Szkeletonizáció Vámossy Zoltán 2004 (Palágyi Kálmán SzTE és Mubarak Shah, Tennessee University anyagai alapján)
VS általános modellje
Jellemző meghatározás
Alak reprezentáció A régió határaihoz kapcsolódó jellemzők (külső reprezentánsok) A régió belső jellemzőivel kapcsolatos, az objektum által elfoglalt területtel kapcsolatos
Csontváz (skeleton) – H. Blum A Medial Axis Transform (MAT – középtengely transzformáció) eredménye: olyan pontok, amelyek legalább két oldaltól azonos távolságra helyezkednek el A középtengely pontjai az objektum által tartalmazott legnagyobb méretű körök középpontjainak mértani helyei Préri-tűz analógia: a határon tüzet gyújtunk, a váz azon pontok helye, ahol a tűzfrontok találkoznak és kioltják egymást A maximális méretű beírható hipergömbök középpontjainak helye
A legközelebbi határpontok A 2D vázon háromféle pont található: vonal-végpont, vonal-pont és elágazási-pont
3D tömör test váza A 3D objektumok váza általában (2D szegmensek) felületrészek
Tulajdonságok Szkeleton Az objektum általános alakját adja Megadja az objektum topológiai struktúráját és Lokális szimmetria adatokat szolgáltat Invariáns eltolásra elforgatásra skálázásra Vékony, kompakt formában ír le
Egyértelműség! Ugyanaz a váz különböző objektumokhoz tartozhat
Stabilitás
Példák
Topológiai reprezentáció
Lokális objektum szimmetriák A vonal-pontokhoz és az elágazási pontokhoz tartozó körlapok 2 ill. 3 vagy több pontban érintik a határt – tükrözéses szimmetria. A vonalvégpontok körlapjai a határt köríven érintik – forgási szimmetria.
Csontvázasító módszerek Távolság transzformáció (distance transform) Voronoi diagram Vékonyítás (iterációs módszer)
Távolság transzformáció (distance transform, DT) Input: A bináris tömbben a jellemző elemek (1-gyel) és a háttérelemek (0-val) megjelölve Output: B nem bináris tömb, mely tartalmazza a legközelebbi jellemző elemek (tulajdonságpontok) távolságát
Távolság transzformáció Input (bináris kép) Távolság térkép
DT city-block (vagy 4) távolsággal 4-es távolság maszk
DT chess-board (vagy 8) távolsággal 8-as távolság maszk
Iterációs módszer MAT (Medial axis tr.)
Inverz MAT
Hámozásos távolság transzformáció: chamfer distance transform in linear time (G. Borgefors, 1984) (racionális – sokszor egész - számokkal közelíti az euklideszi távolságot) 3 lépés Önmagába írunk vissza: b(i, j)
Borgefors módszere Előre haladás forward scan Visszafelé backward scan
Hámozó maszkok (2D) – d3,4 távolság
Chamfer maszkok 3D-ben
A módszer lépései Eredeti bináris kép Inicializálás backward scan forward scan backward scan
Csontvázasítás DT-vel Az eredeti bináris képet jellemző és nem jellemző elemekké konvertáljuk. A jellemző elemek az objektum határához tartoznak A távolság térképet készítünk, amely megadja a legközelebbi jellemző elemhez a távolságot (különböző távolságokat alkalmaznak!) A lokális maximumokat és gerincelemeket detektáljuk (p): p bármely (távolságtérképen vett) q szomszédjára: DT(q) < DT(p) + di, ahol di a p-re helyezett távolsági maszk q-val fedésbe kerülő súlya
A szkeleton részei
Voronoi diagram
Voronoi diagram Legyenek a síkon szabálytalan elrendezésű pontjaink. Minden pont köré szerkeszthető egy olyan sokszög, melynek belső pontjai (összes pontja a határát alkotó pontok kivételével) közelebb vannak a kérdéses ponthoz, mint az összes többi ponthoz. Az ilyen tulajdonsággal rendelkező sokszögek konvexek és folytonosan töltik ki a síkot. A meghatározásból következik, hogy a sokszög oldalai merőlegesek a körülvett pontot a többi ponttal összekötő egyenesekre és felezik azokat.
Voronoi régiók Legyen G = {g1, …, gn} az ún. n pontból álló generáló halmaz. A G Voronoi diagramjának elemei: Voronoi régiók (2D kiterjedés): Voronoi élek (szakaszok, 1D kiterjedés):
Voronoi csúcsok (0D kiterjedés)
Lépésenkénti konstruálás Dr. Sárközy Ferenc: http://www.agt.bme.hu/tutor_h/terinfor/t27.htm
Delaunay háromszögelés/mozaikozás
Voronoi és Deleaunay
Dualitás
Voronoi alapú csontváz Ha a határpontok sűrűsége végtelenhez tart, akkor a hozzátartozó Voronoi diagram a vázhoz konvergál
3D példa eredeti Voronoi diagram szabályozás M. Näf (ETH, Zürich)
Vékonyítás (thinning) előtte utána
Vékonyítás (thinning) Iteratív technika, amely meghagyja az objektum topológiáját rekurzív hámozással
Vékonyítás
Végpontok 3D vékonyításban eredeti közép felület topológiai mag közép vonal
Voxel típusok 3D esetben
A 2D vékonyító algoritmus 8 résziterációt használ .: közömbös
Vékonyítás repeat for i=S, SE, E, SW, N, NW, W, NE do egyidejű törlése mindazon p=1 pontoknak, melyekre illeszkedik az i-edik irány törlési maszkja until nem történt változás
Hámozás
Példa
Vékonyítás (Zhang-Suen) A régió határpontjainak iteratív törlése a következő feltételek esetén: Végpontot ne távolítsunk el A kapcsolódás ne szakadjon meg Ne okozza a régió túlzott hámozását Régió pontok 1 és a háttér 0 Kontúrpont minden pixel, amelynek legalább egy 0-s szomszédja van (8-as szomszédságot feltételezve)
Vékonyítás (Zhang-Suen) 1. lépés: Jelöljük meg törlésre a p1 pontot a következő feltételek teljesülése esetén: 2 <= N(p1) <= 6 T(p1)=1; 0–1 átmenetek száma p2-től p9-ig sorban p2*p4*p6 = 0 p4*p6*p8 = 0 N(p1) = p2+p3+ … + p9 N(pi) pi nem nulla szomszédainak a száma Miután végigmentünk a határpontokon a megjelölteket töröljük
Vékonyítás (Zhang-Suen) 2. lépés: Miután megjelöltünk minden határpontot, ami teljesíti a köv. 4 feltételt: 2 <= N(p1) <= 6 T(p1)=1 p2*p4*p8 = 0 p2*p6*p8 = 0 töröljük (először végigmegyünk az összes határponton, kijelölés, majd törlés) Ismételjük a két lépést, amíg nincs már változás
3D vékonyító algoritmus
Példa
Példa
Példa (ér)
Légcső
Átmérő kalkuláció
Légút
Követelmények Geometriai: Az eredeti objektum közepén kell, hogy elhelyezkedjen a váz, és eltolásra, elforgatásra, skálázásra invariáns kell, hogy legyen Topológiai: A váznak meg kell tartania az objektum eredeti topológiáját
Összehasonlítás