BAROKK MŰVÉSZET (16. sz. vége-18. század )

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A barokk művészet Általános jellemzői Építészet Zene Irodalom
Advertisements

Köves Kaba Kedves Kuruczlányai
Ismerd meg Egert Csapattagok.: Gál Nikolett Beke Jusztina
Korstílus:minden művészeti ágban megjelent
A XVI – XVIII. SZÁZAD KORSTÍLUSA
Libertás III. forduló. A barokk mint művészettörténeti stílus Ezen stílus elnevözése az itáliai barocco szóbul származik, amely kagylódíszt, vagy nyakatekert.
Rákóczi vitézei Damjanich János Általános Iskola Intézményi Társulás Cibakháza, Nagyrév.
BAROKK Stílustörténeti korszak és korstílus kb tól kb ig
A MANIERIZMUS EURÓPÁBAN
Rodostói kakukkok.
BAROKK.
művelődéstörténeti szerepe
Az ellenreformáció és a barokk
A barokk.
A barokk stílus A 16. század végén a reformációra válaszul megszületnek az ellenreformációs tanok Katonái, a katolikus egyház 1540-ben alapított Jézus.
Pro libertate III. forduló
A MANIERIZMUS, A BAROKK ÉS A ROKOKÓ – a XVI–XVIII
OSZTÁLYOZÓ VIZSGÁK 9.O. 10.O..
A XVII. század korstílusa
Ismered?.
T.
Reneszánsz Itáliában született (a renaissance francia szó, újjászületés) A képzőművészetek feladata: -természet kutatása és megismerése -valóság hiteles.
A klasszicizmus építészete I. Egyházi épületek
A Barokk Építészet A barokk a reneszánsz után következő stílustörténeti korszak és korstílus, amely kb. 1600-tól kb. 1750-ig tartott, és melyre bonyolult.
Rubens, Rembrandt, Velázquez
17. századi világi építészet
A barokk kezdetei hazánkban
A barokk kezdetei hazánkban
A MAGYAR BAROKK /50.
Átmenet a reneszánsz és a barokk között:
Szövetség A B A R O K K.
BAROKK … Örökségünk Rákóczi verseny III.forodulójára
BAROKK.
(XVI. század- XVIII. elejéig)
B A R O K K Lovászi kurucok.
Építészet, szobrászat, festészet
A tiszaháti felkelők prezentációja a barokk stílusról. III. Forduló
A Rákóczi – szabadságharc korának művészettörténeti stílusa, a BAROKK
Kuruc lányok összefognak
B arokk, mint művészettörténeti stílus
A barokk, mint művészeti irányzat
Barokk szobrászat.
A magyar felvilágosodás
T.
(középszintű érettségihez)
A XVI – XVIII. SZÁZAD KORSTÍLUSA
A barokk Tyukodi pajtások.
Barokk szobrászat.
A barokk, a XVII.sz. korstílusa
Ismerd Meg Egert Készítették: -Soltész Bence -Takács Tamás
Gian Lorenzo Bernini.
A klasszicizmus 24/A.
Barokk művészet, sz. fordulójától a 18. sz. közepéig
Kultúra a török hódoltság korában
Diego Rodriguez de Silva y Velazquez
ROMÁN KOR A középkor művészete Készítette: Ecseri István.
Barokk művészet Készítette: Ecseri István.
Készítette: Klenk Katalin és Szegedi Dóra
Készítette: Dóbiás Kinga
ÁLTALÁNOS ISKOLA 5-6. VIZUÁLIS KULTÚRA ISMERETANYAG 45.dia.
Egyetemes barokk művészet I.
A barokk kor K észítette: D eák S zilvia (11.B). T T artalom  Általános jellemzés  Építészet  Képzőművészet  Szobrászat  Festészet  Zene  Irodalom.
A barokk. A szó eredete: portugál „barocco” - szabálytalan alakú kagyló, gyöngy korstílus a században előzménye: katolikus megújulás a 16. század.
BÚTORTÖRTÉNET 1.3.
Barokk.
JS Bach- d-moll fúga (részlet)
Barokk.
Pesti Nikolett és Nyiri Anna Sára
Előadás másolata:

BAROKK MŰVÉSZET (16. sz. vége-18. század ) A manierizmust követően Itáliából indul  aztán az abszolút monarchiák központjaiban virágzott (Párizs, Bécs, Madrid) Bázisai: társadalmi: abszolutista uralkodóosztály vallási: ellenreformáció (jezsuiták)  a barokk főleg a katolikus o.-ban terjedt el 2 fő változata: - udvari és egyházi barokk: pompa, fényűzés, reprezentativitás, monumentalitás - (holland) polgári barokk: polgári erkölcsök, realitás Művészet általános jellemzői: - értelemhez és érzelmekhez egyaránt szól - eszköze a meggyőzés, rábeszélés - pátosz, színpadiasság, drámai megjelenés Barokk építészet: általános jellemzők: - tartalmilag: ellenreformációs egyház központjainak kiépítése - városépítészeti tervek megvalósítása - parkok, reprezentatív terek építése - formailag: mozgalmasság; monumentalitás - egyenes vonalak megtörése, szeszélyes díszítőelemek, hajlított tetők - alá-fölé rendelés, tagolt felületek - színpadias elrendezés; fény-árnyék hatások - enfilade – egy tengelyre fűződő, egymásba nyíló szalonok sora - piano nobile – kastélyok, paloták nemesi emelete (I. em.) - galéria (elnyújtott dísztér, hatalmas ablaksorral) - templomoknál kupolatér kiemelése

Templomépítészet: axiális és központos terek, ívelt alaprajzok, bonyolult kontúrvonal, hangsúlyos kupola Pl.: Itália: Giacomo della Porta: Il Gesu homlokzata (1573) Róma Lorenzo Bernini: Szent Péter tér (1656-1667) Róma Carlo Maderno: Szent-Péter templom homlokzata (1607-1612) Róma Franceso Borromini: San Carlino (1636-1640) Róma Fr.o.: Jules-Hardouin Mansart: Invalidusok temploma (Párizs) Jacques Germain Soufflot: Pantheon, Párizs Anglia: Cristopher Wren: Szent-Pál székesegyház (1673-17109) London Németország: Johann Balthasar Neumann: Érseki rezidencia császári terme, Würzburg Matthäus Daniel Pöppelmann: Zwinger (1743-1772) Drezda Ausztria: Lukas von Hildebrandt: Belvedere-palota, (1721-1724) Bécs M.o.: Kilian Ignaz Dietzenhofer: Minorita templom, (1758-1778) Eger Fellner Jakab: Püspöki palota, (1765-1776) Veszprém Hefele Menyhért: Székesegyház, Püspöki palota, (1791-1799) Szombathely Palota- kastélyépítészet: Louis Levau, Charles Le Brun, André le Notre: Versailles-i kastély és park  Claude Perrault: Louvre keleti homlokzata, Párizs Hefele Menyhért és Jacoby Miklós: Esterházy kastély, Fertőd Egyéb: Fellner Jakab: Egri Líceum

Szobrászat: Sírszobrok, köztéri szobrok, díszkutak, épületszobrok, reprezentatív szobrok jellemzők: - mozgalmasság, szenvedélyesség - kontraposzt eltúlzása - gazdag fény-árnyék hatás, gazdag plasztika - többféle szín és anyag - színpadiasság - drámai ellentétek kiegyensúlyozása Pl.: Lorenzo Bernini: Szent Teréz extázisa, márvány (Róma) Georg Raphael Donner: Szent Márton és a koldus (Pozsony) J.B. Fischer von Erlach: Frigyláda-szobor (Bécs) Fazola Henrik: Kovácsoltvas kapu, (Eger) Festészet: Témáit ált. a főúri és egyházi megrendelők szabták meg, legfőbb elvárás az elkápráztatás volt és a reprezentatív érték. (Hollandiában megjelennek a polgári témák is) Jellemzők: - bonyolult kompozíciók - dinamika, mozgalmasság - anyagszerűség - drámai fényhatások - illuzionizmus = megtévesztés Pl.: M. Caravaggio: Szt. Máté elhívatása (Itália) A. Pozzo: Szt. Ignác mennybemenetele (Itália) P. P. Rubens: Párisz ítélete; Leukipposz lányainak elrablása (Flandria) N. Poussin: Bacchanália (Fr.o.) D. Velazquez: Las Meninas (Udvarhölgyek) (Sp.o.) Rembrandt v. R.: Önarcképek; Éjjeli őrjárat (Hollandia) J. Vermeer van Delft: Tejet öntő lány; Lány gyöngy fülbevalóval. (Hollandia) Mányoki Ádám: II. Rákóczi Ferenc portréja (M.o.)