UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Hálózati Operációs Rendszerek TMForum Dr. Bilicki Vilmos Szegedi Tudományegyetem Informatikai Tanszékcsoport Szoftverfejlesztés Tanszék
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS A mai előadás tartalma TMForum ■Frameworx ■eTOM – Üzelti folyamat keretrendszer ■Információs keretrendszer – SID ■Alkalmazás kerterndszer – TAM ■Integrációs kereterendszer – BSS/OSS ■Üzleti metrikák Hálózati Operációs Rendszerek
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Cél A vállalat életében megjelenő feladatok, folyamatok szabványosítása a szoftverek egyszerűbb integrálása, csereszabatossága érdekében Szabvány csoportok ■eTOM – folyamatok szabványosítása ■SID – adatmodellek szabványosítása ■TAM – alkalmazások szabványosítása ■Integration Framework – integrációs keretrendszer ■Business Metrics - Üzleti metrikák Hálózati Operációs Rendszerek3
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Frameworx Hálózati Operációs Rendszerek4
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS eTOM Hálózati Operációs Rendszerek5 Szolgáltatás orientált üzletet leíró hierarchikus katalógus Három szintre koncentráll: ■Stratégiai ■Működtetés ■Vállalati
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Folyamat szintek Hálózati Operációs Rendszerek6
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS eTOM Hálózati Operációs Rendszerek7
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS OPS folyamatok Hálózati Operációs Rendszerek8
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS L2 OPS Hálózati Operációs Rendszerek9
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS L3 OPS Hálózati Operációs Rendszerek10
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Strategy Hálózati Operációs Rendszerek11
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Strategy L Hálózati Operációs Rendszerek12
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Enterprise Hálózati Operációs Rendszerek13
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Hálózati Operációs Rendszerek14 Alapvető folyamat modellezés
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Hálózati Operációs Rendszerek15 Interakciós diagram
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Hálózati Operációs Rendszerek16 Folyamat interakciós diagram A teljesítés eladás előtti szakasza Markeing Fulfillment Response – vásárlásra ösztönzi az ügyfelet
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Hálózati Operációs Rendszerek17
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Dinamikus folyamat modell Hálózati Operációs Rendszerek18
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS TAM Célja az operációs rendszerek rendszerének szabványosítása ■OSS – operation support system ■BSS – business support system Főleg L1 alkalmazásokra koncentrál Hálózati Operációs Rendszerek19
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Hálózati Operációs Rendszerek20
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Market/Sales Management Hálózati Operációs Rendszerek21
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Product management Hálózati Operációs Rendszerek22
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Customer management Hálózati Operációs Rendszerek23
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Service management Hálózati Operációs Rendszerek24
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Resource management Hálózati Operációs Rendszerek25
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Supplier/Partner domain Hálózati Operációs Rendszerek26
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Enterprise domain Hálózati Operációs Rendszerek27
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Cross domain Hálózati Operációs Rendszerek28
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Intgeráció Cél: Üzleti Folyamat definiálása (Business Process) ■SOA kiterjesztése – Függőségi modell – Érték lánc szemlélet ■Elő/Utófeltételek ■SLA, … ■Rövid vs. Hosszú idejű kapcsolat ■Granularitás Hálózati Operációs Rendszerek29
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Interfész alapú szabványosítás Template – DSL Specification – Konkrét terület igények leírása Hálózati Operációs Rendszerek30
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Alkalmazott struktúrák Business Service Business Service Order – az üzleti szolgáltatás vezérlése Task Order – a feladat végrehajtásán ak vezérlése Hálózati Operációs Rendszerek31
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Integráció TAM kapcsolat Hálózati Operációs Rendszerek32
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Frameworx elemek Hálózati Operációs Rendszerek33
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Hálózati Operációs Rendszerek34
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Information framework - SID Keretrendszerek keretrendszere ■Modellek/Modell csomagok ■Tervezési minták, szabályok ■ABE – Aggregated Business Entity Hálózati Operációs Rendszerek35
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Példa - QoS Hálózati Operációs Rendszerek36
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Üzleti metrikák Hálózati Operációs Rendszerek37
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS OPEX modell Hálózati Operációs Rendszerek38
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Hálózati Operációs Rendszerek39
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Hálózati Operációs Rendszerek40
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Hálózati Operációs Rendszerek41
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Hálózati Operációs Rendszerek42
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Hálózati Operációs Rendszerek43
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS A mai előadás tartalma TMForum ■Frameworx ■eTOM – Üzelti folyamat keretrendszer ■Információs keretrendszer – SID ■Alkalmazás kerterndszer – TAM ■Integrációs kereterendszer – BSS/OSS ■Üzleti metrikák Hálózati Operációs Rendszerek