene: Gregorian - Feel F:Laci.
Giorgione: Pásztorok imádása
Pázmány - híres perek Pázmány híres perek.
Mindennap egy ablakot kinyitni és a kellemes meglepetést élvezni.
6. Előadás Merevítő rendszerek típusok, szerepük a tervezésben
Darupályák tervezésének alapjai
MINŐSÍTŐ VIZSGÁZTATÁS KATONAI VIZSGAKÖZPONT (ILIAS RENDSZER)
Reneszánsz Madonnák (2008) 1.
Szűz Mária életének eseményei reneszánsz művek tükrében
IgenNem Kattints egyenként sorban a számokra 1-től 24-ig.
Kattintással lapozható
Festményei 2 Michelangelo Buonarroti Zene: Gregorian Amazing Grace N.3
dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém
Lineáris egyenletrendszerek (Az evolúciótól a megoldáshalmaz szerkezetéig) dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém 2007.
Assisi Szent Ferenc, a költő és a szent
szakmérnök hallgatók számára
A középkori kultúra.
A ROBBIA CSALÁD MŰHELYE
Ghirlandaio: Irgalmas Madonna, Levétel a keresztről (1472)
ANDREA DEL SARTO
FRA ANGELICO
SANTA CROCE.
Az Újszövetség a művészetekben
Kirándulás, Apáthy-szikla – Árpád kilátó - Hüvösvölgy
var q = ( from c in dc.Customers where c.City == "London" where c.City == "London" select c).Including( c => c.Orders ); select c).Including(

4 Négyzet probléma Készen vagy? B A
Az üvegfestészet legnagyobb időszaka
20).7-es szint Rákóczi 2. sz. barlang előtt
Ábel Folk Iván A HIT HŐSEI 1.. Ábelnak sem sem volt könnyebb, mint neked 1.Mózes 4:1-16;
Határozatlan integrál
A t e r m é s z d a l Csak az erős ember ismeri a szeretetet,
Hányszor csodálkozunk azon, amikor halljuk, hogy mások már 100%-ot teljesítenek! Thema: 100%-os teljesítmény És hányszor halljuk, hogy több, mint 100%-ot.
1 Gyorsul a gazdaság növekedése. 2 Nő a beruházás.
Uraim és hölgyeim, itt az új 2011-es Pirelli Naptár A naptár első része a nők naptára, míg a második rész a férfiaké.
Tűrések, illesztések CNC forgácsoló tanfolyam 2008 – 2009
A BÁRÁNY ÉS HADSEREGE A SION HEGYÉN Jel 14:1-5 Előadó: Drs Gallusz László.
ROMÁN KOR A középkor művészete Készítette: Ecseri István.
A tanév rendje 2014/2015-ös tanév
CNC forgácsoló tanfolyam 2008 – 2009 Dr. Neiger Róbert
AZ EGYSÉGESÍTETT ANYAKÖNYVEZÉS KIALAKÍTÁSÁNAK ÚTJÁN 1. rész 1. dia.
GRAO VASCO. Grao Vasco Múzeum G RAO V ASCO C.1542.
FRESCOS Hacer click para avanzar Mi a freskó?. A freskó (olasz a fresco, affresco) a falfestészet olyan fajtája, ahol az alap a festéskor még friss,
ANDREJ RUBLJOV
ÁLTALÁNOS ISKOLA 5-6. VIZUÁLIS KULTÚRA ISMERETANYAG 45.dia.
Jairus lánya feltámasztása
A Quattrocento festészete Album képelemzéshez
Előadás másolata:

(Paolo Uccello: Giotto portréja) Giotto di Bondone (1267 – 1337) Giotto di Bondone (Colle di Vespignano, Firenze közelében, 1267 – Firenze, 1337. január 8.) firenzei festő, szobrász és építész, a korai reneszánsz, a trecento művészetének első jelentős alakja. Giotto abban az időben élt és dolgozott, amikor az emberek gondolatai és képességei felszabadultak a középkori korlátok alól. Nagyrészt a hagyományos vallásos témákat dolgozta fel műveiben, de ezeknek a témáknak földi, telivér életet és erőt adott. (Paolo Uccello: Giotto portréja)

Krisztus siratása Az Aréna-kápolnát (egy római aréna helyén épült) vezeklésként építette Arrigo Scrovegni az apja bűneiért, aki hírhedt uzsorás volt, Dante is említette Isteni színjáték című művében. Az építést 1303-ban kezdték el, Giotto freskói 1305-06 körül készültek. A freskósorozat harmincnyolc képből áll, és az Evangéliumból, valamint az apokrif Szent Jakab evangéliumából ábrázolnak jeleneteket, amelyek körbefutnak egyenesen az épület belsejében

Szent Ferenc prédikál a madaraknak Másik jelentős freskósorozata az assisi Szent Ferenc-templomban Szent Ferenc életének jeleneteit ábrázolja. Korábban készült ugyan, de már itt is művészetének teljessége tárul elénk. Sok segéddel dolgozott, de a faliképek terve tőle származott, s az emberi alakok egy részén felfedezhető keze nyoma. A munka befejezése előtt a pápa Rómába hívta, s a festés a tervei alapján folytatódott ugyan, de a minősége egyenetlen lett. Az építészeti hátteret szinte biztosan római mesterek festették,

Trónoló Madonna (Ognissanti Madonna) Készült: kb. 1310 Uffizi, Firenze Ez a legnagyobb Giotto táblaképei közül. A téma ugyanaz, mint Duccio Ruccelai Madonnájánál: a trónon ülõ Szûz és a gyermek Jézus szentek és angyalok körében; a gyermek felemeli a kezét, mintha áldást osztana a nézõk felé. Az ábrázolásmód megváltozott a XIII. század óta: a szomorú, távoli és kifürkészhetetlen Madonna ember-közelibbé vált, aki kinéz a képbõl, ajkai kissé elválnak egymástól, és mosolya felfedi fehér fogsorát. A finoman kidolgozott gótikus trón kiemeli a Szûz valósághû alakját. Az angyalok csoportjai a trón mindkét oldalán teret foglalnak el, és inkább egy királyi udvar elegáns kíséretéhez hasonlítanak.

Utolsó ítélet Készült: 1306 Freskó Cappella Scrovegni (Arena Chapel), Padua   A templom bejárati falát az impozáns Utolsó ítélet jelenetei díszítik. Ugyanolyan komplex és lényegre törõ, mint az oldalfalak jelenetei. A IX. és a X. században az utolsó ítélet ábrázolása a Jelenések könyve alapján a trombitáló angyalokkal az egyik legnépszerûbb téma lett Európában. Általában az apszissal szemben levõ nyugati falon ábrázolták. 

Szent István Készült: 1320-1325 Horne Múzeum, Firenze A tábla része egy sokszárnyú oltárképnek. A többi a washingtoni National Gallery of Art-ban és a chaalisi Musée Jacquemart-André-ban található. Szent István pazarul díszített koronázási ruhát visel, és kezében egy gazdag kötésû könyvet tart. Mégsem mondható, hogy a hangulata tökéletesen világi és udvari, mint a Simon Martini festménye. Érezhetõ, hogy Giotto fiatal sienai riválisát akarta kihívni ezzel az alkotással.

Noli me tangere

Júdás csókja

Menekülés Egyiptomba

Dante Alighieri

Utolsó vacsora

Jelenet Assisi Szent Ferenc életéből

Kánai menyegző Jézus tanítványaival a galileai Kánába ment, ahol a rokonsága körében lakodalmat tartottak. Itt adta első jelét nyilvánosan annak, hogy az ő eljövetelének célja az emberek szolgálata és jólétük elősegítése. Édesanyja is jelen volt, és Jézus is meghívást kapott a menyegzőre. A tanítványok elbeszélték Máriának, hogy mi történt keresztségekor, mit láttak és hallottak. Ekkor igen megörült, hogy rég várt reményei teljesedni kezdenek. A vacsora alatt zavar támadt, mert elfogyott a bor (Az eredeti szövegben itt szereplő görög oinosz szót használták az erjedetlen szőlőlére, vagyis a mustra is.). Mikor erre Mária felhívta Jézus figyelmét, egyben meghagyta a szolgáknak, hogy azt tegyék, amit fia mond. Ott állt hat nagy kőkorsó. Jézus utasítása így szólt:    - "Töltsétek meg a korsókat vízzel!    Megtöltötték azokat színültig. Krisztus ekkor ezt mondta:    - Most merítsetek és vigyétek a násznagynak! Giotto festményének bal szélén láthatjuk, amint Jézus azt közli, hogy mit cselekedjenek. A jobb oldalon már a násznagy kóstolja a musttá lett vizet Mária jelenlétében.

Lázár feltámasztása  Jézus a Jordánon túl tartózkodott, mikor megtudta, hogy barátja, Lázár beteg. Tanítványai meglepetésére ott maradt, és azt üzente, hogy "ez a betegség nem halálos, hanem az Isten dicsőségére" lesz (Jn. 11:4).    Két nap múlva indult útnak Betániába és közölte tanítványaival, hogy Lázár elaludt. Azok azt válaszolták, hogyha elaludt, akkor meg fog gyógyulni. Ekkor Jézus megmondta nekik, hogy Lázár meghalt. A halált egyszerűen "alvás"-nak nevezte. "Márta, Lázár testvére, amint meghallotta, hogy Jézus jön, elébe ment és ezt mondta néki:    - Uram, ha itt lettél volna, nem halt volna meg a testvérem. De tudom, hogy amit csak kérsz az Istentől, megadja néked.    - Feltámad a te testvéred! - válaszolta Jézus.    - Tudom, hogy feltámad, a feltámadáskor, az utolsó napon.    Jézus kijelentette:    - Én vagyok a feltámadás és az élet! Aki hisz énbennem, ha meghalt is élni fog!" (Jn. 11:20-25)

Kereszt

Assisi Szent Ferenc-bazilika

Giotto freskói a felső templomban

1 Isac Blesses Jacob ISAAC BLESSES JACOB (detail) In this first fresco Isaac, already blind and dying, raises himself from his bed and, sustained by a servant, touches Jacob’s hand that had been cleverly covered with a lamb’s fur to appear that of his virile, natural brother, Esau, believing him to be his favourite son. The space seems to be narrow but well defined in the distance. Isaac’s halo is thick, something quite new in the history of art, showing, without doubt, that which is “in the fore” and “behind”.

2 ISAAC REJECTS ESAU ISAAC REJECTS ESAU This second scene shows Jacob and his mother Rebecca fleeing on the right, even if these two figures are only vaguely represented. Esau, naturally virile and accompanied by a young woman, offers Isaac the food prepared with the animals he has personally hunted. But Isaac refuses it having already received and blessed Jacob. The spatial formula is practically identical to the previous fresco but it is in better condition, especially the left part and this shows the perspective, evident in Esau’s hand holding a spoon and Isaac’s fingers in profundity. The combination of iconography and mosaics in the Cavallini in Santa Maria Trastevere reminds one of young Giotto’s from the Cavallini or vice versa. This makes it more probable that Giotto’s work in Assisi did not begin much later than 1290.

3 LA VOLTA DEI DOTTORI

Szent Ferenc megjutalmazott egy egyszerű embert ST. FRANCIS HONOURED BY AN ORDINARY MAN The man in this scene is an ordinary man from Assisi, hanging up washing in front of St. Francis and, in this way, honouring him as he passes. The placement of this first episode at the end of the chronological order of the cycle has been widely accepted by critics. The true identity of the artist is uncertain and there are indications of the collaboration of a helper, identified as the “Maestro of the Crucifix of Montefalco” showing an affinity in style in this fresco and the final ones on the opposite wall, that have been attributed to this unknown artist.

Jelenet Joachim életéből: Találkozás az Aranykapunál (Padova, Scrovegni-kápolna) In the last fresco of the upper register the composition is concentrated on the encounter between Joachim and Anne: Joachim is accompanied by a shepherd, who is partly cut off in the fresco. On the one hand, Giotto uses this completely new device in painting to create the impression that the succession of pictures, intersected by the framework, would unfold before our eyes in one continuous procession. On the other hand, a figure cut short in such a manner increases the dynamics within the picture field and makes us focus on the action at its centre. Even the verticals of the architecture and the golden arch of the city gate respectively illustrate and mirror the way the couple lean towards one another. The two meet on a bridge, on the border between the outside world and the security of the city. They embrace with great tenderness and kiss one another. The way in which the volumes of the figures fuse underlines the tenderness of the moment, in which the faces also melt, as it were, into one another. The story of Mary's parents begins with a painful rejection and concludes with this intense encounter. The sensitive portrayal of their meeting already contains the germ for the start of the next narrative, which commences with the Birth of the Virgin Mary and which leads to the youth of Christ by way of the Bridal Procession of the Virgin.

Jelenet Joachim életéből The elderly Joachim is denied entry to the temple, as he has remained childless. The architecture reinforces the priest's gesture of rejection, to which the saint replies with a saddened look. The sheep, as a sacrificial animal that has become superfluous, has a particularly touching effect. The rejection of Joachim's sacrifice and his expulsion from the Temple occurred because of his childlessness. Here we are dealing with a true opening picture: the closed architecture of the temple introduces the first idea of solidity, while Joachim's dual movement brings this scene to a close, on the one hand, and on the other paves the way for the rest of the series, which finds a premature conclusion in the last picture of this register, the Meeting at the Golden Gate. The action is also driven forward by the repetition of buildings. Thus the temple of the opening picture reappears in the fresco Presentation of Christ at the Temple.

Joachim áldozata. 1302-1305. Fresco Joachim áldozata. 1302-1305. Fresco. Capella degli Scrovegni, Padua, Italy

Krisztus menybemenetele Jézus feltámadása után negyven napig jelent meg tanítványainak, és beszélt nekik Isten országáról. Meghagyta számukra:    - "Menjetek el, és tegyetek tanítványokká minden népet! Kereszteljétek meg őket az Atya, a Fiú és a Szentlélek nevében, tanítva nékik, hogy tartsák meg mindazt, amit parancsoltam néktek, és én veletek vagyok minden nap a világ végezetéig!" (Mt. 28:19-20)    Csak az Írások ismeretével és a Szentlélek segítségével indíthatta útjukra az apostolokat. Várniuk kellett Jeruzsálemben, míg a Szentlélek keresztségében nem részesülnek.

< Dr. Spissák Lajos, 2010 > VÉGE < Dr. Spissák Lajos, 2010 >