Kifejezési eszközök a filmművészetben A képkivágások
A képkivágások jelen vizsgálatánál - a könnyebb érthetőség érdekében az embert vesszük alapul. Különböző szakirodalmak különböző képkivágásokat határoznak meg, különbözőképpen nevezik őket, mi a következő öt esetet nézzük meg részletesen: NYOMJON MEG EGY GOMBOT!
A képkivágás nem más, mint a művész /a kamera/ valósághoz való közeledésének első állomása. Meghatározza egyrészt a kép tartalmát - hogy mi kerüljön a látótérbe - , másrészt az így kiválasztott anyag sajátos elrendezését. Ezért a képkivágások, a film alapvető művészi kifejezőeszközei közé tartoznak. Válasszon egy képet!
Nagytotál Az alakok nagyon messze, szinte a horizonton látszanak. A nagytotál bemutatja az ember és a környezete viszonyát
Totál Nem egyszerűen optikai távolság függvénye, hanem olyan beállítás, amely egy meghatározott jelenet összes szereplőit, vagy egy teljes díszletkomplexumot foglal keretbe.
Az alakot az alsó képhatár mellmagasságban vágja el. Second Az alakot az alsó képhatár mellmagasságban vágja el. Ez a szereplők közti kommunikációt legsemlegesebben ábrázoló képkivágás
A képen csak a fej látszik. Közeli A képen csak a fej látszik. Az emberi arc leszubjektívabb vonatkozásai jutnak érvényre. Verbális kommunikáció nélkül is képes mély tartalmak közlésére.
Az emberi arcnak csak egy meghatározott része látszik. Nagyközeli Az emberi arcnak csak egy meghatározott része látszik. Valamilyen cselekmény- részlet kiemelésére szolgál. A drámai mondanivalót sűríti.