A POLGÁRI DEMOKRÁCIA MODELLJEI, II.
ÁLLAM- ÉS KORMÁNYFORMÁK Az állam kritériumai: Terület, nép, főhatalom Főhatalom: Kétféle államforma: monarchia (öröklődéssel) köztársaság (választással) A demokratikus hatalomgyakorlás nem az államformától függ
Kormányformák I. Az elnöki kormányforma Állam és kormányfői jogkör egysége Közvetlen választás=erős legitimitás Széles jogkör: Végrehajtó hatalom feje Hadsereg főparancsnoka Külügy irányítója Vétójog Parlament feloszlatása
Elnöki kormányforma Miniszterek (államtitkárok) kinevezése Parlament nem vonhatja felelősségre (kivéve különleges bírósági eljárással) Először USA-ban – elektori rendszer Latin-Amerika: még szélesebb elnöki jogkör korlátozottabb parlament centralizált párt- és állami szerkezet
Elnöki k.f. USA erős jogosítványok, de korlát a Kongresszus és a független igazságszolgáltatás Ausztria, Bulgária: közvetlen elnökválasztás, de korlátozott elnöki jogkörök
II. Parlamentáris kormányforma 1.Parlamentnek felelős kormány Parlament hatásköre korlátlan A kormány tagjai egyben képviselők Bizalmatlansági indítvány lehetősége a miniszterek és a kormányfő ellen (ez esetben új kormány, vagy új választás) A parlament feloszlatását a kormányfő is kezdeményezheti
Parlamentáris k.f. Kormányfői és államfői poszt szétválása Államfő (monarcha, vagy köztársasági elnök) jogköre korlátozott (döntési jogait csak ellenjegyzéssel érvényesítheti) A parlamentáris kormányforma prototípusa: Nagy-Britannia A klasszikus parlamentarizmus módosulása: - kétpártrendszer - stabil egypárti kormányzás
Parlamentáris k.f. - 2.Kabinetkormányzás: törvényhozás, végrehajtás összefonódása - A kormány uralja a parlamentet Kontinentális Európa: hasonló összefonódás (pl.: Benelux, Svéd, Lett, stb) De – a kabinetpolitika gyengébb Ok: vegyes választási rendszer koalíciós kormányzás (egyezkedési kényszer a partnerekkel, vagy az ellenzékkel)
III. Kancellári kormányforma Előzmény: NSZK, 1949-es bonni alkotmány (Dél- és Közép-Kelet-Európai országok) Miniszterelnök kiemelése Konstruktív bizalmatlansági intézmény Kormányzás folytonossága Kivéve: parlamenti többség elvesztése esetén (lehetőségek: ellenzéki többség és új kormány, vagy előrehozott választások)
Kancellári k.f. Miniszterelnök joga: miniszterek kinevezése, leváltása (visszahívás nincs!) Kormányfőt kiszolgáló Kancellária Kormányülések előkészítése Törvényelőkészítő – végrehajtó munka ellenőrzése
IV. Félelnöki kormányforma Elnöki és parlamentáris rendszer ötvözete: erős Elnök, felelős Kormány Államfő jogkörei: Kinevezési hatáskörök Külügy, hadügy Nem felelős a parlamentnek Erős vétójog Közösen gyakorolja a végrehajtó hatalmat a kormánnyal Közvetlen választás = erős legitimáció
Félelnöki k.f. Tipikus államforma: Köztársaság Franciaország, 1962, Ötödik Köztársaság,De Gaulle - öt évre választják - elnököl a kormányüléseken - nem felelős a parlamentnek, azt feloszlathatja Európai típusok: Lengyelország, Finnország (Orosz modell = de nem demokrácia)
Félelnöki k.f. Az elnök pozíciójának 3 variációja (Duverger): Parlamenti többség elnökpárti= a kormány és parlament feletti hatalom Parlamenti többség szembenáll az elnökkel=ellenzéki miniszterelnök, a végrehajtás nem az elnöké („társbérlet”) Többség ugyanabból a pátból, de nem fogadja el az elnököt=az elnök szerepe formális
V. Direktoriális (kollégiális) kormányforma Svájc: 26 kanton, 3 nemzet Kormány: Szövetségi Tanács (7 fő, a Parlament választja) Parlament: Szövetségi Gyűlés Kormánynak nincs vétójoga, a Parlament nem hívhatja vissza a Kormányt Államfő=Miniszterelnök (évente felváltva rotációval)