UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Programozás II. 6. Gyakorlat const, static, dinamikus 2D tömbök, copy constructor
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Konstansok Fajtái: Egyszerű konstans Konstans pointerek Konstans függvényparaméterek Konstans visszaadott érték Konstans függvények Konstans osztály adattag
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Egyszerű konstans A C nyelvben nem volt lehetőség valódi konstans létrehozására, csak definiálhattunk egy konstans értékhez egy nevet: #define TRUE 1 Hátránya, hogy típustalan az érték. C++: const Példa: const int a = 5; Dekralációnál értéket kell neki adni!
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Konstans pointerek 1 3 fajtája létezik Ha a const a típus elé tesszük, akkor a mutatott érték lesz konstans: char t[ 3 ] = { 'a', 'b', 'c' }; const char* p1 = t; // *p1 = 'a'; FORDÍTÁSI HIBA p1++; // Itt a mutatott érték nem változik, mert még mindig a t-re mutat a p1.
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Konstans pointerek 2 Ha a const kulcsszót a változó neve elé írjuk, akkor a változó lesz konstans: char* const p2 = t; *p2 = 'd'; // p2++; FORDÍTÁSI HIBA
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Konstans pointerek 3 Az előző 2 kombinációja: const char* const p3 = t; // *p = 'd'; FORDÍTÁSI HIBA // p++; FORDÍTÁSI HIBA
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Konstans függvényparaméterek A függvények paraméterei is lehetnek konstansok, ilyenkor ezeknek a változóknak az értékei nem változtathatóak meg, különben fordítási hibát kapunk. Példa: void Fuggveny( const int a ) { a++;// FORDITASI HIBA }
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Konstans visszaadott érték Megtehetjük, hogy olyan értéket adunk vissza függvény visszatéréskor, ami konstans, így nem lehet azt megváltoztatni. Általában akkor használjuk, ha valamilyen osztály adattagot adunk vissza pointer vagy referencia formában.
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Konstans visszaadott érték Példa: class Simple { private: double* array; public: //… const double* GetArray() { return array; } //… };
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Konstans függvények Konstans függvények olyan függvények, melyek nem változtatják meg az objektumuk állapotát. A const kulcsszót a függvény paramétereket lezáró zárójel mögé kell tenni.
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Konstans függvények Példa: class Simple { private: double* array; public: //… const double* GetArray() const { return array; } //… };
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Konstans osztály adattag Osztály definíción belül tilos a változóknak értéket adni (kivéve static const int/char). Ezért a konstans osztály adattagokat a konstruktorban kell inicializálni „függvényes” módszerrel: class Simple { public: const int m_ia; const double m_db; Simple() : m_ia( 10 ), m_db( 5.5 ) { } };
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Memóriaterületek C++-ban elérhető memóriaterületek: Heap: dinamikusan foglalt objektumok, addig léteznek, míg nem töröljük őket… Stack: verem. Adott blokkon belül létezik, a blokk végeztével automatikusan felszabadul. Static: a program indulásakor már inicializálódik, a program teljes futása során létezik. Pontosan egy példány található static adattagokból a memóriában.
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Statikus változók Hamarabb jönnek létre mint az objektumok (program indulásakor) Nem kell objektum a használatukhoz. Egyetlen egy példány létezik a memóriában. Hivatkozni rájuk: Osztálynév::statikus_változó_neve
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Statikus osztály adattagok Dekraláljuk a statikus osztály adattagot. Az osztály definíción kívül újra dekralálni kell elérési úttal ( és értékkel ) együtt ( általában a cpp file elején ). Nem kell kiírni újra a static kulcsszót. Példa: class Simple { private: static int b; }; int Simple::b = 10;
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Statikus függvények Statikus függvény csak statikus adattagot használhat és statikus függvényt hívhat. Statikus függvényen belül nincs this. Ha a statikus függvény definíciója és implementációja külön van, akkor az implementációs résznél nem kell újra kiírni a static kulcsszót.
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Dinamikus 2D tömbök Dinamikus 2D-s tömbökre dupla pointerrel hivatkozunk. double** matrix; new-val foglalunk N méretű X típusú pointer tömböt. Ezután minden pointerrel rámutatunk M méretű X típusú tömbre.
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Dinamikus 2D tömbök Példa: double** matrix = new double*[ N ]; for ( int i = 0; i < N; i++ ) matrix[ i ] = new double[ M ]; Hivatkozás: matrix[ i ][ j ] = 0.1; Felszabadítás: for ( int i = 0; i < N; i++ ) delete[] matrix[ i ]; delete[] matrix;
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Copy constructor Segítségével kész objektumokat tudunk lemásolni. Ha egy osztály nem tartalmaz dinamikus adattagot, akkor a másolás egyszerű (a fordító is megtudja tenni), mivel bitről bitre lemásolja az objektumot. Ha tartalmaz dinamikus adattagot, akkor ez a másolás nem jó, mivel csak a pointer fog lemásolódni és ezzel létre jön 2 objektum, ami azonos memória területre mutatnak. Egyetlen paramétere a másolandó objektum referencia. A másolandó és új objektumnak meg kell egyezniük.
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Copy constructor Példa: class Simple { private: double* array; int size; public: Simple( int size ) : size( size ) { array = new double[ size ]; } ~Simple() { delete[] array; } //copy konstuktor Simple( Simple& other ) { size = other.size; array = new double[ size ]; for ( int i = 0; i < size; i++ ) array[ i ] = other.array[ i ]; } };