A barokk
-jelentése: gyöngy, szabálytalan gyöngy Itáliából indul különös, nyakatekert, szokatlan Itáliából indul Összefonódik az ellenreformációval Tudományos felfedezések, filozófiai felismerések kora Nagy hangsúly a tapasztalaton és a megfigyelésen Szól az értelemhez és az érzelemhez
Udvari barokk: a megerősödött központi hatalmat szolgálta Monumentális méretek Reprezentatív forma Pompa Egyházi barokk a meggyőzés vágya „holland”, polgári barokk Polgári erkölcsöt népszerűsíti Valósághű, valóságos élethelyzeteket tükröz
ÉPÍTÉSZET Feladata az ellenreformáció jegyében álló templomok, kolostorok kiépítése Világi hatalmasságok palotáinak, kastélyainak megépítése Középületek építése(könyvtár, iskola…) Városépítészet Parkok építése
AZ ÉPÍTÉSZET JELLEMZŐI Egyenes vonalak megtörése Mozgalmasság, nyugtalanság Különlegesség, szeszélyesség Méretek fokozása Színpadias elrendezés Tagolt terek Fény és árnyék játéka
A barokk építészet jellemzésére használatos kifejezések: boltozat, ív, dísz, manzárdtető, rizalit (kiugró épületrész hangsúlyozása), fedélszék, galéria, stukkó, parketta, intarzia, burkolat
Alaprajza: Előcsarnok: Lépcső-lépcsőház ívesen hajlított, ellentétes ívekből összemetsződő bonyolult forma Centrális és hosszanti tereket egyesítő rendszer Előcsarnok: Legjelentősebb tér Az épület középpontja Lépcső-lépcsőház Erősen díszített ívelt
Győri karmelita templom:
Nagykálló - Megyeháza
Lánycsók – katolikus templom
Fertőd – Eszterházy kastély
Szobrászat: Fény és árnyék hatások Szenvedélyes mozgalmasság Többféle anyag használata Hatáskeltés Ellentétek konfliktusából teremtett összhang Érzelmi reakciók
Georg Raphael Donner: Szent Márton, 1733-1735 Georg Raphael Donner: Szent Márton, 1733-1735. Pozsony, szent Márton-Pélbániatemplom
Piazza Fontana di Trevi, Róma – „TREVI-KÚT” (Neptun)
Barokk angyal
szécsényi ferences templom szószéke
Festészet Természet ábrázolása Tartalommal összefüggő elemek Ábrázolt személy szellemi jelentősége Illuzionisztikus térábrázolás Előtér - KÖZÉPTÉR – háttér Jelképes ábrázolás Bibliai történetek, mítoszok
Festészet Portré Csoportos portré Ravatalkép Életkép Önálló tájkép csendélet
Portré
Mányoki Ádám: Rákóczi
Csoportos portré
Csoportos portré
Életkép
Életkép
Csendélet
Csendélet
Jellegzetes barokk játék a képpel
Tájkép
Egyházi témájú képek
Egyházi témájú képek
Egyházi témájú képek
Irodalom Nagyszabású kompozíciók – eposz Vígjátékok – színpadi művek Hangnemileg kevert művek (játékos és patetikus) Prédikációk Enciklopedia (Apáczai Csere János)
Magyar irodalom Zrínyi Miklós: katonai – honvédő témák: Szigeti veszedelem Mikes Kelemen:Törökországi levelek Pázmány Péter: Egyházi irodalom, prédikációk Apáczai Csere János: tudományos ismeretek terjedése: Enciklopédia
Zene Az általános zenei műveltség nagyon magas szintet ér el Hat az érzelmekre, érzelmeket vált ki Kontrasztok, fokozások, hangutánzások Ábrázolja a konkrét mondanivalót Opera, concerto, oratórium, szvit
Opera Firenze: Camerata Társulat Szöveg és érzelemközpontú zenei előadásmód vágya Monumentális igények és eredmények Tragikus megjelenítés, szenvedélyek Monteverdi, Scarlatti, Purcell
Firenze:Operaház külső képe (most)
Firenze:Operaház belső képe
Concerto Zenekarok felelgetése – versenye Visszhangjáték hangszeres továbbfejlesztése Nagyzenekar – kisebb hangszeres csoport Szólóhangszer – nagyzenekar
Oratórium „imaterem” Filippo Romoló de Neri: imatermi összejövetelek, ahol részleteket olvastak a Szentírásból, himnuszokból, majd el is énekelték, hangszerrel kísérték Szólisták és kórus, majd hangszerek Dramatikus játékok Scarlatti, Händel
Szvit Zene és tánc – táncok sorozata Később elszakad a tánctól, és marad táncra emlékeztető zenemű Johann Sebastian Bach: protestáns egyházi zene, német népénekek, misék Antonio Vivaldi: szenvedélyes dallamok, új hangszerek a zenekarban
Tánc Medici Katalin (olasz - francia királyné) Táncosok és ünnepségszervezők Belgioioso mester: az első díszünnepség, balett Menüett: erősen szabályozott tánc Néptáncok frissítő hatása az udvari táncokban Keringő, polka, mazurka, verbunk, csárdás
Mazurka
Mazurka
keringő
csárdás