Víziközlekedésbiztonsági Szakmai Nap Martfű

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Advertisements

Kamarai prezentáció sablon
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Készítette: Boros Erzsi
Folyószabályozás Kilépés START.
MHT Országos Vándorgyűlés
Somogy megyei projektek
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
Foktő – Kalocsai repülőtér önkormányzati fejlesztése
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
Egy vonzóbb város: Biharkeresztes
Kikötő fejlesztési lehetőségek
Humánkineziológia szak
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
ELSZÁRMAZOTTAK TALÁLKOZÓJA VIII. MADZAGFALVI NAPOK SZEPTEMBER 9.
0 Budapest, december 8. Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten Nyitórendezvény Előadó: Nemecz Gábor Szakigazgató Beruházási.
A DUNA HAJÓZHATÓSÁGÁNAK JAVÍTÁSA TÁRGYÚ PROJEKTET MEGALAPOZÓ TANULMÁNY
MFG-Pro váll-ir. rendszer bemutatása
Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
2009. Baja Kiss Gergely ATIKÖVIZIG Július 1.
Hajózással kapcsolatos emberi tevékenységek
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
A tételek eljuttatása az iskolákba
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Műszaki ábrázolás alapjai
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
Darupályák tervezésének alapjai
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Az önkormányzat szerepe a logisztikai központ létrehozásában II. CEBC Logisztikai Konferencia Budapest, II. 3. Nagy Sándor Városfejlesztési alpolgármestere.
„BIZTONSÁGOS HAJÓZÁS A TISZÁN” a hatóság szemszögéből
A hajóút jelenlegi helyzete
A Dél-alföldi Regionális Igazgatóság illetékességi területén
KBSZ Vízi közlekedési Szakmai Nap Budapest
Hajóút kitűzés a KDV-KÖVIZIG területén
1 Központi Hivatal Stratégiai és Módszertani Főigazgatóság Hajózási és Légiközlekedési Főosztály KBSZ – Szakmai nap Budapest október 28. Hajóutak.
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
Fekete László Született: Csillagjegye: Vízöntő
A LÁTHATATLAN PÉNZ TITKAI
A közép- és emelt szintű vizsga tanári értékelése
szakmérnök hallgatók számára
Balatoni Önkormányzati Fórum Dr. Varga Miklós vízügyi helyettes államtitkár október 2. Siófok Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Logikai szita Pomothy Judit 9. B.
4. Feladat (1) Foci VB 2006 Különböző országok taktikái.
A Nyugat-dunántúli Operatív Programok jelenlegi helyzetének bemutatása
TÁRNOK – SZÉKESFEHÉRVÁR vasúti vonalszakasz kivitelezési munkálatai
4. számú főút Debrecen elkerülő szakasz
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
M0 ÚTGYŰRŰ DÉLI SZEKTOR BŐVÍTÉSE M6 autópálya – 51 sz
1 Lakossági fórum A Lónya-Barabás határátkelő-helyekhez vezető utak korszerűsítési munkái II. ütem építése március 5.
7. Házi feladat megoldása
VÍZÉPÍTÉSI ALAPISMERETEK
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2008 Tanévnyitó értekezlet Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények augusztus 29.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Koordináció az egyes környezetvédelmi projekteknél Kis András Térségfejlesztési és Külügyi Iroda irodavezető-helyettes Szolnok szeptember 26.
Kormány rendelet a NATURA 2000 területek kijelöléséről
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Meglévő gázlók, hajóút szűkületek
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Kovács Ákos A megépült Ipoly-hidakhoz vezető utak felújítása,
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Árvízi sajátosságok és tervezett fejlesztések a TIVIZIG területén Az
Körös-vidéki Vízügyi Igazgatóság
Hajózással kapcsolatos emberi tevékenységek
Az évi Szegedi Nagyárvíz. Előzmények: - Demográfia ( ) - Tisza szabályozás ( ) Év Lakosságszám.
Előadás másolata:

Víziközlekedésbiztonsági Szakmai Nap Martfű 2009.10.27. Alsó-Tisza vidéki Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság Postacím:  H-6720 Szeged, Stefánia 4.    Telefon:  62 / 599-599*    e-mail:  titkarsag@atikovizig.hu     honlap:  www.atikovizig.hu Víziközlekedésbiztonsági Szakmai Nap Martfű 2009.10.27. Összeállította: Keller Péter ATIKÖVIZIG folyószabályozási ügyintéző

Az ATIKÖVIZIG kezelésébe tartozó Tisza szakasz általános bemutatása

Igazgatóságunk kezelésébe a Tisza D-i országhatár- Csongrád-Bokros (159,6.-253,8 fkm = 94,2 km hosszúságú) közötti szakasza tartozik. A folyó a 145-177 fkm közötti szakasza (Kanizsa- Maros torok) magyar – szerb közös érdekeltségű. A folyó a 159,6-164,1 fkm szelvények között határfolyó. Előadó: Keller Péter folyószabályozási ügyintéző

Folyószabályozás: Az 1846. évet követően a Tisza nagyvízi szabályozása során területünkön 10 átmetszés létesült, 56,4 km-rel rövidítve meg a folyó eredeti sodorvonal hosszát. Ezzel egy időben indult meg a töltés - és a folyószabályozási művek építése. A 94,2 km hosszú folyószakaszból: 41,0 km mindkét oldalon szabályozott, 9,3 km egyik oldalon szabályozott, 43,9 km szabályozatlan.

A nyilvántartott folyószabályozási művek száma: 31 Az elmúlt időszak nagyobb szabású folyószabályozási munkái az alábbiak voltak: Körös toroki kanyarulat rendezése 1998-2006. Csongrádi belterületi folyószakasz mederállékonyságának növelése EUSZA projekt 2008. M43 autópálya Tisza híd partbiztosítása 2008-2010. (jelenleg is folyó)  

Hajóút, vízi közlekedés, víziút fenntartás, hajóút kitűzés, medertisztítás A szerb területen 1976-óta üzemelő törökbecsei duzzasztó hatására a kezelésünkbe tartozó Tisza szakasz duzzasztással befolyásolt, melynek következtében a korábban nyilvántartott gázlóink megszüntek. A kezelésünkbe tartozó Tisza szakaszt a 17/2002. (III.7.) számú KöVIM rendelet IV. osztályú vízi út kategóriába, illetve a 151/2000. (XI.1.) számú kormányrendelet – a Tiszát a D-i országhatártól Szegedig (fkm határ megjelölése nélkül) az „E” kategóriájú nemzetközi jelentőségű belvízi utak közé sorolta.

Szeged alatt 1988-óta üzemel a Szegedi Medencés Kikötő, - mely kereskedelmi és téli teleltetési funkciókra készült – nemzetközi jelentőségű besorolású, közforgalmi kikötő. A kikötőt – a kikötői üzemelési engedélyek alapján - jelenleg két társaság külön üzemelteti. A kikötő D-i területét kereskedelmi kikötőként a Tartalékgazdálkodási KHT. (Budapest), míg az É-i téli kikötői területét az ATIKÖVÍZIG. A Medencés Kikötő ATIKÖVIZIG kezelésében lévő létesítményeinek (kikötőmedence és bejárati csatorna kő –és betonművei, térvilágítás, közlekedő utak, bejárati csatorna kotrása) felújítása több száz millió Ft nagyságú forrást igényelne.

A Szegedi Medencés Kikötő bejárati csatornájának feliszapoltsága

A TIG Kht. kikötő partfala

A TIG Kht. kikötő partfala

Tisza szakaszunkon csak nappali hajózás folyik, a hajóút kitűzése is ennek megfelelő. A parti kitűző jelek száma a fkm táblákkal együtt 243 db, úszó jelek száma 3 db. Igazgatóságunknál hajózási üzemág nincs, működőképes kitűző hajóval nem rendelkezünk. Gondot jelent a középvízi meder élben lévő fák folyóba dőlése, melyek veszélyeztetik a hajózás biztonságát. Elegendő forrás hiányában csak a hajózóútban leakadt fák eltávolítását tudjuk elvégezni.

Parti kitűző jelek környezetének benőttsége

Parti kitűző jelek karbantartása

Parti kitűző jelek karbantartása

Karbantartott fkm tábla

Leakadt fák a hajóút szélén (csak a hajózóútban leakadt fákat van mód eltávolítani)

Köszönöm megtisztelő figyelmüket !

M43-as autópálya Tisza hídjához kapcsolódó partbiztosítások Alsó-Tisza vidéki Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság Postacím:  H-6720 Szeged, Stefánia 4.    Telefon:  62 / 599-599*    e-mail:  titkarsag@atikovizig.hu     honlap:  www.atikovizig.hu M43-as autópálya Tisza hídjához kapcsolódó partbiztosítások Összeállította: Keller Péter ATIKÖVIZIG

Az M43 autópálya Tisza hídja az ún Az M43 autópálya Tisza hídja az ún. Nagyfai bevédetlen, fejlődő kanyarulatban (181,410 fkm – 185,940 fkm), a 182,970 fkm szelvényben épül. I. ütemben - partbiztosítás építése a hídépítéshez kapcsolódóan a 181,730 – 183,720 fkm között; II. ütemben - partbiztosítás építése a folyó természetes fejlődésének figyelembe vételével a 183,720 – 185,900 fkm között;

 A Nagyfai kanyarulatban a tervezett szabályozási ív alkalmazása a természetbe való beavatkozás minimalizálását biztosítja azzal, hogy a teljes kanyarulat bevédését - egy a 181,730 fkm – 183,720 fkm között a part éleket legjobban megközelítő szabályozási ívvel és átmenettel kiépített meder-és partbiztosítással – a hídépítéssel egyidejűleg, I. ütemben megvalósítsa.

A 183,720 fkm feletti mederszakaszon a partfejlődést követő távlati ívrögzítésben , a szabályozási vonalon az ív megközelítését, elérését követően készül el a partvédelem a II. ütemben. Fontos, hogy csak az időben megvalósuló, a teljes íven kiépülő bal parti part-és mederbiztosítás nyújt megfelelő védelmet a kanyarulat túlfejlődése és a jelenleg megépülő (I. ütem) létesítmények tönkremenetele ellen !

A kanyarulat egymásra rajzolt mederkeresztszelvényei jól kirajzolták azt a parabolát, mellyel a meder tervezhető volt. A helyettesítő parabolák egyenletei:   y = 8 * 10-3  x2 y = 8,5 * 10-5  x3,1 Ez alapján kerülhetett sor a mintaszelvények meghatározására.

Azokon a helyeken, ahol a természetes mederalak viszonylag jól illeszkedik a tervezett mederkeresztszelvényre.   Rendezett parti sáv: 10 m Rendezett partél: 78,50 mBf (= mederképző vízállás) Parti rézsű a kisvízi padkáig: 1:2 Kisvízi padka szélesség: 1 m Kisvízi padka (megemelt szinten): 76,00 mBf Mederrézsű: 1: 2,25 70,40 mBf-ig ~1:4~1:5 64,00 mBf 66,00 mBf Lábazati kőszórás felső szintje: 65,60 mBf  67,60 mBf

Azokon a helyeken.,ahol a meder már jelentősen a szabályozási ív mögé rágódott.   Rendezett parti sáv: 10 m Rendezett partél: 78,50 mBf (= mederképző vízállás) Parti rézsű a kisvízi padkáig: 1:2 Kisvízi padka szélesség: 1 m Kisvízi padka (megemelt szinten): 76,00 mBf Mederrézsű: 1:1,5 72,30 mBf-ig 1:2 68,75 mBf-ig ~1:4~1:5 64,00 mBf 66,00 mBf Lábazati kőszórás felső szintje: 65,60  67,60 mBf

Azokon a helyeken.,ahol a meder végleges formájának kialakításához a tervezett profilt a hullámtéri partszakaszba (terepbe) kell bekotorni.   Rendezett parti sáv: 10 m Rendezett partél: 78,50 mBf (= mederképző vízállás) Parti rézsű a kisvízi padkáig: 1:2 Kisvízi padka szélesség: 1 m Kisvízi padka (megemelt szinten): 76,00 mBf Mederrézsű: 1:2,5 – 1:3 64,00 - 66,00 mBf -ig Lábazati kőszórás felső szintje: 65,60  67,60 mBf

A kialakított keresztszelvények a tiszai mederarculatot megtartva biztosítják a kanyarulati állékonyságot, a kanyarulatban a szükséges hajózóút (EGB IV.) paramétereket. A kialakított szelvényekben a meder több mint 100 m szélességben biztosítja a szükséges mélységet, a kanyarulati ívek is megfelelőek.

A padka feletti RENO matracos középvízi partvédelem a híd körüli, valamint a tetőponti felsőbb, nagyobb görbületű folyószakaszán – figyelembe véve a szegedi Tisza szakasz várható nagyobb hajóforgalmát – megfelelő védelmet biztosít a partnak nagyobb igénybevétel esetén is. A mederkotrásból származó anyag többsége a folyó meder közepén kerül ürítésre, a száraz parti kotrásból származó anyag a térségben tervezett földmunkák anyagaként kerül elszállításra.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket !