eBusiness: az elektronikus üzletvitel informatikai rendszerei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Növekedés-támogatás M27 ABSOLVO. 2 Mi kell a növekedéshez?
Advertisements

Marketingkommunikáció és PR
Az új rendszer a CobraConto.NET.
Lengyelország: Allegro Magyarország: TeszVesz és Vatera
Elektronikus kereskedelem
BRANDÉPÍTÉSSEL AZ ONLINE ÉRTÉKESÍTÉSÉRT Budapest,
Statisztikák. Foursquare • 2014 Januári adatok forrás: foursquare.com/about • Több mint 45 millió felhasználó • Több mint 5 milliárd check-in • Több mint.
EBusiness feladatok GINFO III őszi félév. Feladatok témakörei •A hirdetési piac elemzése: USA, EU, Magyarország; keresőmarketing •Iparág-specifikus.
ELEKTRONIKUS KERESKEDELEM
B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
… with NFC A mobil contactless (NFC) technológia lehetőségei a pénzügyi szektorban.
Önkormányzati informatika ASP alapokon
A menedzsment tanácsadás egy tapasztalt ügyfél szemével November 17. Kapus István Senior Tanácsadó– Nestlé Hungária Kft. Üdvözöljük a világában!
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Új trendek a marketing stratégiai szemléletében Marketing Menedzsment előadás Omegaglen, DMS Molnár Attila december 18.
BMBY.expert a mi szaktudásunk. Az Ön vezetése A vezető ingatlanközvetítők a BmBy.expert ©-et választják Önökben megvan a Vezető? Több kontrollal és átlátással.
Technológiai fejlesztés a hatékony ellátás szolgálatában
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia Az informatika szerepe a vállalati kultúra és versenyképesség javításában Dr. Kornai Gábor AAM Tanácsadó.
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia Naprakész Microsoft technológiák banki környezetben Bessenyei László Magyar Külkereskedelmi Bank Rt.
IVSZ IT piaci felmérés, 2006 Sajtótájékoztató december 6.
1 GTS Szerver Virtualizáció – Ügyvitel a felhőben.
1 A hírközlés szerepe a nemzetgazdaságban – új célok Vitaindító Vasváriné dr. Menyhárt Éva.
Mikrohitelezés Magyarországon Mikrohitelezési gyakorlat- segítség a kezdéshez Mikrohitelezés Magyarországon Mikrohitelezési gyakorlat- segítség a kezdéshez.
Kérjük halkítsák le telefonjukat!
Informatikai megoldások egy kézből
2001. szeptember 13 LOGI-TECH Déri András 1 az e-kereskedelem után Déri András.
A nemzetközi üzleti élet etikája
E - Learning Információtechnológiai támogatás a nyitott- és távoktatásban.
Trendek a szoftveriparban: e-business és e-development Csontos Péter IQSOFT Rational e-development szakmai nap 2000 február 16.
Interdiszciplináris ellátási lánc- versenyképes vállalat
Az e-kereskedelem (e-business)
Is:energy kereskedelmi folyamatainak automatizációja Office System felhasználásával Turcsán Ferenc, sales és marketing igazgató, is:energy Hungary Kft.
Készítette Elmer Elizabet Primusz Flóra
Az internetes kereskedelem (B2B, B2C) sajátosságai
E-beszerzés Bravo csoport.
Az SPSS technológiával háromszorosára nőtt az online eladásokból származó bevétel.
III. A logisztika jövője
A HR vezető, mint a Vezérigazgató legfontosabb partnere
4000 körüli vállalkozás, - ennek 80%-a mikro-vállalkozás (10 főnél kevesebb foglalkoztatott), - 15%-a kisvállalkozás (10-49 fő foglalkoztatott) 100 ezer.
eBusiness: az elektronikus üzletvitel informatikai rendszerei
A LÁTHATATLAN PÉNZ TITKAI
Közép-Európai Innovációs Központ – Forrás Informatika Kft. Ágazati Kutatás – Szoftverfejlesztés Május 17. Eger Tóth András Senior Projekt Menedzser.
Microsoft CRM online Strén András
A tőzsdei kereskedés tendenciái Tóth Attila Vezérigazgató-helyettes Budapesti Értéktőzsde Zrt. Budapest,
Bauer András - Berács József:
Sponsorare necesse est
Elektronikus Kormányzati Gerinchálózat (EKG) – a Központi Elektronikus Szolgáltató Rendszer alapinfrastruktúrája
Az elektronikus kereskedelem formái. B2B (business to business) A B2B piacoknak három típusát különböztethetjük meg: a vevők által létrehozott, az eladók.
KNOLL-FÉLE „Innovációs ellátási lánc” --modell 10-- Ellátási láncok,bővítésük és gazdasági elemzésük
E – kereskedelem - e? jótékony online árusítás Cseh Henriett
Transznacionális és multinacionális vállalatok
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
A StoreWizard webáruház bemutatása
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
A kis- és közepes vállalkozások információs rendszerei Erdős Ferenc.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Itbusiness konferencia, CONFESSION ON A DANCEFLOOR Cégek az üzleti modellváltásról Gulyás János / Ipsos Zrt. Nobody’s Unpredictable.
IBM- Lenovo Készítette: Elmer Elizabet Primusz Flóra.
Külpiacra lépés az Európai Unióban – Gyurácz Németh Iván.
© Enigro All Rights Reserved. THE ONLINE FOR GLOBAL BUSINESS NETWORK.
ÜZLETI TERV Otthonából dolgozhat (telefon!) Otthonából dolgozhat (telefon!) Heti óra (esténként és hétvégeken) Heti óra (esténként és hétvégeken)
1 VIIR Vállalatirányítási Integrált Információs rendszerek I. (Történeti áttekintés - TEI) Szent István Egyetem TATA Kiválósági Központ és Informatikai.
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
Simon Péter főtitkár Bolyai János Matematikai Társulat
EDI alapú számlázás - magyarországi bevezetési lehetőségek
Operatív menedzsment és versenyképesség
Dr. Beck György Compaq Computer Mo. Kft. Vezérigazgató
Prof. Dr. Illés Béla* tanszékvezető egyetemi tanár
This is the first level bullet for notes 12 point Arial Regular
Előadás másolata:

eBusiness: az elektronikus üzletvitel informatikai rendszerei PTE KTK GINFO szak Dr. Dobay Péter 2010 őszi félév „Where does the Internet rank in priority? It’s No. 1, 2, 3 and 4.” Jack Welch, CEO, GE

A tárgy főbb témái A/ Az e-gazdaság trendjei: modellek és alkalmazások fejlődése 1. Az e-Commerce-től az e-Enterprise-ig. Az információs rendszer stratégiai jelentősége. 2. Az Új Gazdaság alkalmazás-szemlélete: ICT trendek, korai megoldások Korai modellek: B2C, B2B és konvergenciájuk. A dotcom hullám tanulságai. 3. Az e-Business alapjai: standard modellek. Business to Customer alkalmazások 4. Az e-business alapjai, standard modellek. Business to Business alkalmazások B/ Az e-alapú vállalkozás (e-Enterprise): építés, gazdálkodás, architektúra 5. Az e-Vállalkozás kiépítése. A szükséges átalakulás: vezetés, szervezet. 6. Az e-Vállalkozás architektúrája: Eset: A Yandex-megoldás 7. Az ICT architektúra elemei 8. Vendég-előadó: Szerver-technológiák, adatbázis-megoldások, portál-technikák – a szolgáltató és fejlesztő szempontjai 9. Speciális megoldások: eCrM rendszerek és eSCM rendszerek. Eset: a La-Z-Boy üzleti modell. 10. Speciális megoldások: ERP rendszerek e-moduljai, m-commerce technika 11. ePayment: fizetési megoldások, biztonsági kérdések C/ Rendszertervezés: MIS, e-Business, stratégia 12. IR stratégiai tervezés: az E-Business összetevői. Egyéni esettanulmányok bemutatása 13. KKV-k eBusiness megoldásai: vendég-előadó KÖVETELMÉNYEK

A problématér: ki mozog az üzleti Net-en? GYÁRTÓK / BESZÁLLÍTÓK VEVŐK / ÜGYFELEK / PARTNEREK End-run/ Direct INTERMEDIARY COMPANIES KÖZVETÍTŐ VÁLLALKOZÁSOK eMarket- space www.ford.com www.gm.com B2B B2C www.jcpenney.com www.ups.com www.dell.com

Az e-megoldás:

Internet penetration: the base for eBusiness WORLD INTERNET USAGE AND POPULATION STATISTICS 2009 június 30 World Regions Population Internet Users Penetration Growth Users % ( 2009 Est.) 31.dec.00 Latest Data (% Population) 2000-2009 of Table Africa 991,002,342 4,514,400 65,903,900 6.7 % 1,359.9 % 3.9 % Asia 3,808,070,503 114,304,000 704,213,930 18.5 % 516.1 % 42.2 % Europe 803,850,858 105,096,093 402,380,474 50.1 % 282.9 % 24.2 % Middle East 202,687,005 3,284,800 47,964,146 23.7 % 1,360.2 % 2.9 % North America 340,831,831 108,096,800 251,735,500 73.9 % 132.9 % 15.1 % Latin America/Caribbean 586,662,468 18,068,919 175,834,439 30.0 % 873.1 % 10.5 % Oceania / Australia 34,700,201 7,620,480 20,838,019 60.1 % 173.4 % 1.2 % WORLD TOTAL 6,767,805,208 360,985,492 1,668,870,408 24.7 % 362.3 % 100.0 % www.internetworldstats.com/

Kire is kellene figyelnünk?

Az internet-használat terhelése, global http://www.internettrafficreport.com/main.htm Region Current Index Avg. Response Time (ms) Avg. Packet Loss (%) Asia 75 236 1 % Australia 83 164 0 % Europe 77 224 6 % North America 88 119 5 % South America 86 130 EU routerek forgalma

Hazai eComm forgalom Az online áruházak forgalmának alakulása 2001-2009 között (milliárd Ft) Csúcsot döntött a Bookline.hu 2008 karácsonyi forgalma Történetének eddigi legjobb karácsonyi szezonját zárta a Bookline.hu Nyrt., Magyarország legnagyobb internetes áruháza. A társaság 2008. decemberében 62%-kal realizált nagyobb forgalmat, mint az előző év azonos időszakában. Az év végi időszakban mind a vásárlók, mind pedig a regisztráltak száma történelmi csúcsot döntött. A Bookline az évvégi szezonban több mint 81.000 csomagot adott át, ami közel 340.000 darab terméket jelentett. A Bookline 2008. novemberében induló új holnapján decemberben megközelítőleg 600.000 látogató böngészett, ami az előző évhez képest 57%-os növekedést jelent. Forrás: Bookline.hu Read more: http://netkutatasok.blogspot.com/2009/01/cscsot-dnttt-bookline-2008-karcsonyi.html#ixzz0Qc3Qjcjm Magyarországon, 2009 első félévében már több, mint 2.400 interneten, kosaras rendszerben árusító kiskereskedelmi áruház működött. Az internetezők számának folyamatos növekedése mellett az online vásárlást kipróbálok köre is folyamatosan bővül. 2008 végére az elmúlt egy évben legalább egyszer online vásárlók száma megközelítette a 750 ezer főt. Online kiskereskedelemben 63 mrd. Ft-os forgalmat bonyolítottak, ami a teljes kiskereskedelmi forgalom egy százaléka.

Az ICT háttér Forrás: Kutor László BMF NIK Nézzünk utána: Carnation, B2B bevételek Magyarországon? Forrás: Kutor László BMF NIK

Az e-üzletvitel: menekülés előre eCommerce /e-Kereskedelem: Termékek, szolgáltatások ICT megoldásokkal történő értékesítése eBusiness / e-Üzletvitel: Az összes üzleti főfunkció ICT technológiákon dolgozik a cégenbelül és a partnerekkel folytatott kommunikációban. Miért fontos az e-Üzletvitel? Globális verseny folyik piacokért és munkaerőért: az információ és a kommunikációs rendszerek nélkül ez nem megy Valósidejű információközlésre tart igényt mindenki A vevők elvárják, hogy közvetlen kapcsolatban legyenek A piaci munka sok új megoldással gazdagítható A dis-intermediation rövidebb, olcsóbb értékláncot teremt A termékek, szolgáltatások jellemzőiről szóló információk jóval bővebbek, teljesebbek, újszerűek lehetnek A folyamatok pontosak, visszakereshetők, automatizálhatók DE: Emiatt újfajta információs architektúrákra és rendszerekre van szükség

Definiáljuk: Az e-Kereskedelem Üzleti (kereskedelmi) folyamat, amelynek • során a résztvevő felek elektronikusan (is) érintkeznek • segíti a felek tevékenységét egymáséhoz illeszteni azonos (standard), vagy köztes ICT rendszerekkel • segítik a felek közötti távolsági és időbeli korlátokat átlépni az Internet segítségével: új csatornák, újfajta kapcsolatok Újfajta piaci munka, amely…. • fokozatosan magába foglal minden hagyományos piaci szereplőt Web architektúrák segítségével • átformálja a kereskedelem és a vállalatok közötti üzletkötés minden folyamatát az Internet szolgáltatásaival és a belső ERP, ERP II rendszerek segítségével Az eC-ben INFORMÁCIÓ - ÁRU – SZOLGÁLTATÁS mozog, és elkezdeni, majd folyamatosan épülve fenn kell tartani a KAPCSOLATOT (B2B, B2C, B2A, C2A, …)!

Definiáljuk: Az e-Üzletvitel A/ variáció: hagyományos üzlet fő belső folyamatait ERP, vagy ERP II alapra helyezzük, majd kilépünk és e-alapon kommunikálunk beszállítókkal, vevőkkel, hatóságokkal, bankokkal: Click & Mortar brand Probléma: a hagyományosan gazdálkodók, a lemaradó ICT személyzet ellenállása B/ variáció: a semmiből hozunk létre digitális alapú vállalatot, osztott rendszereken dolgozó beosztottakkal, adatbázisokkal, Web-es szolgáltatásokkal (pure-e cég), globális beszállítókkal Probléma: - ki hiszi el nekünk, hogy jó kis cég vagyunk – „hiszen ez csak egy web-portál”! - eléggé jó-e a globális ICT architektúra, hogy ez biztonságos legyen?

Mi az architektúra-igény a (globális!) működéshez? fejlett Internet technológia; sok felhasználó, olcsó elérés (a „Te piacod” nem egyenlő a PC/Internet felhasználóval!) fejlett logisztika: a terméket ki kell vinni, a pénzt be kell szedni, az igény lökésszerű is lehet, stb.! pénzügyi feltételek: kártyarendszerek, folyószámlák, banki architektúrák fejlett biztonsági rendszerek minden lépésnél Adatbiztonság: adattárak, tudástárak, TM! személyazonosítás (digitális aláírás, biometria) 6. mindennek ICT alapú jogi szabályozása… ÉS PERSZE: ICT szakértők, képzett felhasználók, tapasztalt tanácsadók, és vezetői tudás (döntések, tervek, stratégia)

Az e-üzlet réteges ICT felépítése

A szükséges szervezet Az üzletviteli menedzsment döntései Az IT vezetés, a CIO döntései A fejlesztési és üzemeltetési környezet hihetetlen gyorsasággal változik

A köztes megoldás: e-dokumentumok cseréje, EDI EDI lásd később: vállalatközi / globális kommunikáció, biztonságos, egyedi, naplózott kapcsolaton, standard üzleti dokumentumok (EDI forms) kicserélésével (Borsik Péter)

Buzzwords Intranet – Extranet - Internet termékek és szolgáltatások online értékesítése elektronikus beszerzés (e-Purchase, e-Supply Chain Mgmt) online banki műveletek tőzsdei tranzakciók e-kereskedelem (e-commerce); e-üzlet (e-business) e-vállalat (e-corporation, e-enterprise) Brochureware, e-bolt (e-store), e-mall, e-auction Brick & Mortar, Brick & Click, Click & Buy (pure-e) business virtuális piactér (virtual marketplace, e-marketplace) elektronikus adatcsere (EDI, Electronic Data Interchange) Real-time interakciók új gazdaság (new economy, networked economy)

Miben változott meg a vállalatok viselkedése? GLOBALIZÁCIÓ és Internet Globális marketing, menedzsment; piaci verseny bárhol; globális munkacsoportok, szállítás/beszerzés AZ IPARI GAZDASÁG ÁTALAKULÁSA Tudás- és információ-gazdag termékek, szolgáltatások, újfajta termékek (sőt: „kütyük”); az idő a legnagyobb fegyver és ellenség; rövid életciklusok, zavaros gazdasági környezet. A VÁLLALKOZÁSOK ÁTALAKULÁSA Laposabb, decentralizált, hálózatos szervezetek; rugalmasság; kicsik könnyen érvényesülnek; alacsony tranzakciós költségek; csoportmunkák; egyéni felelősség kibontakozása.

… és akkor jött az Internet: Total online population is 260 million, 42 % is non-English speaker, 60% is non-U.S. About one billion unique documents are on the net. One-third of the European population has access to Internet services Use of the Internet in China increased by 324 percent in 1999 to 8.9 million users. Japanese e-commerce market reached US$3.17 billion in 1999, a 400% increase over 1998. 25 million people spent a total of USD7 billion online on Christmas shopping in 1999. Business-to-business e-commerce in Europe is expected to reach E1.3 trillion by 2004. 90% of all EUcompanies are either using or planning to use ecommerce for sales/marketing. 68% of EU, 90% of Japanese do not speak English

Az eredmény: A vezető 2000 vállalkozási folyamatosan alkalmazza a legújabb Web-es technikákat A „Net-business” modell szerint dolgozó cégek gyors sikereikkel fenyegetik a lemaradókat Ernst & Young survey, 1999: 50.9%-a a vezető 766 gyártónak használ valamilyen e-kereskedelmi megoldást; A „végszerelő” gyártók 92.3%-a használ e kereskedelmi megoldást; az árbevétel kb. 15.1%-a e-ügyletvielből származik. Amit a leginkább használnak: - Ellátási lánc mgmt / Beszerzés eP / Aukciók - Internetes megrendelés eOrder, status, availabity tracking - Beszállítói megrendelések eSCM - Vevőkapcsolat és vevőmegrendelés fogadása eCRM TEHÁT: akár belső, akár vállalatközi munkában minden fontos folyamat rohamosan átterhelődik Web-es megoldásokra: folyamatosan fokozódik a függés az ICT architektúráktól és szakemberektől. Látogassuk meg a CommerceNet-et!

A katalógustól a .com mánián át az e-Vállalatig Egy web-es megrendelés egy cégtől még nem eBusiness Brochureware: 1995-ig a Fortune 500 cégek 34%-a „megjelent” a Web-en, 1996-ban 80% volt fenn (MS IE!). ICT: statikus weblap, szimpla kis multimédia; NINCS interakció, csak telefonszám, fax. eKereskedelem: elindul a tranzakció-kezelés a webhelyen, egy újfajta üzleti forma indul; újfajta ICT megoldásokkal: e-aukció, portálok, gyűjtőlapok, megaportálok, vevő-adatbázisok – nyomkövetés, majd az ePayment. Új „brand” értékű cégek jelennek meg: Amazon, Dell, eBay, Priceline.com, Onsale, Reel.com, stb. Új mktg fogalom: customer care, vevőkapcsolat-menedzsment. Új kihívás: ki a vevő? Valóban ő az? Holnap is ő lesz? eÜzletvitel: az Internetes tranzakciók, interakciók mögé ICT rendszerekre alapozott folyamatokat kell tenni: online adatbázis-kezelés, vevő-adatbázis, email-kezelés, dinamikus weblapok kezelése, rendelésfogadás és visszaigazolás, ATM, stb. Azok a sikeresek, akik már jól működő, ismert, stabil cégek voltak: Cisco, GE, DELL, MasterCard, GM, az autógyártók, a bankok, a nagy könyvkiadók, FedEx, stb. Majd látjuk: a vevő hálás, ha foglalkoznak vele, a gyártás olcsóbb, ha jó a beszállítói lánc kezelése, stb. A FOLYAMATOKAT ÚJRA KELL SZERVEZNI: az új alkalmazások, szoftverek, platformok keverése óriási munkafeladat az ICT iparoknak!

A katalógustól a .com mánián át az e-Vállalatig eEnterprise, az e-alapú vállalat: a B2B, a B2A és a B2C megoldások átszövik a céget, minden alkalmazás e-alapú (eApplications); a teljes értéknövelési lánc „egy hangon muzsikál”; digitális rendszereken keresztül együttműködik beszállítókkal, vevőkkel, partnerekkel, SŐT: esetenként versenytársakkal (competitors): ez a co-opetitive virtual organization! Az együttműáködések globálissá válnak, ezért az ICT megoldásokat standardizálni kell (EDI, Web), vagy köztes-megoldásokat kell működtetni (ERP-k, SAS, majd Java, XML, …). Mindez BPR-t kíván!!! (Hammer-Champy, 1990) Keressünk példákat: American Express, Dell eVállalat eEnterprise eÜzletvitel eBusiness folyamatok eComm megoldások Katalógusok (brochureware) 1995 1997 1999 2000

Ready, Aim, Fire! A szirének éneke Az eEnterprise szimpla formában igen gyorsan létrehozható: a szokásos 2-3 év helyett néhány hónap alatt egy cég elindul! Tanulni, tanulni, tanulni másoktól: ICT-t, eCommerce-t, mindent! NEM EGYSZERŰ a Web-en üzletelni. Ugyanolyan problémás, mint hagyományosan: de nem lehet kikerülni Mi a teendő? (előlegben) A/ eÜzletviteli stratégia, vízió: miért?? Erősek vagyunk most? Erősebbek leszünk a Net-en? Nem lenne jobb nyugton maradni, kicsit kipofozni a boltot? B/ Üzleti modell, eljárások, alkalmazások kiválasztása: üzleti architektúra. Milyen termék, szolgáltatás, kinek, hogyan? Beszállítók? Terjesztők? Globálisan? Nyelv, kultúra? BPR: vannak belső erőforrásaink ehhez? C/ eICT architektúra: símán kell indulnunk és folyamatosan (24/356) kell működnünk! Van ilyen technológia a mi iparágunkban, a mi piacainkon? Mennyiért? Milyen megbízhatósággal? Értünk hozzá, vagy kilép az összes IT emberünk? Partnereink, vevőink, beszállítóink mit használnak? D/ Újrahasznosítás: van valami ICT vagy e-tapasztalatunk, embereink, architektúra-elemek, alkalmazások? Másoknak olcsón? Elcsábítani, megvenni, átvenni? Lehetne előre szimulálni a dolgot,kiszámolni, működtetni, bérelni egy időre, kicsiben elindulni, akármi? INDULJ MOST, HOLNAP KÉSŐ LESZ! www.hongarije.hu

A menetrend, ha indulni akarunk Piaci trendek, áruk, szolgáltatások, igények Vevő-igények megismerése: piackutatás E-stratégia, vízió Dinamikus üzleti modell felépítése Újrafelhasználható eEljárás-modell Vevő- szegmentáció Termékek, szolgáltatások Branding, terjesztés Vevő Termelés Kiszállítás Újrafelhasználható eAlkalmazás architektúra Újrafelhasználható eAlkalmazás-modellek SCM DB SW- komponensek CRM i-Market hálózat Hoque, 2000

Egy példa: a BC Consulting ajánlása …. Not only the basis of computing has changed, the basis of competition has changed too.” Andrew S.Grove, Chairman, Intel

Nézzünk (keressünk!) adatokat, portálokat! Online consumer sales expanded by more than 23% in 2005 to an estimated $142–$172 billion (eMarketer, Inc., 2005a; Shop.org and Forrester Research, 2005). The number of individuals online in the United States increased to 175 million in 2005, up from 170 million in 2004 (The total population of the US is about 300 million.) (eMarketer, Inc., 2005b; U.S. Census Bureau, 2005). Of the total 112 million households in the United States, the number online increased to 71 million or 63% of all households (2005b; Pew Research Center, 2005). On an average day, 70 million people go online. Around 140 million send e-mail, 8 million have created a blog, 4 million share music on peer-to-peer networks, and 3 million use the Internet to rate a person, product, or service (Pew Research Center, 2005; Pew Internet & American Life Project, 2004). The number of people who have purchased something online expanded to about 110 million, with additional millions shopping (gathering information) but not purchasing (Pew Research Center, 2005). The demographic profile of new online shoppers broadened to become more like ordinary American shoppers (Pew Research Center, 2005; Fallows, 2004). B2B e-commerce—use of the Internet for business-to-business commerce - expanded about 30% in 2005 to more than $1.5 trillion (U.S. Dept of Commerce, 2005). The Internet technology base gained greater depth and power, as more than 42 million households had broadband cable or DSL access to the Internet in 2005—about 38% of all households (eMarketer, Inc., 2005c). Initial public offerings (IPOs) returned, with 233 IPOs in 2004—more than the number of IPOs in 2002 and 2003 combined. The Internet stock group rebounded in value, along with the entire NASDAQ stock exchange, which is primarily composed of technology stocks. The rebound in Internet stocks was led by Google’s IPO, which raised $1.67 billion. Google’s stock opened at $85 on the first day and has since rocketed to the $300 range (Hoovers, 2005; Rivlin, 2005; Elgin, 2005). Hazai gyűjtő-blog: http://netkutatasok.blogspot.com/