 Fogalom meghatározás a primer ásványi nyersanyagokat és az aggregátumot.  Az e kritériumoknak megfelelő ásványi nyersanyagvagyon- nal való gazdálkodás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A környezetszennyezés forrásai
Advertisements

A Duna-Tisza közi hátság vízgazdálkodás-fejlesztése a fenntartható vízügyi politika alapelvei szerint Dr. Madarassy László c. docens BME Vízépítési és.
NYUGAT-DUNÁNTÚLI KÖRNYEZETVÉDELMI, TERMÉSZETVÉDELMI ÉS
Állóeszköz-gazdálkodás
Települések A település természetes élettér, vagy munkaerő- utánpótlási raktár? Települések összehangolásának honlapja Veled Európa, de nélküled EU!
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
XVI. Bányászati Szakigazgatási Konferencia
Területfejlesztés a vidéki térségekben HVI továbbképzés december 10. Bihari Zsuzsa VKSZI szakmai tanácsadó.
A FÖLD TERMÉSZETI ERŐFORRÁSAI
1872 : 1. nemzeti park megalakítása Yellowstone
Adózási alapismeretek 5.2 konzultáció Helyi adók
„Geotermia a XXI. században” Kistelek február 26. Geotermia hasznosítás a bányatörvény módosításának tükrében Szabados Gábor elnök Magyar Bányászati.
Településhálózatunk a falvak és a tanyák.
Önkormányzati vagyongazdálkodás Kundi Viktória PhD hallgató november 19.
Természeti erőforrások védelme
A területi politika koncepcionális eszközei Dr. Aubert Antal tanszékvezető, egyetemi docens.
2. AZ ENERGETIKA ALAPJAI.
Agrár-környezetvédelmi Modul Vízgazdálkodási ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Környezeti elemek védelme III. Vízvédelem
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM ÉVES JELENTÉS 2008.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Környezetközpontú irányítása rendszerek MSZ14001.
Talajvédelem jogszabályi háttere Törvények, rendeletek, szabványok
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
2008. november 20. Az európai uniós integráció és a magyar gazdaság; avagy esélyek és kockázatok a magyar gépjármű szektor beruházási lehetőségeiben Dr.
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
Bányászat és geotermia november Új kihívások és lehetőségek az OMBKE szerepvállalásában Dr. Nagy Lajos.
Mérnökökológia Musa Ildikó BME VKKT.
Felszín alatti vizek védelme Felszín alatti vizek védelme A HASZNOSÍTÁS ALAPELVEI A HASZNOSÍTÁS ALAPELVEI Felszín alatti vizek védelme Felszín alatti vizek.
Biztos Kezdet gyerekházak hálózata
A Duna-régió fejlesztése Dávid János. Vízlépcsők a Dunán.
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
Környezetjogi alapelvek
1 A LIBERALIZÁLT ENERGIAPIAC HATÁSA A GAZDASÁG FEJLŐDÉSÉRE Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Hatvani György helyettes államtitkár.
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
"Szellemi tőke vagy Rozsdaövezet" c. rendezvény, BÁNYÁSZAT az EU csatlakozás után BÁNYÁSZAT az EU csatlakozás után Magyar Bányászati Hivatal.
Kormány rendelet a NATURA 2000 területek kijelöléséről
A mezőgazdaság és az élelmiszeripar kapcsolata a fenntartható fejlődés érdekében Kaposvár 2009 április 28. Sándor István Földművelésügyi és Vidékfejlesztési.
Kecskemét május 9 – 10. Ligetvári Ferenc DSc Debreceni Egyetem EGYETEMEK, FŐISKOLÁK KÖRNYEZETVÉDELMI OKTATÓINAK V. ORSZÁGOS TANÁCSKOZÁSA A KÖRNYEZETVÉDELEM.
ÚJ EU NÖVÉNYVÉDŐ SZER SZABÁLYOZÁS József CsillaAgrár Európa Klub, január 28.
Adatvédelmi alapelvek
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Natura 2000 fenntartási/ fejlesztési tervek készítéséhez nyújtandó támogatás – az ÚMVP-n keresztül -Natura 2000 konferencia – November 22. Makovényi.
A tartamos erdőgazdálkodás és a faenergetika optimális kapcsolata „A biomassza felhasználásának formái” Budapest, október 25. Jung László vezérigazgató-helyettes.
1095 Budapest, Mester u. 4. HUNGARY Érdemes-e szénhidrogént kutatni Magyarországon? - szénhidrogén-bányászati, vállalkozási szemszögből Dr. Tóth Tamás.
Aktuális jogszabályváltozások a szénhidrogén kutatás és termelés vonatkozásában Utasiné dr. Győri Andrea Közigazgatási tanácsadó Utasiné dr. Győri Andrea.
INTÉZMÉNYI KÖR NYILVÁNTARTÁS AKKREDITÁCIÓ ENGEDÉLYEZÉS.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
Vegyipari trendek az EU-ban és Magyarországon
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Környezettan Előadás Ajánlott irodalom:
Ember és környezetének viszonya
TECHNOLÓGIA ÉS KÖRNYEZET
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Dr. Bárány Gábor erdőgazdálkodási osztályvezető
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A szénbányászat lehetséges szerepe a komplex régiófejlesztésben Fancsik Tamás Havelda Tamás ORSZÁGOS BÁNYÁSZATI KONFERENCIA MÁRCIUS EGERSZALÓK.
Tóth György Zilahi-Sebess László Gyuricza György
Az adatvédelem szabályozása
TÁMOP /1-2F Környezetvédelmi gyakorlatok 11. évfolyam Környezeti hatástanulmány készítése egy gyakorlati példán keresztül Fürchtné Mayer.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA TERÜLETI FÓRUM A 2. VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV Gulyás Zoltán osztályvezető Észak-magyarországi Vízügyi.
GEOTERMIKUS ENERGIA KINYERÉS JOGI HÁTTERE, HATÓSÁGI FELTÉTELEI Készítette : Hojdákné Kovács Eleonóra Észak-magyarországi Környezetvédelmi, Természetvédelmi.
TFK–ITS–TSZT–TAK–TKR–HÉSZ
Ásványi anyagok felhasználási lehetőségei a mezőgazdaságban
Környezetvédelem a II/14. GL osztály részére
ÉRTÉKELEMZÉS ÉS VÍZGAZDÁLKODÁS
Előadás másolata:

 Fogalom meghatározás a primer ásványi nyersanyagokat és az aggregátumot.  Az e kritériumoknak megfelelő ásványi nyersanyagvagyon- nal való gazdálkodás optimalizálásának alapelvei a fenntart- ható fejlődés szem előtt tartása mellett  A primer aggregátum típusú ásványi nyersanyagokkal történő állami gazdálkodás megismerés érték meghatározás nyilvántartás védelem kitermelés hasznosítás

 Egy adott térség (megye, ország, régió stb.) ásványi nyersanyaggal való ellátottságát (ásványvagyon potenciálját) az adott térség földtani felépítése határozza meg.  Az ásványi nyersanyagok legfőbb jellemzője a helyhez kötöttség  Senki nem kényszeríthető gazdaságtalan tevékeny- ségre, de az állam – pl. ásványvagyon gazdálkodási célok elérése vagy a fenntartható fejlődés érdekében – oly szabályzatok meghozatalára képes, ami egy-egy gazdaságtalan tevékenységet gazdaságossá tehet.

 meg nem újuló természeti erőforrás  a nemzeti vagyon részeként „in situ” helyükben állami tulajdont képeznek  kizárólag külfejtésben történő kitermelés (felszíni beavatkozás)  helyhez kötöttség  nagy volumenű termelés  helyben történő termékké alakíthatóság  fuvar érzékenység

Magyarország ásványi nyersanyagokkal közepesen ellátott ország.  Az aggregátum típusú ásványi nyersanyagok –kal, Magyarország jól ellátott, több mint 100 évre elegendő megkutatott és gazdaságosan kitermelhető készlettel rendelkezünk.  Az aggregátumok elhelyezkedését az ország földtani felépítése határozza meg

Kovács Gábor nyomán

Kitermelhető vagyon (Mt.)

Nyers- anyag Bányatelekkel fedett Szabad területÖsszesen Progno- sztikus Földtani vagyon Ipari vagyon Földtani vagyon Ipari vagyon Földtani vagyon Ipari vagyon Földtani vagyon Kavics Homok KőKő Össz MAGYARORSZÁG NYILVÁNTARTOTT ÁGGREGÁTUM JELLEGŰ NYERSANYAG VAGYONA (Millió m 3 )

 Az ásványi nyersanyagok értékelését, az azt magában foglaló térrész kőzettani-teleptani viszonyainak komplex feltárásán keresztül kell elvégezni. A komplexitás mértékét az adott nyersanyag piacgazdaságban betöltött szerepének kell meghatároznia. Sajnos ez nem történt meg, így  Magyarországi aggregátum jellegű ásványva- gyon értékét az 54/2008. (III.20.) Kormány rendeletben meghatározott fajlagos érték felhasználásával határoztam meg.

ÁSVÁNYVAGYON ÖSSZES MEGKUTATOTT ÁSVÁNYVAGYON FÖLDTANI VAGYONIPARI VAGYON ÉrtékBányajáradékÉrtékBányajáradék Mrd. Ft. Homok 866,09 43,30 483,45 24,17 KőKő 8 122,30 406, ,22 203,19 Kavics 3 368,49 168, ,42 107,62 Összesen12 356,88617, ,09334,98

ÁSVÁNYVAGYON Összes prognosztikus vagyon FÖLDTANI VAGYON ÉrtékBányajáradék Mrd. Ft. Homok KőKő Kavics Összesen

Ó Kovács Lajos nyomában

A Z ÁSVÁNYI NYERSANYAGOK NYILVÁNTARTÁSA a nyersanyag fizikai-kémiai, illetve ásvány-kőzettani minőségének megfelelő csoportosítás, gazdaságossági csoportosítás, ismertségi szintű (a becslés hibáját is jelző) csoportosítás, a reménybeli ásványvagyonra kiterjedően is, felhasználhatósági csoportosítás, érték alapú csoportosítás, a nyersanyag-lekötöttség (bányászati joggal lekötött vagy szabad terület) szerinti csoportosítás. Az ásványvagyon-nyilvántartásnak, mint hazánk egyik vagyonának számbavétele közhiteles nyilvántartás. Ezért szükséges, hogy a nyilvántartás megbízható, egyértelmű csoportosításban, naprakész állapotban rendelkezésre álljon a döntéshozók és – mint állami vagyon – a nyilvánosság számára Gondot okoz a mértékegységek különbözősége (m 3, és tonna).

Az ásványvagyon-védelem a lelőhely hozzáférhető- ségének, (ideértve a felszínhasznosítást is), és az adott lelőhelyen lévő megismert ásványvagyon kiaknázás lehetőségének biztosítása. Az ásványvagyon-védelem célja a fenntartható fejlődés elvének szem előtt tartása mellett, a nemzetgazdaság – a társadalom – hosszú távú gazdasági érdekeinek biztosítása. A nemzetgazdaság számára biztosítani kell a megkutatott és a potenciális ásványi nyersanyagokat tartalmazó területek igénybevételének lehetőségét. Ennek érdekében védelmi zónákat („ásványvagyon- gazdálkodási övezeteket”) kell létrehozni.

Összeegyezhetetlen ellentét mutatkozik a társadalom aggregátum iránti igényei és a területhasználati lehetőségek között Védett természeti területek és Natúra hálózata majd minden esetben fedésben van az ásványi nyersanyag lelőhellyel. Úgy a hatósági mint a társadalmi kapcsolatok során érvényesíteni kell a természeti erőforrások egyenrangúságán alapuló konszenzus keresést. Kevés hatásfokkal ugyan, de az OTRT-ben létezik ásványvagyon-gazdálkodási övezet kategória.

Mezőgazdaság Természet- védelem Víz Környezet- védelem Területfejlesztés Talaj Energia Földtan Mérnöki létesítmények bányászat Hámor Tamás nyomán

Ó Kovács Lajos nyomán

Az ásványvagyon-gazdálkodás keretein belül a nyersanyagok kitermelése vonatkozásában az állami szerepvállalás a bányatelek intézményének védelme és a környezetvédelmi engedély kötelezettségei mellett történik. Törekedni kell a versenyhelyzet megteremtésére. Ennek érdekében minimalizálni kell a liberalizált bányászati tevékenységet és maximális teret kell biztosítani a koncessziós bányászati tevékenység gyakorlásának. A bányatelken felül agglomerátum típusú nyersanyag termelés folyik  Célkitermelőhelyekből  Folyómeder kotrásból  Vízjogi engedély alapján létesített tavak létesítése  Földhivatal által kiadott tereprendezési engedély alapján  Jogosulatlan kitermelésből

KAVICS-, HOMOK- ÉS KŐBÁNYÁK MEGOSZLÁSA A ÉVI TERMELÉS SZERINT Kavics Kavics és homok HomokÉpítőkőÖsszesen Nagy (>150e m 3 ) Közepes (30e –150 e m 3 ) Kicsi (<30e m 3 ) Termelő bányák összesen Nem termelt Mindösszesen Kovács Gábor nyomán

Nyersanyag Építőipari kő10,0810,5413,0015,1016,6012,3014,1314,32 Építési homok és kavics35,5942,5250,2366,8849,7536,4340,0936,21 Kerámiaipari és építési agyag7,737,856,457,665,384,966,742,51 Összesen 53,460,969,789,671,753,761,053,0 BÁNYÁSZATI JOG ALAPJÁN TERMELT AGREGÁTUM (Mt.) Nyersanyag Kitermelés (Em 3 ) Értéke (Mrd Ft.) Bányajáradék (EFt.) Homok6 403,44, Kavics12 183,011, KőKő 8 310,911, Összesen26 897,228, ÉVI TERMELÉS ÉS ÉRTÉKE

A célkitermelő-hely létesítésének jogi háttere az autópálya törvény (2003. évi CXXVIII. törvény)  novembere és 2010 novembere között 59 db. célkitermelő-hely létesült 43 db. homok 9 db. agyag 7 db. kavics  Megkutatott ásványi nyersanyag : m 3  Az eddig bezárt célkitermelő-helyekből m 3 termeltek ki. CÉLKITERMELŐ-HELYEK

2009. évi bányajáradék bevallás alapján  Vízjogi engedély alapján homok termelés 18 helyről összesen m 3 kavics termelés 28 helyről összesen m 3  Építési engedély alapján kő termelés (gránit, mészkő, dolomit) 3 helyről összesen m 3 termelés történt EGYÉB KITERMELÉS