A SZINTAKTIKAI ALTERNÁCIÓT MAGYARÁZÓ ELKÉPZELÉSEK PLAUZIBILITÁSA BIBOK KÁROLY SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM OROSZ FILOLÓGIAI TANSZÉK

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
a sebesség mértékegysége
Advertisements

A mondatelemzés modern útjai
Stacionárius és instacionárius áramlás
KÖZLEKEDŐEDÉNYEK HAJSZÁLCSÖVEK
Energia a középpontban
Az állandó határozó és a vonzat
Matematika a filozófiában
A verseny - a piac alkotója
Tisztelet - dicsőség Jon Palmer.
Gyakorlat Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány
Szemiot i ka.
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Az egyed-kapcsolat modell
2. Bizonyított-e az evolúció elmélete?
Bevezetés a tudományfilozófiába
Vizuális modellezés Uml és osztálydiagram UML eszközök
A számítógépes nyelvfeldolgozás alapjai
MTA-DE-PTE-SZTE Elméleti Nyelvészeti Kutatócsoport Szegedi Munkacsoport 2007–2011 Bibok Károly, Maleczki Márta, Nagy Katalin, Németh T. Enikő, Vecsey Zoltán.
1 Implicit alanyi argumentumok az adatok tükrében Németh T. Enikő SZTE Általános Nyelvészeti Tanszék
C A C nyelv utasításai. Ismétlés Utasítások csoportosítása.
Állapottér-reprezentáljunk!
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
Szállítási probléma - fogalmak
Az érvelés.
Reprezentációs függvény. Adva egy adattípus absztrakt és konkrét specifikációja: d a = ( A, F, E a ); d c = ( C, G, E c ); A = {A 0,..., A n };C = {C 0,...,
A lehetséges énképek.
Hurrikánok, Tájfunok, Tornádók
Webszerkesztés Stíluslapok (CSS).
A nyelv problémája természetes, és mesterséges nyelvek.
Bekő Éva Eötvös Loránd Tudományegyetem Elérhetőségem:
A marketing piac tartalma
A jelentés.
Azonosalakúság és többértelműség a nyelvben (hangalak és jelentés kapcsolata) 2.
Objektumorientált tervezés és programozás II. 3. előadás
Buddhista logika és paradoxonok
A kontextus hatása a kollokációk megértésére Csiszár Orsolya ELTE Nyelvtudományi Doktori Iskola.
1 Természetes nyelvű interfész adatbázisok lekérdezéséhez Vajda Péter NYTI, Korpusznyelvészeti osztály – BME, TTT.
Aszexuális, szimpatrikus speciáció
1. Bevezetés a tárgy célja: azoknak az eszközöknek és módszereknek a megismertetése és begyakoroltatása, melyek az érvelések megértéséhez, elemzéséhez,
Scenáriók készítése Dr. Kollár József Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
Szép múlt vár ránk Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
Készítette: Gergó Márton Konzulens: Engedy István 2009/2010 tavasz.
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2004/2005. tavaszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
Szintaktikai, szemantikai szabályok
A konstruktív szociális munka Összeállította: Ágoston Magdolna Nigel Parton: Constructive Social Work towards a new practice,
A bemutatót összeállította: Fogarasi József, Petrik Lajos SZKI, 2011
Logika 2. Klasszikus logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék február 17.
Miért nem valóságos az idő?
Első Analitika I.1. Az állításelmélet újrafogalmazása „Protaszisz az a mondat, ami valamit valamiről állít vagy tagad.” „Lehet egyetemes, részleges (en.
Szillogisztika = logika (következtetéselmélet)? Az An.Post.-ban, és másutt is találunk olyan megjegyzéseket, hogy minden helyes következtetés szillogizmusok.
(nyelv-családhoz képest!!!
A doktori képzés eredményessége Rövid beszámoló a kapott adatok tükrében ODT Tanácsülés, április 15. Varga Balázs.
Programozási alapismeretek 11. előadás. ELTE Szlávi-Zsakó: Programozási alapismeretek 11.2/ Tartalom  Rendezési.
2. Döntéselméleti irányzatok
Gyimóthy Gábor: Nyelvlecke
Logikai programozás 2..
Wagner Károly tű. alezredes
és a Venn-Euler diagrammok
Atom - és Elektronpályák
Egyenes vonalú mozgások
Prozódikus fonológia ●a fonológiai tartományok elmélete ●prozodikus tartomány - melyben az adott szabály működésbe lép, szegmentumok szintje.
Mechanikai hullámok.
Jó játék a mozgás !.
Golda János: Stílus és korszerűség „kritika” a kritikáról (sokkal inkább néhány gondolat összefüggésben a leírtakkal, mintsem, határozott vélemény és bírálás)
A generatív nyelvelmélet
Információelmélet 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató- és.
A nyelv mint jelrendszer
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
Előadás másolata:

A SZINTAKTIKAI ALTERNÁCIÓT MAGYARÁZÓ ELKÉPZELÉSEK PLAUZIBILITÁSA BIBOK KÁROLY SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM OROSZ FILOLÓGIAI TANSZÉK

Az előadás célja a magyarázatok plauzibilitásának (plauzibilis) rekonstruálása Kertész– Rákosi 2008 plauzibilis érvelés fogalmának segítségével

A szintaktikai alternáció ha egy igével lehetséges egy adott szintaktikai szerkezet, akkor ugyanazzal az igével lehetséges egy másik szintaktikai szerkezet is a két szerkezet jelentése: vagy szinonim, vagy előre jelezhető módon különbözik egymástól (tágabb értelemben akkor is beszélhetünk szintaktikai alternációról, ha a különböző vonzatszerkezettel álló formák nem teljesen azonos hangalakúak, de szóalkotási szempontból összefüggenek)

A helyváltoztatás és a -vAl váltakozása (1)(a)Az anya zsírt ken a kenyérre. (b)Az anya zsírral keni a kenyeret. (c)Az anya rákeni a zsírt a kenyérre. (d)Az anya megkeni/bekeni a kenyeret (a) zsírral. (2)mázol, fröcsköl, spriccel, permetez, öntöz, locsol, hint, töm, tölt

A mozgásfolyamatot és annak módját jelölő igéből haladó vagy helyzetváltoztató mozgást jelölő ige lesz egy direkcionális vonzat megjelenésével (3)(a)A gyerek úszik. (b)A gyerek a barlangba úszik. (4)fut, szalad, rohan, teker ’gyorsan kerékpározik’, gurul, siklik, kúszik, csúszik, mászik, tipeg, totyog, csoszog, támolyog, tántorog, dülöngél, imbolyog, hajladozik, biceg, sántikál, toporog, táncol, forog, pörög, pattog, ugrál, ugrik, szökdécsel, szökdel, szökken, evez, folyik, ömlik, hömpölyög, himbálózik, ring, billeg, lebeg, hull(ik), repül

A vmilyen helyzetben levést jelölő igéből haladó vagy helyzetváltoztató mozgást jelölő ige lesz egy direkcionális vonzat megjelenésével (5)(a)Péter áll. (b)Péter a szőnyegre áll. (6)ül, fekszik, hever, támaszkodik, hajol, könyököl, térdel, guggol

A hangadást jelölő ige felvehet direkcionális vonzatot ’helyváltoztató mozgás’ jelentésben (7)(a)A fiú csattog a papucsával. (b)A fiú a szobába csattog a papucsával. (8)csörömpöl, cuppog, nyikorog, csikorog, dübörög, berreg, pöfög, zakatol, zümmög, süvít, zúg

Különböző direkt forrásosztályok alapján pozitív plauzibilitási értékű kijelentések fogalmazhatók meg (1)–(8) jól formáltságáról → adatok Ha valamely plauzibilis kijelentések implauzibilisekké válnának (akár egy egész csoport esetében egy bizonyos forrásosztály alapján, pl. hiányzik az értelmező szótárból), ez nem tenné impluzibilissé azt a következtetést, hogy léteznek a fentebbi szintaktikai alternációs osztályok → a fentebbi adatok megbízhatóak

A lexikai szabályokat feltételező megközelítés (9)Ha a bemeneten megjelenő ige szemantikai reprezentációja magában foglalja, hogy ’X azt okozza, hogy Y Z- be/Z-re mozogjon’, akkor a szabály ezt egy újabb ige olyan ábrázolásává alakítja, hogy ’X azt okozza, hogy Z állapota (meg)változik Y-nak Z-be/Z-re való mozgatása révén’. Indukcióval nyert plauzibilis konklúzió

Plauzibilis, hogy (9). Plauzibilis, hogy a ken Y-t Z-re szemantikai reprezentációja: ‘azt okozza, hogy Y Z-re mozogjon’. ––––––––––––––––––––––––– Plauzibilis, hogy van ‘azt okozza, hogy Z állapota változik Y-nak Z-re való mozgatásával’ szemantikai reprezentációjú keni Z-t Y-nal.

P-kontextus bővítése I. (10)Az anya vizet önt a virágra. Plauzibilis, hogy (9). Plauzibilis, hogy az önt Y-t Z-re szemantikai reprezentációja: ‘azt okozza, hogy Y Z-re mozogjon’. ––––––––––––––––––––––––– Plauzibilis, hogy van ‘azt okozza, hogy Z állapota változik Y-nak Z-re való mozgatásával’ szemantikai reprezentációjú önti Z-t Y-nal.

P-kontextus bővítése II. (11)*Az anya vízzel önti a virágot. P-inkonzisztencia

A módosított p-kontextus A (9)-et szűk(ebb) szemantikai osztályokra kell megfogalmazni.

A módosított p-kontextus bővítése (12)(a)Az apa (véletlenül) kávét löttyent az asztalterítőre. (b)*Az apa (véletlenül) kávéval löttyenti az asztalterítőt.

Inkonzisztencia II. A (12) olyan (plauzibilis) kivétel, amely ellentmondásban áll a szűk szemantikai osztályokkal módosított p-kontextussal (e kijelentés plauzibilitása is megmutatható lenne plauzibilis következtetések révén, ha az idő ezt engedné; direkt forrás: Bibok 2008) Toleráljuk a kivételeket?

A p-kontextus bővítése (2. verzió): a konstrukciós megközelítés „Tehát ha egy ige szemantikai struktúrájában lévő résztvevői szerepek két konstrukció argumentumszerkezetével is kompatibilisek, akkor az ige megjelenhet szintaktikailag alternáló szerkezetekben.” (Bibok 2008: 22)

Egy-egy konstrukcióra vonatkozhatnak általános szemantikai megszorítások, amelyek azonban érzékenyek a kontextuális információkra és a világtudásra. Ha tipikusan az állapotváltozást okozó cselekvés előre jelezhető mellékes mozgással jár együtt, akkor ezt a mozgást specifikálhatjuk a direkcionálissal (az „okozott mozgás” konstrukcióban). Például: a szalámi szeletelésekor a levágott szalámi tipikus esetben a szeletelőgéptől lefelé hullik, vagy a sajtreszelés normálisan maga után vonja a sajtnak a reszelőtől való lefelé irányuló mozgását. (13)(a)Az eladó zsírpapírra szeleteli a szalámit. (b)Az anya a tésztára reszeli a sajtot.

A p-kontextus bővítése (2. verzió) I. 3)(a)A gyerek úszik. (b)A gyerek a barlangba úszik. (14)(a)A labda/fadarab úszik. (b)A labda/fadarab a barlangba úszik.

Az úszik első és egyetlen résztvevői szerepe (úszó) megkonstruálható szemantikailag akár mint téma és akár mint ágens, mind a haladó mozgásra utaló esetben, mind a haladó mozgásra nem, csak a mozgásmódra utaló esetben.

Mitől függ a kettős megkonstruálás lehetősége? Mik a látens háttérfeltevések?

A direkcionális is indokolható szemantikailag, ha egy mozgáseseményről van szó, amelyhez eleve hozzátartozik a mozgás iránya (l. A gyerek úszik), vagy pedig ha a hangadás mozgás kísérőjelensége (l. A fiú csattog a papucsával). A Péter áll esetében azonban nem tudunk valamiféle mozgásra hivatkozni, amely indokolhatná a direkcionálist (Péter a szőnyegre áll).

A megoldás az ágensi szerepre történő utalás lehetne. Ugyanis az ágens (önálló) cselekvésre való képessége magában foglalja a mozgás lehetőségét. Vegyük azonban észre, hogy a konstrukciós nyelvtan szerint az ágens egy argumentumszerep, amely egy konstrukcióhoz kapcsolódik. Így újból a kétféle (téma vagy ágens) argumentumszerepként való megkonstruálás problémájába ütközünk, amelyet korábban már az úszik résztvevői szerepe kapcsán jeleztünk.

A 3. verzió mellett szóló plauzibilis kijelentések: A (12b) kivétel mint erős evidencia Plauzibilisebb következtetések (téma– ágens) Egy jelentésséma a (3)–(8)-ra ↓ A (12b) felfogható mint gyenge evidencia az alulspecifikált jelentésre

Kitekintés Bővebben l. Bibok 2008 A rendelkezésemre álló források alapján beleértve a saját kútfőt plauzibilisnek tartom a bemutatott plauzibilis érvelési láncolatot Plauzibilis, hogy az utolsó dia tartalma:

Köszönöm a figyelmet!