Hivatkozott irodalom Elekes Attila. E-business. Budapesti Corvinus Egyetem [elektronikus dokumentumok] URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Marketingkommunikáció és PR
Advertisements

Az információs társadalom helyzete Magyarországon
A logisztika szerepe országunk és vállalataink versenyképességében Chikán Attila Igazgató, Versenyképesség Kutató Központ, BCE Társelnök, Magyar Logisztikai,
Az agrár- és élelmiszeripar az Internet kapujában Előadó: Varga István avagy: az Internet a kapuk előtt.
Kreitl Péter Gemini-IT Magyarország Kft.
Lengyelország: Allegro Magyarország: TeszVesz és Vatera
A design szerepe Végvári Imre, kreatív igazgató Online Marketing - Keresőmarketing, Linkmarketing és Egyéb technikák.
Élethosszig tartó tanulás a jobb közérzet érdekében
RENDELÉS, VEVŐKISZOLGÁLÁS, E - BUSINESS
Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon A Magyar Tudomány Hónapja Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon.
A direkt marketing fogalma
A futárszolgálat és a webáruház hatékony együttműködési lehetőségei.
A szolgáltatásai Gödöny Péter ELTE IK Pataky István Inf. Szki.
EBusiness feladatok GINFO III őszi félév. Feladatok témakörei •A hirdetési piac elemzése: USA, EU, Magyarország; keresőmarketing •Iparág-specifikus.
A B2B e-kereskedelem sajátosságai Előadó: Dimitrova Dessislava Cégvezető, Alphasonic Kft Április 17.
B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
KLASZTER A FOGYATÉKOS EMBEREKÉRT Szakmai konferencia Pécs, szeptember
7. A PR (Public Relations) tevékenység (Propaganda / Nyilvánosság)
Készítette: Kozák Magdolna. Google  „google”: eredetileg „googol”, ami a matematikában azt a számot fejezi ki, ahol egy 1-es után 100 darab nulla van.
2011. október E-business Image of the slide: www2.raritanval.edu/departments/busadmin/.../Ch07-IntrotoBusiness.ppt.
BMBY.expert a mi szaktudásunk. Az Ön vezetése A vezető ingatlanközvetítők a BmBy.expert ©-et választják Önökben megvan a Vezető? Több kontrollal és átlátással.
1 A hírközlés szerepe a nemzetgazdaságban – új célok Vitaindító Vasváriné dr. Menyhárt Éva.
Informatikai megoldások egy kézből
1 Versenyképesség alakulása a határ mentén MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Grosz András tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
2001. szeptember 13 LOGI-TECH Déri András 1 az e-kereskedelem után Déri András.
Értékesítési csatornák
E-learning és a multimédia
Célcsoport elérése – online támogatással Go East! – a ki nem használt lehetőségek birodalma.
GOOGLE 1998 szeptember Ma: az IN-es keresés 75%-a Webes keresés Képkeresés Usenet csoportokban Könyvtárban (hierarchikus katalógus) Egyéb szolgáltatások.
ÉRTÉKESÍTÉSI POLITIKA
Az elektronikus üzletmenet
Vásárlásösztönzés (sales promotion)
Közönségkapcsolat (public relations)
Személyes eladás (personal selling)
A kommunikációs mix elemei
Személyes eladás (personal selling)
E-Business Kurzus Budapesti Corvinus Egyetem 2. óra
Vasné dr. Egri Magdolna Kommunikáció -marketingkommunikáció
Az e-kereskedelem (e-business)
1 Hogyan juthatunk be a keresők első oldalára – kereső optimalizálás.
Is:energy kereskedelmi folyamatainak automatizációja Office System felhasználásával Turcsán Ferenc, sales és marketing igazgató, is:energy Hungary Kft.
Közösségi portálok használata
E-beszerzés Bravo csoport.
Webbányászat (web mining) Mártonffy A: Kutakodom, tehát vagyok cikke nyomán.
Az információs ipar teljesítménye Európai Unió, Magyarország, Amerikai Egyesült Államok.
Orvosoktatás Betegedukáció Egészségügyi kutatások, adatok közzététele Egészségügyi programok szervezése, támogatása Részvétel szakmai szervezetek munkájában.
Reklámozás, Public Relations
Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) – egészségügyi és szociális vonatkozások: Az Egészségügyi és Szociális Ágazati Információs Stratégia (MITS-ESZ)
Közösségi oldalak használata
Kutatás Üzleti Információ Informatika 1081 Budapest, Csokonai u 3. Telefon: Fax: Az e-kormányzat és az elektronikus.
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Hévíz, október 9.
Az értékesítési rendszer
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Bánkeszi Katalin A számítógép és az Internet hatása az olvasáskultúrára (konferencia) Változó olvasói igények – változó könyvtáros világ.
Pankász Balázs PTE FEEK Munkapszichológia és Ergonómia Tanszék
Szántó Tamás elnökhelyettes PMISZK
Econet.hu Nyrt év jelentősebb eseményei I i alaptőke-emelés Est Média Group Kft. 70%-ának megszerzése /Pesti Est, Est.
A közösségi agrármarketing lehetőségei a közösségi médiában
Magasszintű automatizált marketing megoldások az e-kereskedelemben
A StoreWizard webáruház bemutatása
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
GO! STORE® - MAGYARORSZÁG
Miért a facebook-ot válasszuk kampány felületnek?  2011 júliusától decemberig fő, ezzel elérve a felhasználót  40. hely a világon.
Miért érdemes egy cégvezetőnek regisztrálni a …………… közösségi oldalra? Hogyan használjuk ki hatékonyan a jelenlétet a világ legnagyobb szakmai hálózatán?
Vállalkozásmenedzsment I.
1 VIIR Vállalatirányítási Integrált Információs rendszerek I. (Történeti áttekintés - TEI) Szent István Egyetem TATA Kiválósági Központ és Informatikai.
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
Operatív menedzsment és versenyképesség
Prof. Dr. Illés Béla* tanszékvezető egyetemi tanár
Internet és kommunikáció
Előadás másolata:

Hivatkozott irodalom Elekes Attila. E-business. Budapesti Corvinus Egyetem [elektronikus dokumentumok] URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt (letöltés: 2011. szeptember 23.) URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt (letöltés: 2011. szeptember 23.) URL: bce.asl.hu/e-business/download/3_eloadas.ppt (letöltés: 2011. szeptember 23.) URL: bce.asl.hu/e-business/download/4_eloadas.ppt (letöltés: 2011. szeptember 23.) URL: bce.asl.hu/e-business/download/5_eloadas.ppt (letöltés: 2011. szeptember 23.) Vértes Edit: Logisztikai informatika a gyakorlatban. [elektronikus dokumentum] URL: www.dcs.vein.hu/heckl/web/iparialk/files/Pannon Egyetem VI-20071122.ppt (letöltés: 2011. okt. 27.) találat Google keresővel, kulcsszavak: „ Az E-Business Fejlődési Térképe” Pénzcentum: Eljött a szuperolcsó parfümök, illatszerek ideje: így spórolhatsz [elektronikus dokumentum] 2011. szeptember 6. URL: http://penzcentrum.hu/vasarlas/eljott_a_szuperolcso_parfumok_ideje_igy_vasarolj_okosan.1029657.html (letöltés: 2011. szeptember 20.) Fehér Éva (2009): Elektronikus kereskedelem az Európai Unióban és Magyarországon. Magyar Kereskedelmi és Iparkamara kiadványa. [elektronikus dokumentum] URL: profitalhatsz.mkik.hu/vallalkozok/Elektronikus_kereskedelem.pdf Kalakota-Robinson, 2002, 13. oldal

Hivatkozott irodalom Chikán Attila-Wimmer Ágnes (szerk.) (2003). Üzleti fogalomtár. Alinea, Bp. Kalkota, Ravi-Robinson, Marcia M. (2002). Az e-üzlet. Útmutató a sikerhez. Typotex, Bp. Bányai Edit-Novák Péter (szerk.) (2011). Online üzlet és marketing. Akadémiai, Bp. Dömölki Bálint-Kósa Zuszanna-Kömlődi Ferenc-Krauth Péter-Rátai Balázs (2008). Égen-földön informatika. Az információs társadalom technikai távlatai. Typotex, Bp. Gábor András és munkatársai (2007). Üzleti informatika. Aula, Bp. Vágási Mária (2007): Marketing - stratégia és menedzsment. Aliena, Bp. Farris-Bendle-Pfeifer-Reibstein (2008): Marketingmérések. 50+ mutató, amelyet valamennyi vezetőnek ismernie kell. Scolar, Bp. Kalakota-Robinson, 2002, 13. oldal

Online hírek GKIeNET Internetkutató és Tanácsadó Kft.: http://gkienet.hu/hu/ Budapesti Comenius Egytem - E-Business Kutatóközpont. http://hu-hu.facebook.com/bce.ebk http://www.ebusiness-watch.org/ The European e-Business Report 2008 6 th Synthesis Report of the Sectoral e-Business Watch Executive Summary . http://ec.europa.eu/enterprise/archives/e-business-watch/key_reports/documents/EBR08_ExecSum_EN.pdf Marketline.hu: www.marketline.hu http://kozgazdasz.lap.hu/ (Marketing csoport) Gábor, 2007, 30. oldal

2011. október E-business Image of the slide: www2.raritanval.edu/departments/busadmin/.../Ch07-IntrotoBusiness.ppt

Mai tanórákon... 1 2 3 4 5 E-business modellek E-commmerce (webáruház, piactér online fizetés, stb.) Online marketing, marketing- kommunikáció (honlap, facebook, keresőmarketing...) Hazánk és az EU TRENDEK 2 3 4 5

Összefüggések E-gazdaság e-Business E-Commerce e-gazdaság e-ügyintézés e-marketing (online) e-logisztika e-banking e-távmunka e-beszerzés e-szolgáltatás e-értékesítés e-marketing e-logisztika E-Commerce e-Business e-banking Vértes Edit: Logisztikai informatika a gyakorlatban. [elektronikus dokumentum] URL: www.dcs.vein.hu/heckl/web/iparialk/files/Pannon Egyetem VI-20071122.ppt e-beszerzés e-ügyintézés

E-business modellek 1

E-business fejlődés Intenzitás dot-com lufi dot-com hanyatlás USA Az üzletben megmozgatott dollár tömeg, dollárban mért beruházások volumene, stb. dot-com lufi dot-com hanyatlás USA Vértes Edit: Logisztikai informatika a gyakorlatban. [elektronikus dokumentum] URL: www.dcs.vein.hu/heckl/web/iparialk/files/Pannon Egyetem VI-20071122.ppt 2000. év Felfutás Boom Hanyatlás Tartós növekedés

Az értékalkotási folyamat átalakulása A korábbi Porter féle modell Befelé irányuló logisztika Termelés Kifelé irányuló logisztika Marketing és értékesí-tés Szervíz és utógondo-zás Vértes Edit: Logisztikai informatika a gyakorlatban. [elektronikus dokumentum] URL: www.dcs.vein.hu/heckl/web/iparialk/files/Pannon Egyetem VI-20071122.ppt Forrás: Porter

Az értékalkotási folyamat átalakulása Az információs társadalom értékmodellje Prototipizálás új értékteremtési lehetőségeket keres a termékekbe és szolgáltatásokba való visszaforgatása Értékhozzáadás a közvetítés során A tudás kiaknázása Testreszabható kapcsolatok különleges igények, egyedi sajátosságok belső hatékonyság kiterjesztése a vevőkre, szállítókra Külső kapcsolatok prioritása Szint: hatékony közvetítő szerep – stabil alapműködés a fő kérdés: hogyan javíthatók a működési folyamatok Szint: belső integráció, melynek célja a vállalaton belüli tudás és szakértelem hozzáférhetősége belső hatékonyság – minőség, gyorsaság, rugalmasság Szint: a belső hatékonyság kiterjesztése a vevőkre, szállítókra, fogyasztókra, többletszolgáltatásokkal, hozzáadott értékkel Szint: a verseny már nem csak hatékonysági alapon zajlik, hanem egyre finomabb megkülönböztető tényezők felhasználásával, különleges igények, egyedi sajátosságok kialakításával hatnak a vevők érzékeire, tapasztalataira, élményeire. Szint: az egyedi élményanyag feldolgozása a termékekbe és szolgáltatásokba való visszaforgatása, rögzítése, előhívása zajlik, ezen a szinten, melynek feladata a tudás, a tapasztalat vállalattól független személytelenítése leképzése – létfontosságú a túléléshez!!! Szint: a vállalat folyamatosan új értékteremtési lehetőségeket keres és talál – prototipizál Vértes Edit: Logisztikai informatika a gyakorlatban. [elektronikus dokumentum] URL: www.dcs.vein.hu/heckl/web/iparialk/files/Pannon Egyetem VI-20071122.ppt Belső együttműködés belső integráció hatékony közvetítő szerep Hatékony tranzakciós csatorna Evolúció Forrás: Sawy, Malhotra, Gosain, Young 1999

Stratégiai megközelítések A 80-as évek irányzatai ÜZLETI KÖRNYEZET (VERSENYKÖRNYEZET) STRATÉGIA VÁLLALATI ERŐFORRÁSOK Portfólió elemzések, Porter stratégia A 90-es évek irányzatai A 80-as évek irányzatai a vállalati stratégia kialakításánál a környezeti követelményekhez való igazodásra fókuszáltak A stratégia inputja a vállalat versenykörnyezete! A környezeti elemzés alapján alakítják ki a vállalati stratégiát. Vértes Edit: Logisztikai informatika a gyakorlatban. [elektronikus dokumentum] URL: www.dcs.vein.hu/heckl/web/iparialk/files/Pannon Egyetem VI-20071122.ppt --------------------------- A 90-es évek irányzatai – az alapvető és egyedi képességek középpontba állítása, a vállalati adottságok figyelembe vétele és tudatos építése áll a stratégiaalkotás középpontjában. VÁLLALATI ERŐFORRÁSOK STRATÉGIA ÜZLETI KÖRNYEZET (VERSENYKÖRNYEZET) Erőforrások (eszközök, készségek, képességek) a vállalati stratégia alappillérei. Nem azt határozzák meg, hogy mit tegyen, hanem azt, hogy mit tehet a vállalat. (Collis-Montgomery, 1997)

E-business mátrix (fejlődési térkép) e-együttműködés e-vállalatok magas Az e-business szerepe az érték- és ellátási láncban (értékelőál-lítás) e-folyamatok e-bolt Fehér folt – mind az előállítás, mind az értékesítés területén alacsony mértékű az e-business hatása Vértes Edit: Logisztikai informatika a gyakorlatban. [elektronikus dokumentum] URL: www.dcs.vein.hu/heckl/web/iparialk/files/Pannon Egyetem VI-20071122.ppt online marketing alacsony Az e-business szerepe az ellátási lánc végén (értékesítés) alacsony magas

Fejlődési térkép: Online marketing és e-bolt 1. Üzleti modellek Fejlődési térkép: Online marketing és e-bolt Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

Online Marketing az e-business bevezetés első lépése, 0. szint (szinte minden ágazatban) elsősorban egyirányú kommunikáció: (vállalat honlapja > vevő) a versenyképesség fenntartásához már a kkv-k esetén is egyre inkább nélkülözhetetlen (pl. szállasadó, étterem, cipész, múzeum...) a versenypozíció javítása az e-bolt vagy az e-folyamatok felé való nyitással érhető el Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

1. Üzleti modellek Példa: Agria Volán

Agria Volán modell tömegközlekedési vállakozás utastájékoztatás cégtájékoztató jegyvásárlás nem lehetséges URL: http://www.agriavolan.hu Klakota-Robinson, 2002, 38. oldal alapján

Példa: One Million Dollar Home Page 1. Üzleti modellek Példa: One Million Dollar Home Page

One Million Dollar Homepage modell egy személyes vállakozás online marketing egyedi ötlete URL: http://milliondollarhomepage.com/ egyedi ötlet egyszeri bevétel a statikus honlap fenntartása Klakota-Robinson, 2002, 38. oldal alapján

E-bolt e-bolt – e-kiskereskedelem: a végfelhasználónak való értékesítés e-eszközökkel (megrendelés, fizetés) az esetek döntő többségében az online marketing továbbfejlődése áruk és szolgáltatások online értékesítése fogyasztók vagy vállalat felé ismert neve: (kiskereskedelmi) webáruház Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

1. Üzleti modellek Példa: ZeneCenter http://www.zenecenter.hu/

A ZeneCenter modell 2010. dec. bemutató 3G Multimédia Kft., magyar startup cég (kezdő cég) ma a Magyar Telekom szolgáltatása online zenei vásárlás fizetés: havidíj bankkártyával és emelt díjas sms-ben zenerajongói közösség mind a négy nagy zenekiadó (EMI, Universal, Sony és Warner) művei elérhetők URL: http://www.zenecenter.hu/ cikk az üzemeltetőkről: http://index.hu/tech/cellanaplo/2011/10/18/barmit_meghallgathatunk_egy_sor_araert/

Példa: The Béta Version 1. Üzleti modellek Példa: The Béta Version

The Béta Version modell kezdő baráti vállakozás kézzel készített egyedi táskák, tartozékok tervezése online bemutatótér online vásárlás még nincs, de tervezik URL: http://thebetaversion.com/ cikk az üzemeltetőkről: http://divany.hu/trend/2011/10/27/letezik_okos_taska_is_nemcsak_szep/

Példa: AutoByTel 1. Üzleti modellek Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

AutoByTel modell autóvásárlás (1 nap több ár) tanácsadó: http://www.autobytel.com/ kereskedő fizet a reklámért ingyenes vásárlói autókeresés a kereskedő felé a vevői igény továbbítása Klakota-Robinson, 2002, 38. oldal alapján

Példa: Ducati 1. Üzleti modellek Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

Ducati modell Hagyományos iparági átalakulás 1998 – Ducati MH900E prototípus 2000. január 1. – 2000 db motor online értékesítésének megindítása csak internetes értékesítés 31 perc alatt megvásárolták (15.000€/db) gyártás előtt minden darab elkelt átadás kereskedői hálózat segítségével Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

Ducati modell Tapasztalatok, eredmények: kereskedőknek nincs leltári kockázat, marketing vagy reklámköltség, de van jutalék márkába vetett bizalom szerepe földrajzilag elérhető területek számának növelése megrendelésre gyártás felé való elmozdulás IT fejlesztések beszállítók és vevők felé Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

Példa: Dell 1. Üzleti modellek Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

Dell Dell Modell: 1984 – alapítás (Michael S. Dell) 1987 – 24 órás helyszíni javítás 1993 – első 5 közé kerül 1996 – e-bolt nyitása: www.dell.com 1997 – több mint 10 millió gép eladása 2000 – internetes eladás > 50 millió $ / nap Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

Dell Példa Dell szemlélete: közvetlen kapcsolat a vevőkkel testreszabhatóság szerepe költséghatékonyság standardok szerepe Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

Dell Példa Az e-business lehetőségek: közvetlen kapcsolat a vevőkkel teljes személyre szabás online rendelési lehetőség online fizetési lehetőség kisebb raktárkészlet költséghatékonyság szervíztámogatás (pl.: automatikus frissítés keresés) Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

Fejlődési térkép: E-folyamatok 1. Üzleti modellek Fejlődési térkép: E-folyamatok Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

E-folyamatok e-folyamatok – workflow, azaz ügymenet jellegű tevékenységek elektronikus megvalósítása a vállalaton belüli folyamatok e-alapokra helyezése szerepe: költségcsökkenés hatékonyságnövelés rugalmasság növelése elektronikus ügymenet Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

Új üzleti modellek Társult marketing modellje stratégiai kapcsolatban lévő vállalatok kölcsönösen prezentálják egymást saját weboldalaikon közös reklámkampányokat folytatnak reklámokért együtt vagy egymásnak fizetnek > alacsonyabb költség pl.: Volkswagen - Shell; Renault - Bosch; hazánkban a Shell - McDonalds Gábor, 2007, 30. oldal

Példa: Metro Future Store 1. Üzleti modellek Példa: Metro Future Store

Metro Future Store

Fejlődési térkép: E-vállalatok 1. Üzleti modellek Fejlődési térkép: E-vállalatok Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

E-Vállalat minden területen e-business megoldások termelési folyamatok vállalati kapcsolatok végtermék értékesítés. a vállalatközi kapcsolatokban és a végtermék értékesítésben is e-megoldások Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

E-vállalat Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

Új üzleti modellek Fordított aukció modellje: a vállalatok a beszállítóikat versenyeztetik a folyamatok online módon 85%-kal kisebb költség 5-20%-kal alacsonyabb ár esettanulmány: http://www.streamline.hu/hu/e-purchasing (2011. szeptember) Gábor, 2007, 30. oldal

1. Üzleti modellek Példa: Boookline.hu

Bookline.hu modell könyvkereskedelem beszállítókkal interneten tartja a kapcsolatot rendelés interneten keresztül online fizetési lehetőség kiszállítás az interneten követhető

Fejlődési térkép: E-együttműködés 1. Üzleti modellek Fejlődési térkép: E-együttműködés Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

E-Együttműködés Több szervezet együttműködése pl.: egyetemi kutatás támogatása online dokumentumtárral és videó konferencia lehetőséggel Vállalati láncok összekötése pl.: beszerzés során közös online rendszer használata Kollaboratív hálózatok Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

Új üzleti modellek e-piacok és tőzsdék modellje adott iparágra specializálódott (vertikális) piacok pl.: E-Steel: http://www.e-steel.com/ pl.: MTV: http://piacter.mtv.hu/ pl.: Ingatlan Piactér: http://www.ingatlanpiacter.hu/ általános (horizontális) piacok: pl.: Vatera.hu: http://www.vatera.hu/ Gábor, 2007, 30. oldal

1. Üzleti modellek Példa: Google

Miért a Google? 2011. október: A Google a várakozásokat is meghaladó, 2,730 milliárd dolláros adózás utáni nyereséget könyvelt el a harmadik negyedévben, 26 százalékos növekedést az előző évhez viszonyítva A Google részvényei az elektronikus kereskedelemben közel hat százalékkal, 592,43 dollárra emelkedtek a negyedévi jelentés közzétételét követően. http://index.hu/tech/2011/10/14/meglepoen_sokat_keresett_a_google/

Google Születése Larry Page és Sergey Bin alapította 1996. január – Stanford University – PhD kutatás 1998. szeptember 27. – Kalifornia, Menlo Park (garázscég) 1999 – Googleplex – Mountain View Google név a googol szóból származik, melynek jelentése: 10100 Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

Google Története Oldalak rangsorolása: PageRank (szabadalom) algoritmus, mely a hiperlinkekkel összekötött weblapokat osztályozza 2000 – kulcsszó alapú reklám szolgáltatás 2006 – S&P500 tőzsdeindex Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

Felvásárlások 2003 – Pyra Labs – blogger.com 2003 – Applied Semantics – kontextus érzékeny hirdetések megvalósítása 2003 – Sprinks – AdWords és AdSense tökéletesítése 2004 – Picasa – képszerkesztés, képkezelés 2004 – ZipDash, Where2 LLC – Google Maps 2005 – Urchin Software Co. – Google Analytics 2006 – dMarc Broadcasting – rádiós hirdetések 2006 – Upstartle – Google Docs & Spreadsheets 2006 – együttműködési szerződés: eBay 2006 – YouTube.com – videó megosztó portál 2007 – együttműködési szerződés: China Mobile 2007 – Xunlei – P2P rendszer Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

Szolgáltatások Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt Forrás: Google Analyst Day - 2006.03.02.

Keresők Google Web Search – www.google.com webkereső – 1999-ben indult számos nyelven saját felület Image Search – www.google.com/imghp News Search – www.google.com/news hírkereső és hírösszegyűjtő news archive search – 200 évre visszamenőleg Video Search – www.google.com/video Book Search – www.google.com/books digitalizált könyv kereső, sok könyv letölthető teljes tartalomban való keresés Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

Keresők Personalized Search –www.google.com/searchhistory személyes kereső (eddigi keresések alapján) Scholar – www.google.com/scholar teljes szövegű tudományos munkák Finance – www.google.com/finance amerikai pénzügyi hírek Froogle – www.google.com/froogle webáruházak árainak összehasonlítása Blog Search – www.google.com/blogsearch Patents – www.google.com/patents szabványok közötti keresés Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

Hirdetések AdWords (2000) – www.google.com/adwords Google zászlóshajója PPC rendszerű, kulcsszó alapú szöveges és banner alapú hirdetések Keyword tool AdSense – www.google.com/adsense hirdetési felület elhelyezés weboldalakon Analytics – www.google.com/analytics teljes webanalízis biztosítása teljes együttműködés az AdSense-szel Website Optimizer weboldal optimalizálás a Google keresőhöz és az AdWords szolgáltatáshoz jelenleg béta verzió – csak tesztelők férhetnek hozzá Webmaster Tools Google Insights - Trend Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

Kommunikáció és Publikálás Gmail – www.gmail.com webes levelezőrendszer – meghívós rendszerű jelenleg közel 3 GB tárhellyel Groups – www.google.com/groups csoportkezelő alkalmazás email csoport, hírlevél Orkut – www.orkut.com szociális háló építő szolgáltatás (~ iWiW) több mint 40 millió tag szabad regisztráció Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

Kommunikáció és Publikálás Google Docs & Spreadsheets – www.google.com/docs online szövegszerkesztő és táblázatkezelő megosztási lehetőség felhasználók között Calendar – www.google.com/calendar online határidőnapló YouTube – www.youtube.com videó megosztás Blogger – www.blogger.com blog szolgáltatás Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

Térképek Google Maps – www.google.com/maps online térkép, műholdas felvétel megjelenítéssel teljes körű keresési lehetőség (utcaszint, építmény, szolgáltatók, stb.) útvonal tervező (két pont között) targetált reklámok mobil eszközökön is elérhető telepíthető verzió: Google Earth Google Mars – www.google.com/mars Google Moon – www.google.com/moon Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

Szolgáltatások Checkout – www.google.com/checkout online fizetési rendszer (~PayPal) Desktop – www.google.com/desktop asztalon megjelenő alkalmazáscsomag teljes rendszeren belüli keresés (kép, videó, zene, email, stb.) Picasa – www.picasa.com képszerkesztő Talk – www.google.com/talk VoIP / instant messenger alkalmazás (~ Skype) integráció: Gmail, Orkut Toolbar – www.google.com/toolbar böngészőbe beépülő keresőeszköz Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

Szolgáltatások A google szolgáltatások ingyenesen igénybe vehető (kivéve: AdWords) Azonban legtöbb Google szolgáltatás (teljes)körű használatához szükséges van Google Fiókra (~ Gmail email cím) Teljes körű információ egy adott felhasználóról ... nagy testvér effektus bizalom szerepe Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/2_eloadas.ppt

2. E-commerce 2 Image of the slide: www2.raritanval.edu/departments/busadmin/.../Ch07-IntrotoBusiness.ppt

e-business modell BANK FOGYASZTÓ e-PARTNER / értékesítő Logisztikai Szolgáltató e-PARTNER / értékesítő Informatikai szolgáltató cég WEB partner FOGYASZTÓ Vértes Edit: Logisztikai informatika a gyakorlatban. [elektronikus dokumentum] URL: www.dcs.vein.hu/heckl/web/iparialk/files/Pannon Egyetem VI-20071122.ppt

A kereskedés folyamata

Az e-kereskedelem szakaszai A szerződés létrehozása A teljesítés előkészítése A teljesítés A helytállás Információ gyűjtés Ajánlat felhívás Ajánlat tétel Ajánlat elfogadás vagy elutasítás Rendelés Rendelés visszaigazolás Szállítás szervezés Szállítás Szállítmány nyomon kísérése Minőség-ellenőrzés Átvétel Szállítás visszaigazolása Minőség visszajelzése Elektronikus vagy hagyományos fizetés Vértes Edit: Logisztikai informatika a gyakorlatban. [elektronikus dokumentum] URL: www.dcs.vein.hu/heckl/web/iparialk/files/Pannon Egyetem VI-20071122.ppt

Az e-kereskedelem előnyei Mivel normál kereskedelemhez képest a kereskedés aránya nem számottevő (nem terjedt még el), így a termék illetve a szolgáltatás termék értéke alacsonyabb, mint a piaci ár nincs mögötte az értékesítő egység (bolt), csak raktár és a disztribúciós szervezet, a vevő a teljes piaci kínálat egy helyben a gépe mellett látja, nem kell fizikailag utána járni, összehasonlító, elemző adatok támogatják a vásárlását. Vértes Edit: Logisztikai informatika a gyakorlatban. [elektronikus dokumentum] URL: www.dcs.vein.hu/heckl/web/iparialk/files/Pannon Egyetem VI-20071122.ppt

Az e-kereskedelem hátrányai Legtöbbször másodlagos költségek rakódnak a vásárolt termékre, vagy szolgáltatásra, mint például posta, csomagolás (esetenként: 10-40%), Internet és telefondíjak Mindezekhez szükséges a technikai eszköz, a PC, melynek a beszerzési ára drágítja a termék árát, ha csak erre használjuk. Vértes Edit: Logisztikai informatika a gyakorlatban. [elektronikus dokumentum] URL: www.dcs.vein.hu/heckl/web/iparialk/files/Pannon Egyetem VI-20071122.ppt

E-kereskedelemi hátráltató tényezők bizalom hiánya, félelem az újtól, virtuális bizonytalanság (nincs egy személyes kapcsolat, hogy meggyőzzön a termék hasznosságáról), elektronikus félelem (nem mindenki tudja használni a PC-t), pénzügyi félelmek (nem szívesen adjuk meg bankkártya számunkat), személyiségi félelmek (nem szívesen adjuk meg adatainkat) Vértes Edit: Logisztikai informatika a gyakorlatban. [elektronikus dokumentum] URL: www.dcs.vein.hu/heckl/web/iparialk/files/Pannon Egyetem VI-20071122.ppt

Nemzetközi kitekintés Vértes Edit: Logisztikai informatika a gyakorlatban. [elektronikus dokumentum] URL: www.dcs.vein.hu/heckl/web/iparialk/files/Pannon Egyetem VI-20071122.ppt

Forrás: Carnation Research Magyarországi adatok A fogyasztói elektronikus kereskedelem forgalma Magyarországon (millió forint) Vértes Edit: Logisztikai informatika a gyakorlatban. [elektronikus dokumentum] URL: www.dcs.vein.hu/heckl/web/iparialk/files/Pannon Egyetem VI-20071122.ppt Forrás: Carnation Research

Forrás: Carnation Research A fogyasztói elektronikus kereskedelem kategóriái Magyarországon (boltszám alapján) Vértes Edit: Logisztikai informatika a gyakorlatban. [elektronikus dokumentum] URL: www.dcs.vein.hu/heckl/web/iparialk/files/Pannon Egyetem VI-20071122.ppt Forrás: Carnation Research

Példa: Online rendelés és fizetés 2. E-commerce Példa: Online rendelés és fizetés

E-számla Ismét több nagyvállalat tért át az elektronikus számlakibocsátásra a Számlaközpont közleménye szerint. A sárga csekkeket is egyre több helyen váltja fel az elektronikus módszer. http://www.bitport.hu/trendek/terjed-az-e-szamla-hazai-felhasznalasa

képek megtekintése

Mobilfizetés Három héttel a Google Wallet fizetési rendszer amerikai startja után hazánkban is mobil fizetési megoldások a megvalósítás jövőre várható 2012. a mobilfizetés éve lehet Magyarországon http://index.hu/tech/cellanaplo/2011/10/10/mobilba_epitik_a_magyar_penztarcakat/

3. Online marketing 3 Image of the slide: www2.raritanval.edu/departments/busadmin/.../Ch07-IntrotoBusiness.ppt

Marketing folyamat (termék) (ár) (értékesítés) Vevők elemzése Piac elemzése Versenytársak elemzése Értékesítési csatorna kiválasztása (termék) (értékesítés) http://www.1000ventures.com/business_guide/marketing_strategy_mix.html Marketing mix kialakítása Gazdasági értékelés (ár) (kommunikáció) Értékelés és visszatekintés

A marketingmix alkotóelemei A stratégiai tervezés és a piackutatás mellett a marketing alapvető eszközei Marketingmix termék- politika ár- politika értékesítési politika kommunikációs politika Forrás: Vágási (2007), 15. oldal 4P: Product (termék) Price (ár) Place (hely) Promotion (ösztönzés, marketingkommunikáció) - McCarthy - 4A: Áru Ár Árusítás Ajánlás - Tomcsányi -

A marketingmix alkotóelemei A stratégiai tervezés és a piackutatás mellett a marketing alapvető eszközei Marketingmix termék- politika ár- politika értékesítési politika kommunikációs politika Forrás: Vágási (2007), 15. oldal online kommunikáció terméktervezésbe beleszólhat a vevő online értékesítés rugalmas ár

Marketing kommunikációs mix reklám (advertising) személyes értékesítés (personal selling) közönségkapcsolat (PR) vásárlásösztönzési eszközök (sales promotion) direkt marketing (DM)

Online marketing eszközök 7/10. Online marketing eszközök

Reklámeszközök direkt m-marketing indirekt honlap online hirdetés társzervezet gyűjtőhonlap (pl. tematikus kereső) hirdetési honlap keresőmarketing m-marketing indirekt közösségi oldalak videomegosztók humoros oldalak

Sales eszközök vevőket ösztönző eszközök honlap internetes jegyrendelés kedvezményesen játékok, tesztek kitöltésével kedvezmények edzéstervek leírása, melyet nálunk kipróbálhat étkezési tanácsok, melyhez élőben segítséget kérhet kedvezményekről értesítés kommunikációs lehetőségek orvos vagy szakedző vagy sportoló válaszai egy fórumban, chaten vagy e-mailben e-mailben kedvezmények a regisztrált, e-mailt engedélyezők számára

Kuponos közösség Forrás: http://penzcentrum.hu/vasarlas/eljott_a_szuperolcso_parfumok_ideje_igy_vasarolj_okosan.1029657.html Az online vásárlók változásának aránya (%) az online vásárlók körében

Kupon.hu

PR eszközök kommunikációs anyagok és elektronikus kommunikáció honlap, itt elérhető éves jelentés, cégújság, brosúra szervezetről, vezetőiről szóló rendszeres e-mail (hírlevél, levelező lista) üzenetek Facebook üzenetek (hírek, fejlesztés) online sajtótermékekben riportok, cégismertetők rendezvények, események online sajtótájékoztató, szeminárium, bemutató, ünnep a társadalmi elvárásoknak való megfelelés (szponzorálás-reklám, mecenatúra-támogatás, jótékonyság, környezetvédő magatartás, lobbizás) és az eseménymarketing (rendezvények) jellemzően még nem online történnek

Személyes eladás videotelefonon vagy videokonferencia rendszeren keresztül http://www.jox.hu/cikkek/565/8 http://www.bitport.hu/trendek/attoeres-elott-all-a-hazai-videokonferencia-piac

DM eszközök informálás/vásárlásösztönzés megrendelés online katalógusok online sajtótermékek e-mailben saját címre küldött levél IP alapú telefon, videotelefon Facebook üzenetek mobiltelefonra üzenetek megrendelés elektronikus levél (e-mail) mobiltelefon (sms, beszélgetés) http://www.bitport.hu/megoldasok/tipp-ingyenes-alternativak-levelezesre

http://www.chugai-ad.co.jp/english/bmc/images/bmc_pic01.jpg

Az online marketing - elemzések

Webmutatók weboldal látogatottsága (népszerűsége) reklám: kontaktusok, halmozott elérés (pillantás) és potenciális elérés átkattintási arány (fogyasztó érdeklődése) ezer kontaktusra jutó költség részesedés a médiaköltésekből elérésenkénti, kattintásonkénti és megszerzett ügyfelenkénti költség Farris-Bendle-Pfeifer-Reibstein: Marketingmérések 263. oldal

Webergonómia látogatni minimális mentális terheléssel ne kelljen súgó a használathoz, könnyedség következetes navigáció: mindig tudjam hol vagyok (oldalcím, elérési út) menük száma ~ fogyasztói célcsoport száma az állandó menük következetes elhelyezése jelzések egyértelműek legyenek céglogóra kattintva a kezdő vagy főoldalra jussunk telefon, vásárlás (kosár), fizetés jelei aláhúzott szöveg linkként viselkedjen... egységes design

Rossz példa E-kereskedelem online e-szótár. Kétnyelvű gazdasági tartalomszolgáltató folyóirat és portál.  URL: http://e-ker.hu/ Legutolsó hírek 2005-ből...

Rossz login

Versenyek http://azevhonlapja.hu/ http://www.zaj.hu/dj/c1882/az-ev-honlapja-www-zaj-hu-szavazzatok-rank

SEO - SEM Search Engine Optimization (SEO) keresőoptimalizálás cél: a keresőprogramok (pl. Google) találati listáján minél előbbre kerülni használják még: keresőmarketing Search Engine Marketing (SEM)

4. Hazánk és az EU 4 Image of the slide: www2.raritanval.edu/departments/busadmin/.../Ch07-IntrotoBusiness.ppt

USA - EU a termékek és szolgáltatások elektronikus csatornán keresztül történő értékesítése terén az európai országok az USA-hoz képest a fejlődés korai fázisában vannak. 2007-ben az e-kereskedelemnek a gazdasági szervezetek teljes forgalmán belüli százalékos aránya: az Európai Unióban 12%-volt. A 2003-as adathoz képest 3 % növekedés. http://profitalhatsz.mkik.hu/vallalkozok/Elektronikus_kereskedelem.pdf

E-business arány http://profitalhatsz.mkik.hu/vallalkozok/Elektronikus_kereskedelem.pdf

Hazai arányok http://profitalhatsz.mkik.hu/vallalkozok/Elektronikus_kereskedelem.pdf

Csatorna választás http://profitalhatsz.mkik.hu/vallalkozok/Elektronikus_kereskedelem.pdf

Hazai bevételek http://profitalhatsz.mkik.hu/vallalkozok/Elektronikus_kereskedelem.pdf

Online áruházak forgalmának alakulása (milliárd forint) Online forgalom Online áruházak forgalmának alakulása (milliárd forint) Mártonffy Attila (2011): Köztes szerepben. In: IT Business IX. évf. 38. szám2011. szeptember

Jelenlét Az Európai Unióban a számítógéppel rendelkező vállalkozások – ide nem értve hazánk, Lettország, valamint a legkésőbb csatlakozott tagállamok, Románia és Bulgária vállalkozásait – aránya 95% körül, vagy a felett stabilizálódott. A magyar vállalkozások számítógépellátottsága ugyan évről évre javuló tendenciát mutat, ez 2007-ben 91%, azonban még így is elmarad az EU27 átlagától (96%) http://profitalhatsz.mkik.hu/vallalkozok/Elektronikus_kereskedelem.pdf

Céges penetráció Számítógépet, internetet használó és honlappal rendelkező vállalkozások aránya az Európai Unióban 2007. (a több mint 10 főt foglalkoztató gazdasági szervezetek körében) http://profitalhatsz.mkik.hu/vallalkozok/Elektronikus_kereskedelem.pdf

2010. Vállalati honlap-penetráció Shopp Attila: Cégek a weben. 14. oldal In: IT BUsiness IX.évf. 41. szám 2011 október 18.

Hazai régiók http://profitalhatsz.mkik.hu/vallalkozok/Elektronikus_kereskedelem.pdf

Elérési cél http://profitalhatsz.mkik.hu/vallalkozok/Elektronikus_kereskedelem.pdf

Kínált szolgáltatások http://profitalhatsz.mkik.hu/vallalkozok/Elektronikus_kereskedelem.pdf

Rendelési arány Magyarországon az on-line beszerzéseket végző és az on-line rendeléseket fogadó cégeknek az összes vállalkozáshoz viszonyított aránya alacsony, 2007-ben ezek mindössze 7% és 4%. Ez messze elmarad az Európai Unió átlagától (28% és 16%)

Beszerzések http://profitalhatsz.mkik.hu/vallalkozok/Elektronikus_kereskedelem.pdf

Jelenlét A vállalati internet-hozzáférés mutatója hazánkban a harmadik legalacsonyabb az EU27 tagállamai között, azaz e tekintetben is csak az utolsóként csatlakozott tagállamokat utasítjuk magunk mögé a rangsorban (EU: 93%; Mo.: 86%). a honlappal rendelkező vállalkozásoknál nagyobb a lemaradásunk az európai uniós átlaghoz képest. Hazai honlap-penetráció: 47%, Európai Unió átlaga: 63%. http://profitalhatsz.mkik.hu/vallalkozok/Elektronikus_kereskedelem.pdf

Kezdeti lépések Az e-kereskedelemmel kapcsolatos indító lépéseket egy kormányzati dokumentum tartalmazza: http://ekk.gov.hu/hu/e_kereskedelem/dokumentumok/onellenorzo_lista

Hazai arány a vásárlások 90%-ának ellenértékét online bankkártyás fizetéssel egyenlítik ki, mely során megadják a bankkártya számát Magyarországon ez az arány nem haladja meg a 10%-ot, mivel a vásárlók félnek a kártyaszámukat megadni. termékek vagy termékvonalak a hagyományos boltokban kaphatóknál kedvezőbb áron  http://hu.wikipedia.org/wiki/E-kereskedelem

Hazai ár termékek vagy termékvonalak a hagyományos boltokban kaphatóknál kedvezőbb áron Motiváló tényezők: kuponok, ajándékok, leárazások http://hu.wikipedia.org/wiki/E-kereskedelem

Hazai jog Az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény vonatkozik rá (utolsó módosítás: 2002. XII. 10.) http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A0100108.TV Eu-s jogharmonizáció következtében eltörölték a nyilvántartásba vételi kötelezettséget, illetve a jövőben tervezik a kötelező ügyfélszolgálati helység fenntartásának az eltörlését is. részletek: http://ekk.gov.hu/hu/e_kereskedelem http://hu.wikipedia.org/wiki/E-kereskedelem http://szek.org/ (Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Egyesület) http://ekk.gov.hu/hu/e_kereskedelem (Infokommunikációs Államtitkárság honlapjának elektronikus kereskedelemmel foglalkozó oldalai)

Hazai jog Az internetes kereskedelem a magyar jogi szabályozás szerint – általános jellemzőit tekintve – a kereskedelmi tevékenységekkel azonos megítélés alá esik. E kereskedelmi formával foglalkozhat (a gazdasági társaságokról szóló 1997. évi CXLIV. törvény alapján) a Magyarországon létrehozott, illetve (a külföldi székhelyű vállalkozások magyarországi fióktelepeiről és kereskedelmi képviseleteiről szóló 1997. évi CXXXIV. törvény értelmében) a képviseletet, fióktelepet alapító külföldi székhelyű vállalkozás. http://hu.wikipedia.org/wiki/E-kereskedelem

Egyéb oldalak http://elib.kkf.hu/edip/D_11335.pdf http://www.euvonal.hu/index.php?op=linkek&op2=temalista&category_id=017

Az E-Business Iparági Szerepe Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt

Iparágak És Az E-Business Bár az Internet sok mindenre megoldást jelent, azonban nem minden iparágban tudja kifejteni a hatását Vizsgálatok: e-Business W@tch (2003) – eEurope E-Business Index BCE EBK, GKIeNET Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt

eEurope E-Business Index Infrastruktúra index: internet eléréssel rendelkező vállalatok honlappal rendelkező vállalatok szélessávú kapcsolat LAN, intranet vagy extranet hálózat E-aktivítás index: elektronikus beszerzés, értékesítés integráció a belső és partnerek IT rendszereivel elektronikus piactér használat Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt

eEurope E-Business Index E-bajnok: ICT szektor (information and communication technology) E-intenzív iparágak: elektronika bank, biztosítás, lízing média és nyomdaipar Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt

eEurope E-Business Index E-specifikus iparágak: turizmus (online értékesítés) ingatlan (online marketing és tájékoztatás) gépipar (ellátási lánc menedzsment) vegyészet (üzleti hatékonyság) Kései e-alkalmazkodók: kiskereskedelem (kis árrés) egészségügy (infrastruktúra, forráshiány) élelmiszeripar (csak nagy vállalatok) Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt

Hazai E-Business Nagyon nagy a hasonlóság az európai felmérés során kapott eredménnyel Kiemelkedik a turizmus szerepe hazánkban legnagyobb online értékesítő Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt

Lehetőségek Egyes Iparágakban Pénzügyi szolgáltatások: olcsó, gyors és hatékony pénzügyi tranzakciók Szórakoztató ipar: film, zene, játék, nyelvoktatás Oktatás: e-Learning Turizmus: információnyújtás, ügyintézés Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt

5. Trendek 5 Image of the slide: www2.raritanval.edu/departments/busadmin/.../Ch07-IntrotoBusiness.ppt

Vásárlói trendek Vásárlói trendek: gyorsabb szolgáltatás önkiszolgálás hatalmas termékválaszték integrált megoldások fogyasztói szokások - perszonalizált kiszolgálás, pl. Facebook, blogok, közösségi site-ok alkalmazása az üzlemenetben Kalakota-Robinson, 2002, 54-61. oldal

Miért a Facebook? http://www.bitport.hu/trendek/nagy-szam-a-facebook-nagyobb-mint-az-internet-2004-ben?=nagy_szam

Vásárlói trendek Az információs társadalom trendjei: számítógép és internet penetráció nő a lakosság kb. 50%-a használja az internetet a lakosság kb. 80%-a aktív mobilhasználó Bányai-Novák, 2011, 26-31. oldal

Szolgáltatások trendje E-szolgáltatási trendek: integrált eladás és kiszolgálás zökkenőmentes alkalmazások rugalmas teljesítés és kényelem átláthatóbb folyamatok Kalakota-Robinson, 2002, 54-61. oldal

Szervezeti trendek A vállalat szervezeti felépítésének trendjei: munkamegosztás alvállakozókkal történő gyártás virtuális terjesztés Kalakota-Robinson, 2002, 54-61. oldal

Alkalmazotti trendek Vállalati alkalmazottakra vonatkozó trendek: legjobbak és legtehetségesebbek alkalmazása tehetséges alkalmazottak megtartása Kalakota-Robinson, 2002, 54-61. oldal

Technológiai trendek Vállalkozástechnológiai trendek: integrált vállakozási alkalmazások sokcsatornás integráció infrastuktúra harmonizálás middleware: közös, szabványos kommunikációs felület heterogén alkalmazások között Kalakota-Robinson, 2002, 54-61. oldal Juhász Sándor (2011): Vállalati információs rendszerek műszaki alapjai. Szak Kiadó, Bp. Krauth Péter-Kömlődi Ferenc (2008): Web 2.0 (és ami mögötte van) In: Dömölki Bálint (szerk.): Égen-földön informatika. Az információs társadalom technológiai távlatai. Typotex, 2008, Bp.

IKT trendek Általános technológiai trendek: drótnélküli web alkalmazások kéziszámítógépek (okostelefonok) általános használata alkalmazásszolgáltatók (irodai, gazdasági prg.) montázs (mushup), pl. Google Map kereskedelmi oldalon 2016. USA 3x több a kábeltévés előfizetés nélküli háztartások száma, egyre többen választják az internetes követést Kalakota-Robinson, 2002, 54-61. oldal http://index.hu/kultur/media/2011/10/10/az_internet_kinyirja_a_kabeltevet/

Marketing trendek Online marketing trendek 2011-re: tartalom és elkötelezettség strtégiája a digitális marketing optimalizálása megfelelő csatornán a megfelelő üzenet közösségimédia-marketing a display reklámok újjáéledése mobilstratégia Bányai-Novák, 2011, 153-157. oldal

Marketing trendek Online marketing trendek 2011-re: guglizáció online-csatorna-integráció az érintkezési pont jellemzői adatvédelmi háború digitális marketing=marketing Bányai-Novák, 2011, 153-157. oldal

IKT trendek Cloud computing trendek: CRM a weben web 2.0 irodai alkalmazások - Google, Microsoft közöségi hálózatok, Facebook táblagépek elterjedése mobil szemlélet az asztalon is (érintőképernyő, a hang- vagy gesztusvezérlés, a videók és a mobil eszközökre jellemző keresés. Egyszerű alkalmazások, de komplex megoldások is összeállíthatók. A felhasználói felületek átalakítására a vállalatokon belül is egyre nagyobb lesz az igény) Bányai-Novák, 2011, 183-157. oldal http://www.bitport.hu/trendek/10-meno-technologia-errol-szol-majd-2012?=fokuszban

Trendek elérése http://www.veniens.hu/vallalatepito/2010/01/12/trendek-es-ellentrendek-az-uzleti-kornyezetben/

Összegzés

Vállalati Integráltság Fokai Brossúra honlap jelenlét – információ közlés honlap általános és marketing információkkal, árlistával, stb. Interaktív honlap interakció – információ gyűjtés honlapon interaktív szolgáltatások (pl.: keresés, kérdőív) Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt

Vállalati Integráltság Fokai Portál e-kereskedelmi megoldások egyszerű elektronikus piacterek web-alapú üzenetküldés intranet Szuperportál vállalati működéshez integrált elektronikus beszerzési és kereskedelmi rendszerek vállalati portál Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt

E-Business ABC B A C E-üzlet C2C A2A A2C, C2A E-polgár B2C, C2B Fogyasztók Virtuális közösségek A2A Elektronikus államigazgatás A2C, C2A elektronikus ügyintézés E-polgár B2C, C2B E-kereskedelem E-banking B2A, A2B E-közbeszerzés E-ügyintézés DIGITÁLIS TÁRSADALOM Intrabusiness A B C E-közigazgatás B2B piacterek E-business E-service Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt

E-Business ABC Rövidítések feloldása: A: administration – közigazgatás (egyes irodalmakban G mint governance) B: business – üzleti élet szereplői C: consumer - fogyasztó Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt

E-Business ABC A2A: elektronikus államigazgatás hivatalok közötti online folyamatok támogatása B2B: vállalatok közötti kereskedelem és együttműködés elősegítése elektronikus platformok segítségével C2C: virtuális és/vagy fogyasztói közösségek Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt

E-Business ABC A2B, B2A: elektronikus beszerzés vagy ügyintézés vállalatok és hivatalok közötti online információcsere és tranzakció támogatása A2C, C2A: elektronikus hivatali ügyintézés polgár és helyi/központi hivatal közötti kapcsolatok elősegítése (pl.: adó, választás, stb.) Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt

E-Business ABC B2C, C2B: vállalatok és fogyasztók közötti interakciók és tranzakciók online támogatása tipikus megjelenési formák: elektronikus kereskedelem e-banking Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt

E-Business ABC Az ABC kiterjesztése E2E (exchange to exchange): piacterek közötti tranzakciók B2E (business to employee): alkalmazás vállalati alkalmazottaknak vállalati HR funkciók, ügyintézés, vállalaton belüli kommunikáció, képzési programok B2P (business to public sector) Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt

B2B Példa http://www.sunbooks.hu http://www.marketline.hu Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt A legtöbb esetben zárt rendszerek, melyek fogyasztók számára nem vagy csak korlátozottan vehetők igénybe

C2C Példa Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem http://www.iwiw.hu http://www.wikipedia.com Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt http://www.randivonal.hu http://www.vatera.hu

B2C Példa Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem http://www.netpincer.hu http://www.fotexnet.hu Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt http://www.fo.hu http://www.groby.hu

A2C/A2B Példa Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem http://www.apeh.hu Forrás: Elekes Attila, Budapesti Corvinus Egyetem URL: bce.asl.hu/e-business/download/1_eloadas.ppt http://www.magyarorszag.hu http://www.ferencvaros.hu/eonko/index.html