Hogyan érvényesül a repülésben az Európai Unió jogrendszere, különös tekintettel az EASA szerepére 2013.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Advertisements

MINŐSÉGMENEDZSMENT 11. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK
EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
Az új Pmt. alkalmazásának gyakorlati tapasztalatai és az ebből fakadó felügyeleti feladatok Kriminálexpo április 16. Kérdő Gyula PSZÁF.
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
Az adminisztratív adatbázisok állományainak hozzáférhetősége.
Az európai fogyasztóvédelmi magánjog fejlődési tendenciái Dr. Hajnal Zsolt FOME elnök/ DE-ÁJK egyetemi tanársegéd május 31.
Uniós források fogadása a bérlakásépítéseknél
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
Az Európai Unió döntéshozatali mechanizmusa és jogrendszere
A nemzeti vámjogszabályok
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
Várható változások a légiközlekedést érintő európai uniós jogi szabályozásban október 7.
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
A közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter 32/2009. (VI. 30.) KHEM rendelete a hajózó személyzet képzésérõl és szakszolgálati engedélyérõl.
1 VÁLTOZÁSOK A SZAKMAI ÉS AZ ÜZEMBEN TARTÓI VIZSGÁLATRA VONATKOZÓ SZABÁLYOKBAN KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS BUDAPEST, november 11. dr. Horváth Diána.
Repüléseink jogi szabályozásának zavarai
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Vince Péter MTA Közgazdaságtudományi Intézet
CESR ajánlása alapján a tőzsdei kibocsátók IFRS szerint elkészített éves jelentéseinek PSZÁF általi – 2008-ban induló – monitorozása Előadó: Farkas Anita.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
2010. március 03. Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program I. és II. intézkedéscsoportjához kapcsolódó.
Az FVM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet megbízásából készült KÖLCSÖNÖS MEGFELELTETÉS Készítette:Almási István.
Magyar Controlling Egyesület 1113 Budapest, Bartók Béla út 152. Telefon / fax: 06/1/ Honlap: Számviteli.
1 Az EMC témaköre, EMC Irányelv Zavarok frekvencia tartomány szerinti elhelyezkedése Az EMC megvalósításának módszere.
Munkahelyi egészség és biztonság
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Fontos élelmiszerjogi szabályok KKV szemszögből. Szabályok a mindennapokra Ami egy KKV-nak nehezebb – Címkézés – Állítások – Fogyasztóvédelem – Nyomonkövethetőség.
Vasútszabályozási Osztály
Európai közjog és politika Jogász szak (nappali/levelező képzés) 2006/2007./I. félév Széchenyi István Egyetem (Győr)
Megpályázható tevékenységek BM/ /2012. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap.
A NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG Dr. Kerekes István.
Polgári Légiközlekedési Hatóság
Nemzetközi és hazai előírások az e-jármű tervezésekor és jármű átalakításkor Németh Erika
Az európai és hazai vasúti szabályozás aktuális kérdései
A nemzeti eljárásrend szabályozása -uniós kitekintés
Az Európai Unió költségvetése Balogh Zoltán Nyíregyházi Főiskola – főiskolai tanársegéd Az Európai Unió pénzügyei2006/2007. tanév.
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
Szemléletváltás a tűzvédelmi műszaki életben
A pilóta nélküli légijármű rendszerek hatósági tanúsítása
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Allergének jelölése a nem előre csomagolt élelmiszerek esetében
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 11. előadás november 23. Témakörök: 5. Az EU jogrendszerének közigazgatási alapjai 5.1. Az EU jogrendszerének.
Jogi alapfogalmak. Társadalmi normák A társadalmi normáknak nevezzük az emberek életét, tevékenységét meghatározó magatartási szabályok összességét, amelyeknek.
A Bit módosítása évi LXXXVI. tv június január január 1.
Az adatvédelem szabályozása
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
Külkereskedelem és EU jog Dr. Marosi Zoltán Rein és Társai Freshfields Bruckhaus Deringer Iroda október 18.
Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló törvény tervezete
A közbeszerzések elméleti háttere I. A szeptember 15-től hatályos Kbt. alapján.
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET Az információ szükségessége Piaci verseny (piacra jutás, piacon maradás, piacbővítés) Alkalmazkodás, feltételek.
Az Európai Unió gazdasági joga III. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
4. Az Alkotmány.
Előzetes piaci konzultáció
Az EU intézményrendszere
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
Készítette: Dr. Domonkos Endre (PhD)
Érvényesség, hatály, alkalmazhatóság
A jogforrási rendszer II.
Dr. Nagy Dóra Adriána ügyvéd
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
Jogharmonizáció az Európai Unióban Dr
Dr. Nagy Dóra Adriána ügyvéd
AZ EURÓPAI UNIÓ JOGA NKE.
Jogharmonizáció az Európai Unióban
Előadás másolata:

Hogyan érvényesül a repülésben az Európai Unió jogrendszere, különös tekintettel az EASA szerepére 2013.

Magyarország és az Európai Unió május 1. Csatlakozással Európai Unió normáit alkalmazzuk – szuverenitás bizonyos mértékű korlátozása – Alkotmány módosítását követően

Az Európai Közösség saját, autonóm jogrendszerrel rendelkezik, mely a nemzetközi szervezetek között is egyedülálló A jogrend független a tagállamokétól, ami a szervezet tagjaira kötelező, közvetlenül érvényesíthető és kikényszeríthető A jogrend átvétele és a nemzeti jogrend hozzáigazítása alapvető csatlakozási feltétel volt

Jogalkotási alapelvek Közösségi jog elsődleges Szubszidiar itás Korlátozott felhatalmaz ás Arányosság

A közösségi jog forrásai I. I.Az elsődleges jogforrások -Az alapítószerződések - megteremtik a további jogalkotás alapjait - legfontosabbak: Maastricht (1992), Nizza (2001), Lisszabon (2007) -Általános jogelvek - a jogközösség általános elfogadott szabályai - legfontosabbak: meghallgatáshoz való jog, hatékony jogi felülvizsgálat elve, igazságosság és méltányosság, jóhiszeműség, jogbiztonság, arányosság

A közösségi jog forrásai II. II. Másodlagos jogforrások -Az európai szervek által alkotott jogi aktusok -1. Rendelet (Regulation) - általános hatályú - minden elemében kötelező és közvetlenül alkalmazandó - tagállamok intézkedései nem módosíthatják és nem egészíthetik ki - valamennyi hivatalos nyelven megjelenik a Hivatalos Lapban

A közösségi jog forrásai III. II. Másodlagos jogforrások 2. Irányelv (Directive) - általános hatályú - a módszerek és eszközök megválasztását a nemzeti jogalkotó szerveknek engedi át - a tagállami jogrendszer harmonizálásnak legfontosabb eszköze - jogalkotási kötelezettséget teremt a tagállamoknak – átültetési határidő (1-3 év) - oly módon kell átültetni, ahogyan az az irányelv hatékony érvényesülését legjobban biztosítja - pusztán az összhangban lévő államigazgatási gyakorlat nem elegendő

A közösségi jog forrásai IV. II. Másodlagos jogforrások 3. Döntés (Decision) - a címzettet kötelezi, csak neki szól - teljes egészében kötelező - jellemzően egy konkrét ügyről szól 4. Ajánlások és állásfoglalások, valamint egyéb jogi aktusok - ún. „soft law” kategória, nem kötelezőek - számos formája van - ha nem is kötelező, a tagállamoknak figyelembe kell venni a tagállamoknak eljárásaik során

A „Basic Regulation” és az EASA Az Európai Parlament és a Tanács 216/2008/EK rendelete ( február 20.) a polgári repülés területén közös szabályokról és az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség létrehozásáról, valamint a 91/670/EK tanácsi rendelet, 1592/2002/EK rendelet és a 2004/36/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről Létrehozta az EASA-t : Európai Repülésbiztonsági Ügynökség Alapvető cél: chicagói Egyezményben meghatározott kereteken belül megfelelő szintű közösségi felügyelet biztosítása - Technikai kérdésekben független, jogi, közigazgatási, pénzügyi autonómiával rendelkezik

Az EASA - Az Európai Bizottság szerve Fő feladatai: - Bizottságnak véleményeket és ajánlásokat ad - jogszabály tervezeteket készít - tagállamok hatóságai felett felügyeletet gyakorol, auditokat folytat le - típusalkalmassági előírásokat ad ki, valamint a végrehajtási szabályok alkalmazására vonatkozó egyéb útmutató dokumentumokat

A „Basic Regulation” Miért hívjuk így?

A BR hatálya I. Szubszidiaritás elvének alkalmazása: BR. (5) bevezető rendelkezés: „ Nem lenne helyes, ha valamennyi légi járműre közös szabályok vonatkoznának, különösen az egyszerű tervezésű légi járművekre, illetve azokra, amelyek főként helyi szinten működnek, illetve amelyek saját építésűek vagy különösen ritka típusok vagy csak kis számban léteznek; az ilyen légi járműveknek következésképpen továbbra is a tagállamok jogszabályi ellenőrzése alá kell tartozniuk, és más tagállamok e rendelet alapján nem kötelesek elismerni az ilyen nemzeti szabályokat. Ugyanakkor arányos intézkedéseket kell hozni a szabadidős repülés biztonsági szintjének általános javítása érdekében. Elsősorban az egyre növekvő teljesítményű, alacsony legnagyobb felszálló tömegű repülőgépekre és helikopterekre kell figyelmet fordítani, amelyek az egész Közösség területén közlekedhetnek, és gyártásuk ipari módszerekkel történik. Ezért azok a biztonság és a környezetvédelem tekintetében szükséges egységes szint biztosítása érdekében közösségi szinten jobban szabályozhatóak.”

A BR hatálya II. BR. (6) bevezető rendelkezés: „Világosan meg kell határozni a közösségi fellépés alkalmazási körét azon személyek, szervezetek és termékek egyértelmű azonosíthatósága érdekében, akikre/amelyekre e rendelet és annak végrehajtási szabályai vonatkoznak. Ezen alkalmazási kört azon légi járművek jegyzékére való hivatkozással kell egyértelműen meghatározni, amelyek e rendelet alkalmazása alól mentesülnek.”

II. Melléklet Mire nem terjed ki a jogszabály hatálya? A 4. cikk (1), (2) és (3) bekezdését nem kell alkalmazni az olyan légi járművekre, amelyek a következő kategóriák valamelyikébe tartoznak: a) történelmi jelentőségű légi jármű, mely megfelel az alábbi feltételeknek: i. nem komplex légi jármű, melynek: - az eredeti terve január 1. előtt készült, és -a gyártását január 1. előtt befejezték; vagy -ii. egyértelmű történelmi jelentőségű légi jármű, amelyhez a következők kapcsolódnak (…)

II. Melléklet Mire nem terjed ki a jogszabály hatálya? b) kutatásra, kísérleti vagy tudományos célra tervezett vagy módosított légi jármű, amelyet valószínűleg nagyon kis számban gyártanak; c) légi jármű, amelynek legalább 51 %-át egy amatőr vagy amatőrök nonprofit szervezete építette saját célra, kereskedelmi célok nélkül; d) légi jármű, mely a fegyveres erők szolgálatában állt, kivéve ha a légi jármű olyan típusú, amelyre az Ügynökség tervezési szabványt fogadott el; e) repülőgépek, helikopterek és motoros ejtőernyők legfeljebb két üléssel, amelyek legnagyobb felszálló tömege (MTOM) a tagállamok nyilvántartása szerint nem több mint a következő: i. 300 kg szárazföldi, együléses repülőgép/helikopter esetében; vagy (…)

II. Melléklet Mire nem terjed ki a jogszabály hatálya? f) egy- és kétüléses könnyű giroplánok, melyek legnagyobb felszálló tömege nem több mint 560 kg; g) az együléses, legfeljebb 80 kg, vagy kétüléses, legfeljebb 100 kg üres tömegű vitorlázó repülők, beleértve a lábbal indítottakat is; h) a fenti a) vagy d) követelménynek megfelelő légi járművek másolatai, melyek szerkezeti terve hasonló az eredeti légi járműéhez; i) pilóta nélküli légi járművek, legfeljebb 150 kg üzemi tömeggel; j) bármely más típusú légi jármű, melynek legnagyobb üres tömege üzemanyaggal együtt legfeljebb 70 kg.

Kölcsönös elfogadás Fontos alapelv! „Az áruk, a személyek és a szolgáltatások szabad mozgásával kapcsolatos közösségi célok, valamint a közös szállítási politika célkitűzésének elérése érdekében a tagállamoknak – további követelmények vagy értékelések nélkül – el kell fogadniuk az e rendeletnek, valamint végrehajtási szabályainak megfelelően hitelesített termékeket, alkatrészeket és berendezéseket, továbbá szervezeteket és személyeket.” Ez kizárólag a közösségi szabályozás esetében alkalmazható!

Milyen „szabályozókat” hoz létre az EASA? Vélemény (opinion) Jogszabály tervezeteket tartalmaz AMC (Acceptable means of compliance) Nem kötelező jellegű szabály, ún. „elfogadott megfelelési mód” CS (Cerfication Specification) ún. technikai standardek, melyek a jogszabályoknak való megfelelést mutatják GM (Guidance Material) Nem kötelező jellegű, mintegy útmutató a jogszabályokhoz és AMC-hez

Szabályozási struktúra a légiközlekedésben Nemzetközi Egyezmények (elsősorban Chicagói Egyezmény) Európai Uniós szabályozók (Rendeletek és „soft law”) Nemzeti jogszabályok (törvények, rendeletek)

Köszönöm a figyelmet!