Ady Endre: Harc a Nagyúrral (1905)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ADY ENDRE -- Összefoglalás
Advertisements

Köszönöm Neked Szebenyi Judit.
Arany János Ősszel.
József Attila kései lírája
Imádság Szentlélekért
A házasság van válságban vagy az ember?
Arany János balladái Műfaji sajátosságok.
Az es forradalom és szabadságharc a magyar irodalomban
Arany János: Epilogus.
Jónás alakja mint önarckép
Szózat Hazádnak rendületlenül Légy híve, oh magyar,
Te vagy az, akiből élet árad,
Szakíts magadnak időt…..
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
Népszerű kultúra és magaskultúra
Ady költészete Verseskötetei: Új versek (1906) Vér és arany (1907)
Ahogy én tolmácsolnám nektek…
Balassi Bálint Érettségi tételminta.
Ady Endre Érettségi tételminta.
A táj, a természet szerepe Petőfi lírájában és Az apostolban
Jung Károly: Dal a hazáról
1906 Párizs Akkor nyáron korán beköszöntött az ősz, és a sarkon  besodorta a szél a hulló faleveleket. És itt, a kávéház teraszán megszületett a Párisban.
Névnapodra Szeretettel
Pillanatok Download von Funny-Powerpoints.de
A jó cselekedet Egy pohár tej Egy nap, egy fiatal legény házról házra járt, mivel nagyon éhes volt. Nem volt már egy fillére sem, mert minden pénzét.
Ki beszél a versben? A lírai én fogalma
A drámai monológ 28/B.
A dal évszázadai. 1. Dal, de mégsem dal Görögök: ódé Rómaiak: Horatius carmenjei Középkor: trubadúrlíra – éppen, hogy nem személyes Az igazi, mai értelemben.
Megkértem Istent, hogy vegye el a büszkeségemet, de Ő azt mondta: NEM!
„Ha az ÚR nem építi a házat, hiába fáradoznak az építők
Te vagy az, akibõl élet árad,
Álmaimból, lelkembõl, Két kezembõl, szívembõl,
Későre jár, Elég volt már a napnak terhét hordani,
Dráma Irodalmi mű.
Ady és Párizs 30/A.
Ars poeticák 26/A.
Francois Villon.
Imádság Szentlélekért Bódás János: Zúgó szél, mennyei vihar, jöjj a Lélek lángjaival!
Márciusi Ifjak Petőfi Sándor.

KÖNYÖRGÉS AZ ANYÁKHOZ Szíved alatt szépen kérlek:
A költői kibontakozás időszaka
Szakíts magadnak id ő t Szakíts magadnak id ő t!
Folyamodjatok az Úrhoz,
Áldjad, én lelkem, a dicsőség örök Királyát!
Az idill és a halál kettőssége Radnóti Miklós költészetében
A MŰ TARTALMA: A politikai hatalom és a tudomány összeütközése A drámának két ellenfele van: A pápa által képviselt egyházi hatalom A lelkiismeret.
CSODÁS KÍVÁNSÁG 1.
Rád tekint már hitem Megváltóm, Istenem, A Golgotán
Te vagy az akiből élet árad, Te vagy csak igaz szó a számban, szívem kincse, lélegzetem, mindenem. Te vagy az, akire mindig vártam, hajnalcsillag vagy.
Levelek Iris koszorújából 1909
Tenger takarja lábnyomát, Szelek szárnyán suhan.
Ady: Új versek Ciklusok, témák, motívumok. 1. Bevezetés- Ady költészete  A 20. század eleji magyar líra megújítója  Szecessziós- szimbolista költői.
Radnóti Miklós eclogái Az ecloga műfajának továbbélése Radnóti költészetében.
Elemzés MNÁ   január 22-én írta Kölcsey Ferenc, ma ezt a napot a Magyar kultúra napjaként tartjuk számon.  Az alcím - „A magyar nép zivataros.
I-110. Te vagy az, akiből élet árad, Te vagy csak igaz szó a számban, szívem kincse, lélegzetem, mindenem! Te vagy az, akire mindig vártam, hajnalcsillag.
1. Balladák.
Te vagy az, akiből élet árad, Te vagy csak igaz szó a számban.
A szegény kisgyermek panaszai
Imádság Szentlélekért
Paulay Ede rendezésében
rendezte:Németh Antal
(főműveik összehasonlítása)
Madách Imre: Útravaló verseimmel
Madách Imre Útravaló verseimmel.
Tele vagyok, dallal  vagyok tele, Nem, mint virággal a rét kebele, Nem mint sugárral, csillaggal az ég: De tartalmával a ,,poshadt fazék”.
Mi számít? A műveim? Én mint költő?
Vajda János: Nádas tavon 1
Madách Imre: Útravaló verseimmel
Ady Endre megzenésített versei
Előadás másolata:

Ady Endre: Harc a Nagyúrral (1905) A vér (szerelem) mellett az élet másik mozgatóereje Ady számára az arany, a pénz. Kínozta a szegénység, az Életből való kizártság. A modern élet a pénzért való küzdelem csatatere, ezért Ady mitikus magasságba emelte a Pénz és az Arany szerepét. A pénz-motívum reprezentatív nagy verse a Harc a Nagyúrral. A költeményt lázas feszültség, gyors cselekvés (sok ige), a szaggatott előadás, a drámai párbeszédszerű monológ és a tragédiát sejtető befejezés jellemzi►balladai műfajhoz közelít a mű. - Uralkodó stíluselem az alakzat: felzaklató ismétlések

Lihegőnek tűnő rövid tagmondatok Az 1. versszakban 6 szó (megöl, éreztem,ha, hagyom, aranyon, ült) és egy sor ismétlődik (2.,5.). ►félelem a riadtság, fenyegetettség érzése Lihegőnek tűnő rövid tagmondatok A nyugtalanságot erősítik a félrímekre (x,a,x,a, a) ráütő rímek az ötödik sorokban. A lírai hős kiszolgáltatott helyzetben van, retteg Az embert elcsúfítani, elpusztítani vágyó hatalom = disznófejű Nagyúr; A költő látomásában ez a nagyúr egy mozdulatlan, undorító és vigyorgó szörny. ↕ a szembeszegülés szándéka (A harc vállalására utaló ’ha hagyom’ feltételes mondat kétszer is elhangzik.)

2-3. v.sz. Az ember és e nem-emberi szörny kiélezett harca egy határhelyzetben folyik: (A zúgó Élet partján), az élet és halál határvonalán. A harc alkonyatkor, a nappal és éj választóvonalán történik. Hasztalan hízelgés (simogattam), majd megalázó könyörgés (térdre hullottam). A rém csak kéjes remegéssel, gúnyos, megalázó nevetéssel válaszol (agyamba nézett és nevetett).

4-7. versszak A lírai én monológja: A múló pillanathoz kötött, szenvedő, vágyódó, érző ember rimánkodása. Szenvedélyes érv az áhított aranyért. Megszólal a hívó messzeség. (Nekem már várni nem szabad/Engem szólítnak útra, kéjre…)Titkokat, idegen szépségeket, új, mámorító boldogságot rejtő élet vágya. Az emberi értékek (az én bensőm fekély, galád./ Az én szivem mégis áldott: Az Élet marta fel…)(Szent zűrzavar az én sok álmom)↔ mozdulatlan, néma és érzékek nélküli szörny, meginghatatlan embertelenség (Neked minden álmod süket) A szörny sertés-testű, undok és serte szívű, tehát hiába jajdul fel a kérdés: ’Hasítsd ki hát aranyszügyed.’

8. versszak Besötétedik Reménytelen kérés; megértés, meghallgatás nélkül nyöszörög a vágy. (Van-e már aranyod?) Nem vezet eredményre az embert már-már embertelenné tevő megalázkodás.

9-10. strófa Drámai csúcspont. A könyörgés vad küzdelembe csap át. A reménytelen kétségbeesés, a megalázott emberség harcba száll az érzéketlen, süket közönnyel. (Husába vájtam kezemet,/Téptem, cibáltam. Mindhiába.) A harc hiábavaló. A messzeség, a paradicsomszerű Élet elérhetetlen a Nagyúr miatt. (Nem mehetek) A küzdelem a reménytelen helyzet ellenére is tovább folytatódik az élet végéig (Ezer este múlt ezer estre) Az emberiség nem adhatja fel a harcot az embertelenséggel szemben. ► mégis-morál szépsége és daca. A vers nemcsak dekadens életérzést és belenyugvó lemondást szólaltat meg, de az ezzel való szembeszállást is.

A vers üzenete A mindenféle embertelenséget megtestesítő szörnnyel szemben a harcot még a legreménytelenebb helyzetben sem szabad feladni. Ha ez nem így történik, akkor az ember elveszti emberiségét, emberi arculatát és dehumanizálódik.