ILCV441, ILDV443 Előadó: Kovács Zita 2013/2014. I. félév TUDÁSALAPÚ RENDSZEREK 2013. december 7.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette: Kosztyán Zsolt Tibor
Advertisements

Deduktív adatbázisok.
Események formális leírása, műveletek
I. előadás.
Adatelemzés számítógéppel
ADATBÁZISOK.
Bizonytalanság  A teljesen megbízható következtetést lehetővé tevő tudás hiánya  Egy esemény bizonytalansága  objektív  szubjektív  Módszerek  numerikus.
NEMMONOTON KÖVETKEZTETÉS (NONMONOTONIC REASONING).
A BNO10 formális formális reprezentálása a GALEN alapján
BIZONYTALANSÁG (UNCERTAINTY)
Képességszintek.
EE/R adatmodell (Extended E/R) 1 Az objektum orientált szemlélet elterjedésével egyre nőtt az igény az olyan SDM (Semantic Data Model) modellek iránt,
Determinisztikus programok. Szintaxis: X : Pvalt program változók E : Kifkifejezések B : Lkiflogikai kifejezések C : Utsutasítások.
Kötelező alapkérdések
Kalman-féle rendszer definíció
A számítástechnika és informatika tárgya
Logika Érettségi követelmények:
MI 2003/ Alakfelismerés - még egy megközelítés: még kevesebbet tudunk. Csak a mintánk adott, de címkék nélkül. Csoportosítás (klaszterezés, clustering).
MI 2003/5 - 1 Tudásábrázolás (tudásreprezentáció) (know- ledge representation). Mondat. Reprezentá- ciós nyelv. Tudás fogalma (filozófia, pszichológia,
Tudásalapú rendszerek
Halmazok, relációk, függvények
TUDÁSALAPÚ RENDSZEREK Tudnivalók ILCV441 Előadó: Kovács Zita 2013/2014. I. félév.
Előadó: Kovács Zita 2013/2014. II. félév TUDÁSALAPÚ RENDSZEREK Leíró logikák.
Programozó matematikus szak 2003/2004-es tanév II. félév
A digitális számítás elmélete
Determinisztikus véges automaták csukva nyitva m s kbsm csukva nyitva csukva nyitva csukvanyitva 1. Példa: Fotocellás ajtó s b m m= mindkét helyen k= kint.
Fuzzy rendszerek mérnöki megközelítésben I
1. előadás. 1.) Szoftverfejlesztés, mint mérnöki tevékenység. Számítási eszközfejlődés. Számítási eszközfejlődés: hazai viszonyok. Mérföldkő: Simula 67.Klasszikus.
1. előadás. 1.) Szoftverfejlesztés, mint mérnöki tevékenység. Számítási eszközfejlődés. Számítási eszközfejlődés: hazai viszonyok. Mérföldkő: Simula 67.Klasszikus.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
ISMERETALAPÚ RENDSZEREK SZAKÉRTŐ RENDSZEREK
Ismeretalapú rendszerek alaptechnikái I. Szabályalapú rendszerek.
Ismeretalapú rendszerek alaptechnikái
Ismeretalapú rendszerek alaptechnikái I. Szabályalapú rendszerek.
2003. december 18.Gyires Béla Informatikai Nap1 Következtés tudás alapú rendszerekben Bognár Katalin Debreceni Egyetem Informatikai.
Előadó: Kovács Zita 2013/2014. II. félév TUDÁSALAPÚ RENDSZEREK Az osztályozás fogalmának háló alapú bevezetése.
Vámossy Zoltán 2004 (H. Niemann: Pattern Analysis and Understanding, Springer, 1990) DIP + CV Bevezető II.
*** HALMAZOK *** A HALMAZ ÉS MEGADÁSA A HALMAZ FOGALMA
Objektumorientált tervezés és programozás II. 3. előadás
Fuzzy rendszerek dr. Szilágyi László.
„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.
Szemantikus keresők.
A modell fogalma, a modellezés jelentősége
Természetes és formális nyelvek Jellemzők, szintaxis definiálása, Montague, extenzió - intenzió, kategóriákon alapuló gramatika, alkalmazások.
Gépi tanulás Tanuló ágens, döntési fák, általános logikai leirások tanulása.
Gazdaságstatisztika 10. előadás.
Orvosi kódrendszerek 1. Fogalmi kódrendszerAzonosítási rendszerek Elemei fogalmak Implicit taxonómia Elemei egyedek nem, vagy alig struktúrált Függvényként.
Információelméleti alapok Adat és információ. Szemléletmód Fogalomalkotás Kommunikáció - konvenciók Az ismeret rokonai - adat, információ Az adatkezelés.
Adatbázis kezelés.
Rendszerek stabilitása
Bizonytalanság A teljesen megbízható következtetést lehetővé tevő tudás hiánya Egy esemény bizonytalansága  objektív  szubjektív Módszerek  numerikus.
I. előadás.
MI 2003/ Mi lenne a b legjobb választása? Statisztikai eljárásoknál az un. Fisher féle lineáris diszkriminancia függvény adja a legjobb szétválasztási.
Az informatika logikai alapjai
Az informatika logikai alapjai
Algebrai struktúrák: csoport, gyűrű, test. RSA Cryptosystem/ Titkosítási rendszer Rivest, Shamir, Adelman (1978) RSA a neten leggyakrabban használt.
Valószínűségszámítás II.
Többdimenziós valószínűségi eloszlások
Adatbáziskezelés. Adat és információ Információ –Új ismeret Adat –Az információ formai oldala –Jelsorozat.
Ficsor Lajos CPP2 / 1 Származtatási mechanizmus a C++ nyelvben Ficsor Lajos Miskolci Egyetem Általános Informatikai Tanszék.
Kiterjesztések szemantikája: Szemantikai tartomány : Adatoknak, vagy értékeknek egy nem üres halmazát szemantikai tartománynak nevezzük. Jelölése: D. Egy.
Automatikus fizikai tervezési javaslatok XML adatbázisokhoz Balogh Bernadett Kresz Marcell Cseh Tamás.
PÁRHUZAMOS ARCHITEKTÚRÁK – 13 INFORMÁCIÓFELDOLGOZÓ HÁLÓZATOK TUDÁS ALAPÚ MODELLEZÉSE Németh Gábor.
Algebrai logika Leibniz folytatói a 18. században: Lambert, Segner és mások. 19. sz., Nagy-Britannia: Aritmetikai és szimbolikus algebra. Szimbolikus algebra:
2. gyakorlat INCK401 Előadó: Dr. Mihálydeák Tamás Sándor Gyakorlatvezető: Kovács Zita 2015/2016. I. félév AZ INFORMATIKA LOGIKAI ALAPJAI.
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
A szoftver mint komplex rendszer: objektumorientált megközelítés.
Ismeretalapú technológia
Tudásalapú rendszerek
Számítógépes algoritmusok
Előadás másolata:

ILCV441, ILDV443 Előadó: Kovács Zita 2013/2014. I. félév TUDÁSALAPÚ RENDSZEREK december 7.

Leíró logikák  description logic - DL  ismeretábrázolási nyelvcsaládot alkotnak  fogalom, individuum (egyed), szerep fogalmakat használja  fogalom: individuumok halmazának reprezentálására szolgál  szerep: indiviuumok közötti bináris relációt ábrázolja  a fogalom általános, az individuum speciális, a fogalom tulajdonságait viseli

Alapelvek A fogalom, szerep és individuum a következő alapelveknek felelnek meg:  A fogalom és a szerep strukturális leírásában konstruktorok vesznek részt. A fogalom és a szerep leírásához egy szemantika kapcsolódik az interpretáción keresztül. A különböző műveleteket ezen szemantikával összhangban hajtjuk végre.

Alapelvek Az ismereteket különböző szinteken vesszük figyelembe:  A fogalmak, szerepek ábrázolása és a műveleteik a terminológia szintjén,  az individuumok leírása és műveleteik a tények és a hozzárendelések szintjén jelennek meg. A szakirodalomban a terminológia szintjét TBox-nak, a tények és hozzárendelések szintjét Abox-nak nevezik.

Alapelvek  A fogalmakat (és esetenként a szerepeket) hierarchiába rendezhetjük a rajtuk értelmezett alárendelés (subsumption) reláció alapján.  Azt mondhatjuk, hogy egy C fogalom alárendeli a D fogalmat, ha C általánosabb, mint D abban az értelemben, hogy a D által reprezentált individuumok halmazát C tartalmazza.

Alapelvek  a következtető rendszerben két művelet jelenik meg: az osztályozás (classification) és az egyedesítés (instanciation)  Az osztályozást a fogalmakra és az egyedekre alkalmazzuk. Lehetővé teszi, hogy egy adott fogalom, vagy szerep helyét meghatározzuk a hierarchiában.  Az egyedesítés lehetővé teszi, hogy megtaláljuk azt a fogalmat, amelynek egy adott individuum a megjelenési formája lehet. (Ez a fogalom eltér az OO nyelvekben szokásos egyedesítés fogalmától, hiszen ott egy adott osztályból hozunk létre egyedeket.)

Példák  táblán

Következtető rendszerek  A szakértő rendszerek motorjaként tekinthető következtetőrendszer ismeretelemek láncolatán keresztül vezet a keresett cél felé.  számos következtetőrendszer használható  bizonyítás, meggyőzés, elhatározás, igazolás, magyarázat, stb.  eljárások csoportosítása:  a következtetéshez való viszony alapján (hipotézisen alapuló, analóg, stb.)  az ismeretekhez való viszony alapján (közelítő, kvalitatív, temporális, stb.)

Következtetési módok  formális következtetés  egy szimbolikus adatszerkezet szintaktikus műveletein alapul, adott szabályok szerint bizonyos szemantikus keretben, pl. elsőrendű predikátum kalkulus  procedurális következtetés  minden ismeretnek a felhasználása és maga a következtetés is eljárásokon alapul  analógián alapuló következtetés  egy struktúrált tudásbázis alstruktúráinak hasonlóságán alapul  megvalósításához egyeztetés, a hasonlóság és a függőségi kapcsolatok kiértékelése szükséges

Következtetési módok  általánosításon és absztrakción alapuló következtetés  az öröklődési mechanizmust megvalósító eljárás  közvetlenül kapcsolódik az osztályozáson alapuló következtetéshez, amelyben az elemi ismereteket hierarchiába rendezett tulajdonságok írják le  eset-alapuló következtetés  lehetővé teszi kevésbé formalizált problémák kezelését valamint új ismeretek megtanulását és gyakorlati tapasztalatok alapján történő továbbfejlesztését

Következtetési módok  közelítő következtetés  képes figyelembe venni bizonytalan és pontatlan ismereteket és adatokat  hipotetikus következtetés  a hiányzó adatokat, amelyek különböző értékeket vehetnek fel hipotézisként kezeli. Valamennyi szóba jöhető értékkel továbbdolgozik, s ha valamelyikkel ellentmondásra jut, azt elveti.  alapértelmezésen alapuló  a hiányzó adatokat alapértelmezésük szerint kezeli  kvalitatív következtetés  a fizikai törvények kvalitatív modelljén alapul, amikor a mennyiségi adatok hiányában a minőségi változásokat használja fel

Következtetési módok Három fő kategória:  levezetés jellegű (deduktív)  egyediből az általános felé haladó (induktív)  hasonlóságot figyelembe vevő (analóg)

Eset alapú következtetés  a hasonlóságon alapuló következtetés egyik formája  Case Based Reasoning, CBR  az előzőleg már megismert eseteket használjuk fel az új problémák megoldása során  egyes szakmákban a tanulás nem más, mint a különböző esetek sokaságának memorizálása

olyan modell felállítását teszi lehetővé, amely magában foglalja a probléma ◦ megértését ◦ már megoldott más problémákhoz való viszonyát ◦ megoldását ◦ tanulását alkalmas ◦ hiányosan vagy pontatlanul definiált szituációk kezelésére ◦ olyan kiértékelések elvégzésére, amelyekre nem létezik jól definiált algoritmus Eset alapú következtetés

szükség van:  a problémát megfelelően reprezentáló alapesetekre  jó adaptáló mechanizmusra  eset-bázis: sikeres és sikertelen próbálkozások egy cél eléréséhez  sikeres esetek: segítséget nyújtanak a probléma megoldására  sikeres esetek: felhasználhatjuk a hibák elkerülésére Eset alapú következtetés

 az új szituáció megértésének képessége a régi tapasztalatok függvényében két fő részből áll:  emlékezni kell a régi tapasztalatra (felidézni azt valamilyen jellemzői alapján)  interpretálni az új szituációt a visszakeresett függvényében  ezután egy adaptációs eljárással módosítjuk a régi megoldást az új szituáció által támasztott követelmények figyelembe vételével

Eset alapú következtetés  az eset alapú következtető rendszerek egyik jellegzetessége, hogy képesek tanulni a tapasztalatokból  ehhez szükség van egy bizonyos visszacsatolásra, hogy a rendszer értelmezni tudja, mi működött jól és rosszul az általa szolgáltatott megoldásban

Eset alapú következtetés  az eset alapú következtetés célja formálisan: a P célproblémához hozzárendeljen egy Megoldás(P) megoldást, felhasználva az eset-bázisban talált P’ forrásproblémának a Megoldás(P’) megoldását  Eset: (P, megoldás-menete (o1,…,ol), megoldás(P)) ahol P: a probléma valamilyen reprezentációja; megoldás-menete(o1,…ol) az o1,…ol operátorok azon sorozatát jelöli, amelyek a P problémára, mint kezdeti állapotra előállítják a megoldás(P) megoldást, azaz a végállapotot

Eset alapú következtetés  Eset bázis: az esetek egy véges halmaza, azaz  Eset-bázis = {eset k : k=1,…,n}, ahol eset k =(P k,megoldás- menete(o 1k, …, o lk ), megoldás(P k ))  különféle típusú problémák – diagnózis, konfiguráció, tervezés – megoldását állíthatjuk elő

A CBR életciklusa

1. az eset visszakeresése  ez a lépés egy keresési és egy illesztési eljárás kombinációja  két probléma: az esetek indexelése és a hasonlósági kérdések  az indexelés, azaz az esetek jellemzésére szolgáló attribútumok kialakításának problémája során az indexeknek eléggé általánosnak kell lenniük, hogy lehetővé tegyék az esetek alkalmazását a különböző szituációkban, ugyanakkor megfelelő módon specifikusnak, hogy a visszakeresés során találjunk illeszthető eseteket az eset-bázisban  az illesztéshez szükséges a hasonlóság megállapítása, ehhez viszont be kell vezetni valamilyen távolság definíciót, melynek alapján választunk a jelöltek közül

A CBR életciklusa 2. egyeztetés, a közelítő megoldás javaslata  az előbbiek szerint megtalált esetekből kiindulva egy előzetes, közelítő megoldást konstruálunk  általában kiválasztjuk a legjobb visszakeresett eset megoldását, mint első közelítést  itt az a kérdés, hogy a régi megoldás mely részeit használjuk fel 3. Illesztés, adaptáció  mivel az új szituáció ritkán azonos valamely régivel, ezért annak megoldását módosítanunk kell az aktuális szituáció sajátos feltételeivel  például valamilyen helyettesítő eljárással meg kell oldanunk az aktuális paraméterek illesztését  két megközelítési mód: generáló adaptáció és átalakító adaptáció

A CBR életciklusa  generáló adaptáció esetén minden szükséges ismeret a rendelkezésünkre áll a tudásbázisban a feladat megoldásához  átalakító adaptáció esetén hiányosak az ismereteink, a tudásbázisból nem vagyunk képesek a megoldás generálására 4. Felülvizsgálat, igazolás  az illesztés során kialakult közelítő megoldás értelmezése során ellenőrizzük az esetleges alternatív megoldásokat és a sikertelen megoldásokra magyarázatot szolgáltatunk 5. Tanulás, memorizálás  az eset-bázist kiegészítjük a kialakult új eset (probléma, megoldás, megoldás-menete) hármassal  megtörténik az új ismeretek szintézisének beépítése  ez a lépés nem feltétlenül kapcsolódik közvetlenül a CBR következtetési eljáráshoz

Bizonytalanságkezelés  Szakértő rendszerek készítésekor a tárgyköri szakértők ismerete nehezen reprezentálható, nehezen formalizálható.  az ismeretek reprezentálása során használhatunk olyan adatokat, illetve tudást, amely csak bizonyos valószínűséggel biztos, az ilyen adatok kezelését nevezzük bizonytalanságkezelésnek.

Bizonytalanságkezelés  Bizonytalan adatok kezelése egy szakértői rendszerben azokban az esetekben indokolt, amikor a rendelkezésre álló információ  hiányos vagy  nem teljesen megbízható vagy  pontos lenne, de a reprezentáló nyelv nem elég precíz vagy  ellentmondásos

Bizonytalanságkezelés Módszerek, modellek osztályozása  numerikus modellek klasszikus valószínűségszámítás Fuzzy logika  szimbolikus modellek nem monoton logikák  heurisztikus módszerek

Bizonytalanságkezelés Felmerülő problémák  hogyan reprezentáljuk a bizonytalan információt?  hogyan kombináljunk több bizonytalan információt (and, or, not)?  a következtetés problémája

Fuzzy logika  60-as évek közepén Zadeh dolgozta ki a fuzzy halmazelméletet a nyelvi fogalmakban rejlő pontatlanság matematikai kezelésére  Zadeh bevezette a parciális tagság fogalmát, annak kifejezésére, hogy bizonyos objektumok jobban beletartoznak egy halmazba, mások kevésbé  ezt a parciális tagságot egy [0,1] intervallumbeli számmal jellemezte, ahol az 1 azt jelenti, hogy az objektum benne van a halmazban, a 0 pedig hogy nincs benne, míg a kettő közötti érték azt a meggyőződésünket, hogy milyen mértékben tartozik az adott objektum a halmazhoz (nagyon, kissé, eléggé, meglehetősen)

Fuzzy logika  Tagsági függvény: egy adott halmazhoz tartozás fokát fejezi ki egy [0,1] intervallumbeli számmal. A köznapi nyelvben kissé, eléggé, meglehetősen, nagyon, stb, módosítószavakkal fejezzük ki.

példa a színek U halmazán definiálhatjuk az S = { x: Zoli kedveli az x színt} halmazt a következő tagsági függvénnyel: 1, ha x eleme U kék 0,5, ha x eleme U fehér ds(x)= 0,2, ha x eleme U piros 0, egyébként szokásos megadás: S = {(kék, 1), (fehér, 0,5), (piros, 0,2)}

Fuzzy logika  a halmazelméleti műveletek kiterjesztése alapján az ugyanazon alaphalmazon értelmezett fuzzy halmazok egyesítése, metszete és komplemense is fuzzy halmaz lesz az alábbi tagsági függvényekkel  legyenek A és B fuzzy halmazok az U alaphalmazon, da(x) és db(x) tagsági függvénnyel, ekkor: A U B = {(x, max(da(x); db(x))) : x eleme U} A ∩ B = {(x, min(da(x); db(x))) : x eleme U} Ā = {(x; (1-da(x))) : x eleme U}

Fuzzy logika a szokásos halmazműveleteken túl a nyelvi módosítóknak megfelelő műveleteket is definiálhatunk (fuzzy műveletek):  dilatáció (többé-kevésbé) növeli a tagsági függvény értékét  koncentráció (nagyon) csökkenti a tagsági függvény értékét  intenzitás (meglehetősen, eléggé) 0,5 alatti értékre csökkenti, 0,5 felettire növeli a tagsági függvény értékét

Fuzzy műveletek  DIL(A) = {(x, da 1/2 (x)): x eleme U}  CON(A) = {(x, da 2 (x)): x eleme U}  INT(A) = {(x, i(x)): x eleme U}, ahol  i(x) = 2* da 2 (x), ha 0<= da(x)<= 0,5  i(x) = 1-2*(1-da(x)) 2, ha 0,5<= da(x)<= 1

Fuzzy logika Előnyei:  Szemlélete közel áll a napi valóságszemléletünkhöz.  E rendszerleírás egyszerűbb, mint más numerikus modell esetén.  Előnyösen alkalmazható hiányos adatokkal dolgozó, bonyolult feladatok esetén.  A fuzzy bizonyosságokkal könnyű számolni.

Fuzzy logika Hátrányai:  Elmélete még nem teljesen megalapozott.  Kombinációs függvények(egymást kizáró halmazok együttes bizonyossága a két halmaz bizonyosságának minimuma és nem nulla).

Szakértő rendszerek készítésének fázisai 1. a projekt kezdete 2. a rendszer analízise és tervezése 3. gyors prototípus 4. rendszerfejlesztés 5. alkalmazás 6. utómunkálatok

1. A projekt kezdete 1. probléma megfogalmazása, igények felmérése 2. alternatív megoldások vizsgálata 3. a szakértő rendszer megközelítéses értékelése 4. tanulmányterv 5. költséghatékonysági vizsgálat 6. kérdések a vezetőség számára 7. fejlesztőcsapat megszervezése

 Aszalós jegyzetben a többi

Esettanulmányok gyakorlat:  lips.htm lips.htm