A MANIERIZMUS, A BAROKK ÉS A ROKOKÓ – a XVI–XVIII

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Köves Kaba Kedves Kuruczlányai
Advertisements

KÉPTÁR Reneszánsz I..
Korstílus:minden művészeti ágban megjelent
A XVI – XVIII. SZÁZAD KORSTÍLUSA
A barokk festészet.
Libertás III. forduló. A barokk mint művészettörténeti stílus Ezen stílus elnevözése az itáliai barocco szóbul származik, amely kagylódíszt, vagy nyakatekert.
BAROKK Stílustörténeti korszak és korstílus kb tól kb ig
A MANIERIZMUS EURÓPÁBAN
Az érett reneszánsz festészete (A 16. század eleje)
Rodostói kakukkok.
A középkor művészete Nyugat-Európában
T.
Az ellenreformáció és a barokk
A barokk stílus A 16. század végén a reformációra válaszul megszületnek az ellenreformációs tanok Katonái, a katolikus egyház 1540-ben alapított Jézus.
Pro libertate III. forduló
A reneszánsz művészet; előtte
BAROKK MŰVÉSZET (16. sz. vége-18. század )
A reneszánsz.
OSZTÁLYOZÓ VIZSGÁK 9.O. 10.O..
A XVII. század korstílusa
T.
Reneszánsz Itáliában született (a renaissance francia szó, újjászületés) A képzőművészetek feladata: -természet kutatása és megismerése -valóság hiteles.
N.5 Bibliai jelenetek Zene: Gregorian - Feel F:Laci.
Zene: Gh. Zamfir - Summer snow
N.6 Bibliai jelenetek Zene: Gregorian - Feel F:Laci.
Zene: Gregorian - Lady in black
Pieter Brueghel: Közmondások, 1620.
Rubens, Rembrandt, Velázquez
17. századi világi építészet
Új műfajok kialakulása
A barokk szobrászata.
A 17. század festészete.
A 17. század festészete 2 része….
Átmenet a reneszánsz és a barokk között:
A tudás fájától a keresztfáig
BAROKK … Örökségünk Rákóczi verseny III.forodulójára
(XVI. század- XVIII. elejéig)
Építészet, szobrászat, festészet
A tiszaháti felkelők prezentációja a barokk stílusról. III. Forduló
A Rákóczi – szabadságharc korának művészettörténeti stílusa, a BAROKK
B arokk, mint művészettörténeti stílus
Manierizmus (16. sz. közepe és vége)
A rokokó.
T.
T.
(középszintű érettségihez)
T.
A reformáció és ellenreformáció nevelésügye XVI-XVII. század
A reneszánsz A szó a fr. renaissance ‘újjászületés’ szóból származik
A barokk Tyukodi pajtások.
Barokk szobrászat.
A barokk, a XVII.sz. korstílusa
Gian Lorenzo Bernini.
Kultúra a török hódoltság korában
Diego Rodriguez de Silva y Velazquez
Barokk művészet Készítette: Ecseri István.
ÁLTALÁNOS ISKOLA 5-6. VIZUÁLIS KULTÚRA ISMERETANYAG 45.dia.
T Téma: ÉLETKÉP.
Egyetemes barokk művészet I.
A barokk kor K észítette: D eák S zilvia (11.B). T T artalom  Általános jellemzés  Építészet  Képzőművészet  Szobrászat  Festészet  Zene  Irodalom.
A barokk. A szó eredete: portugál „barocco” - szabálytalan alakú kagyló, gyöngy korstílus a században előzménye: katolikus megújulás a 16. század.
Barokk Zrínyi Miklós és a barokk eposz.
Barokk.
Barokk.
Előadás másolata:

A MANIERIZMUS, A BAROKK ÉS A ROKOKÓ – a XVI–XVIII A MANIERIZMUS, A BAROKK ÉS A ROKOKÓ – a XVI–XVIII. század európai művészete Manierizmus. (ol. maniera ‘modor, stílus’) a XVI. sz. vége, XVII. sz. eleje, az érett reneszánsz stílust felváltó irányzat a reneszánsz harmóniaeszményétől eltérő, mozgalmasabb stílusjegyek Barokk (fr. baroque ‘bizarr’; port. barocco ‘szabálytalan’) a XVII–XVIII. század Itáliából elterjedő stíluskorszaka stílusjegyek: mozgalmas, szenvedélyes, patetikus, pompázatos díszítőmotívumokat alkalmaz; akadémikus művészi tökéletesség allegorizmus és naturalizmus reformáció és katolikus ellenreformáció kora, vallási világképe meghatározó Rokokó (fr. rocaille ‘kagylódísz’) XVIII. sz., Franciao.-ból terjedt el könnyed, dekoratív, burjánzóan gazdag díszmotívumok; pátosz mellőzése, szeszélyesség, aszimmetria festészetben, iparművészeti tárgyakon: erotikus témák az arisztokrata és nagypolgári körök ízlésvilága

Reneszánsz és barokk homlokzatképzés L. B. Alberti: Sta Maria Novella. Firenze, 1456-70. Maderno: Sta Susanna, Róma, 1597-1603

Reneszánsz harmónia és barokk „mozgalmasság” Perugino: Keresztre feszítés. 1469. Rubens: Keresztre feszítés. 1610.

Róma, Szent Péter templom. Bramante, Michelangelo, Maderno (1607–1612)

A St. Péter templom alaprajza, térformálása Bramante: a római Szt. Péter templom tervezett alaprajza Róma, Szent Péter templom és tér alaprajza a XVII. sz. közepén

Bernini: A Szent Péter tér (XVII. sz. közepe)

Bernini: A Szent Péter templom tere (XVII. sz. közepe)

Bernini: Szent Péter trónusa Bernini: Bronz-baldachin. 1624-1633

Barokk szobrászat Bernini: Szent Teréz extázisa. Salamanca, Róma, Sta Maria della Vittoria. 1642-52 Salamanca, San Esteban főoltára XVII. sz. vége.

Katolikus barokk templomépítészet Borromini: San Carlo alle Quattro Fontane, Róma, XVII. sz. közepe.

A rokokó stílus (XVII –XVII. sz.) Wies, a templom főhajója és oltára

Barokk palotaépítészet Fiscer von Erlach: Schwarzenberg palota, Bécs. 1695 –1715

Barokk városképek Magyarországról

A manierizmus Ol. manirea: ‘stílus, modorosság’ A XVI. sz. végi festészet új elemei: dinamikusabb, átlós, komponálás Túlzott kontraposztó, lendületes, csavarodó testtartásban ábrázolt alakok (figura serpentina) Tintoretto: A Tejút születése. 1570. Elszakadás a reneszánsz kiegyensúlyozott kompozícióitól. Mozgalmasság, szenvedélyesség Tintoretto: Krisztus a Pokol tornácán. 1568.

Manierista festészet – és az akadémikus barokk mozgalmasság; virtuozitás; klasszikus harmóniától való eltérés Carracci: Bacchus diadalmenete. Róma, Farnese palota. 1606.

A római barokk kibontakozása Caravaggio Caravaggio: Emmausi vacsora. 1598

Caravaggio: Dávid. 1606.

Caravaggio: Hitetlen Tamás

Pozzo: Loyolai Szt. Ignác megdicsőülése A barokk freskó Illuzionisztikus (‘látványcenrikus’) festészet Álarchitektonikus tér Barokk akadémizmus: technikai virtuozitás Immaterialitás (‘anyagtalanság’: a lebegésben ábrázolt testek ellentmondanak a fizikai törvényeknek) Pozzo: Loyolai Szt. Ignác megdicsőülése Róma, Szt. Ignác templom, 1691.

A katolikus barokk festészet Pietro da Cortona: Az isteni gondviselés diadala. Róma. 1639.

El Greco (Domenico Theotocopouli) Orgaz gróf temetés, Madrid, Prado, 1586. Jézus megkeresztelése

Diego Velázquez Velázquez: Margit infánsnő portréja. Az udvarhölgyek. 1656.

A németalföldi katolikus barokk – Pieter Paul Rubens Rubens: Kettős önarckép. 1609. Rubens: A három grácia

„Képvita” a XVI –XVII. századi európai vallásháborúk korában Az antwerpeni képrombolás. 1566. Metszet

A reformáció és az ellenreformáció egyházművészete „Szem és fül vitája” Salamanca, San Esteban főoltára XVII. sz. vége. Péchy Mihály: Református templom, Debrecen (1805 –1821)

Református egyházművészet – képtilalom Miskolc, az Avasi református templom belső tere Debrecen, református templom

A holland barokk – Rembrandt Harmensz Van Rijn Rembrandt: Éjjeli őrjárat. 1642.

Barokk portréfestészet – Rembrandt Öreg férfi portréja Maria Trip portréja

Keresztény ikonográfia a protestáns barokkban Rembrandt: A szent család Rembrandt: Krisztus Emmausban. 1648.

Rembrandt Rembrandt: Önarckép. 1659. A Tékozló fiú hazatérése. Táblakép 1668 k.

Vermeer: A szakácsnő. 1660

Barokk tájképfestészet Jacob van Ruysdael: A wijki szélmalom. 1647 k. Amszterdam, Rijksmuseum.

A francia barokk – Nicolas Poussin Poussin: „Et in Arcadia ego” . 1639.

Francia rokokó festészet (XVIII. sz.) A barokk pátoszát, szenvedélyességét könnyed témák váltják fel. Oldottabb „festőibb” ecsetkezelés. Antoine Watteau: Indulás Cythere szigetére 1717. J. H. Fragonard: A hinta. 1767.