1 NAGYGÉPES REPÜLÉS - Néhány esemény tanulságai KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, 2012.11.29. Háy György balesetvizsgáló.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Advertisements


Kamarai prezentáció sablon
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Készítette: Boros Erzsi
Helios: augusztus 14-én Athén mellett lezuhant, és 115 utasával valamint hatfőnyi személyzetével együtt elpusztult a ciprusi Helios légitársaság.
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
1 10 ÉVES A KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZAKMAI VIZSGÁLAT Budapest, október 10. Háy György Balesetvizsgáló LÉGIKÖZLEKEDÉS.
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
Humánkineziológia szak
Mellár János 5. óra Március 12. v
REPÜLŐGÉP FELETTI URALOM ELVESZÍTÉSE
6) 7) 8) 9) 10) Mennyi az x, y és z értéke? 11) 12) 13) 14) 15)
Elektromos mennyiségek mérése
Az új történelem érettségiről és eredményeiről augusztus Kaposi József.
Koordináta transzformációk
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
A tételek eljuttatása az iskolákba
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
Mérés és adatgyűjtés Szenzorok II. Mingesz Róbert
Ember László XUBUNTU Linux (ami majdnem UBUNTU) Ötödik nekifutás 192 MB RAM és 3 GB HDD erőforrásokkal.
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Védőgázas hegesztések
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
Darupályák tervezésének alapjai
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
Vonatok ütközése Tárnok, március 14. Rózsa János
VITORLÁZÓREPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
1 A KBSZ BEMUTATÁSA év eseményei KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Orosz Dalma főosztályvezető.
1 ATM ESEMÉNYEK 2010-BEN KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Németh Zoltán balesetvizsgáló.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
Fekete László Született: Csillagjegye: Vízöntő
Híres magyar nők.
szakmérnök hallgatók számára
A évi demográfiai adatok értékelése
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
Matematika - 5. évfolyam © Kačmárová Fordította: Balogh Szilveszter.
FRAMA01dBH Kft. BUDAPEST  0 Zajmérési helyszínek az M0 4-es szakaszán MZ 10 (Bp. XVI. Magtár u. 56, 66.) MZ 11 (Bp. XVI. Vecseház u. 45.) MZ 12 (Csömör.
7. Házi feladat megoldása
A pneumatika alapjai A pneumatikában alkalmazott építőelemek és működésük vezérlő elemek (szelepek)
HÍDÉPÍTÉS Acélszerkezetek
40).6-os szint X. feltörésnél az omlás ideiglenes biztosítása
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
2006. Peer-to-Peer (P2P) hálózatok Távközlési és Médiainformatikai Tanszék.
MENETREND HASZNÁLATÁNAK GYAKORLÁSA Feladat: autóbusz, villamos, trolibusz, fogaskerekű, HÉV menetrend gyakorlása El szeretnénk jutni a Selyemrét megállóból.
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK kg és 5700 kg közötti légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
MUNKA- ÉS TŰZVÉDELEMI JELEK ÉS JELZÉSEK
Ágazati GDP előrejelző modell Foglalkoztatási és makro előrejelzés Vincze János Szirák, november 10.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Kvantitatív módszerek
> aspnet_regiis -i 8 9 TIPP: Az „Alap” telepítés gyors, nem kérdez, de később korlátozhat.
1 TORONY HAVÁRIA Budapest, dec. 7 – 8. KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, április 15. Háy György Balesetvizsgáló.
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
Geodézia BSC 1 Gyors ismertető
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Budapest, Háy György balesetvizsgáló.
Előadás másolata:

1 NAGYGÉPES REPÜLÉS - Néhány esemény tanulságai KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Háy György balesetvizsgáló

2 TÁRGYALANDÓ ESETEK  Air France 447 (Rio – Párizs A330)  B737 kihermetizálódás  Légcsavaros-hajtómű hiba & tűz

3 AIR FRANCE AF447 JÁRAT BALESETÉNEK VIZSGÁLATA Airbus A330 F-GZCP Atlanti-óceán, Vizsgálat lezárása (Zárójelentés kiadása)

4 AF447 útvonala 4AF447 Rio - Párizs       

5 5 Tengeri kutatás 3 Hangsugárzó hatótávolsága = 2 km működési ideje = 30 nap Kb. 2 km

6 ADAT- ÉS HANGRÖGZÍTŐK KIEMELÉSE

7 BALESETHEZ VEZETŐ ESEMÉNYLÁNCOLAT Pitott-csövek eljegesedése (sebességmérők meghibásodása) Robotpilóta lekapcsolódása (áttérés manuális kormányzásra) Meredek emelkedés (sebesség lecsökkenése) ÁTESÉS!!! (helyzet fel nem ismerése) (átesésből kivétel elmaradása) Tengerbe csapódás

8 EMBERI TÉNYEZŐ KÉRDÉSEI  Miért nem követték a IAS eljárást?  Miért kezdtek durván emelkedni?  Miért nem reagáltak az átesésre?

9 GÉPET VEZETŐ PILÓTÁK FŐBB ADATAI

10 „SEBESSÉG KIJELZÉS” HIBAÜZENET HIÁNYA

11 GÉPET VEZETŐ PILÓTÁK FŐBB ADATAI

12 ÁTTÉRÉS KÉZI KORMÁNYZÁSRA

13 „FLY BY WIRE” EMELKEDÉS KORMÁNYZÁSA

14 DURVA EMELKEDÉS LEHETSÉGES OKAI  Figyelem elterelődése (csűrő)  Túl NAGY sebesség miatti aggódás  Direktor műszer zavaró jelzése

15 DURVA EMELKEDÉS LEHETSÉGES OKAI  Figyelem elterelődése. (csűrő)  Túl NAGY sebesség miatti aggódás.  Direktor műszer zavaró jelzése.

16 PILÓTÁK ÉS A MANUÁLIS KORMÁNYZÁS (1)

17 PILÓTÁK ÉS A MANUÁLIS KORMÁNYZÁS

18 DURVA EMELKEDÉS LEHETSÉGES OKAI  Figyelem elterelődése. (csűrő)  Túl NAGY sebesség miatti aggódás.  Direktor műszer zavaró jelzése.

19 TÚL NAGY SEBESSÉG JELZÉSE A PFD-N

20 FELSŐ SEBESSÉGHATÁROK DOMINÁLÁSA

21 FELSŐ SEBESSÉGHATÁROK DOMINÁLÁSA

22 DURVA EMELKEDÉS LEHETSÉGES OKAI  Figyelem elterelődése. (csűrő)  Túl NAGY sebesség miatti aggódás.  Direktor műszer zavaró jelzése.

23 DIREKTOR MŰSZER MEGTÉVESZTŐ MŰKÖDÉSE Sebesség adatok kimaradása Sebesség adatok visszatérése Emelkedési utasítás jelzése

24 EMBERI TÉNYEZŐ KÉRDÉSEI  Miért nem követték az eljárást?  Miért kezdtek durván emelkedni?  Miért nem reagáltak az átesésre?

25 ÁTESÉS FEL NEM ISMERÉSE  Átesésre figyelmeztető rendszer  Átesés egyéb jeleinek értékelése

26 ÁTESÉS FEL NEM ISMERÉSE  Átesésre figyelmeztető rendszer  Átesés egyéb jeleinek értékelése

27   „ÁTESÉS” RIASZTÁS MŰKÖDÉSBE LÉPÉSE

28 Kizárólag HANG jelzés AZ „ÁTESÉS!!!” INFORMÁCIÓ ELSIKKADÁSA   Egyéb zajok el- nyomják a jelzést Jelzés leállása 60 csomó alatt Riasztás   

29 CVR + FDR Sebességmérők Hibás működése Sebességmérők Hibás működése EMELKEDÉS ÁTESÉS Bólintási szög Botkormány kitérés Magas.korm kitérés Vezérsík helyzet Föld Sebesség Levegő Sebesség Magasság Átesés jelzés!

30 ÁTESÉS FEL NEM ISMERÉSE  Átesésre figyelmeztető rendszer  Átesés egyéb jeleinek értékelése  Bólintás  Süllyedés  Légáramlás hangja  Remegés  Billegés

31 PILÓTÁK FŐBB SZAKMAI KARRIER ADATAI

32 „ÁTESÉSBŐL KIVÉTEL” ELJÁRÁS TELJESÜLÉSE  Robotpilóta, tolóerő-automata  Magassági kormány  Magassági trim  Bedöntés  Tolóerő  Féklapok  Visszatérni az eredeti repülési pályára..…..…………………… Kikapcsolni …………………………………..... Előrenyomni ……..…….……………. Szükség szerint használni …………….…………………………. Vízszintes szárnyak …………………….……………. Szükség szerint használni …………..…………………………………………. Becsukni …….…..….…. Amint lehet       

33 KONYEC

34 TANULSÁGOK

35 AZ ESEMÉNYBŐL LEVONHATÓ TANULSÁGOK Pilótaképzés tökéletesítése Légijármű rendszerek fejlesztése Vizsgálat hatékonyságának növelése Automatizálás hatásainak kezelése

36 Biztonságosabb Kevésbé biztonságos Fedélzeti automatizálás (bruttó) haszna Plusz munka Újfajta hibák Elkényel- mesedés Valódi (nettó) haszon Színvonal Automatizálás nélkül Színvonal automatizálással AUTOMATIZÁLÁS HATÁSA „NETTÓ” HATÁSA

37 VÉSZHELYZETEK HAGYOMÁNYOS KEZELÉSE 1 Rendellenesség észlelése 2 Megfelelő eljárás kiválasztása 3 Előírt tennivalók végrehajtása

38 EMBER – SZÁMÍTÓGÉP KAPCSOLAT PROBLÉMÁI

39 KRÍZISHELYZETEK MEGFELELŐ KEZELÉSE Váratlanság Bonyolultság Krízis kezelés Legfontosabb fenye- getések felismerése Legfontosabb fenye- getések felismerése Cél, a létfontosságú funkciók fenntartása Alapvető védelmi intézkedések megtétel Csapatmunka fenntartása Normál helyzet Krízis helyzet Normál felügyelet Események pontról- pontra megértése Események pontról- pontra megértése Várható események előrelátása Várható események előrelátása Képesség a kívánt esemény előidézésére Képesség a kívánt esemény előidézésére

40 KIHERMETIZÁLÓDÁS Boeing 737 LHCC FIR,

41 ESEMÉNYEK IDŐRENDJE Időpont (UTC) Esemény 14 ó 05’Hajtóművek beindítása 14 ó 14’Ellenőrző-lista felolvasása („Pack…; Bleeds…) „O.K.”

42 „OFF” HELYZETBEN MARADT KAPCSOLÓK

43 ELZÁRVA MARADT SZELEPEK

44 FELSZÁLLÁS ELŐTTI ELLENŐRZŐ-LISTA

45 ESEMÉNYEK IDŐRENDJE Időpont (UTC) Esemény 14 ó 05’Hajtóművek beindítása 14 ó 14’Ellenőrző-lista felolvasása („Pack…; Bleeds…) „O.K.” 14 ó 15’Felszállás 14 ó 17’Ellenőrző-lista felolvasása („Pack…; Bleeds…) „O.K.”

46 FELSZÁLLÁS UTÁNI ELLENŐRZŐ-LISTA

47 ESEMÉNYEK IDŐRENDJE Időpont (UTC) Esemény 14 ó 05’Hajtóművek beindítása 14 ó 14’Ellenőrző-lista felolvasása („Pack…; Bleeds…) „O.K.” 14 ó 15’Felszállás 14 ó 17’Ellenőrző-lista felolvasása („Pack…; Bleeds…) „O.K.” 14 ó 21’Kabin-nyomás jelzés (kabin-magasság> láb)

48 „KIHERMETIZÁLÓDÁS” ELLENŐRZŐ-LISTA

49 ESEMÉNYEK IDŐRENDJE Időpont (UTC) Esemény 14 ó 05’Hajtóművek beindítása 14 ó 14’Ellenőrző-lista felolvasása („Pack…; Bleeds…) „O.K.” 14 ó 15’Felszállás 14 ó 17’Ellenőrző-lista felolvasása („Pack…; Bleeds…) „O.K.” 14 ó 21’Kabin-nyomás jelzés (kabin-magasság> láb) 14 ó 22’Emelkedés abbahagyása (FL173 magasságban) 14 ó 23’Utas-oxigén álarcok kihullása (kabin> láb)

50 UTAS-OXIGÉNRENDSZER AKTIVÁLÓDÁSA

51 ESEMÉNYEK IDŐRENDJE Időpont (UTC) Esemény 14 ó 05’Hajtóművek beindítása 14 ó 14’Ellenőrző-lista felolvasása („Pack…; Bleeds…) „O.K.” 14 ó 15’Felszállás 14 ó 17’Ellenőrző-lista felolvasása („Pack…; Bleeds…) „O.K.” 14 ó 21’Kabin-nyomás jelzés (kabin-magasság> láb) 14 ó 22’Emelkedés abbahagyása (FL173 magasságban) 14 ó 23’Utas-oxigén álarcok kihullása (kabin> láb) 14 ó 25’„AUTO FAIL…” ellenőrző-lista felolvasása. „BLEED!!!”

52 „NYOMÁS VÁLTOZÁS” ELLENŐRZŐ-LISTA

53 ESEMÉNYEK IDŐRENDJE Időpont (UTC) Esemény 14 ó 05’Hajtóművek beindítása 14 ó 14’Ellenőrző-lista felolvasása („Pack…; Bleeds…) „O.K.” 14 ó 15’Felszállás 14 ó 17’Ellenőrző-lista felolvasása („Pack…; Bleeds…) „O.K.” 14 ó 21’Kabin-nyomás jelzés (kabin-magasság> láb) 14 ó 22’Emelkedés abbahagyása (FL173 magasságban) 14 ó 23’Utas-oxigén álarcok kihullása (kabin> láb) 14 ó 25’„AUTO FAIL…” ellenőrző-lista felolvasása. „BLEED!!!” 14 ó 25’Lesüllyedés FL120-ra 14 ó 26’Visszafordulás Budapestre 14 ó 29”Lesüllyedés FL100-ra 14 ó 48’„LESZÁLLÓ” ellenőrző-lista felolvasása 14 ó 49’Leszállás Oxigénhiány

54 ATR42 HAJTÓMŰ KIGYULLADÁS JÚNIUS 17. Budapest

55 ATR42 ÚTVONALA

56 ATR42 KIGYULLADT HAJTÓMŰ

57 KÖZÖS NEMZETKÖZI VIZSGÁLAT (ATR42) ANSV CÉG KBSZ Sérült hajtómű AVIO ATR Pratt & Whitney

58 ATR42 KIGYULLADT HAJTÓMŰ

59 TÖRÉS ELEKTROMIKROSZKÓPOS KÉPE

60 KÖZÖS NEMZETKÖZI VIZSGÁLAT (ATR42) Találkozó EASA Találkozó Biztonsági ajánlások Transport Canada Biztonsági ajánlások

61 BIZTONSÁGI AJÁNLÁSOK Az időszakban gyártott lapátok VISSZAHÍVÁSA vagy ELLENŐRZÉSE Lapát RÖNTGEN vizsgálat hatékonyságának ELLENŐRZÉSE FÜST-ELTÁVOLÍTÁSI eljárás felülvizsgálata Vészhelyzeti ELJÁRÁSOK egyre bonyolultabbá válásának vizsgálata. Üzemeltetési utasítások FRISSÍTÉSÉNEK szabályozása! UTASTÁJÉKOZTATÓ rendszer LEBÉNULÁSÁNAK megelőzése

62 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !