Készítette: Cselényi Szandra Nóra A szöveg Készítette: Cselényi Szandra Nóra
Érdemes belátni… Nincs EGY jó módszer Változhat: Témától, olvasótól és az író céljaitól függően. Szubjektív DE vannak alapvető kérdések, amelyek meghatározzák a PROFESSZIONÁLIS szöveget.
Stílus Figyelemfelkeltő Meggyőző Szaknyelv Tudományos Grafikonok Hivatkozások
Grafikon X tengely: érthetőség, világosság Y tengely: tartalom (-) tartalom és (-) érthetőség = hatástalan szöveg (-) tartalom és (+) érthető = kedvelt szöveg
Leggyakrabban (+) tartalom és (-) érthetőség Nem jól megszerkesztett szövegből szépen lassan kialakul a helyes professzionális szöveg, de rögös az út.
Hogyan haladjunk? A kulcsszó: EGYENSÚLY
Fontos, hasznos Felépítés: Átlátható, egyik mondatból következzen a másik (bekezdések szintén) Olvashatóság: Érthető kifejezések, egyszerű nyelvezet Ide tartozik? – szükséges-e az olvasónak a szöveg ezen a pontján ez az információ?
Nem jó, ha… …a hitelesség kedvéért, olyan szaknyelvet használunk, ami a laikusok számára befogadhatatlanná teszi a szöveget. …modorosak, művien mértékletesek vagyunk. (ez öntudatlanul is megtörténhet) …bele akarjuk tömöríteni a kutatási folyamat részleteit, minden tapasztalatunkat.
Segít, egy bizonyos pontig, ha… A kevesebb, több elv követése. Mond egyszer, mond helyesen! Szakszerűség
„If your face is not clean, wash it, don’t cut your head off. „
Bekezdések (1) 100-200 szó az ideális Egy bekezdés = Egy téma A bekezdés nem mondat. 100-200 szó az ideális Tételmondat – Lényeg - Befejezés
Bekezdések (2) Az igények változóak, mindig a szövegíró feladata lekötni az olvasót!
Bekezdések (3) Gyakori hibák: Befejezés nem jó elhelyezése. Más nevével kezdődő bekezdés. Befejezés nem egyenlő összefoglalás.
Mondatok Kerüljük a szenvedő szerkezetet. (Azaz a macska ne legyen felmászva a fára.) Legyen egyértelmű az állítmányunk. Minden mondat az egész része, érdemes ellenőrizni, megállja-e a helyét.
Bizonyos mondataink… …segíthetik, a munkánkat. …sokszor nem számítanak a téma szempontjából. …néha, kifejezetten rosszat tesznek a szövegnek.
Ha nem segíti elő a munkánkat egy mondat, érdemes kihúzni!!!
Milyen szempontok mentén ellenőrizhetjük? Helyes az állítás, amit a mondat közöl? Megfelel-e egy diplomamunkában szereplő mondatnak? Mit ér el a mondat? (mit lát az olvasó?)
Szóhasználat Szakszavak használata (kell, nem kell, mennyi kell, mikor kell?) Aktív igék használata (él a szöveg)
Egy érthető, STILISZTIKAILAG jól megszerkesztett, és jól STRUKTURÁLT szöveg, nem csak az olvasónak segítség, de saját munkánk előrehaladását is segíti. Ha tisztán látod hol tartasz, könnyebb továbblépni!
Köszönöm a figyelmet!