KÖZOP – célzottan közlekedésbiztonságot javító fejlesztések Szalóki Flórián KÖZOP IH
2009. október: ötlet, javaslat megszületése, kezdeményezés a közútkezelők, vasútüzemeltetők felé első megbeszélések célzottan közlekedésbiztonságot javító projektek indítására uniós támogatással Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központtal Magyar Közút NZrt-vel Állami Autópálya Kezelő Zrt-vel MÁV Zrt-vel GySEV Zrt-vel 2009 2010 2011 2012 2013
2010. február 18.: KÖZOP Monitoring Bizottság ülés az első említés a Bizottság, JASPERS felé közlekedésbiztonság javítására vonatkozó projektek javaslatával kedvező fogadtatás a jegyzőkönyv szerint : Axel Hörhager, Jaspers: Üdvözli a közlekedés-biztonságra vonatkozó törekvéseket, mivel ez a téma Jaspers Completion Notes jelentős részét teszi ki. Tájékoztatja a tagokat, miszerint a DG TREN szervezetileg kettévált külön közlekedési és energia részre. A közlekedési ügyekért felelős DG MOVE nyomatékosan kezeli a 2008-as közlekedés-biztonsági irányvonalat, ezért a Jaspers örömmel veszi, hogy Magyarország kiemelten foglalkozik a környezetvédelem és biztonsági kritériumokkal. 2009 2010 2011 2012 2013
2010. március - október: KÖZOP-ba illeszkedés kérdése A 2011. március 28-án kelt, COM(2011) 144 számú „Útiterv az egységes európai közlekedési térség megvalósításához – Úton egy versenyképes és erőforrás-hatékony közlekedési rendszer felé” című uniós Fehér Könyv célkitűzései között is szerepel a balesetek csökkentése, „2050-re szinte nullára, 2020-ra felére”. A projektek jellemzője a hatékonyság, hiszen sokszor kis költségráfordítással igen komoly eredményeket lehet elérni a balesetmegelőzés terén a baleseti adatok elemzése alapján tervezett célzott beavatkozásokkal. 2009 2010 2011 2012 2013
2010. március - október: KÖZOP-ba illeszthetőség lehetőségének vizsgálata: A Közlekedésfejlesztési Operatív Program (KözOP) átfogó stratégiai céljainak (elérhetőség, közlekedésbiztonság javítása, közösségi közlekedés vonzóvá tétele, környezetbarát közlekedés kialakítása). Véleményünk szerint a közlekedésbiztonsági szempontok prioritást kell, hogy élvezzenek a közlekedési fejlesztéseknél. Meggyőződésünk, hogy ott kell beavatkozni, ahol azzal baleseteket előzhetünk meg, emberéleteket óvhatunk meg. Az átfogó célokon kívül az Operatív Program szövegében összesen 36 helyen kerül megemlítésre a biztonság, a balesetek megelőzésének jelentősége 2009 2010 2011 2012 2013
kisköltségű, hatékony, célzottan biztonságot javító beavatkozások 2010. november 22-26.: ARM (éves felülvizsgálati ülés) Ekkor mutattuk be az Európai Bizottság Regionális Főigazgatóságának valamint a JASPERSnek a projektjavaslatokat: baleseti góchelyeken tervezett beavatkozások veszélyes gyalogos átkelőhelyek biztonsági fejlesztései forgalomirányítás, közlekedésmenedzsment korszerűsítése, ITS autópályakijáratok, üzemi átjárók biztonságosabbá tétele aluljárók, hidak védelme vadelütések megelőzése veszélyes vasúti átjárók biztonságának javítása monitoring és diagnosztikai eszközök alkalmazása a vasúti közlekedés védelme érdekében kisköltségű, hatékony, célzottan biztonságot javító beavatkozások 2009 2010 2011 2012 2013
2011. március 28. és április 6.: egyeztetés NFM Közlekedésért Felelős Helyettes Államtitkársággal a KÖZOP szabad kereteinek felhasználásáról - Schváb Zoltán NFM KFHÁt biztosított minket a teljes mértékű támogatásáról 2009 2010 2011 2012 2013
2011. július 27.: szakmai ismertetés a hazai közlekedéssel foglalkozó szakemberek számára 2009 2010 2011 2012 2013
2011. július 29.: NFM/13135/3/2011 ikt. sz. miniszteri támogató levél 2009 2010 2011 2012 2013
2011. szeptember 13.: a KÖZOP közlekedésbiztonsági programjáról ismertetés és levél az Európai Bizottság Regionális Politikai Főigazgatósága felé 2011. október 4.: ARM a JASPERSszel leegyeztetett, a javaslatok alapján módosított projektek bemutatása az Európai Bizottság Regionális Politikai Főigazgatóság képviselői számára 2009 2010 2011 2012 2013
2011. november 7.: BM – ORFK – KEK KH új projektjavaslat rendőrségi tevékenységhez kapcsolódó komplex közlekedésbiztonsági fejlesztések 2009 2010 2011 2012 2013
KöZOP projektzsűrik, támogatói döntések: 2011. november 22. – GySEV 2012. február 13. – ÁAK, MK 2012. február 21. – MÁV 2012. szeptember 5. – BM-ORFK-KEK KH konzorcium Kormánydöntések: 1078/2012. (III. 28.) Korm. hat. 1424/2012. (X. 4.) Korm. hat. 2009 2010 2011 2012 2013
Támogatás szerződések aláírásra kerültek: 2012. február 28. – GySEV 2012. március 27. – ÁAK 2012. május 15. –MK 2012. június 8. – MÁV 2012. október 5. – BM-ORFK-KEK KH konzorcium Elsőként a megvalósíthatósági tanulmányok készültek el, amit a JASPERSnek bemutatttunk, nagyon pozitív visszajelzéseket kaptunk. A teljes megvalósítás 2015. végére várható. 2009 2010 2011 2012 2013
KÖZOP - CÉLZOTTAN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGOT JAVÍTÓ FEJLESZTÉSEK 1. PRIORITÁS kedvezményezett: Állami Autópálya Kezelő Zrt., az építési engedélyköteles beruházások megvalósítására: Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. 11 helyszínen (baleseti gócok) beavatkozás (építési engedélyköteles) (ebből előkészítésre: 280 MFt) 12 230 nem építési engedélyköteles beavatkozások (MFt) 13 259 2. PRIORITÁS kedvezményezett: MÁV Zrt., problémás hosszszelvények átépítése (építési engedélyköteles) (ebből most előkészítésre 55 MFt) 1 500 vasúti átjárók, vonatérzékelés biztonsági fejlesztései, diagnosztikai és monitoring berendezések MFt) 12 405 kedvezményezett: GySEV Zrt., (előkészítésre és megvalósításra egyaránt) vasúti átjárók biztonságának javítása, diagnosztikai és monitoring rendszer (MFt) 983 3. PRIORITÁS kedvezményezett: Magyar Közút NZrt., 23 helyszínen (baleseti gócok) beavatkozás (építési engedélyköteles) (ebből előkészítésre 457,2 MFt) 4 284 góchelyeken, kijelölt gyalogos átkelőhelyeken, külterületi buszmegállóknál jelzőlámpás csomópontokban beavatkozások, szalagkorlát cseréje, összesen (MFt) 11 408 1., 3. ÉS 5. PRIORITÁS kedvezményezett: BM-ORFK-KEK KH konzorcium rendőrségi tevékenység komplex fejlesztése (MFt) 12 573 mindösszesen MFt 72 139 ebből 55 007 MFt már támogatói döntéssel rendelkezik
Kérjük támogassák közlekedésbiztonsági törekvéseinket! florian.szaloki@nfu.gov.hu