A pszichológiai szempontú tartalomelemzés használati lehetőségei a védelmi szférában 2013. november 5. Szijártó Lívia.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az Educatio digitális tartalomszolgáltatási projektjei XIX. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál április Markója Szilárd EISZ Iroda és könyvtárvezető.
Advertisements

Tájékoztató a licenszdolgozattal kapcsolatban
Statisztikák. Foursquare • 2014 Januári adatok forrás: foursquare.com/about • Több mint 45 millió felhasználó • Több mint 5 milliárd check-in • Több mint.
Pár szó a digitalizálásról
Jövő hálózati megoldások – Future Internet
TÁMOP-5.5.5/08/1 A diszkrimináció elleni küzdelem – a társadalmi szemléletformálás és hatósági munka erősítése Társadalmi szemléletformálás – a komplex.
e-NIVÓ zárókonferencia Jászfényszaru szeptember 23.
Tengeralattjáró győzelmi hírek elmaradása – kilövés
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
2011. június 21. Kisfaludy Károly Megyei Könyvtár
dr. Robák Katalin,helyettes projektvezető
Interaktív táblák használata Interaktív tananyagok Web 2
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
A projekt megvalósítás tapasztalatai
Hivatkozás könyvfejezetre
Tehetségsegítés kisgyermekkorban IKT eszközökkel
Készítette: Madaras László János ÜK/N/III.
A Magyar Tudományos Akadémia 180. Közgyűlése Bíró JózsefImre Sándor MTA TRB és AKB közgyűlési képviselői TexPoint fonts used in EMF. Read the TexPoint.
A fejlesztés hatása a szervezetre
Az energiáról röviden Németh Zoltán ELTE TTK 2009.
Kutatómunka a pszichológiában: gyakorlatok HEFOP 109-es pályázat
A globális felmelegedéssel, klímaváltozással kapcsolatos dilemmák, szkeptikus vélemények Kovács Tamás november 7.
Informatika tanítása ea.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
Challenge játékok (Ízelítő)‏ Harmath Zsolt & Menczel Dániel.
Dudley Challenge Harmath Zsolt, Menczel Dániel. Dudley Challenge 2000 Problémamegoldó utazás én indult a weblap 6 nap alatt 80 iskola nevezett.
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
Kommunikációs politika
1 Kommunikáció az egyetemen hallgatói konferencia Pécs, április 17.
Kommunikáció az egyetemen Konferencia április 17. Gellér Zsuzsanna Szabad bölcsész szakos hallgató, II. évfolyam Az elektronikus kommunikáció és.
Forrás:
Dr. Magyar Miklós"JÁTSZANI IS ENGEDD SZÉP, KOMOLY FIADAT!" „JÁTSZANI IS ENGEDD SZÉP, KOMOLY FIADAT!” „MultiMédia az oktatásban 2007” Nemzetközi Konferencia.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Webbányászat (web mining) Mártonffy A: Kutakodom, tehát vagyok cikke nyomán.
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
Orvosoktatás Betegedukáció Egészségügyi kutatások, adatok közzététele Egészségügyi programok szervezése, támogatása Részvétel szakmai szervezetek munkájában.
Neveléstudományi doktori iskola A tapasztalatok hatása a pedagógusok szakmai életútjára (Nádasi Mária – Hunyady Györgyné) Speciálkollégium november.
Olaszliszka/rasszizmus/ciganybunozes.hu Az internet manipulatív hatásának jelentőségéről XXX. Jubileumi OTDK Konferencia Szeder Dóra Valéria III. Évfolyam.
Külgazdasági politika és piacfejlesztés 0) Témák, módszerek, követelmények Dr. Kruppa Éva Főiskolai tanár 2012/2013.
A tanulás szürke zónája Tót Éva PH – Felsőoktatási Kutatóintézet Képzés és munkaerőpiac Educatio konferencia Budapest, szeptember.
Közösségi weboldalak és az alumni szervezetek DPR Szakmai Klub I. Hain Ferenc - DPR Szakmai Klub http./
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
Budapest, Hungary, 21st World Congress on Reading 1 Elektronikus könyvtár(ak) az olvasás szolgálatában Moldován István OSZK
A projekt az Európai Unió támo- gatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. MTMT feltöltés zenei alkotások szerzőinek
Debrecen Networkshop 2010 Határon túli magyar tartalomszolgáltatások Networkshop Debrecen, április.
Vezetés és kommunikáció
Speciális kollégium bevezetés. A félév aláírásának feltétele(i): A szabályzatnak megfelelő óralátogatás. Az elmaradt gyakorlatok pótlása. A források és.
Piac-, Vélemény-, és Médiakutató Kft.. Agenda Intézetünk bemutatása –Cégprofil –Infrastruktúra & humán erőforrás Kutatási szektorok –Referenciáink 2001.
A SZÉLENERGIA KUTATÁSA DEBRECENBEN Tar Károly A MAGYAR TUDOMÁNY ÜNNEPE KIEMELT HETE DEBRECENBEN NOVEMBER 2-6.
A LEVÉLTÁRI HÁLÓZAT TARTALOM- ÉS TÁJÉKOZTATÓ SZOLGÁLTATÁSA
A WEB ARCHÍVUMOK KÉRDÉSKÖRE KÖNYVTÁRI ÉS TÁJÉKOZTATÁSI SZEMPONTBÓL.
World Wide Web Magyarországon Kovács László MTA SZTAKI Elosztott Rendszerek Osztály dsd.sztaki.hu.
Készítette: Gocsál Ákos, Gocsál Klára, Fehér Péter 1 A program megvalósulását az Apertus Közalapítvány támogatta. Internet az oktatásban – taneszközök.
Játszani tudni kell - A gamification szabályai az interneten
Bemutatkozik a Premier Kommunikációs Iroda A kommunikáció világában minden nap egy új Premier!
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Szakértelmek és tudások integrációja Horváth Zsuzsanna Budapest 2013.
Tudománykommunikáció: helyzetkép Magyarországon 2006/2007 Dr. Fábri György PhD kommunikációs igazgató MTA.
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Informatika tanítása ea.
Kiberfenyegetettség elemzés az elektronikus terrorizmus elhárítását célzó intézkedések körében Zala Mihály, vezérőrnagy elnök Nemzeti Biztonsági Felügyelet.
A digitális kompetencia mérése. IKT-alapú értékelés
Káldos János Országos Széchényi Könyvtár Magyar Elektronikus Könyvtár.
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
PUBLIC RELATIONS Wekerle Sándor Üzleti Főiskola 2015/16-os tanév, II. félév Tóth Attiláné dr. első foglalkozás.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Előadás másolata:

A pszichológiai szempontú tartalomelemzés használati lehetőségei a védelmi szférában november 5. Szijártó Lívia

Bevezető  Tartalomelemzés definíciója (Antal, 1976, László, 2011) Szisztematikus és objektív módszer Közlemények meghatározott célú elemzése → felszíni struktúra és mögöttes tartalmak Kvantitatív eljárás: helyettesítő tartalomelemzés Kvalitatív eljárás: korrelációs módszer  Történeti áttekintés (Krippendorf, 1995) XIX-XX. század: sajtókutatás II. Világháború: főként az ellenséges csapatok propagandaszövegeiből prediktív következtetések levonása 1950-es évek: megnőtt igény + számítógépes programok megjelenése

Tartalomelemzés a lélektan területén  Smith (2000) nyomán: klinikai pszichológia, fejlődéslélektan, iskolapszichológia, személyiség- és szociálpszichológia  Narratív pszichológiai tartalomelemzés (László, 2005, 2011, PTE, MTA) Verbális és nonverbális kommunikáció  mentális és interperszonális állapot Nyelvtani alakzatok pszichológiai jelentése a szövegekben Narratív elemek azonosítása Számítógépes szoftverek használata

Kutatások a tartalomelemzés területén  Pohárnok (2008): pszichopatológiai jelenségek vizsgálata – diszfunkcionális narratív formák (Dimaggio, Semerari, 2001)  Ehmann, Balázs (2011): csoportszintű pszichodinamikai ismeretek  Balikó (2000): szuicid krízisek kommunikációs sajátosságai – előzetes kategóriarendszer  Internet térnyerése: közösségi oldalak, online média, blogok Internetes kommunikáció jellegzetességei: 1.Elektronikus nyelv: nyelvtani alakzatok, szavak egyszerűsítése 2.Anonimitás lehetősége: gátlások, verbális agresszió 3.Látszólagos interakciók: késleltetett válaszok

A tartalomelemzés használata a védelmi szektorban I.  FBI internetes bejelentő vonala (To track a threat - Inside our tip line, 2009) Tartalomelemzés gyakorlati haszna Valódiságtartalom ellenőrzése + fenyegetés szintje  911-es segélyvonalra beérkező hívások elemzése (Adams, Harpster, 2008) Haláleseteket bejelentő hívások – lehet-e a szövegből következtetni az elkövető személyére?

A tartalomelemzés használata a védelmi szektorban II.  Terrorista szervezetek internetes tevékenysége  Szélsőséges csoportok internethasználatának jellemzői Kapcsolatteremtés a világ minden pontján Korábban elszigetelt csoportok terjeszkedése Hollandia: muszlim fiatalok radikalizálódása (Ministry of the Interior and Kingdom Relations, 2006) Kommunikációs csatornák egyre rejtettebbé válnak

A tartalomelemzés használata a védelmi szektorban III.  Honlapok monitorozása és vizsgálata az elhárítás és felderítés területén  Retorikai struktúra, kommunikációs taktikák, szimbólumok, célközönség, interaktivitás szintje  Iszlám terroristák által közzétett videófelvételek (IntelCenter, 2005): nyilatkozatok, kiképző felvételek, instrukciók bemutatása, túszejtés képei  Reid (2009): videók típusai, célközönség, megfélemlítő szándék

Összegzett következtetések I.  Tartalomelemzés a pszichológia területén – kvalitatív és kvantitatív kutatási technika ötvözése  Számítógépes szoftverek manuális módszerek Gyors és automatizált időigényes, mélyebb elemzés Nyelvtani szabályok kezelése Magyar nyelv sajátosságai, morfológiai változatosság  Internetes tartalmak – virtuális térre vonatkozó sajátosságok

Összegzett következtetések II.  Tartalomelemzés, mint empirikus kutatási módszer a felderítés és elhárítás területén  Preventív munka során (potenciális veszélyforrást jelentő személyek, csoportok)  A személy viselkedéses adaptációja és megküzdési stratégiái a közlései alapján (László, 2011) – motiváció és cselekvési mintázatok  Hatásvizsgálat és kockázatelemzés

Felhasznált irodalom  ADAMS S. H., HARPSTER T. (2008): 911 Homicide calls and statement analysis: Is the Caller the Killer? FBI Law Enforcement Bulletin, 2008, Vol. 77., Nr. 6., old.  ANTAL L.: A tartalomelemzés alapjai (Gyorsuló idő), Magvető Kiadó, ISBN:  BALIKÓ M. (2000): Az impressziókeltés kommunikációs sajátosságai vokális csatornán keresztül II. In: Kelemen Gábor (szerk.): Tele-dialógus. Pro Pannonia, Pécs ISBN:  DIMAGGIO, G.–SEMERARI, A. (2001): Psychopathological narrative forms. Journal of Constructivist Psychology, Vol. 14, 1–23. idézi: POHÁRNOK (2008): Széttört történetek. Pszichopatológiai jelenségek az elbeszélésekben. IN Vincze Orsolya, Bigazzi Sára (szerk): Élmény, történet - a történetek élménye. Új Mandátum Kiadó, Budapest, 2008., , ISBN:  EHMANN B., BALÁZS L. (2011): Nyelvtechnológia az u ̋ rpszichológiában: ICE-csoportok pszichodinamikájának távoli monitorozása narratív pszichológiai tartalomelemzéssel, Pszichológia, 2011, 31. évf., 1. szám, old. ISSN:  KRIPPENDORF K.: A tartalomelemzés módszertanának alapjai. Magyar fordítás: Kállai Tibor, Balassi Kiadó, Budapest, ISBN:  LÁSZLÓ J. (2005): A narratív pszichológiai tartalomelemzés, Magyar Tudomány, 2005/ oldal. letöltve innen (2013. október 10.):

Felhasznált irodalom  LÁSZLÓ J. (2011): A tudományos narratív pszichológiai tartalomelemzés és a pszichológiai tartalomelemzés hagyományai. Pszichológia (2011), 31. évf., 1. szám, old. ISSN:  Ministry of the Interior and Kingdom Relations. Violent Jihad in the Netherlands: Current Trends in the Islamist Terrorist Threat. General Intelligence and Security Service (AIVD), The Hague, Netherlands, letöltve innen (2013. október 15.):  POHÁRNOK (2008): Széttört történetek. Pszichopatológiai jelenségek az elbeszélésekben. IN Vincze Orsolya, Bigazzi Sára (szerk): Élmény, történet - a történetek élménye. Új Mandátum Kiadó, Budapest, 2008., , ISBN: letöltve innen (2013. április 4.): 15_poharnok_ell_ELMENY%20TORTENET.pdf  REID E. (2009): Analysis of Jihadi Extremist Groups’ Videos, Forensic Science Communications, 2009 július, Vol. 11., Nr. 3. ISSN letöltve innen (2013. október 11.): us/lab/forensic-science-communications/fsc/july2009/index.htm/research_tech/2009_07_research01.htmhttp:// us/lab/forensic-science-communications/fsc/july2009/index.htm/research_tech/2009_07_research01.htm  To track a threat - Inside our tip line (letöltés ideje: október 10.)

Köszönöm a figyelmet!