ELTE BOLYGÓTUDOMÁNYI NAP

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A sakk és a döntési képesség összefüggései (kutatási programvázlat)
Advertisements

SZÁMÍTÓGÉPES JÁTÉKOSOK MOTIVÁCIÓINAK LONGITUDINÁLIS VIZSGÁLATA Kiss Orhidea Edith Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi.
Egyetemi kutatók – jövőbeli vállalkozók? Dr. Makra Zsolt IBS Nemzetközi Üzleti Főiskola.
Diákversenyek 15 éve, a kezdetektől napjainkig Diák Menedzsment Bajnokság, 15. születésnap.
E URÓPAI D OKUMENTÁCIÓS K ÖZPONTOK. Az Európai Dokumentációs Központok (EDK) Az Európai Dokumentációs Központok (EDK) hálózatát az Európai Bizottság hozta.
A november 18-i workshop napirendje
Alapképzések a Debreceni Egyetem Informatikai Karán
Mesterséges égitestek, űrkutatás, távérzékelés
Természettudományok fizika, kémia, biológia Céljaink  Szemléletformálás (tanórán és azon kívül is)  Gyakorlatias tudás  Egyéni tehetséggondozás  Felkészítés.
Előzmények - Világ szerte évek óta rendeznek tésztahídépítő versenyeket, amelyek nagy hagyománnyal bírnak. - Magyarországon a 90-es évek elején rendeztek.
Az MTA Közlekedéstudományi Bizottság Logisztikai Albizottság tevékenysége Dr. Kulcsár Béla tanszékvezető egyetemi tanár BME Közlekedésmérnöki Kar Építőgépek,
Projektlabor, Projektmunka és Projekt szeminárium tapasztalatai és kérdései az informatika oktatásában az Eszterházy Károly Főiskolán dr. Kovács Emőd,
ELTE BOLYGÓTUDOMÁNYI NAP Az ELTE Planetológiai Műhely bemutatása Sik András ELTE Természetföldrajzi Tanszék A program az ELTE jubileumi rendezvény-sorozatának.
ELTE BOLYGÓTUDOMÁNYI NAP Lemeztektonika a Naprendszerben Dr. Horváth Ferenc ELTE Geofizikai és Űrtudományi Tanszék A program az ELTE jubileumi rendezvény-sorozatának.
Eötvös Loránd Tudományegyetem Természettudományi Kar
Az Egyetem, mint az innováció motorja ELTE Innovációs Nap Az Egyetem, mint az innováció motorja Fábián István, rektor Debrecen, február 26.
Tehetséggondozás a pszichológiában TÁMOP / Járai Róbert, PhD PTE BTK Pszichológiai Intézet.
Kommunikáció az egyetemen Készítette: Ébner Mária
Rejtő Sándor Könnyűipari Mérnöki Főiskolai Kar
NEXTWORK robotépítő verseny Mimóza Kommunikációs Kft. Pécskai Balázs.
A határmentiség kutatása a számok tükrében Tiner Tibor Selye János Egyetem, Révkomárom MRTT évi Vándorgyűlés, Szabadka, nov
MIBEN ERŐS ÉS MIBEN GYENGE AZ MRTT Elnöki beszámoló a évi közgyűlésen Magyar Regionális Tudományi Társaság.
ELNÖKI BESZÁMOLÓ A ÉVI KÖZGYŰLÉSEN Rechnitzer János MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG.
Világ – Nyelv, az idegennyelv-tudás fejlesztésének kormányprogramja. FPN Budapest, 2004.
6. Nemzetközi Részecskefizikai Diákműhely MTA KFKI Részecske- és Magfizikai Kutatóintézet (RMKI) Budapest, március 3. A rendezvény szervezői:
Kapcsolat Név: Jancsó Gábor, az MTA Doktora, tudományos tanácsadó
2007.XI.30.Csörg ő Tamás MTA Tudománymenedzsment és kommunikáció A PHENIX – Magyarország kommunikációs stratégiája Csörg ő Tamás témavezet ő.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar A vidék fejlesztésének titka, a sikeres vidéki térségek és települések Nyugat-Magyarországon.
Számít, hogy 0,61 m2 ? A pedagógusok élet-, és munkakörülményei, a pedagógus életpálya teljességének tükrében Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Kommunikáció az egyetemen
Tanulási célú migráció a világban és itthon
Éves Konferencia- Annual Report Irányító Bizottság: Elnök: D. Terdik György DE IK dékán Tagok: Dr. Kardon Béla EMMI Dr. Sallai Gyula BME, FIRCC Nagy Miklós.
Tehetséggondozás a Miskolci Egyetemen. „csak tanult emberek tarthatják fent a nemzetet, illeszthetik be Európába.” „csak tanult emberek tarthatják fent.
Az Egyetem oktatási-kutatási szervezete
1 EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT A projekt eredményeinek bevezetéséért felelős csoport bemutatkozása.
Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar
1 Miskolci Egyetem. 2 Matematikai Intézet – Analízis Tsz., Számítástechnika Tsz., Számítóközpont – Analízis Tsz., Alkalmazott Matematikai.
Perjésiné Hámori Ildikó
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
A HM TH együttműködő partnerei: hazai és nemzetközi tudományos élet HM Oktatási és Tudományos Tanács; MTA IX. Osztályának Hadtudományi Bizottsága; non-profit.
GeoGebra A matematikai szabadszoftver tanuláshoz és tanításhoz
2005 a fizika éve 2004 december-2006 február Jelentés az ELFT elnöksége számára.
A TDK és a doktori képzés kapcsolatrendszerének fejlesztése Dr. Csernoch László az Országos Doktori Tanács elnöke.
DETEP-es hallgatónak lenni megtiszteltetés
Magyar villamosmérnök Számítástechnikus Informatikus
Beszámoló ELFT Békés Megyei Csoport 2007–2011. Beszámoló 2007–2011 Taglétszám Jelenleg 14 tag  Létszám lassan csökken  Nőni fog a nyugdíjasok száma.
Földrajzoktatás a Debreceni Egyetemen és jogelődjén, a Kossuth Lajos Tudományegyetemen 1990-től napjainkig Kerényi Attila Debrecen november 14.
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
ELTE informatikus vegyész szak
Innováció-átok vagy lehetőség a felsőoktatásban? Dr. Urbányi Béla Egyetemi tanár.
1 INNOVÁCIÓS TEVÉKENYSÉG A TECHNOLÓGIAI CENTRUM KERETÉBEN Innotech Konferencia Pannon Fejlesztési Alapítvány Bemutatkozó prezentáció Dr. Háry.
Magyar Egyetemi - Főiskolai Országos Bajnokság Döntők.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM JOG- ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI TANSZÉK Biztosítás és kockázatkezelés (oktatás – kutatás) dr. Farkas Szilveszter.
Óbudai Egyetem FENNTARTÓ Rektor Kancellár Szenátus
Innovációs célú nemzeti és regionális szintű pályázati források
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott együttműködés
Makovecz-program Jakabné dr. Szalai Krisztina Pécs, augusztus 31
MTA KFKI
A Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem Szervezeti Felépítése
Intelligens szakosodást szolgáló intézményi fejlesztések a Budapesti Corvinus Egyetem székesfehérvári Campusán című projekt rövid bemutatása EFOP
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott együttműködés
A Magyar Turizmus Zrt. MICE kutatásának 2006-os összefoglalója
Az állami fenntartású felsőoktatási intézmények gazdálkodása az erőforrásokkal Budapest, november 18. Földesi Gabriella főosztályvezető Intézményfinanszírozási.
Mérnök leszek Készítette: Forrás Mihály
Én miért választottam a BME Villamosmérnöki szakát?!
Oktatás a mérnök informatikus szakon: tények és vélemények
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott együttműködés
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott együttműködés
Új lendülettel az európai kutatóegyetemek élvonalába
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott együttműködés
Előadás másolata:

ELTE BOLYGÓTUDOMÁNYI NAP Budapest, 2010. március 19. „Magyarok a Marson” űrszonda-építő verseny Sipos Attila villamosmérnök, a verseny alapítója Vizi Pál Gábor villamosmérnök, bizt. tech. mérnök KFKI RMKI Űrtechológia, ZMNE Kat. Műsz. Doktori Iskola A program az ELTE jubileumi rendezvény-sorozatának része

„Magyarok a Marson” űrszonda-építő verseny Magyar Alkalmazott Mérnöki Tudományok Versenye Alapgondolat: A tudást nem kapjuk együtt az élettel. A fiatalokat elindítani a használható tudás irányába. Élvezettel tanítani-tanulni, versenyben másokkal. Hogyan lehetne ezt megtenni? www.magyarokamarson.hu Egy kerettörténet köré épített verseny, komoly feladat. A verseny nemzetközi megjelenése: Simulated Mars Rover Model Competition 模仿的火星流浪者模型競爭 - 火星探査機のモデルコンテスト (Szimulált mars rover modell verseny) 40th 41st and Lunar and Planetary Science Conference (2009, 2010) Űrszonda-építő verseny (!) A verseny és a versenyzők fejlődése, Egyetemek, MANT és szponzorok adhatják a lehetőséget: Mit? (Lásd az előadás végén)

Történet A verseny alapítója Sipos Attila 2006 elején jelent meg a versennyel: „Az alkalmazott mérnöki tudományok versenye magánkezdeményezésű és teljes egészében nonprofit jellegű. Megvalósított része egy tanulmánynak, mely a műszaki szakképzés minőségi javításának fő hangsúlyát a tizenéves korosztály játékos-gyakorlati tanítására helyezné.” Új színt próbáltunk felfesteni a szakmai vetélkedők palettájára, amelyik odavonzza a fiatalok tekintetét. A küldetések úgy lettek kitalálva, hogy egy összetett, több hónapi csapatmunkát igénylő munka végeztével, minden szubjektív döntéstől függetlenül csak az elért eredmény számítson. II. Rákóczi Ferenc Szakközépiskola tornaterme 2006. Az első versenyen anyagmintát kellett hozni az alfa marsbázisra. 2007. A második küldetésben minél több energiakockát kellett kitermelni. 2008. A „terraformálás következtében létrejött 'marsi' tavakat” kellett végiglátogatni a 8x8 méteres pályán a rovereknek, vizet gyűjteni. 2009. 9600 liter ‘óceánnal és jéghegyekkel meg egy nagy jégmezővel’ kellett megbirkózni, hogy a lehető legtöbb űrhajóst sikerüljön megmenteni. 2010. Óbudai Egyetem Tavaszmező utcai telephely. A célterület elérése, ahol egy ‘élőlény’ ‘DNS’ mintáját kell leolvasni, mintát gyűjteni, majd űrliften az ‘űrállomásra’ juttatni. Minden esetben távérzéklés és távirányítás, időzített 15-30s késleltetéssel. Az eltelt évek alatt több, mint 100 fiatal dolgozott a feladatok sikeres megvalósításán. Szeretnénk minél több középiskolás, elsőéves főiskolás-egyetemista fiatalt bevonni a versenybe

Oktatás – Kutatás – Tudomány - Verseny Érdekes Nem hétköznapi feladatok Ismeretek: Menedzseri Jogi Mérnöki Gépész Villamos Informatikus Kutatás kiszolgáló Kutatás kiszolgálás Távérzékelési vagy In situ (helyszíni) Geológiai Időjárási Asztrobiológiai

2006. Az első versenyen anyagmintát kellett hozni az alfa marsbázisra.

2007. 2007. A második küldetésben minél több energiakockát kellett kitermelni.

2008. A „terraformálás következtében létrejött 'marsi' tavakat” kellett végiglátogatni a 8x8 méteres pályán a rovereknek, vizet gyűjteni.

2009. 9600 liter „óceánnal és jéghegyekkel meg egy nagy jégmezővel” kellett megbirkózni, hogy a lehető legtöbb „űrhajóst” sikerüljön megmenteni.

2010. 2010.: A célterület elérése, ahol egy ‘élőlény’ ‘DNS’ mintáját kell leolvasni, majd talajmintát gyűjteni, és az űrliften az ‘űrállomásra’ juttatni.

A 2010-es verseny kutatási terepasztala

Résztvevő intézmények A versenyeken idáig részt vett intézmények hallgatói: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) Debreceni Egyetem (UniDeb) Informatika Tanszék Eszterházy Károly Főiskola Számítástechnika Tudományi Kar, Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) Fizika Intézet, Anyagtudományi Intézet, Informatika Kar Pécsi Egyetem Informatika Széchenyi István Műszaki Főiskola,Székesfehérvár; Budapest Tech (BMF -> Óbudai Egyetem) Villamosmérnöki Kar; Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem (ZMNE) Katonai Műszaki Doktori Iskola

Együttműködés, támogatás A kezdetektől, 2006-tól támogatták a versenyt az elkötelezett hazai elektronikai ipar és űrkutatás közeli cégek. A verseny nyertesei a díjalapot a teljesítményük arányában kapják, amely részben készpénz, részben elektronikai, számítástechnikai eszközök. 2008-ban a Hunveyor kutatói csoport együttműködést ajánlott fel, 2009-es konferenciájukra meghívást kaptunk. 2009-től a verseny a MANT hivatalosan támogatott rendezvényévé vált. Támogatók (évenként, abc sorrendben): 2006.: Emitel Zrt., KFKI RMKI, KFKI RMKI, Rádiótechnika 2007.: Űrvilág.hu, Rádióvilág kft, Emitel Zrt, KFKI RMKI Űrtechnika, SGF Kft. 2008.: ChipCAD, MCSE, NG project robotplato.hu, Rádiótechnika, SGF Kft., SOS electronic 2009: ChipCAD, MANT, MCSE, Rádiótechnika, SGF Kft., Távir 2010: ChipCAD, Compar’97, MANT, Rádiótechnika, SGF Kft.

Ötletek, tervek, lehetőségek Valódi űrproject? Google Lunar X PRIZE ARCA (Román Asztronautikai Társaság vállalkozása, Dumitru Popescu) Lehetőségünk adódhat Indiai hordozóeszközön „potyautasként” a világűrbe juttatni 1 kg – 3 kg hasznos terhet. Műszerek elhelyezésére adódhat mód. Tudományos mérések eszközei. Részecske és magfizikai kísérletek? Demonstrációs telekommunikáció? Lehetne ez további fokozat is, amely távolabbi, magasabb pályára állíthat mikro szondát? Ballonos űrkísérletek Ballonos kísérletek: Közel 40 km magasra juttathatók Helium ballonok, ahol már kozmikus jellegű méréseket lehet végezni (vákuum közeli állapot, a világűrihez hasonló sugárzás) Ballonos indító platform: Ha legalább két ballon egymáshoz kötve kerülne felbocsájtásra, nyugatibb lejjebb és a keletibb feljebb. Kilóméterekre távolodhatnak egymástól; a kettő közötti kábel gyorsító pályaként szolgálhat kisebb (mikro) űreszközök számára. A pályát elhagyva lehet csak szükség egy „harmadik” fokozatra, amely elnyúlt ellipszis pályára állíthat mini és mikro űreszközöket és azokból élettartama folyamán többet is.

Ballonos indítóplatform A ballonos indítóplatform a költséges első és második fokozatot kiválthatja és tartósan indítóhelyül szolgálhat (6 hónapos tesztek)

Irodalom - linkek Konferenciák, szemináriumok, publikációk: Magyar Alkalmazott Mérnöki Tudományok versenye http://www.magyarokamarson.hu Kilencedik Hunveyor Szeminárium konferencia 2009. február 19. Széchenyi István Gimnázium, Sopron http://planetologia.elte.hu/1cikkek.phtml?cim=hunv9sz.html SIMULATED MARS ROVER MODELL COMPETITION. 40th Lunar and Planetary Science Conference (2009) 2519.pdf http://www.lpi.usra.edu/meetings/lpsc2009/pdf/2519.pdf SIMULATED MARS ROVER MODELL COMPETITION 2009-2010. 41st Lunar and Planetary Science Conference (2010) 2649.pdf http://www.lpi.usra.edu/meetings/lpsc2010/pdf/2649.pdf Az ELTE Planetológiai Műhely és a Magyar Asztronautikai Társaság ELTE BOLYGÓTUDOMÁNYI NAP „Magyarok a Marson” űrszonda-építő verseny http://www.elte.hu/file/bolygonap2010.pdf Cikkek, hírek, információk rólunk (a teljesség nélkül): lpi.usra.edu, mant.hu, urvilag.hu, origo.hu, inforadio.hu, fikszradio.hu, robotika.blog.hu, hobbielektronika.hu, omikk.hu, … Videómegosztók: youtube.com siposattila, peter8807, KopiasCsaba; videa.hu, stb

Köszönöm a figyelmet!