MULTIMÉDIA-FEJLESZTŐ SZABÓ SÓKI LÁSZLÓ villamosmérnök ELTE VIDEOSTÚDIÓ
KIS-FILMTÖRTÉNET EDISON 1885 szabadalom A „mozi” a tömegek előtti kivetítés gondolata a Lumiere fivérek ötlete 1895. dec.22-én vetítették Párizsban rövidfilmjüket „ A vonat érkezése” címmel (10 tekercset vetítettek) A szerkezet neve kinematográf és f-f-ben kb.12 kép/sec vetített
KIS-FILMTÖRTÉNET 1908 Smith, Kinemacolor eljárás(színes) 1912 Gaumont, Chronochrome háromszínű eljárás, majd az első „hangos” próbák 1926 Warner Brothers, New Yorkban az első egész estés, zenével, zörejjel ellátott filmet vetíti (Don Juan) 1927 WB első „beszélő” hangos film 16-ról 24 kocka !!!
KIS-FILMTÖRTÉNET 1935 Technicolor eljárás, 20 évig nem volt jobb 1953 szélesvásznú film 1954 35 mm-es vízszintes méret 1955 70 mm-es 1971 Dolby eljárás 1975 Dolby sztereó, …Dolby Digital
KIS-FILMTÖRTÉNET Film műfajok megjelenése Burleszk – humor, geg, híres személyek, pl. Stan és Pan -a hangosfilm véget vet a klasszikus típusnak. Filmmusical – operettek, majd direkt filmre írt darabok megfilmesítése – zene, tánc, ének, próza ötvöződik pl.West Side Story, Ének az esőben, Cabaret
KIS-FILMTÖRTÉNET Amerikai vígjáték – száguldó tempó, fordulatok, félreértések, érzelem, mulatság, a 30-as évekre kialakult Fantasztikus filmek – túllépik a valóságot, természetfölötti erők, a 30-as évekre kialakult pl. Drakula, Frankenstein, King-kong
KIS-FILMTÖRTÉNET SCI-FI – utazás térben, időben, földönkívüli élet, trükkök pl. Star Wars, Majmok bolygója stb. Western – amerikai műfaj, a vadnyugat meghódítása, indiánok, napjainkig megvan, első: A nagy vonatrablás 1903, Volt egyszer egy vadnyugat,
KIS-FILMTÖRTÉNET Bűnügyi és gengszter filmek, krimi - 1914 Fantomas, A keresztapa, Bonnie és Clyde, Tudományos és ismeretterjesztő kisfilmek Rajzfilmek, vagy animációs filmek, 1889 !! Egy jó pohár sör, Tom és Jerry 1940!
KIS-FILMTÖRTÉNET Dokumentumfilm – fő feladat a valóság ábrázolása, ide tartozik portré, riport is, ez volt az első műfaj, leágazott róla minden, de ez megmaradt.
KIS-FILMTÖRTÉNET Fesztiválok, díjak, kategóriák Velencei Fesztivál 1932 OSCAR – 1929 Cannes – 1946 1958, a brüsszeli világkiállítás alkalmából, egy 120 tagú szakértői bizottság megszavazta a világ 12 legjobb filmjét
KIS-FILMTÖRTÉNET A film formanyelve-kifejezőeszközei: gépállás, kameramozgás, plánok, képsíkok, kompozíció, világítás, stb. Fő különbség a színházzal szemben! A film plánok sorozata !!! A színházban csak egy plán van!!!
KIS-FILMTÖRTÉNET Néhány nagy rendező a filmművészetből: Antonioni, Bertolucci, Bunuel, Chaplin, Coppola, G. Cukor, Walt Disney, Eizenstein, Fellini, Forman, Godard, Hitchcock, Kertész, Kazan, Kuroszava, Lucas, Pasolini, Polanski, Scorsese, Spielberg, Tarkovszkij, Truffaut, Visconti, Wajda
Filmkészítés lépései Témaválasztás Anyaggyűjtés, tájékozódás, információ hordozó helyes kiválasztása Előkészítés, finanszírozás, támogatások Szakanyag megírása, szinopszis készítés (vázlatos kivonat) Jóváhagyás után, forgatókönyv készítés
Filmkészítés lépései Elfogadás, részletes költségvetés Helyszínek kiválasztása, terepszemle Stáb összeállítása, gyártásvezetés Nyersanyag, technika, szállítás Forgatások Megtekintés, snittlista
Filmkészítés lépései Utómunka menete: előzetes szöveg (a forgatókönyv szerint), elővágás, vágás, trükkök, feliratok, grafika, animáció, zene, szövegpontosítás, bemondás, keverés, ellenőrzés, lektorálás archiválás, kópiák átadás
VIDEÓ UTÓMUNKA/röviden Analóg rendszeren történő szerkesztés Szalagos rendszerek(VHS, SVHS, V8, Hi8) Broadcast minőség(BETA SP, Digit BETA) Képkocka pontosságú vágás, 1/25 sec Kép és hang külön kezelési lehetősége Assembly és insert üzemmód Preroll time – szinkronizálási idő
VIDEÓ UTÓMUNKA/röviden Direkt másolás, vagy képkeverőn keresztül, effektek, trükkök Vezérlőpult, monitorok, ….több kiegészítő berendezés kell Külön feliratozó berendezés Másolás miatt generációs romlás van Módosítás nehezen megoldható
VIDEÓ UTÓMUNKA/röviden Munkamenet: Felvett anyag megnézése Snittlista készítés Assembly összerakás Inzertálás képben, hangban Felirat, ábra, grafika Kísérőzene kiválasztása
VIDEÓ UTÓMUNKA/röviden Narrátorszöveg próba, time kódok Munkakópia elkészítése (nemzetközi) Fordítások, lektorálás Narrátorszöveg bemondása Hangsávok keverése MASTER archiválása, kópiák készítése
VIDEÓ UTÓMUNKA/röviden Digitális utómunka(nonlineáris editálás): Nyersanyag válogatása szalagon Digitalizálás (formátum megválasztása) Nyersanyag „szeletelése” Kísérőzene kiválasztása Kép-és hangsávokon a film megszerkesztése
VIDEÓ UTÓMUNKA/röviden Effektek, feliratok elkészítése Project file rendszeres mentése (ppj) Time line renderelése Filmszöveg felvétele, szerkesztése Hangsávok keverése Végső formátumba exportálás Kiírás CD-re vagy szalagra
CSATLAKOZÓK RCA csatl.-kompozit jel BNC csatl.-kompozit jel, színkül.jelek, RGB(koax kábel 75 ohmos!) S-video csatl- S jel(Y és C) Euro-AV scart DIN csatl. Antenna csatlakozó-RF jel
CSATLAKOZÓK
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS Analóg jel hátrányai (másolásnál romlás, effektekhez komoly berendezés kell) A/D átalakítás CCIR 601 nemzetközi szabvány írja le Broadcast minőséghez legalább 4:2:2 gyakoriságú és 8 bites mintavételezés kell Video jel/zaj: 56dB
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS Adatátvitel 8 bitnél ~237 Mbit/sec Kompressziót alkalmazunk, pl. 2:1,5:1 Első digit rendszerek: D1 és D2 – SONY D3 és D5 – Panasonic D6 - Philips
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS 3,375 MHz alapfrekvenciával Y jel mintavételezése 4x3,375=13,5MHz R-Y és B-Y színkül. jelek mintavételezése 2x3,375=6,75MHz Kvantálás 8 bitnél 256 szint, 10 bitnél 1024 szint, Jobb kamerákban 14-16 bit
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS DV jelek Egy videokép 12 sávot foglal el PAL-ban
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS SONY – Betacam SX, Digit BETA JVC – Digital S SONY, Panasonic - mini DV SONY - DVCAM Panasonic – DVCPRO Csatlakozó – DV csatlakozó = fire wire = IEEE1394 = i.link
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS Digitális kamerák jellemzői (pl.): 1-3 CCD, 1/3,2/3 collos, 400-1500ezer pixel Kvantálás: 8-10-12 bit Video jel/zaj:60-65dB Kompresszió:10:1,5:1,2:1 Mintavételezés: 4:2:2, 4:1:1, 4:2:0 Adatátvitel: 25-50 Mbps
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS Hogyan lesz az analóg jelből digitális? Mintavételezés-kódolás-digitalizálás-capture Szemünk miatt az Y jelet kell nagyon pontosan feldolgozni RGB-t át kell alakítani YUV-ra 3 féle rendszer van elterjedve
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS 4:2:2 mintavételezés, broadcast minőség 720 x 576 minta van Y jelből Fele-fele U=R-Y és V=B-Y –ból Tehát minden képpontból vesznek Y mintát, de csak minden másodikból a két színmintát Adatfolyam sebesség ~ 165 Mbit/sec
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS 4:1:1 mintavételezés 720 x 576 minta van Y jelből De csak minden negyedik képpontból vesznek színinformáció mintát! Ezt használja a DV(NTSC), DVCPRO (PAL/NTSC), DVCAM (NTSC)
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS 4:2:0 mintavételezés 720 x 576 minta van Y jelből De a páratlan sorok minden második képpontjából az egyik (R-Y), a páros sorok minden második képpontjából a másik (B-Y) –ból vesznek mintát Ezt használja a DV(PAL) és DVCAM(PAL)
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS 4:1:1 4:2:2 4:2:0
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS Az adatfolyam sebesség lecsökken 4:2:0 és 4:1:1 esetében ~ 124 Mbit/sec Ezt az adatfolyamot a DV tömörítő chip ~ 25Mbit/sec-ra tömöríti, ami kb. 1:5-ös intraframes tömörítést jelent Minden képkocka külön-külön van tömörítve, tehát azonnal elérhető
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS A 25 Mbit/sec adatfolyam állandó, tehát a kép minősége folyamatosan változik A tömörítés a Motion JPEG eljáráshoz hasonlít, itt is DCT(discrete cosine transformation) algoritmust használnak, némi változtatással
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS A képen belül makroblokkokat hoz létre és a két félkép között jóslást végez, így növeli az első félképhez a tárolási helyet Az adatfolyam az audióval és a time code-al együtt ~ 40Mbit/sec-ra nő Ez kerül a kazettára, 1 képkocka NTSC- ben 10 track, PAL-ban 12 track (DV)
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS A DV felvétel minősége elérheti az 500 soros vízszintes felbontást A DV jel mellé kerülő 2 audiójel pl. lehet 44,1kHz, 16 bit=CD minőség 48kHz, 16bit=DAT minőség
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS Digit BETA 4:2:2 után 1:2 tömörítést kap BETA SX 4:2:2 után 1:10 tömörítés JVC Digital S 4:2:2 után 1:3,3 tömörítés SONY DVCAM 4:2:0 után 1:5 tömörítés PANASONIC DVCPRO 4:1:1 után 1:5 tömörítés, ez esetleg átkapcsolható 4:2:2 és 1:3,3-ra, ekkor az adatfolyam 50 Mb/sec, szemben a 25 Mb/sec-al
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS Fire Wire - APPLE soros protokoll max. seb. 400Mb/s, IEEE 1394-es szabvány Ezt módosította a SONY és i.link nevet kapott max.seb. 100Mb/s Egy vezetéken történik a kép és a hang továbbítása, plusz a vezérlés is
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS Digitális kép méretének kiszámítása: 720x576, színenként 8 bit esetén 720x576x3x8=9 953 280 bit 1sec mérete 9 953 280 x 25 = 248 830 000 bit = 237,3Mb/sec = ~ 30 MB/sec
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS Pl. adatfolyam kiszámítása, 8 bites kvantálás és 4:2:0 mintavételezés és 1:5 tömörítés esetén 720x576x8x1,5(!)x25/5~= 25 Mbit/sec 4:2:0 miatt van az 1,5-ös szorzó !
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS MINI DV formátum, otthoni felhasználásra kifejlesztett rendszer SONY, JVC és Panasonic megegyeztek a paraméterekben Mintavételezés PAL-ban 4:2:0 és 1:5 tömörítés, adatseb. 25 Mbit/sec Mini DV-nél 1 track 10mikron széles, (DVCAM- nél 15 mikron !!)
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS Rögzítési módszer: helikális, forgófejes Videojel: digitális komponens jel Mintavételi fr. Y jelre 13,5 MHz Mintavételezés: 8bit Hangrögzítés: PCM digitális, 2 csat. 48k, 16 bit 4 csat 32k, 12 bit
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS Videoszalag: Advanced Metal Evaporated továbbfejlesztett fémgőzölt Szalagszélesség: 6,35 mm (1/4 coll) Kazetta: 66x48x12,2mm Műsoridő: 60 perc Szalagsebesség:18,83mm/s Digitális tömörítés: DCT
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS A tömörítés után ötödrészére csökken a méret
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS Insert and Track Information- inf. az adatblokkok szervezéséről Sub Code- SMPTE/EBU időkód sávszám és APT
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS Beépített kazetta memória 16MB-ig SONY DVCAM rendszere - 28,246 mm/s, másfélszerese a mini DV-nek (SSP rögzítési mód, mini DV kazettán 40 perc), standard kazettán 184 perc Panasonic DVC PRO rendszere 33,89mm/s mini DV kazettán 33 perc, st.kaz. 150 perc
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS A DV in/out csatlakozón kétirányú soros adatátvitel valósul meg. Az interface alapja az IEEE 1394 busz szabvány. Maximális kábelhossz 4,5 méter. A SONY professzionális formátumok a QSDI interface-t használják, ez négyszeres sebességű másolást tesz lehetővé.
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS Előzőekben a videójel analóg/digitális átalakításának különböző lehetőségeit, a közvetlen digitális képrögzítés mágnesszalagos formáit, a szabványos tömörítéseket, a legnagyobb gyártók által kialakított amatőr és broadcast rendszereket tárgyaltuk.
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS A számítógépes szerkesztés után kialakult film mérete még mindig nagy ahhoz, hogy akár CD-n, DVD-n, interneten használjuk. Hiszen a tömörített 25 Mbit/s adatfolyam 1 órányi anyaga 3600sec x 25Mb/8 = 11 250MB-ot jelent ami kb. 11 GB méretű fájlt jelent!!!
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS Ezért az előbbi infomációhordozó eszközök, újabb tömörítési formátumok megjelenését kényszerítették ki. Vegyünk sorra néhány ismerős, nagyon elterjedt formátumot. GIF, JPEG, MJPEG, AVI, DVI, CinePak, Quick Time, MPEG1, MPEG2, MPEG4, DivX
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS GIF – Graphic Interchange Format Veszteségmentes tömörítés, vonalas, kevés színt tartalmazó képeknél használjuk Alapja egy helyettesítési eljárás, az adatsorozatokat egy mintatáblázat sorszámával helyettesítik
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS Az ismétlődéses mintákat jól kell megválasztani, és a táblázatot természetesen csatolni kell a kicsomagoláshoz Méretcsökkenés erősen függ az ismétlődő minták számától, kb. 20-90 %
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS A JPEG formátumot állóképek tömörítésére dolgozta ki az Amerikában létrehozott Joint Photograpic Experts Group nevű bizottság Diszkrét koszinusz transzformáción (DCT) alapul és hardverrel is, szoftverrel is könnyen megvalósítható
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS YUV rendszerben, mindhárom összetevőre végre kell hajtani Veszteséges eljárás A képet egymástól független 8x8 képpontból álló összetevőkre bontjuk, melyeket egymástól függetlenül kezelünk Mivel állókép tömörítő, csak egy képen belül tud tömöríteni
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS A minőség, és ezzel együtt a tömörített file mérete változtatható! Minél kisebb a méret, annál gyengébb a minőség 4:2:2 és 4:1:1 eljárást egyaránt használ A tömörített képfájl kell hogy tartalmazza a tömörítésnél használt összes paraméter értékét
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS MJPEG (Motion JPEG), a JPEG alkalmazása mozgóképekre. Minden képkockát külön – külön tömörít össze, nem vizsgálja a szomszédos kockák közti összefüggéseket Profi videó szerkesztésnél használjuk Előnye: minden kocka megvan külön A tömörítés mértéke változtatható
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS Az eljárás szimmetrikus, ugyanaz a hardver, vagy szoftver végzi a ki -és betömörítést Hátránya: nem tudja a hangot tömöríteni, és nem elég hatékony Viszont jó minőséget ad! Hátránya, hogy szabványosítása nem egyértelmű (több féle létezik)
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS AVI formátum – sokféle van, lényege: Audio-Video Interleaved, eredetileg a Microsofttól származó formátum A video és audio információ váltakozva követi egymást, nem két külön file van, a HDD leolvasó fejnek nem kell rohangálni A kép és hang szinkronban van
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS Nem képről képre, komplett képpont információként tároljuk a video adatokat, hanem csak azokat az egymás után következő képrészeket foglalják egy „keretbe” amelyek megváltoztak. Ezeket nevezzük „delta frame”-eknek Tehát jelentős megtakarítást érnek el azzal hogy két egymást követő képnél
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS csak a jelentősen megváltozott részeket tárolják újra, egyébként nagyvonalúan azonosnak veszik. Hogy a videokép egy idő után ne legyen teljesen felismerhetetlen, ezért bizonyos számú képkocka után egy képet teljesen eltárolnak (1 v.2 kép/sec)
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS Minőség jelentősen függ a beállításoktól, a delta keret méretétől. Létezik tehát jó minőségű és rossz minőségű AVI is Jó minőséget lassú gép nem tud feldolgozni ezért kiolvasáskor a kép ugrik Az AVI formátumok közé soroljuk pl. a RIFF, RLE, Intel Indeo3.2, Intel Indeo 4.0, Intel Indeo 5.1, CinePak eljárásokat is
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS DVI – Digital Video Interactive – néven az INTEL fejlesztett egy rendszert Felbontás állítható NTSC és PAL szerint is, legjobb 288x352 (PAL) 240x320 (NTSC) Videokonferenciára, internetre kisebb, pl. 144x176, 160x120 Képváltási frekvencia szintén állítható 5-30 igény szerint
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS Adatátviteli sebesség 50-5000 kbit/s K – kulcsképkocka tartalmazza az összes infot saját magáról, nagyobb méretűek D – delta képkockák csak a változásokat tartalmazzák, kisebb méretűek Alapértelmezésben egy K-t 14 D követ
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS Az INDEO eljárás a számítógép teljesítményéhez igazítja a lejátszást Nagyobb ablakban kevesebb képkockával, kisebben többel dolgozik ( színmélységtől is függ !) Ha van a gépben i750 videoprocesszor (DVI kártya, ez végzi a betömörítést, vagy a kitömörítés is) akkor felismeri és ezzel dolgozik
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS Az Apple cég Macintosh gépeire dolgozta ki a Quick Time formátumot Eredetileg negyed képernyőt kezelt 320x240 felbontásban és 15kocka/sec sebességgel, tehát gyenge képminőséggel, és a hang is gyenge 22k, 8 bit volt (NTSC)
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS Ma Windows alatt is terjed, jobb min. 720x576, tehát teljes képernyős felbontás is lehet, és 25 kocka/sec Főleg internetes alk. használják, digitális fényképezőgépek formátuma is MP4 tömörítést használnak az újabb QT formátumok
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS MPEG – Moving Pictures Experts Group Mozgóképek tömörítésére létrejött szakemberek dolgoztak ki többféle tömörítési formátumot a fájlméret további csökkentése érdekében Ezek veszteséges tömörítések, hardverrel vagy szoftverrel egyaránt be és kicsom.
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS A képkockák közötti nagyfokú tömörítéssel jelentősen csökken a méret, elfogadható képminőség mellett Először 1992-ben az MPEG1 szabványt fogadták el, mely PAL rendszerben 25kép/s mellett 288x352 felbontást biztosít. Ez kb. 1,5 Mbit/s adatsebesség
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS Később (1994) az MPEG2-vel jelentősen javítottak a minőségen 704x576 felbontás teljes képernyős élvezhető képet ad. A tömörítés változtatható 4-15 Mb/s közt MPEG3 – nem született meg, mert az MPEG2-vel kielégíthetők a HDTV alkalmazások is a felbontás növelésével (1440x1920)
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS MPEG4 – 1998-ban dolgozták ki kis átviteli sebességre, internetes, multimédiás alkalmazásokra, mobil telefonokhoz Legalsó szintjén 176x144 felbontású képet, 15kocka/sec, plusz még tömörítési algoritmussal 4,8-64 kbit/s sebességet ad Ugyanezen alg. nagyobb felbontást és képváltási frekv.t 10Mbit/s - ig támogat
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS DivX – egyetemi hallgatók az MPEG4 kodek feltörésével, jelentős javításával, MP3 hanggal való bővítésével, egy új formátummal jelentek meg a weben 1999 körül, tképpen egy kalózformátum
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS MPEG1 és MPEG2 formátumok hardveresen és szoftveresen is előállíthatók és a beállított paraméterektől függően minőségük változtatható Elterjedésüket segítette, hogy az eljárás aszimmetrikus, a kódolás komoly hv. vagy szv.igényű, a kitömörítés nem igényel komoly hardver támogatást
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS Első lépés tehát a CCIR 601 specifikáció szerinti digitalizálás A megmaradt kép D1 minőségnek felel meg A tetszőleges formátumot kiválasztva oszlopok és sorok maradhatnak ki DCT kompresszálással egy képen belül (intra frame) tömörítünk
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS Az egymást követő képek közti (inter frame) tömörítéssel a képek közti redundanciát csökkentjük Három különböző képkocka típus van: I frame – egy teljes kép önállóan van tömörítve, csak képen belül, ezáltal pontos
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS P frame – predicted vagyis jósolt kép, az előző I vagy P képekhez képest viszonyított változást tartalmazza B frame – bidirectional vagyis kétirányú képkocka, kiszámításához a megelőző I és P és az utána következő I és P képeket is felhasználjuk
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS Az eljárás során egy képkockát 16x16 képpontból álló makro blokkokra bontunk A következő képkockák csak a megváltozott makro blokkokat tartalmazzák Időnként ismét kell egy I, vagyis pontos képet tárolnunk, mert egyre rosszabb lesz a kép!
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS Egy elfogadott MPEG1 algoritmus: 2db I kép másodpercenként! IBBPBBPBBPBBIBBPBBPBBPBB I……, egy I-től I-ig terjedő sorozatot GOP-nak (Group of pictures) nevezünk. Egy GOP maximum 15 képből állhat. (M) A SubGOP a B és P képek frekvenciája (N)
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS Más szokott formátumok: IBPBPBPBPBI N=10, M=2 IPPPPPPPPPPPPPPI N=15, M=1 IBPBI N=4, M=2 IBBI N=3, M=3 Ha N=1 akkor minden kép I, tehát MJPEG-et kapunk
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS MPEG1-nél a 1,5 Mbit/s adatsebességből 1,3 a kép részesedése ez kb. 34-szeres tömörítés 0,2 Mbit/s a hangrész, ez kb. 7-szeres tömörítés Ezek az értékek jó szoftvernél tág határok közt változtathatóak!!!
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS Az MPEG2 igen jó minőséget ad, ez lett a DVD-k szabványos tömörítése általában 6Mbit/sec adatsebesség (4-9) és 48k hang mintavételezéssel VBR – Variable Bit Rate, változó bitsebességű vezérlés van, így képtartalomtól függetlenül azonos minőséget kapunk
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS MPEG4 AAC (advanced audio coding) SONY és Dolby Lab. közös hangtömörítő eljárása az MP3 továbbfejlesztése, 48 sáv Fmv 96kHz
CD – DVD SZABVÁNYOK CD lemez – nagy mennyiségű adat CD-ROM 650 – 700 – 800 MB kapacitású Külsőre azonos az audió CD-vel 80-as évek közepén számítógépes alkalmazásokra alakították ki CD olvasó 1x 150kB/s átviteli seb. Azonos az audió CD-vel
CD – DVD SZABVÁNYOK Lemez felép. Belülről kifelé, spirál vonalon pitek és landek sorozata van
CD – DVD SZABVÁNYOK Lemezmeghajtó felépítése Lézerdióda 750nm erősen fókuszált lézernyalábja tapogatja le a CD-t
CD – DVD SZABVÁNYOK 3 sugárnyaláb van, ebből a középső olvassa le a jelet, a másik kettő csak pozícionálást végez, mert a lemez kilengései miatt folyamatosan biztosítani kell az „információs felületről” történő leolvasást Optikai és elektronikus hibajavítás van
CD – DVD SZABVÁNYOK Kódolásnál az információt hibajavító kóddal látják el, ez a jelentős redundancia lehetővé teszi komolyabb hibák kijavítását is (2 mm karcolás) CIRC eljárás( cross interleaved reed solomon code), keresztirányú átszövéssel biztosítjuk a csoportos hibák kiszűrését
CD – DVD SZABVÁNYOK CD-R szerkezete
CD – DVD SZABVÁNYOK 12 cm átm., 1,2 mm vastag lemez 24x seb-nél kb. 5000ford/perc Ekkor kb. 200-400 ms elérési idő CD-R lemeznél a lézersugár 250 C fokon rögzíti az információ tároló rétegbe a lyukakat!
CD – DVD SZABVÁNYOK CD-RW szerkezete
CD – DVD SZABVÁNYOK CD-RW lemezekről jóval kevesebb fény verődik vissza, ezért nehezebb olvasni A törlés olyan lézersugárral történik, melynél az információs réteg és a tükröző réteg kisimul, így újra írhatóvá válik Kb. 100 ciklus után az anyag kifárad!
CD – DVD SZABVÁNYOK CD-k élettartama, tárolása ( IEC 908 szabvány) Oxidáció miatt csökken a visszavert fény -40 és +70 C fok közt olvasható kell legyen, páratartalom 5-95% lehet Gyári CD több száz év, CD-R 20-100 év Fénytől, hőtől óvjuk!
CD – DVD SZABVÁNYOK Az audió CD-t állandó adatátviteli sebességgel kell letapogatni, 150kB/s, vagyis ha a külső részen olvasunk, lassítani kell a fordulaton, ezért többsebességűek ezek (CLV: constant linear velocity) Az állandó fordulatszámmal dolgozóknál az adatsebesség változik (CAV: constant angular velocity)
CD – DVD SZABVÁNYOK DVD fizikai megjelenése azonos a CD-vel, tehát méretei azonosak 2 db 0,6 mm vastag összeragasztott hordozóból áll, mindkét hordozón két réteg alakítható ki, nagyobb adatsűrűség, optikai leolvasás 4 típusa lehet
CD – DVD SZABVÁNYOK DVD 5 - 1 oldalas, 1 rétegű – 4,7 GB 9 és 17-nél a második réteg kívülről is írható, így gyors váltást tudunk elérni
CD – DVD SZABVÁNYOK
CD – DVD SZABVÁNYOK DVD lemezek adatformátumát az „A” könyv tartalmazza, az információ tárolás blokk formátumban történik Egy blokkban 208 sor van, minden sorban 182 bájt A blokk 208 sorából az első 192 sor szektoradat, a maradék 16 sor hibajavító
CD – DVD SZABVÁNYOK A szektoradat mezőben 2064 bájt hosszú szektorok vannak, ebből 2048 adatbájt, 16 vezérlő bájt Első sorában 12 bájt fejléc és 160 felhasználói bájt, a következő 10 sorban 172 felh. bájt, az utolsó sorban 168 felh.bájt és 4 Error detection code
CD – DVD SZABVÁNYOK A DVD hibajavító algoritmusa RPC( reed solomon product code) tízszer hatékonyabb a CD-nél használtnál Itt is átszövési technika van, de kétdimenziós, egy szektorban 302 bájt Így 6mm csoportos hibát tud kijavítani
CD – DVD SZABVÁNYOK DVD blokk mérete 208sor x 182 bájt= 37856 bájt Ebből 16 x 2048 = 32768 bájt felh.i adat 5088 bájt pedig vezérlő és hibajavító arányuk 86,5% ill. 13,5%
CD – DVD SZABVÁNYOK DVD típusok paraméterei
CD – DVD SZABVÁNYOK Lézer hull.h. 650nm Jobb fókuszálás
CD – DVD SZABVÁNYOK Meghajtókban két lencserendszer van, hogy CD-t és DVD-t is tudjanak kezelni DVD-n csökken a lyukak mérete és a menetemelkedés is CD 0,83 mikrométer és 1,6 mikrométer DVD 0,4 mikrométer és 0,74 mikrométer
CD – DVD SZABVÁNYOK DVD meghajtó egyszeres átviteli sebessége 1250 kB/s A lemez kisebb fordulatszámmal forog a nagy adatsűrűség miatt, ezért stabilabb Átlagos elérési idő 200-250 ms Napjainkban 8 -16 x sebességű az átl.
CD – DVD SZABVÁNYOK DVD-k file kezelő rendszere UDF (universal disc format), ezt használjuk a DVD-R és DVD-RAM lemezeknél UDF-ISO9660 rendszert használ a DVD-ROM és a DVD-Video Adat, hang, és videó állományt egyaránt kezelnek. Egy állományt több különálló részben lehet a lemezen tárolni.
CD – DVD SZABVÁNYOK 1982 – CD lemez – audió CD – CD-DA – CD-Digital Audió Specifikációit a SONY-Philips által kidolgozott Compact Disc Digital Audio Standard tartalmazza – Red Book Világszabvány lett, tartalmazza: Fizikai méretek(belső, külső átm, vastagság)
CD – DVD SZABVÁNYOK TOC (Table of Content) tartalomjegyzék Optikai letapogatás jellemzői Kódolási rendszer, hibajavítás Vezérlési rendszer, tűrések 74 perc hosszúságú hanganyag rögzíthető, sávokra és szektorokra osztottan Később kieg. MIDI szabvánnyal is
CD – DVD SZABVÁNYOK Egy szektor felépítése Control Byte és CIRC kódok, EDC (Error Detection Code) ECC (Error Correction Code)
CD – DVD SZABVÁNYOK A hibajavítás hatékonyságát a keresztirányú átszövés biztosítja, mellyel a csoportos hibákat küszöbölik ki.
CD – DVD SZABVÁNYOK Az adatkódolás EFM rendszerű (Eight to Fourteen Modulation), 14 csatornabit tartalmaz 256 állapotot + 3 összekötő bit 3234Byteból 2352 a hangadat, ez van 1 szektorban, mely 1/75 másodperc 75x2352=176 400Byte adatsebesség Hibajavítások miatt 1 bithiba bekövetke-zésének valószínűsége 1:1 000 000 000
CD – DVD SZABVÁNYOK 1984-ben a SONY és Philips cég bemutatta a számítástechnikai adatok tárolására kifejlesztett CD-ROM lemezt (CD- Read Only Memory), specifikációit a Yellow Book tartalmazza Ezt 1986-ban kiegészítették, az ISO9660 szabványban (állományrendszerre javaslat)
CD – DVD SZABVÁNYOK A Red Bookból átvett adatokon túl szerepel a digitális adatstruktúra felépítése, Mode1 és Mode2 szektor struktúra leírása Programoknál 1 bit hiba is végzetes lehet, növelni kellett a hibajavítást, a MODE1-ben csak 2048 Byte hasznos, ezt számtechn. adatok rögzítésénél használjuk, MODE2 tömörített audió és videó és kép rögz.
CD – DVD SZABVÁNYOK
CD – DVD SZABVÁNYOK 1988 SONY, Philips, Microsoft CD-ROM-XA (Extended Architecture) definiálják a tömörített hang, kép, video, és számítástechnikai adat rögzítésére használható formátumot. Tulajdonképpen ez a MULTIMÉDIA! A MODE2 kiegészül FORM1 és FORM2 szektorokkal Yellow Book Supplement tartalmazza
CD – DVD SZABVÁNYOK
CD – DVD SZABVÁNYOK Green Book – Philips külön út 1987-ben kiadott szabványkönyv leírta az Interaktív CD, vagyis CD-I lemez, CD-I olvasó, felépítését (sáv és szektor szerk.) Állókép kódolás, kibontás Compact Disc Real Time Operating System (op. rendszer)
CD – DVD SZABVÁNYOK Mozgókép kibővítés (MPEG) ADPCM (Adaptive Delta Pulse Code Modulation) hangadat kódolás CD-I-nek jelentős sikerei voltak, elterjedt 19 óra hanganyag, vagy 7500 kép, vagy 72 perc teljes képernyős videó Lényege az INTERAKTIVITÁS!
CD – DVD SZABVÁNYOK 1987-ben nem voltak a PC-k ennyire elterjedve, sőt igen drágák voltak Ezzel szemben videomagnó áron asztali CD-I lejátszót kaptunk, amiben a CD-I menürendszerét használva egérrel v. joystickkel interaktívan használhattuk
CD – DVD SZABVÁNYOK 1991-ben az ún. Orange Book-ban definiálták az egyszer írható CD és a többször írható CD formátum jellemzőit és az ún. multisession, többszekciós CD fogalmát. CD-R, CD-RW, CD-MO (Magneto Optical) Többszekciós és hibrid diszkek
CD – DVD SZABVÁNYOK 1993-ban a White Book-ban definiálták a Video-CD, vagy V-CD struktúráját és az információ rögzítésénél használt tömörítési algoritmust ISO 9660 kompatibilitás Diszk formátum, sávok használata Hang és video sávok
CD – DVD SZABVÁNYOK MPEG 1 video kódolás PAL-ban 352x288 felbontás, 25 kép/sec ~72 perc MPEG 1 video állomány Max. adatátviteli seb. 1,15 Mb/s Audiójel 224kbit/s, mv. 44,1kHz CD-ROM-XA Mode2 Form2
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS VCD – nél GOP N=15 mindig! SubGOP M=3 mindig! Tömörítés típusa CBR (constant bitrate) Jó minőségű kiindulási anyagból, nagy gonddal, ügyességgel jó MPEG 1 ill. VCD készíthető
DIGITÁLIS KÉPRÖGZÍTÉS SVCD néhány adata-kínai fejlesztés a DVD jogdíjainak kikerülésére és olcsóbb árak elérésére MPEG2, felbontás 480 x 576 PAL, 480x480 NTSC, adatsebesség 2,2 Mb/s Variable Bit Rate Egy CD-re kb. 30 - 35 perc fér el sztereo hanggal
CD – DVD SZABVÁNYOK CD-I Bridge szabványkönyv CD-I olvasóban és PC-n lejátszható SONY, Philips specifikálta ISO9660 és CD-ROM-XA kompatibilitás MPEG1 video, ADPCM hang Több szekció
CD – DVD SZABVÁNYOK Photo CD Kodak és Philips cég jó minőségű állókép formátumot dolgozott ki, az egyes képek felbontása 2048x3072=6,3 millió pixel 12 bites színmélységű, ezért 6,3x3 x12x/8=27 MB egy kép, majd tömörítik Egy CD-re 100 db jó minőségű állóképet rögzítenek, ADPCM hangfájlok
CD – DVD SZABVÁNYOK Össze- foglaló táblázat
CD – DVD SZABVÁNYOK DVD – Digital Versatile (Video) Disc Optikai lemezes tároló-technológia Átveszi az audió CD, a videokazetta, a lézerlemez, a CD-ROM és minden egyéb cartridge-os videojáték helyét (2010) Minden nagy elektronikai cég, hardvergyártó, film-és zenestúdió, és kiadó támogatja
CD – DVD SZABVÁNYOK 1995 San Franciscoban fogalmazták meg a követelményeket a jövő optikai hordozójával kapcsolatban 142 perc kiváló minőségű video(egyoldalas egyrétegű) Hagyományos és szélesvásznú méretarány támogatása (4:3, 16:9)
CD – DVD SZABVÁNYOK Digitális hang 8 sávon, mindegyik sáv 8 csatornás lehet 32 felirat/ karaoke sáv Automatikus videoleágazás (többfelé ágazó történet, korhatár meghatározása) 9 kameraállás Menük és interaktív szolgáltatások(kvízek..)
CD – DVD SZABVÁNYOK Többnyelvű azonosító szöveg a címnek, album nevének, zene címének stb. Gyorskeresés cím, fejezet, zenesáv és időkód alapján Tartós, nem érzékeny mágneses mezőre, hőre. Kis méret,
CD – DVD SZABVÁNYOK Lejátszók szolgáltatásai: Különleges lejátszás: állókép, léptetés, lassú, gyors, ismételt, véletlen lejátszás, digitális nagyítás Nyelvválasztás, szülői felügyelet, programozhatóság Analóg, digitális hangkimenet, DTS felismerés és továbbítás
CD – DVD SZABVÁNYOK Audió CD lejátszása, MP3 CD-k lejátszása Video CD és Super VCD lejátszása Komponens és digitális videokimenet (YUV, RGB, SDI, IEEE1394) Többnyelvű OSD, RF kimenet, visszafelé játszás
CD – DVD SZABVÁNYOK DVD-ROM - számítógépes adatokat tartalmaz, melyek a gépbe épített meghajtóval olvashatók. Szabványát az „A” könyv írja le. Az A, B, C könyv szerinti lemezek azonos fizikai és logikai formátummal rendelkeznek!
CD – DVD SZABVÁNYOK Az „A” könyv néhány előírása: Lefelé kompatibilitás CD-ROM lemezekkel Olcsó meghajtók és lemezek Nagy kapacitás, megbízhatóság Gyors keresés és adatátvitel Közös állománykezelő rendszer
CD – DVD SZABVÁNYOK DVD-Video – filmeket tartalmaz, melyet TV-hez csatlakoztatott DVD lejátszóval (is) játszhatunk le. „B” szabványkönyv MPEG-2 eljárással tömörített állomány, PAL 625/25 és NTSC 525/60 változatban 1 rétegű, 1 oldalas lemezen több mint 2óra 6Mbps felett nem láthatunk tömörítési hibákat
CD – DVD SZABVÁNYOK Rosszul beálított TV okozza sokszor a látható hibát, így a sötét jelenetek kockásodhatnak. 0 IRE – Japán feketeszint beállítás, 7,5 IRE- amerikai a helyes LPCM, Dolby Digital( AC-3), MPEG audió-háromféle hangformátum Lemez, kötet, sáv, idő szerinti keresés, programozható lejátszás
CD – DVD SZABVÁNYOK DVD-Audio „C” könyv, 1999-ben jelent meg LPCM-Linear Pulse Code Modulation 48 kHz vagy 96 kHz mintavételezés, 24 bites minták DVD lejátszók nagy része nem játssza le, bár ma már megjelent néhány típus amely kezeli
CD – DVD SZABVÁNYOK Külön DVD Audió lejátszó is létezik, PCM és Dolby Digital kimenetet szolgáltatnak Megjelentek IEEE1394 csatlakozóval ellátott erősítők is, hogy a DVD Audió teljes felbontását élvezni lehessen Másolásvédelem - digitális vízjelzéssel van ellátva és beágyazott másolásvédelemmel (nem hallható zaj van a lemezen így a másolt lemezeket felismerik a lejátszók)
CD – DVD SZABVÁNYOK Konkurens audio formátumot fejlesztett ki a SONY-Philips, Super Audio CD néven, rövidítése SACD Lejátszó is megjelent és DVD-k 1999-ben, először csak sztereo, majd 6 csatornás kivitelben 6 analóg bemenettel rendelkező erősítő csak akkor tudja a minőséget visszaadni, ha 5 teljes sávú feldolgozás van(mélyhang is!!!)
CD – DVD SZABVÁNYOK Az SACD által használt kódolás a DSD – Direct Stream Digital, a mintavételezés 100kHz is lehet. A PDM – impulzus sűrűség moduláción alapul. Frekvencia átvitele 0-100kHz-ig, dinamikatartomány 120 dB. Digitális vízjelet tartalmazhat, így a lemez legitimitása könnyen megállapítható
CD – DVD SZABVÁNYOK DVD-R egyszer írható DVD, „D” könyv, egyrétegű, 1 v 2 oldalas DVD-RAM többször írható DVD lemez, általános célú tároló média, „E” könyv, egyrétegű, 1 v 2 oldalas
CD – DVD SZABVÁNYOK