Szociometria – régi módszer új „köntösben”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Advertisements

a szociometria alkalmazásában

Elemi algoritmusok Páll Boglárka.
Kamarai prezentáció sablon
ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÓ PROGRAMOK HATÁSVIZSGÁLATA
A beiskolázási életkor hatása az iskolai teljesítményre Magyarországon Hámori Szilvia, MTA KTI 1.
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
Közérdekű munka büntetés Dr. Hatvani Erzsébet főigazgató Igazságügyi Hivatal december 12.
2003. január Tanulói munkaterhek. A kutatás módszere  Válaszadók: 2700 tanuló és szüleik (elsősorban az édesanya)  Kérdezés módja: személyes interjúk.
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
Humánkineziológia szak
Mellár János 5. óra Március 12. v
ISKOLÁK Az iskolai oktatásban 48 olyan intézmény vesz részt, ahol a komi- permják nyelvet anyanyelvként lehet tanulni. Ez 38,1%-a az iskolák összes számának.
6) 7) 8) 9) 10) Mennyi az x, y és z értéke? 11) 12) 13) 14) 15)
Matematika - 5. évfolyam © Kačmárová Fordította: Balogh Szilveszter.
Az új történelem érettségiről és eredményeiről augusztus Kaposi József.
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
A tételek eljuttatása az iskolákba
Az osztályterem pedagógiája
Környezettechnika A 13. C osztály részére 2011/2012.
Fodrostollú magyar lúd
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
TÓPARTI GIMNÁZIUM ÉS MŰVÉSZETI SZAKKÖZÉPISKOLA A évi ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉS eredményei A felmérés időpontja: május 29.
Aszociációs kolloidok, micellaképződés
Védőgázas hegesztések
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
Az építőipar fejlődése és válsága Dél-Dunántúlon.
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
A szociálpszichológia módszerei
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
Chrappán Magdolna DE BTK Neveléstudományok Intézete.
szakmérnök hallgatók számára
A évi demográfiai adatok értékelése
A évi demográfiai adatok értékelése
Országos Gyermekegészségügyi Intézet
A kutatás-fejlesztési tevékenység évi adatai Kiemelt fontosságú diák a 143. diás ppt-s bemutatóból: 2-3, 5,7,20,21,24,42,44,54,55,57-58,60,62,65-66,71-72,73-74,87-89,91-94,95-98, ,,119-
Kalkuláció 13. feladat TK 69. oldal.
Logikai szita Pomothy Judit 9. B.
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
Matematika - 5. évfolyam © Kačmárová Fordította: Balogh Szilveszter.
PEDAGÓGIAI KÍSÉRLET KOOPERATÍV MÓDSZEREK ALAKAMAZÁSA II. OSZTÁLYBAN A MATEMATIKA TANÍTÁSÁBAN ARI LÁSZLÓ II. év- távoktatás.
A Jókai Mór Református Általános Iskola és AMI Miskolc 4. évfolyamos tanulóinak a 2011-es Országos Kompetenciamérésen elért eredményei Készítette: Bánné.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
2006. Peer-to-Peer (P2P) hálózatok Távközlési és Médiainformatikai Tanszék.
Tanulói utánkövetés 2009/2010. A 2009/2010-es tanévben iskolánkban 210 tanuló végzett. 77 fő a szakközépiskola valamelyik tagozatán 133 fő szakmát szerzett.
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
Alsó tagozat Demény Gabriella igh
Tanulói elégedettségvizsgálat ismertetése HJK
Kvantitatív elemzés a deliberáció során készült adatfile-okból Dés Júlia, Koltai Júlia és Rényi Dániel.
TÁRSADALOMSTATISZTIKA Sztochasztikus kapcsolatok II.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Kvantitatív módszerek
Tantárgygondozó szaktanácsadás
> aspnet_regiis -i 8 9 TIPP: Az „Alap” telepítés gyors, nem kérdez, de később korlátozhat.
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Előadás másolata:

Szociometria – régi módszer új „köntösben” GEBAUER FERENC Szociometria – régi módszer új „köntösben”

A projekt célja gyakorlati alkalmazás online adatbázis szolgáltatás GEBAUER FERENC| Szociometria – régi módszer új „köntösben” A projekt célja gyakorlati alkalmazás online adatbázis szolgáltatás kutatás népszerű- sítés ingyenes új standardok oktatás

Mérei Ferenc (1909 – 1986) J. L. Moreno (1889 – 1974) GEBAUER FERENC| Szociometria – régi módszer új „köntösben” J. L. Moreno (1889 – 1974) Mérei Ferenc (1909 – 1986)

a csoport - mint önálló entitás GEBAUER FERENC| Szociometria – régi módszer új „köntösben” A vizsgálat tárgya: a csoport - mint önálló entitás A vizsgálat eszköze: választások (kérdőív) „mikroszociológiai jelenségvilág” (Mérei)

A vizsgálat célja („produkciófelülete”) GEBAUER FERENC| Szociometria – régi módszer új „köntösben” A vizsgálat célja („produkciófelülete”) A csoport kapcsolati struktúrája légköre hierarchiája, szereprendszere motivációs és értékviszonyai

Szociometriai kérdőív GEBAUER FERENC| Szociometria – régi módszer új „köntösben” Szociometriai kérdőív Kikkel vagy barátságban? Születésnapi bulidra kiket hívnál meg az osztályból? Az iskola befejezése után kikkel tartanád a kapcsolatot? Osztálykiránduláson kikkel utaznál egy vonatfülkében?  Rokonszenvi kérdések Ha volna egy titkod, kinek mondanád el? Nehéz helyzetben kitől várhatnál segítséget?  Bizalmi kérdések Egy műveltségi vetélkedőt ki tudna legügyesebben megszervezni? Kik a legjobb tanulók matematikából? Kik a legügyesebbek sportban?  Funkciókérdések (képességek, társas helyzet, magatartás → szerepek) Szubjektív kritériumok Objektív kritériumok

Szociometriai kérdőív GEBAUER FERENC| Szociometria – régi módszer új „köntösben” Szociometriai kérdőív Valós élethelyzet Életkori sajátosságok „Ellenszenvi kérdések” nincsenek (negatív szerepek lehetnek) Kérdések tartalma igény szerinti Terjedelme: 3-4 – 20-25 kérdés (kevert sorrendben)

Alkalmazás kritériumai GEBAUER FERENC| Szociometria – régi módszer új „köntösben” Alkalmazás kritériumai 9 éves kor fölött Állandó összetételű csoport Teljes létszám Etikai szempontok (titoktartás!)

A felvétel módja Instrukció választások száma nevek! GEBAUER FERENC| Szociometria – régi módszer új „köntösben” A felvétel módja Instrukció választások száma nevek! Optimális magatartás Kitöltési idő

A kiértékelés módja Adatfájl letöltése (www.fppti.hu) GEBAUER FERENC| Szociometria – régi módszer új „köntösben” A kiértékelés módja Adatfájl letöltése (www.fppti.hu) Adatok begépelése (Excel) Adatok elküldése (szociometria@fppti.hu) Eredmények vissza (e-mail, pdf) Szociogram elkészítése (ppt) Elemzés, értelmezés Segédlet: Mérei Ferenc: Közösségek rejtett hálózata (több kiadás)Osiris, Budapest, 1998.

GEBAUER FERENC| Szociometria – régi módszer új „köntösben” Adatbevitel – kérdőív

Adatbevitel – vizsgálati adatok GEBAUER FERENC| Szociometria – régi módszer új „köntösben” Adatbevitel – vizsgálati adatok

Adatbevitel - választások GEBAUER FERENC| Szociometria – régi módszer új „köntösben” Adatbevitel - választások

Eredmények - mutatók GEBAUER FERENC| Szociometria – régi módszer új „köntösben”

Eredmények – kölcsönös választások GEBAUER FERENC| Szociometria – régi módszer új „köntösben”

GEBAUER FERENC| Szociometria – régi módszer új „köntösben”

GEBAUER FERENC| Szociometria – régi módszer új „köntösben” Eredmények - szerepek

Eredmények – értékek és motivációs háttér GEBAUER FERENC| Szociometria – régi módszer új „köntösben” Eredmények – értékek és motivációs háttér

ű tan.-,mag.- mod.+, fiúk+, J1-, J2+ GEBAUER FERENC| Szociometria – régi módszer új „köntösben” ű tan.-,mag.- mod.+, fiúk+, J1-, J2+

GEBAUER FERENC| Szociometria – régi módszer új „köntösben”

Mutatók 1. Strukturális mutatók 2. Csoportlégkör mutató GEBAUER FERENC| Szociometria – régi módszer új „köntösben” Mutatók 1. Strukturális mutatók 5–6. oszt. 7–8. oszt. 9–10. oszt. 11–12. oszt. Ált. isk. Középisk. Egész minta 1.1. Kohéziós mutatók:   N=63 N=86 N=104 N=88 N=149 N=192 N=341 Kölcsönösségi index (%) 86 – 93 83 – 95 88 – 95 84 – 94 86 – 95 Sűrűségi mutató 0,9 – 1,3 1 – 1,3 1 – 1,4 Kohéziós index (%) 8 – 11 9 – 13 7 – 10 8 – 12 7 – 11 Viszonzott kapcsolatok mutatója (%) 47 – 56 48 – 59 50 – 59 52 – 62 48 – 57 51 – 60 49 – 59 1.2. Társas helyzetek arányítása: N=19 N=28 N=38 N=31 N=47 N=69 N=118 Magányos (%) 8 – 15 4 – 12 5 – 11 6 – 13 6 – 12 Párban (%) 3 – 10 2 – 10 2 – 9 3 – 12 3 – 11 Láncban (%) 31 – 45 22 – 36 29 – 45 22 – 37 25 – 40 26 – 41 Háromszögben (%) 37 – 51 49 – 65 41 – 57 46 – 60 44 – 60 43 – 58 43 – 59 2. Csoportlégkör mutató N=73 N=107 N=134 N=180 N=241 N=421 Rokonszenv eloszlási mutató 2,7 – 3,4 2,7 – 3,1 2,4 – 3,4 2,5 – 3,3 2,6 – 3,3 Funkcióválasztás eloszlási mutató 3,9 – 5,8 4,3 – 6,9 4,5 – 7,2 4,6 – 7 4,1 – 6,5 4,5 – 7,1 3. Tagolódási mutatók 3.1 Tagolódási sor: Pozitív elsőrendű jelentőség (%) 9 – 16 6 – 16 6 – 15 7 – 16 Pozitív másodrendű jelentőség (%) 4 – 14 3 – 16 4 – 15 5 – 17 4 – 16 Nem jelentős (%) 57 – 74 60 – 75 59 – 74 58 – 74 59 – 75 Negatív másodrendű jelentőség (%) 2 – 7 2 – 6 Negatív elsőrendű jelentőség (%) 3 – 14 5 – 13 5 – 14 3.2. Jelentőségindex (%) 26 – 43 26 – 42 25 – 41 3.3. Kizárási mutató: Pozitív jelentőségűek (%) 19 – 23 18 – 23 Negatív jelentőségűek (%) 10 – 17 9 – 15 10 – 16 3.4. Széli helyzet mutató: Elsődleges jelentőségűek (%) 18 – 24 16 – 23 17 – 23 17 – 24 Másodlagos jelentőségűek (%) 28 – 41 28 – 43 30 – 43 29 – 44 28 – 42 29 – 43 3.5. Szerepindex: Szűkített szerepindex (%) 34 – 44 33 – 43 36 – 46 35 – 46 33 – 44 35 – 45 Globális szerepindex (%) 36 – 47 39 – 49 38 – 49 38 – 48 3.6. Választási repertoár (%) 50 – 63 55 – 69 50 – 62 54 – 66 53 – 67 52 – 64 52 – 65 3.7. Differenciálódási mutató: Jelentős, szerep nélkül (%) 6 – 11 7 – 12 Jelentős, szerepe van (%) 2 – 4 2 – 3 Nem jelentős, szerepe van (%) Nem jelentős, szerepe nincs (%) 20 – 31 20 – 33 22 – 33 19 – 32 20 – 32 21 – 32

A vizsgálat lebonyolításának lépései GEBAUER FERENC| Szociometria – régi módszer új „köntösben” A vizsgálat lebonyolításának lépései Kérdőív (www.fppti.hu) opcionális átszerkesztés 2. Vizsgálat 3. Adatbevitel Excel (.xls) 4. Adatok elküldése szociometria@fppti.hu (csatolt file) 5. Eredmények vissza 4 oldal, (pdf, Acrobat Reader) 6. Szociogram elkészítése segédlet (ppt, Powerpoint) 7. Elemzés, értelmezés Mérei Ferenc: Közösségek rejtett hálózata (több kiadás, Bp., Osiris, 1998)

Köszönöm a figyelmet! gebauer.ferenc@fppti.hu